V Google Play se objevily aplikace infikované malwarem Brain Test

Více než desítku infikovaných aplikací Google odstranil z Google Play po upozornění od společnosti Lookout.

Třináct infikovaných aplikací Google odstranil z Google Play poté, co výzkumníci ze společnosti Lookout zjistili, že se v nich nachází malware Brain Test. Ten se snaží získat na telefonech root práva a dokáže přežít i návrat do továrního nastavení. Nejde přitom o první výskyt, podobný malware se v Google Play objevil už v září 2015.

Tvůrci malwaru se do Google Play (ale i App Store) dostávají většinou pomocí něčeho, co vypadá jako neškodná aplikace či hra, zejména taková, o kterou je velký zájem. První verze takovýchto programů navíc nic škodlivého neobsahují, což byl i příklad aplikace Cake Tower. Do té se škodící kód dostal až těsně před Vánocemi.

Napadený telefon je pak možné ovládat a využívat, například pro stahování a hodnocení dalších aplikací na Google Play – což tvůrcům virů a malwaru slouží k šíření dalších aplikací a zajištění toho, že se k nim dostanou další oběti. Vydělávat ale mohou i nabízením služeb, které nabízejí tvůrcům aplikací zlepšení pozice, zajištění potřebného počtu stažení i hodnocení.

Pokud jste si před Vánoci z Google Play pořídili Cake Tower, Cake Blast, Eat Bubble, Honey Comb, Crazy Jelly, Crazy Block, Jump Planet, Ninja Hook, Piggy Jump, Just Fire, Hit Planet, Drag Box či Tiny Puzzle, tak jde právě o aplikace, ve kterých byl objeven Brain Test. Špatná zpráva je, že bude obtížné jej z telefonu dostat – podle objevitelů bude nutné provést nahrání nové ROM, samotné uvedení do továrního nastavení nepomůže.

Vyšší hodnocení

V Google Play je přeci jenom obtížné podobné škodlivé aplikace prosadit, mimo obchod ale panuje mnohem horší situace s malwarem a viry. Alternativní zdroje aplikací pro Android jsou značně rizikové, včetně velmi často používaného mechanismu skrývání virů do existujících a masově používaných aplikací (jako je například Facebook, ale také známé hry jako je Candy Crush).

Aktuální šíření malwaru Brain Test přitom nebylo provedeno až tak dobře, jak by to tvůrci podobných věcí mohli udělat. Všechny škodlivé aplikace měly společného vývojáře, takže je po objevení a potvrzení jedné z nich nebylo těžké dohledat. Na druhou stranu ale tvůrci na všem pracovali možná až tři měsíce. To, že přidali škodlivý kód před Vánocemi, je pochopitelný záměr, přesně včas pro ideální období se záplavou nových uživatelů.

MIF16

V Brain Test re-emerges: 13 apps found in Google Play najdete detailnější technické informace o tom, jak se tento malware dostane do telefonu a jak se v něm udrží. Součástí je i komunikace s řídicími servery, které slouží pro ovládání i aktualizace napadených zařízení. Podle objevitelů ve všech případech byla smyslem právě možnost stahovat  a instalovat další aplikace, což pomohlo ovlivnit počty stažení a hodnocení jak jejich vlastních (dalších) škodlivých aplikací, tak aplikací, jejichž tvůrcům byly prodány „služby“.

Nakonec to vedlo k tomu, že řada z těchto aplikací měla hodnocení vyšší než čtyřku a dostala se i na stovky tisíc stažení.

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 1. 2016 20:53

Workshop: UX design v návrhu webu

  •  
    Rychlý a efektivní návrh rozhraní.
  • Metoda Design Studio.
  • Prototypy - proč a jak prototypujeme.

Detailní informace o workshopu UX designu »