Vase heslo "makam jen do vyse sveho platu" se da rict i jinak: "za malo penez malo muziky". Jeste si stezujete na kvalitu skolstvi? Nelibi se Vam ucitele zapraseni od kridy? Nic lehciho, staci nalit do skolstvi vic penez, aby bylo na bile tabule a fixy. Zajistete ucitelum vice (dostatek) penez a pak se uvidi.
"Kdyz ucitel nedokaze zaka zaujmout, nema narok na jeho pozornost" - to je taky perla. Uz vidim, jak v zaujimani pozornosti zaku souperi ucitel s WoW... Nesmysl ze?
Od skoly neocekavam, ze bude soutezit o zakovu pozornost s nejnovejsimy vystrelky detske zabavy. Naopak od zaku ocekavam disciplinu. A kolik zaku ji co se tyce uceni disponuje? Mizerny zak - mizerny vysledek.
plny souhlas, ale vysvetlujte to nekterym, ze NAPRED musis nabidnout solidni plat a pak teprve ziskas ZAMESTNANCE KVALITNIHO, jinak je jasne, ze si ho veme nekdo jinej. A tech par susnu, ktere ucitele berou nikdy nemuze prilakat kvalitni ucitele do skol a navic to ma jeste dlouhodobe dusledky v neochote jit na pedagogicke skoly apod. a zustavaji jen ti, kteri nic jineho neumi nebo ti, kteri to maji fakt radi. A takovych neni nekonecno a i oni potrebuji zivit rodinu..
Pridavat s uvazenim by mela byt vec reditele skoly.
Nicmene ted jsou skoly ve slepe ulicce - nedostatek financi se resi tak, ze se ucitelum pridavaji dalsi a dalsi povinnosti (misto aby se na jejich splneni najali dalsi lide), pricemz napr. na zakladni skole je cela rada takovychto i casove narocnych povinnosti bud financne uplne nehodnocena, nebo hodnocena jen smesne nizkymi castkami.
Takze takove "pridavani s uvazenim" by asi zahrnovalo kontrolu, jak a komu s jakym pracovnim nasazenim bylo pridano. Cesta by tedy mozna mohla byt: dobre placeny schopny reditel, ktery dostatek penez vhodne rozdeli mezi sve podrizene tak, aby ty schopne (kteri jeste nerezignovali) udrzel a misto tech ostatnich postupem casu nasel kvalitnejsi nahradu.
A vec kapku mimo tema, nicmene souvisejici s vyslednym produktem skoly: krom prav zaku (event. rodicu) posilit prava ucitelu (resp. skol)...
Spis je otazkou, kde zijete Vy, kdyz tvrdite, ze ucitele nejsou unaveni. Chtel bych videt Vas, jak byste zvladal to, co musi zvladat ucitel. A vubec nejde jen o tu dobu, co uci (stoji pred tabuli), ale i o tu dobu, co ma pripravu na vyuku (at uz pripravu materialu, pisemek, ukolu, opravovani pisemek a ukolu). Jde samozrejme i o dobu, kdy vykonava pro Vas neviditelne cinnosti spojene napr. s tridnictvim, hlidanim deti o prestavkach apod.
Z toho, co pisete, je videt, ze vubec nemate potuchy, o co jde. No, hlavne ze mate "jasno".
mam dve mlade kamaradky, ktere sly ucit, prvni to vydrzela 1 rok, druha 1 mesic.. ted delaji nekde v kanclu za o mnoho tisic lepsi plat a na namahavost si nestezuji. Vy zijete mimo realitu, nemate vubec zadne informace o teto veci.
To ale vůbec není pravda, INDOŠ svůj cíl splnil, všechny školy jsou už řadu let vybavené počítači a na těch počítačích se vyučuje, což by bez INDOŠe zaručeně nebylo!
Zcela jiná otázka je, jestli se to nedalo pořídit levněji ... ale výsledky jednoznačně jsou, stačí se podívat do jakékoli školy.
Zvýšením platů se pochopitelně kvalita učitelů zvýší a to dost výrazně. Vyšší platy budou lákat do školství daleko více lidí a uspějí jen ti schopnější - ti co si budou chtít udržet místo budou muset přidat, protože jinak na jejich pozici bude stát fronta lidí, kteří ji za ně rádi převezmou.
Při současné úrovni platů (tj. kdy učitel bere jako zedník - a před čtyřicítkou méně) není ve školství žádná konkurence, ředitel musí brát v podstatě každého a rozlišit dobré a špatné učitele může tak možná tisícovku.
Jsem realista, tak je mi jasne, ze pouze zvysenim platu se jeste kvalita vyuky zvysit nemusi. Ale nenapada me zadna moznost, jak docilit zvyseni kvality vyuky bez zvyseni platu. Tj. zvyseni platu je pro zvyseni kvality skolstvi podminka nutna, nikoli dostacujici.
Notebook neni jako ucebni pomucka samospasitelny. Muselo by se tomu prizpusobit vedeni hodin a dalsi (predevsim softwarove) vybaveni. Pomohlo by to tak akorat testatistice.
Z vlastní zkušenosti vím, že to nemusí být uplná pravda, v podstatě záleží na přístupu učitelů.
Stejně jako učitel informatiky může o počítač zavadit spíše jen pohledem (na některých středních školách tomu je běžnou praxí).
Tak může učitel fyziky nebo třeba dějěpisu využívat počítač s projektorem celou hodinu, muže mít na disku uloženou učební látku na rok dopředu(třeba už ve formě vhodných poznámek s grafickým znázorněním), kterou jen promítne na stěnu nad tabulí, a zatímco si studenti zapisují do sešitu, může pedagog látku vykládat(s pomocí laserového ukazovátka) aniž by byl přerušen nějakým psaním na tabuli.
Dle mého názoru (a zkušeností) to urychlí probrání látky a učiteli poskytne víc času na detailní vysvětlení problematiky.
Není skoro nic díky tomu, že poté, co se na základě obratu v SIPVZ (Indoš byl jen jedním z projektů Státní informační politiky ve vzdělávání) začaly školám vyplácet normativy na žáka na podporu ICT Paroubkova vláda na pokračování už peníze do rozpočtu nedala (do škol měla jít přímo miliarda na ICT ročně) a Topolánkova s tím nic neudělala a v dubnu 2008 SIPVZ zcela odpískala. MŠMT pod Liškovým vedením pak nic nového do vlády nepřipravilo, přestože například v Estonsku a Slovensku financují ICT ve školách z prostředků z ESF.
PC by mělo být nejspíše v každé učebně s datovým projektorem, to, že většina PC je dnes v specializovaných počítačových učebnách, asi není nejlepší. Navíc nejspíše většina PC je starších pěti let a jejich životnost se blíží ke konci.
Naprostý souhlas, jde o skutečně nutnou podmínku. Nedávno jsem se dozvěděl, že z právě "odpromovaného" ročníku pedagogické fakulty jde učit necelých 10 procent absolventů: proč asi?! Tyto statistiky se naštěstí už nevedou...
Problém Indoše byl především v dodávce pro školství neadekvátních drahých služeb a především celá idea "generálního dodavatele" bez odpovídající kontroly a zpětné vazby. Těžko odhadovat objem nevhodně utracených prostředků, IMHO reálně to je někde kolem 50%. Bohužel ranou do vazu SIPVZ byla změna DPH u služeb z 5% na 19% a poté ukončení celého procesu.
Indoš měl pozitivní přínos pro zhruba 2000 venkovských škol, především pro malotřídky. Pro tyto školy je ukončení centrální podpory doslova prů(píp)erem.
A kdo by to pořídil? Na 3/4 školách nebyl v té době nikdo, kdo by toho byl schopen. Nemluvě o tom, že INDOŠ to nebyl zdaleka jen hardware, to byla také řada školení, technická podpora, atd.
Tohle se zkrátka jinak než centrálně udělat nedalo!
nesmysl, dodavatelu mohlo klidne byt i vice ! trebaze rizene vse z centra, mohlo se na tom podilet vice firem. Namisto mnozstevni slevy vsak doslo k mnozstevnimu zdrazeni..
Pokud nabidnete vysokou odmenu, neziskate kvalitniho zamestnance. Zvetsite ale pravdepodobnost, ze se o zamestnani budou uchazet i ti schopnejsi. Jestli z nich vyberete ty spravne a budete tak mit kvalitni zamestnance, to uz zalezi na Vas. :o))
Nektere oblasti statni spravy jsou klasickym prikladem, jak tohle nedelat (armada, policie,...). Staci mit informace od insideru, nikoli z Lzidnes a TV H@vna a budete se moc divit.
Proc ne treba Playstation15 nebo vyherni automat do kazde tridy?
Ty spravne otazky zni:
- proc ano?
- neni lepsi investovat do neceho jineho a dosahnout lepsiho efektu?
- atd., atp. ...
coz je ovem demagogie a ani smajlik na tom nic nezmeni... je to prave tak, ze kvalitni lide rozhodne neprchaji do skolstvi... nicmene je pravda, ze nekteri ucitele na to jebou, po zacich nic nechteji, nejsou na ne prisni, ale naopak jim vse dovoli a proto jsou oblibeni a .... ano, maji casto nejvyssi osobni ohodnoceni. Take mam ve veci jiste prakticke zkusenosti.
Dejte do kmenové učebny (tzv. "běžná třída") PC s dataprojektorem, když v ní ani lavice nevydrží celé pololetí.
S tím stářím stanic ve školách je 5 let ještě optimistický odhad. On když přijde ředitel za školním "ICT managerem" s úkolem : "Potřebujeme počítačovou učebnu s projektorem a 10 stanicemi. V rozpočtu je volných 30tis. Pokud chceš víc, tak se buď vzdej výplaty nebo nebudeme v březnu topit", těžko nové stanice koupíte.
Tak tak, byly to i školení, na jedno jsem se kdysi propašoval, byla to hrůza. Lektor (tamější učitel informatiky) si se starejma negramotnejma učitelkama nevěděl rady a ony se zase bály na cokoliv zeptat, nakonec je donutil naučit pár klávesových zkratek a závěrečnej test taky nějak ošulili, buď to chtělo enormě víc času, peněz, trpělivosti, nebo to vůbec nedělat. Anebo učitelům říct, že se to mají naučit sami a donýst ukázat certifikáty, (když už se v tý době tak propagoval MS..)
Podle vlastních skušeností vím, že je množství počítačů téměř optimální a navíc s časem kdy se zvyšuje počet žáků s vlastním přenosným počítačem bude i toto množství zbytečné. Víc počítačů, víc moudrosti je taky blbost. A představa kolik se toho musí pro jeden debilní počítač, kterej je dobrej sotva dva roky, ze země vyhrabat je šílená. Kolik lidí kvůli tomu musí čichat všechny ty smrady při výrobě je taky smutný. Tady je to každému jedno. PS:Nejsem ekolog, ani učitel ani komunista, a vůbec, jděte s těma škatulkama už do háje...já vim, to vás naučily ty windousy sory eply.
Dokoncim Vasi myslenku, proc jsou nabruceni a mrzuti. Studenti je otravuji (a to ne jeden po druhem, jako kdyz Vam volaji zakaznici, ale cela trida najednou). Kdyz jim vynadate, tak na Vas nabehnou rodice, ze jste na jejich superhodne a genilani dite zlej a ze narusujete jeho dusevni vyvoj. Kdyz jim jednu flaknete, tak zrovna muzete dat vypoved. Na nekterych skolach tu vypoved dostanete automaticky ke konci cervna, pres leto na pracak a v zari jste zase znovu zamestnan. Ale znam ucitele, co to snasi v pohode a diky tomu, ze se jedna o zacarovany kruh, tak i s zaky vychazi docela v pohode.
Nebojte se, nejsem ucitel. Znam jich moc na to, abych neudelal stejnou chybu.
1. Dataprojektor se holt musí opancéřovat ;-)
2. Takže ne PC v učebně, ale notebook pro kantora.
3. Statistiku stáří PC už asi nikdo neudělá, poslední byla za peníze SIPVZ vloni v lednu, tuším.
1. ICT jsou podle mne v moderní výuce nenahraditelné.
2. Ano, můžeme investovat do kantorů. Zvýšení jejich mezd je politicky neprůchodné a jejich pseudostávkami nevymožitelné. Efektivita DVPP a školení "zdarma" za peníze z ESF je možná nižší než u INDOŠe.
Zvýšení normativů na pomůcky a další věci je taky politicky neprůchodné.
Stat by mohl prikazat, aby si kazdy student koupil notebook a nosil si ho do skoly jako ucebni pomucku. Hned by jsme na tom se skolni statistkou byli lepe.
posledni odstavec je samozrejme nesmysl, i kdyby bohatsi = odpocatejsi (napr. nemusi varit doma, jde do restaurace, muze si koupit dovolenou u more, muze si dovolit hlidani deti, ci muze si dovolit ucit mene hodin), tak uz se to na kvalite vyuky setsakra podepise. Oni ty lidi nejsou nabruceni, unaveni a mrzuti jen tak pro nic za nic, ze by chteli. Alespon ne vetsina.
Skoro jste ve me vzbudil predstavu, ze nasi ucitele houfne prchaji za lehci praci do diamantovych dolu v JAR. :o)))
Zbytecne se snazite zkreslit realitu az humornym zpusobem. ezko Vam to zde nekdo bude verit.
(Mam ve veci jiste prakticke zkusenosti...)
co je tohle za snahu, Autocont zase potrebuje vydelat?? Predvoj noveho programu Notebooky do skol?
Kdyz se nad tim zamyslim tak prece vsichni studenti najednou nemaji vypocetni techniku jako predmet... nebo maji?
Mozna by se melo uvazovat tak ze zakladem skoly je se neco naucit a ne tam travit den na ICQ.
Snad nikdo necekal, ze se za ODS neco vysetri? :) Mozna tak par dni pred volbami to nekdo na oko ozivi.. ostatne potopit nejakeho kamarada pro lepsi volebni vysledek se vzdy muze :)
Skutečnost, že 78% pedagogů při výuce používá počítače stavíte jako něco, co je sice dobré, ale není to nejlepší a mělo by se to zvýšit. Pro článek je asi vhodná snaha o maximalizaci, ale v běžném životě je to naprostá blbost. Proč by učitelé měli při výuce používat počítače? Pro výsledek a dokonce i kvalitu výuky je to irelevantní. Jediné plus je, že někdo, pravděpodobně dodavatelská firma, dostane zaplaceno.
Mám 2 zkušenosti ze středního školství. Školní rada se rozhodla nakoupit interaktivní tabule. Od té doby existuje učitelka, která je za ni zodpovědná, co ji použije při každé hodině. Otevře si připravenou prezentaci a efektně podtrhává červenou a modrou barvou slova a otáčí snímky. Takže něco, co by zvládl počítač s projektorem za 50 tisíc. Blbé je, že je to pořád stejně nezáživné a nekomplexní jako s obyčejným výkladem, či zpětným projektorem. Druhá zkušenost se týká počítače a projektoru. Učitel otevře prezentaci a pomalu ji za hovoření o snímcích proklikává, zatímco žáci si obsah prezentace pečlivě přepisují. Na dotaz, zda by tyto své prezentace neposkytl studentům ke stažení (zkopírování) a sloužily by jako taková jednoduchá skripta, odpověděl výrazně negativně. Proč, to již nebyl schopen vysvětlit.
Ctěl jsem tím říct, že kvalita výuky není na počítačích, ale na učitelích. Nezvednete ji tím, že do škol koupíte počítače, protože nejsou učitelé, kteří na ně čekají, aby mohli rozjet tu "správnou" počítačovou, zábavnou a efektivní výuku.
A ještě k platům, přidat bez uvážení s tím, že se rázem kvalita zlepší a přibudou noví kvalitní učitelé je taky pěkná blbost. Ano, učitelé vám budou chvíli vděční, ale způsob výuky se nezmění, protože učitelé se nezmění. Budou jen bohatší.
To by mě zajímalo, kde žijete... Učitelé nejsou unavení, respektive to by se měl považovat za unaveného každý, kdo žije. Povahou práce nejsou nijak výjimeční (tedy až na to, že na jejich práci závisí vzdělání jiných - jejich studentů). A nechcete mi snad tvrdit, že platy učitelů jsou tak mizerné, že si nemohou dovolit závodní stravování a učí 8 hodin denně... Většina učitelů, co znám, učí denně v průměru 4 hodiny (někdy 6, někdy 2).
Oni jsou nabručení a mrzutí proto, že je jejich práce, konkrétně studenti otravují. Pokládají "hloupé" všetečné otázky, ví o některých věcech více než oni, chtějí jiný průběh hodit apod. To je všechno pracnější než to, co dělají teď.
Nespraví to peníze, nové bílé tabule a fixy, počítače. Je to mentalitou.