Hlavní navigace

WhatsApp řadí počty uživatelů konkurence do kategorie „bullshit numbers“

Daniel Dočekal

Válka čísel. Stovky milionů sem, stovky milionů tam. Co mohou znamenat počty uživatelů, pokud za nimi není jasná metrika a možnost srovnávat? Přitom o počty jde u zprávových aplikací především.

Nelze se příliš divit tomu, že si Jan Koum, CEO WhatsApp, nebere příliš servítky, přijde‑li řeč na počty uživatelů konkurenčních služeb. Jde přece o hodně. Kdo má největší čísla, má snazší cestu k inzerentům, k investorům, ale i k uživatelům. Koum řekl webu AllThingsD, že jsou už poněkud unavení a frustrovaní z toho, že se většinou uvádějí registrovaní uživatelé. Dodal, že se chce pokusit strhnout všechny k tomu, aby se začalo mluvit o aktivních uživatelích.

Koum má samozřejmě pravdu. Stačí se podívat třeba na Twitter nebo Facebook. Twitter má pár stovek milionů „aktivních“ uživatelů, ale násobek „registrovaných“ uživatelů, tedy založených účtů. Facebook má až 1,2 miliardy „aktivních“ uživatelů po celém světě a založených účtů bude mít nejspíše také několikanásobek. Jenže v obou případech zůstává otázka, co jsou aktivní uživatelé.

Je aktivní někdo, kdo se přihlásí jednou měsíčně? Nebo někdo, kdo (takřka omylem) zavadil o tlačítko „Líbí“ od Facebooku někde na webu? Protože i tak si v minulosti Facebook uměle navyšoval počty „aktivních uživatelů“. Je aktivní ten, kdo jenom pasivně přijímá informace a nikdy na nic neklikne? Tedy ani na reklamu? A jak se navíc poznají uživatelé „žijící v České republice“?

V případě Facebooku je to stejně nezjistitelné, jako když chcete vědět další konkrétní informace o použité metrice. Když jsem se před několika lety pokoušel dostat z tiskového oddělení Facebooku, co znamená „uživatelé žijící v České republice“, vzdal jsem to na šestý pokus. Na otázku po konkrétní metrice jsem vždy dostal odpověď: „Děkujeme za Váš zajímavý dotaz, jsou to uživatelé, kteří žijí v České republice.“

WhatsApp jde o hodně

Nyní udávaných 400 milionů aktivních uživatelů je hodně, o tom žádná. Není divu, že Jan Koum nedokáže rozdýchat, že i konkurenti operují stovkami milionů. Kik Interactive udává 100 milionů (ale nikdo neví, zda aktivních nebo registrovaných). Line dokonce 300 milionů, ale opět se neví, jakých uživatelů. A když se jich na to zeptáte, jako učinila Liz GannesAllThingsD, odpovědět odmítnou, takže velmi pravděpodobně nikoliv aktivních.

Nelze se tedy divit, že se šéf WhatsApp zlobí, pokud někdo uvádí čísla podobná jeho číslům, a přesto nejspíše rozdílná. Ačkoli ani jeho čísla nemusí být tím, čím se zdají. Za předpokladu, že skutečně zahrnují počet uživatelů, kteří alespoň jednou měsíčně použili WhatsApp, není to možná až taková sláva. 

Našli jste v článku chybu?

23. 12. 2013 10:38

JKL (neregistrovaný)

Karavan by mi asi nedovolili parkovat v centrech měst a navíc by asi šel špatně přepravovat letadlem :-)

21. 12. 2013 0:18

Ale, ty hele (neregistrovaný)

uvazovals vo karavanu? Aj za kolo si ho muzes zahaknot, doma pak budes vsady.

DigiZone.cz: R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka