Sedmý ročník UX Campu letos rozsvítil Rolf Molich. Dánský specialista na použitelnost webů je považován za jednoho z otců heuristické analýzy, která je považována za standard pro hodnocení uživatelských rozhraní.
„V oboru pracuje už od roku 1984 a ve své prezentaci se zaměřil především na to, jestli se testování použitelnosti vyplácí, jaké o ní existují mýty a jak moc se liší její využití v agilním vývojovém prostředí oproti tomu klasickému,“ popisuje Radka Hoďová, specialistka na sociální média z agentury TRIAD Advertising.
Molich se tématu věnuje dlouhodobě a podobnou přednáškou už se prezentoval před pár lety v Londýně.
Molichovu vídeňskou prezentaci Radka Hoďová shrnula do pěti bodů:
1. Pět uživatelů stačí na odhalení 85 % problémů
Jakob Nielsen proslul tvrzením, že na testování použitelnosti potřebujete pouze 5 uživatelů. Molich poukazuje na to, že je to sice pravda, ale že to platí jen v případě, kdy budete svůj produkt či web testovat opakovaně. Jinými slovy, jakmile provedete pět testovacích sezení a zjistíte nejzávažnější chyby, co nejrychleji je opravte a testujte znovu. Žádné testování neodhalí najednou všechny chyby, ale většinou jen ty velké a zásadní.
2. Cílem uživatelského testování je odhalit problémy v použitelnosti
Vzhledem k tomu, že testování většinou bývá časově i finančně náročné, nemělo by sloužit pouze k odhalování chyb. Molich doporučuje, abyste jím demonstrovali existující problémy i ostatním členům týmu (vývojáři, management). Proč? Důvod je jednoduchý – když na vlastní oči uvidí, v čem mají zákazníci problémy, budou se za to cítit víc zodpovědní, než kdyby si pouze přečetli váš report s výsledky testování.
3. Výsledky testů použitelnosti jsou spolehlivější než expertní hodnocení
Je častým mýtem, že testy použitelnosti přinášejí ta nejlepší data pro vylepšování vašeho stávajícího webu či aplikace. Výsledky tzv. expertních hodnocení se ukázaly být o něco lepšími a levnějšími než testy použitelnosti. Výsledky testů použitelnosti jsou velmi vhodné, pokud je potřeba přesvědčit o potřebě testování použitelnosti skeptické stakeholdery (viz předchozí bod).
4. Pozitivní komentáře jsou k ničemu
Každý sem tam rád slyší, že něco udělal dobře. Proto by i každý test použitelnosti měl obsahovat ve vyvážené míře pozitivní a negativní komentáře. Díky zdokumentovaným pozitivním komentářům navíc nezaniknou v produktu funkce, které se uživatelům opravdu líbí. Molich doporučuje, že minimálně 25 procent komentářů v testu použitelnosti by mělo být pozitivních.
5. Test použitelnosti může provádět kdokoliv
Ano, každý může provádět testy použitelnosti – posadit člověka k webu či produktu a následně jej požádat, aby jej vyzkoušel, zvládne skutečně kdokoli. Pokud se ale bavíme o kvalitním testu použitelnosti, je potřeba, aby testující měl dostatek zkušeností, byl empatický a dostatečně zvídavý. Ne každý profesionál a už vůbec ne začátečník tyto vlastnosti podle Molicha má.