Hlavní navigace

V avantgardě diskusí

 Autor: 29
Vojtěch Bednář 12. 2. 2009

Server Novinky.cz přikročil k v tuzemsku neobvyklému kroku. Jeho uživatele, kteří by rádi diskutovali k článkům, čeká korespondenční registrace. Je to osamělý krok, nebo počátek nového trendu? Je důvod se bát?

Nečekaný, ale zato v prostředí českého webu již zhusta komentovaný krok vydavatelů serveru Novinky.cz je, ale současně vlastně není unikátem. Pojďme si jej shrnout.

Jak se zbavit hulváta

Jednou z podstatných předností Internetu, respektive webu jako komunikačního prostředku pro masová média, je bezprostřední kombinace poskytovatele obsahu a zpětné vazby. To, co všeobecně známe jako „diskuze pod články“, je z hlediska informačního média jednou ze skutečných revolucí Internetu. Nic podobného není v případě tištěných novin a časopisů možné vůbec, a u tradičních elektronických médií (rozhlasu, televize, teletextu) jen ve velmi omezené míře.

Diskuze pod texty jsou pro vydavatele online médií na jedné straně naprosto nepostradatelnou funkcí, na straně druhé pastí. Stoupající počet uživatelů Internetu v kombinaci s přetrvávajícím pocitem anonymity totiž vede k situaci, kdy se obsah diskuzí pod texty na webových serverech má tendenci měnit ve snůšku vulgarit a rasistických výkřiků bez kontextu a bez smyslu. Za ně přitom majitelé serverů mohou být, přinejmenším teoreticky, pohnáni k zodpovědnosti.

Online vydavatelé se k problému komentářů a diskutujících stavějí různě. Některé servery pouze kontrolují obsah komentářů na přítomnost automaticky generovaných zpráv (zpravidla spamu orientovaného na zvýšení inzerovaných serverů v pozicích vyhledávačů) pomocí kontroly, zda je diskutujícím skutečně člověk. Další servery vyžadují u svých uživatelů registraci, jejíž částí je výše uvedená kontrola, a také test správnosti zadané e-mailové adresy.

Postupem času se zjistilo, že diskuze na navštěvovaných serverech vyžadují moderování, jehož součástí je likvidace příspěvků porušujících politiku vydavatele, nebo potenciálně i zákony státu. Moderování se v době svého zavedení setkalo s čilým odporem části internetové „komunity“, která možnost napsat do diskuzí cokoli považovala za své nezadatelné právo. V současnosti však jde o běžnou praxi.

Od března letošního roku vstupují snahy o regulaci diskuzí v online médiích, respektive médiu do nového, v oboru dříve nepoznaného rozměru. Server Novinky.cz (patřící pod Seznam, hlavním dodavatelem zpráv je deník Právo) zavádí pro své uživatele, kteří by rádi připojovali své názory pod publikované texty, systém korespondenční registrace. Zatímco doposud stačila registrace v systémech Seznamu (například ve freemailu), nyní budou uživatelé ověřováni pomocí poštovních zásilek s kódem nutným k odemčení účtu. Akce bude z pohledu uživatele zadarmo, do formuláře http://www.no­vinky.cz/vase­nazory zadá adresu, od Seznamu dostane dopis. Jedná se o přinejmenším průlom.

Aukční princip

Korespondenční registrace (při níž je ověřována nejen emailová adresa, ale skutečné jméno a poštovní adresa uživatele) není v prostředí českého ani světového Internetu žádnou novinkou. Doposud se ale používala jen u služeb majících přímou vazbu na možnost přijímat či odesílat finanční částky a obchodovat se zbožím; zcela typickým příkladem je server Aukro.cz, kde se bez aktivace účtu neobejdete, nebo některé služby Google. V oblasti zpravodajských serverů, a zvláště pak diskuzí, bychom ale analogii k Novinkám hledali velmi těžko. Problémy s moderováním diskuzí jsou totiž sice nemalé, ale náklady spojené s korespondenční registrací (poštovné, administrativa) je předčí. Pro mnoho uživatelů, kteří si do nynějška mysleli, že web, respektive libovolný zpravodajský server kteréhokoli provozovatele, je skutečně neomezeným hydeparkem, pak zavádění této registrace představuje těžkou ránu a další, ještě horší „poškození svobod“.

Pomineme-li tento pohled, je zavedení korespondenční registrace ze strany Novinek, respektive Seznamu zajímavým experimentem, který budou nepochybně se zájmem sledovat provozovatelé dalších zpravodajských portálů. Jeho výsledky mohou být různé a je pravděpodobné, že ze strany Seznamu nejde jen o to udržet na uzdě své diskutující. Pojďme se na problém podívat trochu odlišně.

Co se očekává

Zástupci vydavatele se netají s tím, že jejich očekávání od zavedení korespondenční registrace korespondují s tím, co po jejím popisu musí napadnout zkušenějšího uživatele Internetu. Totiž že

  • Uživatelé budou v diskuzích slušní a v mezích zákonů, neboť již nebudou mít pocit anonymity.
  • Uživatele chovající se v rozporu s politikou serveru (slušnost, korektnost, legálnost, žádná reklama) bude snazší vymazat. Zatímco dnes je vytvoření nového účtu otázkou sekund, pak to bude vyžadovat několik dnů, a novou adresu bydliště/nové jméno. Obojí se časem vyčerpá i u početných ro­din.
  • Diskuze budou věcnější, méně emotivní.
  • Diskutujících bude celkově (asi) méně, protože odpadnou jejich doposud snadno zajistitelná virtuální alter-ega a pak ti, kteří ono diskutování „neberou dost vážně“. Diskuze se tak pročistí.
  • Pubescenti se přesunou jinam.
  • Náklady vynaložené do korespondenční registrace se vrátí na úsporách v oblasti moderování diskuzí.

Jinými slovy že tam, kde dnes panuje prakticky vzato nezvladatelná sběř, zavládne pořádek, kvalitní obsah a klid od virtuálních „svalovců“. Dlužno podotknout, že mimo výše uvedená pozitiva je možné předpokládat, že Seznam.cz vidí za projektem korespondenční registrace možná i další přednosti, tentokrát finančního charakteru. Korespondenčně ověřená identita uživatele má nesrovnatelně vyšší marketingovou hodnotu, než ta neověřená. To se týká personalizace obsahu u přihlášených uživatelů, cílení reklamy podle adresy nebo demografických údajů, možnosti (potenciálně) kombinovat virtuální a poštovní nabídky partnerů, stejně tak jako možnost tvorby „předvyplněných“ slevových poukázek, nebo dokonce objednávek.

Pokud je systém uživatelských účtů Seznamu koncipován jako interoperabilní (a já nepochybuji, že je), nabízí se potenciální možnost spolupráce na ověření webových diskuzí jiných serverů. Jinak řečeno, že by se Seznam vydal tam, kde kdysi pohořel Microsoft, a kde se dnes (nesměle) prosazuje OpenID. Případný úspěch by mu nepochybně přinesl nával uživatelů jednak pro jeho vlastní služby, a jednak (a hlavně) pro jeho inzerenty. Kromě toho by Seznam znal alespoň některé parametry uživatelů spolupracujících (ale jinak konkurenčních) serverů, což je věc, která se doposud podařila ve větším měřítku jen Google. Tedy korespondenční registrace diskutérů na Novinkách.cz je sázkou s potenciálně obrovskou výhrou.

Rizika

Samozřejmě zde existují rizika. První, které se nabízí, je, že diskutující nový model odmítnou. V důsledku toho Novinky přijdou o určitou část návštěvníků (bylo by potřeba mít statistická data ze Seznamu, abychom věděli, kolik procent návštěvníků Novinek diskutuje, zejména pravidelně, aby se jich to týkalo). Někteří mohou vyhlašovat různé online petice nebo protestní akce proti „omezení svobody“. Pravděpodobnost úspěchu takových akcí, který by se projevil zřetelným úpadkem zájmu o Novinky, jež by pak Seznam musel v důsledku odchodu inzerentů dotovat z jiných aktivit, je velmi malá, ale ne nulová. Z opatření na Novinkách by krátkodobě mohla těžit konkurence (pojďte k nám, my nic neposíláme), ale dlouhodobě jen těžko, navíc si lze dost obtížně představit, kdo z konkurence by to byl – Novinky (mi prominou) se pohybují mezi seriózními a bulvárními zpravodajskými servery.

Jsou zde i další rizika. Dlouhodobý pokles návštěvníků serveru v případě, že komentáře jsou jednak nejenom vyhledávanou službou, ale i nosným zdrojem doplňkového bezplatného obsahu. Ochota uživatelů se registrovat, ale neochota následně v komentářích participovat. Riziko, že „zlí“ diskutéři najdou způsob, jak proces korespondenční registrace obejít, a budou Novinky dále plnit vulgárním obsahem. Seznam se na tato potenciální rizika evidentně rozhodl přistoupit.

Etika?

Pojďme se podívat na to, co bude asi zdrojem nejzuřivějších diskuzí. Totiž, má provozovatel Novinek právo po svých uživatelích chtít korespondenční registraci? Přes potenciální výkřiky zastánců online anonymní anarchie má. Server Novinky je privátním majetkem, stejně tak jeho databázový a publikační systém a publikovaný obsah. Provozovatel není povinen umožnit návštěvníkům přístup ke komentářům a pakliže to dělá, může si určovat podmínky. Na stejném principu ostatně fungují různá neveřejná diskusní fóra, nebo zde citované aukční servery. Na stejném principu funguje betatestování nových služeb, exkluzivní, respektive podmiňovaná registrace není ve světě Internetu žádnou novinkou, tou je pouze na Novinkách. Lze polemizovat, nakolik jde o rozhodnutí správné, v každém případě je ale možné a právně i technicky v pořádku.

Úspěch?

Osobně se domnívám, že korespondenční registrací svých diskutérů se Novinky.cz, respektive Seznam, pokouší o zajímavý precedens. V případě úspěchu může jednak inspirovat ostatní, jednak se stát jejich potenciálním dodavatelem uživatelských identit. V případě neúspěchu riskuje pověst jednoho z nejstarších fungujících zpravodajských serverů v Česku, je to ale riziko nízké a vzhledem k možnostem zisku přijatelné.

WT100

Je možné, že bezprecedentní krok Novinek.cz zůstane osamocen, v takovém případě by Seznam patrně korespondenční registraci po několika nejméně měsících provozu zase v tichosti vypnul. Je ale stejně tak možné, že účet „Novinkářských“ diskutérů bude v dohledné době fungovat nejen na Novinkách, případně, že diskutující na mnoha jiných serverech budou dostávat také dopisy s aktivačním kódem.

Novinky.cz jsou etablovaným serverem. Jejich provozovatel v české online ekonomice nesmírně významnou firmou. A na rozdíl od Járy Cimrmana rozhodně ne mistrem slepých uliček. Proto si myslím že je pravděpodobnější, že se riskantní krok, k němuž přistoupil na Novinkách, spíše vydaří, než nevydaří.

Anketa

Bude mít korespondenční registrace diskutujících na Novinkách spíše pozitivní nebo negativní dopad (zejména pro Novinky samotné)?

Našli jste v článku chybu?
DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

DigiZone.cz: Euro TV: personalizované znělky

Euro TV: personalizované znělky

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Lupa.cz: Bude Google platit médiím za použití článků?

Bude Google platit médiím za použití článků?

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Vitalia.cz: Tradiční čínská medicína a rakovina

Tradiční čínská medicína a rakovina

Lupa.cz: Jak levné procesory změnily svět?

Jak levné procesory změnily svět?

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“