Hlavní navigace

Uživatelé - kolikpak vás je?

Petr Stránský 9. 12. 1999

V minulých týdnech proběhla Internetovými médii vzrušená debata o tom, kolik nás vlastně na Internet v ČR je. Odstartovala ji zpráva IDC, do ohně přililo stanovisko tří koryfejů českého Internetu, objektivní pravdy jsme se však nedočkali a dočkat nemůžeme. Svůj pohled na věc v tomto článku nabízí známý publicista Petr Stránský.

Počty uživatelů jsou kromě obratu e-commerce jedním z nejdiskutova­nějších témat v médiích, které se týkají Internetu. Důvod je jednoduchý, oba údaje jsou považovány za určité měřítko vyspělosti a důležitosti Internetu, podobně jako síla televize či deníku je měřena počtem diváků resp. čtenářů. Není tedy divu, že spekulace o počtu nejsou jen akademickou záležitostí, ale pro mnoho zúčastněných také významnou obchodní zbraní.

Ošidná čísla
Problém ale nezačíná u samotné metodiky zjišťování počtu uživatelů, ale v samotné podstatě tohoto čísla. Je totiž velice ošidné, stejně jako u televize a dalších médiích. Neříkají totiž nic o kvalitě publika, tedy jeho koupěschopnosti, ovlivňování společnosti, nákupním chování apod. Proto také řada respektovaných médií (např. Respekt) nemají sice vysoký absolutní počet čtenářů/diváků, ale jejich složení a současně fakt, že další média je využívají jako zdroje pro vlastní publikum z nich činí velice významným informačním kanálem.

U Internetu tomu tak samozřejmě je také, neboť podle posledních výzkumů (v oblasti politiky) byla prokázána přímá souvislost mezi rozvířením kauz v Internetových periodikách, která byla potom znásobena další mediální sférou bez ohledu na nepoměrně nižší počet čtenářů v případě Internetu.

Tento efekt působí ale i v oblasti ovlivnění nákupu, neboť např. již podle rok staré studie více než 1 prodaných automobilů v USA je ovlivněna Internetem. Pokud se totiž podíváme hlouběji do studií věnujících se nákupnímu chování, zjistíme, že poměrně úzká skupina (samozřejmě v závislosti na druhu výrobku nebo služby) ovlivňuje větší celky – rodiny, oddělení a konečně samozřejmě firmy. Pro rozvoj obchodu na Internetu je podstatná především kvalita uživatelů ne jejich absolutní počet, který přímo nederminuje dokonce ani počet shlédnutí stran serverů, počet zobrazené reklamy atd.

Kdo to je uživatel Internetu
Tady diskutabilní význam počtu uživatelů nekončí, neboť koho budeme považovat za uživatele Internetu? Toho kdo pošle jednou týdně e-mail nebo shlédne jednu www stránku denně? Z hlediska plánování aktivit na Internetu je důležité spíše kolik lidí a za kolik nakoupí za určité období, kolik uživatelů používá ten či onen server atd. Internet je totiž především prostředí, a jeho záměna za médium vede k mnoha omylům – typicky v oblasti reklamy, kde je často pokládáno rovnítko mezi počet uživatelů a schopnost kampaní takový počet zasáhnout.

A konečně samotná čísla
No a dostáváme se konečně k ošidným číslům, která byla na předchozích řádcích již ve své podstatě zpochybněna. Pokud řekneme, že existuje tolik a tolik uživatelů v dané zemi, musíme kromě toho, jak definujeme uživatele také říci, zda-li tím myslíme osoby bydlící v popisované oblasti nebo užívající služby v dané zemi (spíše ovšem služby v určitém jazyce, neboť fyzické umístění služeb tedy serverů nehraje v podstatě roli). Zajímavé jsou oba údaje, zejména pokud bychom je postavili kolem sebe, neboť mluví o schopnosti poskytovatelů obsahu exportovat své služby a naopak.

Proto čísla vycházející z údajů serverů (ať už cookies nebo IP adresy) jsou asi nejvíce zavádějícím údajem, protože nedokáží bez dalšího zpracování říci, odkud návštěvník pochází. Argument, že se jedná o český obsah nezajímavý pro cizince neobstojí, neboť to není zcela pravda – existuje celá řada informačního servisu pro zahraniční uživatele, a nemalou roli hrají také krajánci. Současně mohou tyto údaje opomíjet uživatele používající pouze zahraniční služby.

Jakékoli průzkumy, které nejdou napříč populací také nedají přesnou odpověď, neboť distribuce uživatelů je naprosto asymetrická. Z tohoto pohledu by se asi jako nejpřesnější jevil výzkum MML od Medianu, ale otázkou je, jak byla formulována otázka, a jaký byl vzorek, které mu otázka typu „Používáte Internet alespoň jednou měsíčně?“ položena.

Během debaty se objevily informace, že nepřesnější údaje by mohly pocházet ze sčítání lidu, které bude zanedlouho provedeno ČSÚ. Ale ouha, ani tudy zřejmě cesta nevede, neboť toto sčítání vychází z domácností, takže může odpovědět na otázku v kolika domácnostech je využíván Internet, ale o studentech a asi již nejsilnější skupině – podnicích nepoví nic.

Kudy ven?
Zdálo by se, že neexistuje cesta, jak získat onen tolik vytoužený údaj o počtu uživatelů Internetu. Ale skutečnost je mnohem jednodušší, nejdříve se musíme ptát, k čemu jej potřebujeme využít. Pokud má být jakousi symbolickou reprezentací síly Internetu pak přesnost v řádech 100 tisíců stačí, neboť nehraje roli, zda-li Internet využívá 5 % nebo 7 % populace.

Pokud jej pak potřebujeme pro své obchodní záměry, ptejme se nejdříve co chceme zjistit – kupní sílu?, strukturu? Dosažitelnost? Odpověď buď najdeme v některých dílčích výzkumech nebo prostě provedeme speciální šetření, které odpověď s požadovanou přesností přinese.

Malé číslo na závěr – podle průřezu výstupů z projektu „Analýzy informačních a komunikačních technologií v ČR“ prováděného společností EISF již více než rok vyplývá velice orientační číslo 250 tisíc podnikových uživatelů s různou měrou a četností používání www služeb. Musím ale zdůraznit, že tento projekt není absolutně zaměřen na zjišťování počtu uživatelů Internetu a je potřeba jej brát s více než dostatečnou rezervou.

Petr Stránský


Související články a odkazy:

Našli jste v článku chybu?

9. 12. 1999 17:09

Kilian Nedory (neregistrovaný)
Je smutné, že někteří lidé posuzují cizí materiál pouze dle toho, jestli je z jejich omezeného pohledu zajímavý či ne.

Ne každý je D.D., ne každý je "internetový guru" a ne každý potřebuje znát jen "fakta" bez jakýchkoli podkladů. Analytické články je to, co rád na Lupě čtu. A taky důvod, proč mne nezajímá většina materiálů na jednom "nabarveném světě"...

9. 12. 1999 16:19

Petr Souček (neregistrovaný)
A jaká data? Podle mě článek docela dobře ukazuje, že nějaké číslo je k ničemu, že musí být nejdřív jasné, kdo a k čemu jaké číslo potřebuje, pak stanovit metodiku jak požadované číslo zjistit.
A kdo taková čísla vůbec chce kromě firem, které živí jejich vymýšlení?
Třeba naši firmu může zajímat, kolik % našich zákazníků používá Internet do té míry, aby mělo smysl s nimi přes Internet komunikovat, a kolik jich bude za rok a za tři roky. K tomu se ale výsledky žádných dosud realizovaných pr…

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: I život bez cukru může být sladký

I život bez cukru může být sladký

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?