Hlavní navigace

V Brně vyvinuli rychlý internet do letadel, zvládne až 50 megabitů za sekundu

 Autor: Honeywell
Jan Sedlák 26. 4. 2016

Brněnský Honeywell se podílel na vývoji systému JetWave, který zvládne do letadel dostat rychlý internet. Má už certifikaci a míří do výroby.

Společnost Honeywell má v Brně už kolem dvou tisíc zaměstnanců. Zhruba tři stovky z nich se věnují leteckému průmyslu a stojí za zajímavými projekty – třeba za aplikací pro piloty, kteří mohou na tabletech v reálném čase sledovat počasí a další údaje. Příchod moderních technologií postavených na konektivitě nyní bude chtít Honeywell podpořit systémem, který do letadel dostane vysokorychlostní internet.

Ten se teď dostává na trh a jeho první komerční implementaci chystá společnost Air Canada. Velkou a zásadní část práce na něm odvedli právě inženýři v Brně. Na projektu jich pracovalo kolem třiceti, což tvoří asi dvacet procent z celkového počtu globálního týmu. „Dělali jsme zejména na celkové architektuře a systémech testování,“ říká pro Lupu v brněnské laboratoři jeden z manažerů projektu Jiří Nykodým.


Autor: Honeywell

Hotový systém se jmenuje JetWave a v Honeywellu na něm dělali zhruba tři a půl roku, přičemž posledního půl roku (zhruba 180 hodin) probíhaly testy přímo v letounu Boeing 757, který společnost pro podobné účely vlastní. Dodavateli hardwarových prvků pro testy byli i čeští výrobci. Výsledný produkt už získal potřebné certifikace pro finální ostrý provoz.

Padesát megabitů v letadle

JetWave umožní připojit letadlo během letu k internetu o rychlosti až 50 Mb/s. Oproti současným technologiím, se kterými už je možné se nějakou dobu setkat (více v článku se zkušenostmi,) jde o výrazné navýšení.

Honeywell slibuje, že toto připojení bude vhodné i pro bezproblémové sledování streamovaného videa či hudby, VoIP komunikaci, sociální sítě, HD televizi přes DVB-S2 a další datově náročné služby. 

Stále tu samozřejmě jsou problémy s odezvou, která při komunikaci mezi letadlem, satelitem a zemí jde do stovek milisekund. „Data umíme poskládat tak, aby uživatel dostal plynulou službu a ne například pouze sekaný obraz. Sice je zde zpoždění, ale zážitek je plynulý,“ věří Nykodým.


Autor: Jan Sedlák

JetWave data optimalizuje už na úrovni lokální sítě v letadle, ovšem to, jak přesně se s nimi pracuje a jaké techniky jsou využívány, Honeywell prozradit nechce. Pro lokální bezdrátovou síť se využívá tradiční frekvence, vše běží na 802.11g. Jeden Boeing 757 lze kompletně pokrýt zhruba třemi vysílači, které Honeywell v rámci systému dodává.

Další součástí balení je externí anténa, nebo ještě lépe takzvané anténní pole. Je k dispozici ve dvou variantách – model do větších letadel váží kolem 45 kilogramů, pro soukromé tryskáče pak asi pět kilogramů. Tato pole mají dvě otočné osy a přidělávají se buďto do „ocasu“ letounu, nebo na horní část trupu.


Autor: Jan Sedlák

Kvůli aerodynamice samozřejmě nejde o nějakou „vykukující“ část, vše je integrováno pod plášť. I tak je zde ale vidět mírné navýšení a pracuje se se vztlakem. Anténní pole komunikuje na vzdálenost 35 až 40 tisíc kilometrů se satelitem na frekvenci 30 GHz. Trik je v tom pole přesně směřovat na satelit během pohybu letadla. K tomu přístroj získává data z leteckého IRS systému. Anténa má zároveň vlastní poziční systém a její směřování je upravováno v řádu milisekund.

Na nějakou dobu dost

To, jak aerolinky vysokorychlostní internet v praxi využijí, bude záležet na nich a jejich obchodních modelech. Systém je možné konfigurovat, takže lze například nastavit datové limity (FUP), maximální rychlost pro jednoho uživatele a podobně. K dispozici je také oddělená síť pro personál letadla.

Podle Honeywellu se každopádně prozatím zdá, že 50 Mb/s bude muset na nějakou dobu stačit. „Dostáváme se k limitům fyziky,“ říká Nykodým. Nasazování do praxe se ale ještě pořádně nerozběhlo, takže jsme ještě na začátku.

Letadlo se skrze JetWave připojuje k síti Global Xpress (Ka band) od společnosti Inmarsat. Ta má v současné době téměř kompletní pokrytí zeměkoule, vyjma polárních oblastí. JetWave by podle slibů měl nabízet stabilní připojení – k menším výpadkům dochází pouze v případě, že se systém přepojuje na jinou družici. Global Express využívá tři, nemělo by to tedy být tak často.

Vývojáři z Brna na systému údajně pracovali kolem stovky tisíc hodin a vyvinuli zhruba stovku řídicích, vývojových a integračních systémů. Testování mohlo probíhat i v laboratorních podmínkách – v Brně ve Slatině dokáží simulovat prostředí letu a JetWave posílat informace v reálném čase tak, aby se soustava chovala jako v praxi. „Umíme simulovat celou satelitní síť,“ ukazuje Nykodým.

Součástí celého systému je celkem pět „krabiček“ – vedle již zmiňovaných je to také převodník frekvencí a takzvaný ModMan, tedy modem manager. To je v podstatě počítač, který vše řídí a který lze přes 15 gigabitových a stomegabitových konektorů (Quadrax, nikoliv RJ-45, ty se pro využití v letadle nehodí) propojit s dalšími systémy na palubě. K hardwaru se připojuje i vzduchový systém letadla pro potřebné chlazení. Ke zprovoznění je třeba řádně upevnit zhruba 200 metrů kabelů.

A co bude dál? Honeywell na Moravě pracuje na dalších věcech, ještě o nich ale mluvit nechce. Dělá se ale také na vesmírných projektech, mimo jiné s Evropskou vesmírnou agenturou.

Našli jste v článku chybu?

26. 4. 2016 9:15

Petrk (neregistrovaný)

To uz nam operatori tvrdi x let jak mame super internety, ale me zajima realita. Kdyz bude plne letadlo a bude to mimo laborator, jestli budu mit stabilnich alespon 200kB :). Z toho jak to funguje v ceskych mestech nebo vlacich, to budeme radi za 3kB :) a ze to spadne co 2 minuty. V reklamach muzeme mit muzeme mit az 100 MB, ale jen na jedinem miste v cr, ve 3 rano a jeste nikdo v okoli nesmi byt :D ale to uz nepisou

26. 4. 2016 20:01

fd (neregistrovaný)

Sekunda a vice pro VoIP? Tak to budou jiste zakaznici doslova nadseni. Nevim taktez o tom, ze by byl vynalezen nejaky novy uzasny kodek, ktery by video dokazal komprimovat do 250kbit (vcetne audia). Vychazim ze stredne velkeho letadla pro 200 cestujicich.

Provozovatele telefonich siti jejihz satelity obihaji na nizkych drahach jsou zjevne take hlupaci.

Vskutku by mne zajimalo, proc nekdo propaguje naprosto nesmyslne vyuziti, a proc to Lupa, ktera se holedba tim, ze jde o server technologicky, …

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube