Hlavní navigace

V české internetové reklamě se loni protočilo 13 miliard korun

Martin Vyleťal 5. 3. 2014

Výdaje do internetové reklamy na českém trhu stouply loni meziročně o pětinu. Výrazně posílil prodej reklamy modelem RTB, ale například i PR články a videoreklama.

Podle Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) přesáhly v roce 2013 výdaje do internetové reklamy 13 miliard korun. Ve srovnání s rokem 2012 stouply výdaje do reklamy na českém Internetu o téměř pětinu. Největší podíl investic do internetové reklamy připadl tradičně na display reklamu. Více či méně rostly výdaje do všech forem internetové reklamy.


Autor: SPIR

V ceníkových cenách utratili loni zadavatelé za display reklamu 6,8 miliardy Kč. Je však třeba připomenout, že ceníkové ceny jsou ceny před odečtením agenturních slev a bonusů, bez kterých se dnes na trhu v podstatě žádná reklama neprodává. Rozdíl mezi ceníkovou a reálnou cenou je tak u display reklamy dost podstatný.


Autor: SPIR

Ve vyhledávání a reklamních sítích Google, Sklik, Facebook, eTarget apod. dosáhly výdaje v reálných cenách 4,6 miliardy. Oproti roku 2012 rostly výrazněji výdaje na reklamu v obsahových sítích. Zatímco v roce 2012 z celkového objemu vynaložených peněz připadlo 70 % na vyhledávání a 30 % na obsahové sítě, loni dosáhl podíl obsahových sítí 37 %.

Ze všech sledovaných forem reklamy zaznamenal nejvyšší, více než pětinásobný, růst objem reklamy prodané modelem RTB. Loni dosáhly 45 milionů Kč. Mezi dalšími rychle se rozvíjejícími formáty jsou placené PR články s dvojnásobným nárůstem oproti roku 2012 a videoreklama, která inkasovala meziročně o třetinu více. 

„Pokud bychom měli určit nějaký trend, pak kromě obecného růstu obratu v ceníkových cenách lze jistě hovořit o prohlubující se pestrosti obchodních modelů a formátů inzertních ploch a s tím spojené diverzifikaci investic" komentuje výsledky průzkumu Ján Simkanič, předseda výkonné rady SPIR.

Porovnáme-li celkové inzertní výkony internetu s výkony ostatních médií za předcházející rok, které pocházejí z monitoringu inzertních výkonů společnosti Admosphere, pak internet jako mediatyp zaujal s více než 13 miliardami korun třetí příčku za televizí a tiskem.


Autor: SPIR

Celkový podíl internetu na všech reklamních výdajích dosáhl v loňském roce 17,4 %, což je o více než 2 procentní body větší podíl oproti roku 2012. Internet se tak opět přiblížil tisku, jehož podíl zůstal téměř na stejné úrovni jako v roce 2012. K výraznějšímu poklesu došlo u výdajů do televizní reklamy (30,1 mld. Kč – 2012, 27,8 mld. Kč 2013) naopak významně vzrostly výdaje do rozhlasové reklamy (990 mil. – 2011, 5,8 mld. Kč 2013).


Autor: SPIR

SPIR odhaduje, že výdaje do internetové reklamy letos porostou meziročně o 15 procent.

Zdroj: tisková zpráva

Našli jste v článku chybu?

7. 3. 2014 23:29

krakonoš (neregistrovaný)

A když si nekoupím nic? Jednou za měsíc vyrazím do bývalé NDR a nakoupím vše, co potřebuji, v mnohem lepší kvalitě a za mnohem méně. Takže za bydlení, topení energie, vodu a odpadky zaplatím měsíčně pět litrů a tím končím. Zbytek utratím kompletně v cizině. (dohromady bereme měsíčně 25 litrů čistého, protože důchody.)

6. 3. 2014 18:18

(neregistrovaný)

Tím, že si v ČR něco koupíš, státu přispěješ skrz DPH.

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět