Hlavní navigace

V české internetové reklamě se loni protočilo 13 miliard korun

Martin Vyleťal 5. 3. 2014

Výdaje do internetové reklamy na českém trhu stouply loni meziročně o pětinu. Výrazně posílil prodej reklamy modelem RTB, ale například i PR články a videoreklama.

Podle Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) přesáhly v roce 2013 výdaje do internetové reklamy 13 miliard korun. Ve srovnání s rokem 2012 stouply výdaje do reklamy na českém Internetu o téměř pětinu. Největší podíl investic do internetové reklamy připadl tradičně na display reklamu. Více či méně rostly výdaje do všech forem internetové reklamy.


Autor: SPIR

V ceníkových cenách utratili loni zadavatelé za display reklamu 6,8 miliardy Kč. Je však třeba připomenout, že ceníkové ceny jsou ceny před odečtením agenturních slev a bonusů, bez kterých se dnes na trhu v podstatě žádná reklama neprodává. Rozdíl mezi ceníkovou a reálnou cenou je tak u display reklamy dost podstatný.


Autor: SPIR

Ve vyhledávání a reklamních sítích Google, Sklik, Facebook, eTarget apod. dosáhly výdaje v reálných cenách 4,6 miliardy. Oproti roku 2012 rostly výrazněji výdaje na reklamu v obsahových sítích. Zatímco v roce 2012 z celkového objemu vynaložených peněz připadlo 70 % na vyhledávání a 30 % na obsahové sítě, loni dosáhl podíl obsahových sítí 37 %.

Ze všech sledovaných forem reklamy zaznamenal nejvyšší, více než pětinásobný, růst objem reklamy prodané modelem RTB. Loni dosáhly 45 milionů Kč. Mezi dalšími rychle se rozvíjejícími formáty jsou placené PR články s dvojnásobným nárůstem oproti roku 2012 a videoreklama, která inkasovala meziročně o třetinu více. 

„Pokud bychom měli určit nějaký trend, pak kromě obecného růstu obratu v ceníkových cenách lze jistě hovořit o prohlubující se pestrosti obchodních modelů a formátů inzertních ploch a s tím spojené diverzifikaci investic" komentuje výsledky průzkumu Ján Simkanič, předseda výkonné rady SPIR.

Porovnáme-li celkové inzertní výkony internetu s výkony ostatních médií za předcházející rok, které pocházejí z monitoringu inzertních výkonů společnosti Admosphere, pak internet jako mediatyp zaujal s více než 13 miliardami korun třetí příčku za televizí a tiskem.


Autor: SPIR

Celkový podíl internetu na všech reklamních výdajích dosáhl v loňském roce 17,4 %, což je o více než 2 procentní body větší podíl oproti roku 2012. Internet se tak opět přiblížil tisku, jehož podíl zůstal téměř na stejné úrovni jako v roce 2012. K výraznějšímu poklesu došlo u výdajů do televizní reklamy (30,1 mld. Kč – 2012, 27,8 mld. Kč 2013) naopak významně vzrostly výdaje do rozhlasové reklamy (990 mil. – 2011, 5,8 mld. Kč 2013).

WT100


Autor: SPIR

SPIR odhaduje, že výdaje do internetové reklamy letos porostou meziročně o 15 procent.

Zdroj: tisková zpráva

Našli jste v článku chybu?
Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Podnikatel.cz: ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

120na80.cz: Běžci, co jíst poslední dny před závodem?

Běžci, co jíst poslední dny před závodem?

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

DigiZone.cz: Pure má tři nové přijímače DAB

Pure má tři nové přijímače DAB

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Lupa.cz: Jak levné procesory změnily svět?

Jak levné procesory změnily svět?

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

Lupa.cz: Proč jsou firemní počítače pomalé?

Proč jsou firemní počítače pomalé?

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír