Hlavní navigace

V avantgardě diskusí

 Autor: 29
Vojtěch Bednář 12. 2. 2009

Server Novinky.cz přikročil k v tuzemsku neobvyklému kroku. Jeho uživatele, kteří by rádi diskutovali k článkům, čeká korespondenční registrace. Je to osamělý krok, nebo počátek nového trendu? Je důvod se bát?

Nečekaný, ale zato v prostředí českého webu již zhusta komentovaný krok vydavatelů serveru Novinky.cz je, ale současně vlastně není unikátem. Pojďme si jej shrnout.

Jak se zbavit hulváta

Jednou z podstatných předností Internetu, respektive webu jako komunikačního prostředku pro masová média, je bezprostřední kombinace poskytovatele obsahu a zpětné vazby. To, co všeobecně známe jako „diskuze pod články“, je z hlediska informačního média jednou ze skutečných revolucí Internetu. Nic podobného není v případě tištěných novin a časopisů možné vůbec, a u tradičních elektronických médií (rozhlasu, televize, teletextu) jen ve velmi omezené míře.

Diskuze pod texty jsou pro vydavatele online médií na jedné straně naprosto nepostradatelnou funkcí, na straně druhé pastí. Stoupající počet uživatelů Internetu v kombinaci s přetrvávajícím pocitem anonymity totiž vede k situaci, kdy se obsah diskuzí pod texty na webových serverech má tendenci měnit ve snůšku vulgarit a rasistických výkřiků bez kontextu a bez smyslu. Za ně přitom majitelé serverů mohou být, přinejmenším teoreticky, pohnáni k zodpovědnosti.

Online vydavatelé se k problému komentářů a diskutujících stavějí různě. Některé servery pouze kontrolují obsah komentářů na přítomnost automaticky generovaných zpráv (zpravidla spamu orientovaného na zvýšení inzerovaných serverů v pozicích vyhledávačů) pomocí kontroly, zda je diskutujícím skutečně člověk. Další servery vyžadují u svých uživatelů registraci, jejíž částí je výše uvedená kontrola, a také test správnosti zadané e-mailové adresy.

Postupem času se zjistilo, že diskuze na navštěvovaných serverech vyžadují moderování, jehož součástí je likvidace příspěvků porušujících politiku vydavatele, nebo potenciálně i zákony státu. Moderování se v době svého zavedení setkalo s čilým odporem části internetové „komunity“, která možnost napsat do diskuzí cokoli považovala za své nezadatelné právo. V současnosti však jde o běžnou praxi.

Od března letošního roku vstupují snahy o regulaci diskuzí v online médiích, respektive médiu do nového, v oboru dříve nepoznaného rozměru. Server Novinky.cz (patřící pod Seznam, hlavním dodavatelem zpráv je deník Právo) zavádí pro své uživatele, kteří by rádi připojovali své názory pod publikované texty, systém korespondenční registrace. Zatímco doposud stačila registrace v systémech Seznamu (například ve freemailu), nyní budou uživatelé ověřováni pomocí poštovních zásilek s kódem nutným k odemčení účtu. Akce bude z pohledu uživatele zadarmo, do formuláře http://www.no­vinky.cz/vase­nazory zadá adresu, od Seznamu dostane dopis. Jedná se o přinejmenším průlom.

Aukční princip

Korespondenční registrace (při níž je ověřována nejen emailová adresa, ale skutečné jméno a poštovní adresa uživatele) není v prostředí českého ani světového Internetu žádnou novinkou. Doposud se ale používala jen u služeb majících přímou vazbu na možnost přijímat či odesílat finanční částky a obchodovat se zbožím; zcela typickým příkladem je server Aukro.cz, kde se bez aktivace účtu neobejdete, nebo některé služby Google. V oblasti zpravodajských serverů, a zvláště pak diskuzí, bychom ale analogii k Novinkám hledali velmi těžko. Problémy s moderováním diskuzí jsou totiž sice nemalé, ale náklady spojené s korespondenční registrací (poštovné, administrativa) je předčí. Pro mnoho uživatelů, kteří si do nynějška mysleli, že web, respektive libovolný zpravodajský server kteréhokoli provozovatele, je skutečně neomezeným hydeparkem, pak zavádění této registrace představuje těžkou ránu a další, ještě horší „poškození svobod“.

Pomineme-li tento pohled, je zavedení korespondenční registrace ze strany Novinek, respektive Seznamu zajímavým experimentem, který budou nepochybně se zájmem sledovat provozovatelé dalších zpravodajských portálů. Jeho výsledky mohou být různé a je pravděpodobné, že ze strany Seznamu nejde jen o to udržet na uzdě své diskutující. Pojďme se na problém podívat trochu odlišně.

Co se očekává

Zástupci vydavatele se netají s tím, že jejich očekávání od zavedení korespondenční registrace korespondují s tím, co po jejím popisu musí napadnout zkušenějšího uživatele Internetu. Totiž že

  • Uživatelé budou v diskuzích slušní a v mezích zákonů, neboť již nebudou mít pocit anonymity.
  • Uživatele chovající se v rozporu s politikou serveru (slušnost, korektnost, legálnost, žádná reklama) bude snazší vymazat. Zatímco dnes je vytvoření nového účtu otázkou sekund, pak to bude vyžadovat několik dnů, a novou adresu bydliště/nové jméno. Obojí se časem vyčerpá i u početných ro­din.
  • Diskuze budou věcnější, méně emotivní.
  • Diskutujících bude celkově (asi) méně, protože odpadnou jejich doposud snadno zajistitelná virtuální alter-ega a pak ti, kteří ono diskutování „neberou dost vážně“. Diskuze se tak pročistí.
  • Pubescenti se přesunou jinam.
  • Náklady vynaložené do korespondenční registrace se vrátí na úsporách v oblasti moderování diskuzí.

Jinými slovy že tam, kde dnes panuje prakticky vzato nezvladatelná sběř, zavládne pořádek, kvalitní obsah a klid od virtuálních „svalovců“. Dlužno podotknout, že mimo výše uvedená pozitiva je možné předpokládat, že Seznam.cz vidí za projektem korespondenční registrace možná i další přednosti, tentokrát finančního charakteru. Korespondenčně ověřená identita uživatele má nesrovnatelně vyšší marketingovou hodnotu, než ta neověřená. To se týká personalizace obsahu u přihlášených uživatelů, cílení reklamy podle adresy nebo demografických údajů, možnosti (potenciálně) kombinovat virtuální a poštovní nabídky partnerů, stejně tak jako možnost tvorby „předvyplněných“ slevových poukázek, nebo dokonce objednávek.

Pokud je systém uživatelských účtů Seznamu koncipován jako interoperabilní (a já nepochybuji, že je), nabízí se potenciální možnost spolupráce na ověření webových diskuzí jiných serverů. Jinak řečeno, že by se Seznam vydal tam, kde kdysi pohořel Microsoft, a kde se dnes (nesměle) prosazuje OpenID. Případný úspěch by mu nepochybně přinesl nával uživatelů jednak pro jeho vlastní služby, a jednak (a hlavně) pro jeho inzerenty. Kromě toho by Seznam znal alespoň některé parametry uživatelů spolupracujících (ale jinak konkurenčních) serverů, což je věc, která se doposud podařila ve větším měřítku jen Google. Tedy korespondenční registrace diskutérů na Novinkách.cz je sázkou s potenciálně obrovskou výhrou.

Rizika

Samozřejmě zde existují rizika. První, které se nabízí, je, že diskutující nový model odmítnou. V důsledku toho Novinky přijdou o určitou část návštěvníků (bylo by potřeba mít statistická data ze Seznamu, abychom věděli, kolik procent návštěvníků Novinek diskutuje, zejména pravidelně, aby se jich to týkalo). Někteří mohou vyhlašovat různé online petice nebo protestní akce proti „omezení svobody“. Pravděpodobnost úspěchu takových akcí, který by se projevil zřetelným úpadkem zájmu o Novinky, jež by pak Seznam musel v důsledku odchodu inzerentů dotovat z jiných aktivit, je velmi malá, ale ne nulová. Z opatření na Novinkách by krátkodobě mohla těžit konkurence (pojďte k nám, my nic neposíláme), ale dlouhodobě jen těžko, navíc si lze dost obtížně představit, kdo z konkurence by to byl – Novinky (mi prominou) se pohybují mezi seriózními a bulvárními zpravodajskými servery.

Jsou zde i další rizika. Dlouhodobý pokles návštěvníků serveru v případě, že komentáře jsou jednak nejenom vyhledávanou službou, ale i nosným zdrojem doplňkového bezplatného obsahu. Ochota uživatelů se registrovat, ale neochota následně v komentářích participovat. Riziko, že „zlí“ diskutéři najdou způsob, jak proces korespondenční registrace obejít, a budou Novinky dále plnit vulgárním obsahem. Seznam se na tato potenciální rizika evidentně rozhodl přistoupit.

Etika?

Pojďme se podívat na to, co bude asi zdrojem nejzuřivějších diskuzí. Totiž, má provozovatel Novinek právo po svých uživatelích chtít korespondenční registraci? Přes potenciální výkřiky zastánců online anonymní anarchie má. Server Novinky je privátním majetkem, stejně tak jeho databázový a publikační systém a publikovaný obsah. Provozovatel není povinen umožnit návštěvníkům přístup ke komentářům a pakliže to dělá, může si určovat podmínky. Na stejném principu ostatně fungují různá neveřejná diskusní fóra, nebo zde citované aukční servery. Na stejném principu funguje betatestování nových služeb, exkluzivní, respektive podmiňovaná registrace není ve světě Internetu žádnou novinkou, tou je pouze na Novinkách. Lze polemizovat, nakolik jde o rozhodnutí správné, v každém případě je ale možné a právně i technicky v pořádku.

Úspěch?

Osobně se domnívám, že korespondenční registrací svých diskutérů se Novinky.cz, respektive Seznam, pokouší o zajímavý precedens. V případě úspěchu může jednak inspirovat ostatní, jednak se stát jejich potenciálním dodavatelem uživatelských identit. V případě neúspěchu riskuje pověst jednoho z nejstarších fungujících zpravodajských serverů v Česku, je to ale riziko nízké a vzhledem k možnostem zisku přijatelné.

Je možné, že bezprecedentní krok Novinek.cz zůstane osamocen, v takovém případě by Seznam patrně korespondenční registraci po několika nejméně měsících provozu zase v tichosti vypnul. Je ale stejně tak možné, že účet „Novinkářských“ diskutérů bude v dohledné době fungovat nejen na Novinkách, případně, že diskutující na mnoha jiných serverech budou dostávat také dopisy s aktivačním kódem.

Novinky.cz jsou etablovaným serverem. Jejich provozovatel v české online ekonomice nesmírně významnou firmou. A na rozdíl od Járy Cimrmana rozhodně ne mistrem slepých uliček. Proto si myslím že je pravděpodobnější, že se riskantní krok, k němuž přistoupil na Novinkách, spíše vydaří, než nevydaří.

Anketa

Bude mít korespondenční registrace diskutujících na Novinkách spíše pozitivní nebo negativní dopad (zejména pro Novinky samotné)?

Našli jste v článku chybu?

12. 2. 2009 10:26

Shrek (neregistrovaný)
nechodí na server Novinky.cz

12. 2. 2009 12:41

vlabra (neregistrovaný)
Ani bych neřekl. Tak jak to novinky předvedly to vypadá opravdu jenom jako akce, která má posbírat co nejvíce informací o čtenářích.
Kdyby jim šlo jenom o blokování nevhodných komentářů tak by nejdříve začali blokovat uživatele kteří ty nevhodné články píší protože to by mělo narozdíl od korespondenční registrace téměř nulové.
Všechny komentáře typu Obnovení samostatné Moravy a Slezska píše už aspoň rok pořát ten stejný člověk se stejným nickem a zatím nebyl zablokován.
Ikdyž, možná že to …

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií