Hlavní navigace

Už i T-Mobile a Vodafone nabízí předplacené volání za 2,50 Kč. Ale jen dočasně a jen někomu

3. 12. 2012
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Nový BLESKmobil přeci jen přinutil tradiční operátory k určité reakci na svou nabídku. Ale stále jen „v mezích omezené konkurence“, na dobu určitou a s dalšími omezeními. A jaká překvapení připravil Vodafone pro studenty a držitele svých Férových tarifů?

Nový BLESKmobil působí na našem trhu už skoro měsíc, a tak je možné se porozhlédnout po tom, zda a jak na jeho příchod zareagovali tradiční mobilní operátoři. Samozřejmě s vědomím, že pouhý měsíc nemusí být dostatečnou dobou na zásadnější reakci – a že další příležitost ke změnám, v podobě úpravy DPH, je teprve na obzoru (s koncem roku). Ať již půjde o dříve schválené sjednocení obou sazeb DPH na 17,5 %, nebo o nově prosazované zvýšení obou sazeb DPH o jeden procentní bod.

A když už budeme u nejnovějších změn v cenících a podmínkách operátorů, podívejme se podrobněji třeba na to, co je nového u Vodafone. Zbystřit by měli zejména  studenti, ale také zákazníci s Férovými tarify, kteří volají častěji do zemí jako Slovensko, Rusko, Ukrajina, Čína či Vietnam. 

Volání za 2,50 Kč?

Hlavním, a v podstatě jediným trumfem nového BLESKmobilu je volání za 2,50 Kč do všech tuzemských sítí, se zpoplatněním na bázi předplatného. Vyvolalo to nějakou reakci u tradičních operátorů?

U Telefóniky jsem ji zatím nezaznamenal, ale ani moc neočekával – vzhledem k tomu, že pod marketingovou slupkou jménem BLESKmobil je schována právě Telefónika. Připomeňme si, že poskytovatelem služeb pod značkou BLESKmobil je právě Telefónica, a nikoli vydavatelství Ringier Axel Springer.

Skutečnými konkurenty BLESKmobilu tak jsou T-Mobile a Vodafone – a ti na nabídku předplaceného volání za 2,50 již zareagovali. Ovšem způsobem, který je pro naše operátory v poslední době bohužel typický, a který si dovolím zhodnotit parafrází známého sloganu jako „aby se marketing nažral, ale výnosy zůstaly celé“. Protože v obou případech se operátor může ve svých reklamách pyšnit tím, že volání za 2,50 Kč za minutu nabízí – ale ve skutečnosti jde jen o časově omezené nabídky, vázané na splnění dalších podmínek a aktivit na straně zákazníka, nebo dostupných jen pro některé předplacené služby a karty.

Za 2,50 u T-Mobile

V případě T-Mobile je možnost volání za 2,50 Kč novou součástí programu „Našim za dobití“, který jinak funguje již od léta letošního roku a nabízí i další výhody. Podmínkou pro jejich čerpání (pro stávající zákazníky) je dobití částkou nejméně 300 Kč, a zaslání aktivační SMSky – načež je možné čerpat zvolenou výhodu po dobu 4 týdnů. V případě dobití částkou nižší než 300 Kč je možné ji čerpat pouze 1 týden.

Původně program Našim za dobití obsahovat tři výhody:

  • možnost bezplatného volání v rámci sítě T-Mobile, každý den večer a v noci (od 19 do 07 hod.)
  • Internet v mobilu (25 MB na týden)
  • každou druhou SMS zdarma

Nyní, od 1. listopadu 2012, je součástí programu Našim za dobití ještě čtvrtá výhoda, prezentovaná jako „vánoční“.

Důležité ale je, že nejde ještě o možnost volání za 2,50 Kč, ale pouze o tzv. Super sazbu. A teprve ta přináší možnost volání za 2,50 Kč. Ovšem jen do konce ledna, viz příslušné podmínky:

Aktuální výše Super sazby je vždy uvedena v platném Ceníku služeb. V období od 1. 11. 2012 do 31. 1. 2013 činí Super sazba 2,50 Kč/minutu.

O tom, co bude dále, a jaká bude hodnota oné Super sazby, aktuální verze podmínek programu Našim za dobití nehovoří. Jen v tiskové zprávě lze nalézt následující zmínku, zasazenou do pasáže o výhodách po dobití a zaslání aktivační SMSky:

Hovory budou účtovány sazbou 2,50 Kč/min do 31. ledna 2013, poté bude cena činit 3,50 Kč/min. 

Tomu rozumím tak, že oněch 3,50 Kč bude nová výše Super sazby (od 1.2.2013), nikoli cena běžného hovorného v rámci předplacených karet Twist od T-Mobile.

Také to ale znamená, že pokud si někdo dobije oněch 300 Kč třeba týden před koncem ledna (a nezapomene poslat potřebnou aktivační SMSku), bude moci volat (v rámci získané výhody) za 2,50 Kč jen jeden týden (do konce ledna), zatímco další tři týdny (v únoru) bude v rámci stejné výhody (Super sazba) volat již za 3,50 Kč.

Kromě toho ten, kdo si koupí novou předplacenou kartu, k ní dostane Super sazbu (nebo Internet v mobilu) na tři měsíce. Dále už na tom bude stejně, jako ostatní, tj. k opakovanému získání některé z výhod bude muset dobít a poslat aktivační SMS.

Za 2,50 u Vodafone

Pojďme nyní již ke změnám u Vodafonu. Ten ve stejný den, kdy začal fungovat BLESKmobil, oznámil dostupnost nové limitované (a navíc vánoční) edice předplacené karty: Vodafone karty bez limitu, s dostupností od 15. listopadu.

Původně byl hlavním (a spolu s balíčkem 100 SMS i jediným) přínosem této karty možnost volat do vlastní sítě za fixní částku, konkrétně 7 Kč, bez ohledu na délku hovoru (do 60 minut). Hovory do ostatních sítí již měly být zpoplatněny běžně (podle délky hovoru), sazbou 7 Kč za minutu.

Krátce nato přišla s podobnou nabídkou u svých předplacenek i Telefónica, za 6 Kč na hovor, ovšem jen do konce ledna 2013 (zatímco u Vodafone by 7 Kč za hovor mělo platit trvale, byť samotná karta bez limitu bude dostupná jen po omezenou dobu).

Pak ale Vodafone dodatečně „přisadil“ a minulý čtvrtek oznámil, že u své karty „bez limitu“ snižuje od 1.12.2012 cenu za volání do jiných (tuzemských) sítí na 2,50 Kč, v rámci akce „Měsíc dárků od Vodafone“. A to bez dalšího a automaticky – takže podmínkou není ani žádné dobití, ani zaslání nějaké aktivační SMSky (jako je tomu u T-Mobile).

Bohužel stejně jako u T-Mobile jde pouze o časově omezenou nabídku: platí jen do 31.1.2013, pak se cena zvyšuje na 3,50 Kč. Nicméně do té doby platí nižší cena trvale, a ne jako u T-Mobile jen 4 týdny či 1 týden od dobití. Pouze ale u dané speciální edice předplacené karty (Vodafone karta bez limitu) – zatímco u T-Mobile se cena 2,50 Kč týká všech předplacených Twist karet.

Studenti u Vodafone?

Když už jsme se dostali ke změnám u společnosti Vodafone, pojďme si říci o dalších, které se do tiskových zpráv a marketingových sloganů zatím nedostaly.

Například speciální studentské tarify: dříve Vodafone nabízel tarif „Student na míru“ a měl jej také zahrnutý ve svém ceníku. Dnes v jeho ceníku žádný studentský tarif již není, a na webu jsou studentům nabízeny (od srpna) již jen běžné „Férové tarify“ se slevou 25 % (podmínky).

Pro srovnání: předchozí Student na míru obsahoval 50 minut za 150 Kč, 200 SMS za 100 Kč a 150 MB za 89 Kč. Celkem tedy 339 Kč. Dnes si díky slevě 25% může student pořídit za 299 Kč nejnižší balíček s Férovým tarifem, který běžného zákazníka přijde na 399 Kč. A v něm dostane stejných 50 minut (s tarifikací 1+1, dříve 60+1), neomezené SMS (ale jen do sítě VF), a stejných 150 MB Internetu.

Vypadá to sice levněji, ale háček je v cenách za jednotky po vyčerpání paušálu: zatímco původně přišla každá další minuta na 3 Kč i s DPH, nově přijde již na 4,99 Kč za minutu. Podstatně dražší jsou také SMSky: dříve přišla každá (nad rámec balíčku 50 SMS) na 50 haléřů. Nově přijde každé SMSka do jiné sítě na 1,50 Kč.

Pro stávající uživatele tarifu Student na míru pak má Vodafone zajímavě formulovaný vzkaz, vyznívající na první čtení tak, že původní tarif už po doběhnutí jeho 12měsíčního cyklu nepůjde obnovit, a možný bude už jen přechod na novou podobu studentských tarifů:

Stávající zákazníci s tarifem Student na míru
Pokud již Studentský balíček využíváte, můžete ho využívat i nadále. Po uplynutí ročního období platnosti balíčku, vás budeme SMS zprávou informovat o ukončení zvýhodněné sazby za balíček. Následně si můžete aktivovat novou studentskou nabídku. Nový Studentský tarif si samozřejmě můžete aktivovat i ihned, nemusíte čekat na uplynutí platnosti vašeho současného studentského balíčku.

Přitom stávající tarif „Student na míru“ je tvořen třemi složkami (hlas, SMS a data), které skutečně  jsou označovány jako „balíčky“. Ale jejich ceny jsou běžnými ceníkovými cenami, uvedenými „natvrdo“ i v Podmínkách tarifu, a nejsou žádnými zvýhodněnými sazbami. Jak potom správně rozumět tvrzení o „ukončení zvýhodněné sazby za balíček“?

Být dražší je fér?

Další zajímavá a dosud nekomunikovaná změna nastala i u Férových tarifů Vodafone, tentokráte související s voláním do „blízkého“ zahraničí. Konkrétně do „Regionu 0“, což je u Vodafone Slovensko, Rusko, Ukrajina, Vietnam a Čína, a pak Regionu 1, což jsou některé (ale ne všechny) země EU, a také např. USA.

Připomeňme si, že Férové tarify se od začátku pyšnily tím, že v nich obsažené minuty lze provolat i do zahraničí, do zemí uvedených Regionů 0 a 1. A to včetně neomezeného Férového tarifu, s neomezeným počtem minut. Nově je u něj (pro volání do zahraničí) FUP v podobě 1000 minut měsíčně. Ale to není ta nejzajímavější změna.

Původně nebylo v ceníku explicitně řešeno, za kolik se bude volat do „blízkého“ zahraničí (regionů 0 a 1) po vyčerpání volných minut, obsažených v paušálu. A tak logicky nastupoval ceník zahraničního hovorného, který říká, že:

  • do regionu 0 (Slovensko, Rusko, Ukrajina, Vietnam a Čína) se volá za 7,20 Kč za minutu
  • do regionu 1 se volá za 11,40 Kč.

Nově, v ceníku platném od 1.12.2012, se ale u všech Férových tarifů (balíčků i jednotlivých hlasových komponent) objevuje nová kolonka, která určuje ceny hovorného do zahraničí (právě do regionů 0 a 1), a to jednotně na 11,40 Kč.

Důsledek je takový, že pro volání do zemí Regionu 1 se fakticky nic nemění. Ale u volání do zemí regionu 0 již ano, a to dost podstatným způsobem: zatímco dosud do nich uživatelé těchto tarifů (po vyčerpání volných minut) volali za 7,20 Kč, nyní už volají za mnohem vyšších 11,40 Kč. Připomeňme si, že jde o Slovensko, Rusko, Ukrajinu, Vietnam a Čínu. Přitom zákazníci s jinými tarify, či dokonce s předplacenkami, volají do regionu 0 stále za 7,20 Kč – což působí dosti zvláštně i na následujícím snímku z webu Vodafone.

Osobně tipuji, že zákazníci začali využívat volání do zahraničí z Férových tarifů masověji – a proto přišla tato „optimalizace“ ze strany operátora.

Kuriózní přitom je, že na jednom místě ještě zůstala původní cena 7,20 Kč pro volání do zemí regionu 0: v té části ceníku, kde jsou uváděny samostatné hlasové komponenty Férových tarifů. Nejnižší složkou zde původně bylo „0 minut“ za 0 Kč, a s cenou 6,50 Kč za minutu hovoru. Nově je zde „Nulový tarif na míru“, se stejnou paušální cenou 0 Kč a minutovou cenou 6,50 Kč, ale s voláním do zahraničí do regionu 0 ještě za 7,20 Kč. To ostatní složky zde již mají pouze oněch 11,40 Kč do obou regionů.

Ještě další změny

Když už jsem u podrobnějšího rozboru ceníku Vodafone, nedá mi to nezmínit ještě další změny. Jedné další jste si možná všimli sami, na předchozích obrázcích: když v srpnu startovaly Férové tarify, jejich SMSková složka hovořila o neomezených SMS „do všech sítí“. Nyní je v ceníku již jen „do všech sítí v ČR“.

Pozitivní změnou je naopak změna tarifikace u Sdíleného tarifu pro podnikání, který je už podle svého názvu určen firmám: místo dosavadního účtování 60+1 se u něj nově aplikuje účtování 1+1.

Kromě toho ale nový ceník Vodafone obsahuje ještě jednu velmi rozsáhlou změnu: podstatně přesněji a obsáhleji definuje vše kolem prémiových SMS (i audiotexových služeb), včetně rozlišování mezi:

BRAND24

  • Premium SMS MO, které jsou zákazníkovi zpoplatněny okamžikem odeslání objednací zprávy
  • Premium SMS MT, které jsou zákazníkovi zpoplatněny okamžikem přijetí samotné zprávy

Je to určitě na místě, protože třeba ještě srpnový ceník řešil celé Premium SMS jednou větou. Tipuji, že jde o reakci na nedávné problémy kolem Premium SMS MT, které posílala společnost DIMOCO. Co mne ale docela zarazilo, je následující pasáž, která se do nového ceníku Vodafone dostala zřejmě právě v souvislosti s prémiovými SMS a službami třetích stran, placenými skrze prémiová SMS:

Daňový doklad vystavuje poskytovatel služby (partner) na základě vyžádání od koncového zákazníka nikoli Vodafone.

To mi ale nejde moc dohromady s tím, že platby i za takováto prémiová SMS inkasuje Vodafone a zahrnuje je do svého vyúčtování, které současně slouží i jako daňový doklad.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl dlouho nezávislým konzultantem a publicistou, od 8.6.2015 je členem Rady ČTÚ. 35 let působil také jako pedagog na MFF UK v Praze.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).