Hlavní navigace

UX Camp: Pro odhalení 85 procent problémů stačí 5 uživatelů

Jan Beránek 30. 4. 2015

Polovina dubna znamená často pro grafiky a vývojáře výlet do Vídně na UX Camp. Na tom letošním byl hlavní hvězdou Rolf Molich.

Sedmý ročník UX Campu letos rozsvítil Rolf Molich. Dánský specialista na použitelnost webů je považován za jednoho z otců heuristické analýzy, která je považována za standard pro hodnocení uživatelských rozhraní. 

„V oboru pracuje už od roku 1984 a ve své prezentaci se zaměřil především na to, jestli se testování použitelnosti vyplácí, jaké o ní existují mýty a jak moc se liší její využití v agilním vývojovém prostředí oproti tomu klasickému,“ popisuje Radka Hoďová, specialistka na sociální média z agentury TRIAD Advertising.

Molich se tématu věnuje dlouhodobě a podobnou přednáškou už se prezentoval před pár lety v Londýně. 

Molichovu vídeňskou prezentaci Radka Hoďová shrnula do pěti bodů: 

1. Pět uživatelů stačí na odhalení 85 % problémů 

Jakob Nielsen proslul tvrzením, že na testování použitelnosti potřebujete pouze 5 uživatelů. Molich poukazuje na to, že je to sice pravda, ale že to platí jen v případě, kdy budete svůj produkt či web testovat opakovaně. Jinými slovy, jakmile provedete pět testovacích sezení a zjistíte nejzávažnější chyby, co nejrychleji je opravte a testujte znovu. Žádné testování neodhalí najednou všechny chyby, ale většinou jen ty velké a zásadní. 

2. Cílem uživatelského testování je odhalit problémy v použitelnosti

Vzhledem k tomu, že testování většinou bývá časově i finančně náročné, nemělo by sloužit pouze k odhalování chyb. Molich doporučuje, abyste jím demonstrovali existující problémy i ostatním členům týmu (vývojáři, management). Proč? Důvod je jednoduchý – když na vlastní oči uvidí, v čem mají zákazníci problémy, budou se za to cítit víc zodpovědní, než kdyby si pouze přečetli váš report s výsledky testování. 

3. Výsledky testů použitelnosti jsou spolehlivější než expertní hodnocení

Je častým mýtem, že testy použitelnosti přinášejí ta nejlepší data pro vylepšování vašeho stávajícího webu či aplikace. Výsledky tzv. expertních hodnocení se ukázaly být o něco lepšími a levnějšími než testy použitelnosti. Výsledky testů použitelnosti jsou velmi vhodné, pokud je potřeba přesvědčit o potřebě testování použitelnosti skeptické stakeholdery (viz předchozí bod). 

4. Pozitivní komentáře jsou k ničemu

Každý sem tam rád slyší, že něco udělal dobře. Proto by i každý test použitelnosti měl obsahovat ve vyvážené míře pozitivní a negativní komentáře. Díky zdokumentovaným pozitivním komentářům navíc nezaniknou v produktu funkce, které se uživatelům opravdu líbí. Molich doporučuje, že minimálně 25 procent komentářů v testu použitelnosti by mělo být pozitivních. 

5. Test použitelnosti může provádět kdokoliv

Ano, každý může provádět testy použitelnosti – posadit člověka k webu či produktu a následně jej požádat, aby jej vyzkoušel, zvládne skutečně kdokoli. Pokud se ale bavíme o kvalitním testu použitelnosti, je potřeba, aby testující měl dostatek zkušeností, byl empatický a dostatečně zvídavý. Ne každý profesionál a už vůbec ne začátečník tyto vlastnosti podle Molicha má.

Našli jste v článku chybu?

30. 4. 2015 14:47

fanda (neregistrovaný)

Vycházím z vlastní zkušenosti. To je samozřejmě čistě subjektivní.

Vy vycházíte z přednášky, kterou sestavili poradci, kteří potřebují ospravedlnit své faktury. Takže velmi subjektivní a s jasnou "propagandou"

3. 5. 2015 9:40

Xspy (neregistrovaný)

Ale on to správně shrnul prvým konstatováním , že 85% funkčnost vám zajistí pět testů. Víc jen za pomocí další množiny testů. To zdali je dobré využívat zkušených odborníků či rozšířit počet testujících je pak už diskutabilní (nový pohled na testovaný subjekt vs hnidopišství pramenící z předchozí zkušenosti ) .
A právě o tom to je - potřebuji skutečně větší než 75-85% funkčnost u všech produktů , které produkuji ? Pokud není subjekt zásadní pro business growth ,dovoluji si tvrdit , že logicky nu…

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Měšec.cz: Nenechte se ošidit, když vám staví dům

Nenechte se ošidit, když vám staví dům

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií