Hlavní navigace

WhatsApp řadí počty uživatelů konkurence do kategorie „bullshit numbers“

Daniel Dočekal 20. 12. 2013

Válka čísel. Stovky milionů sem, stovky milionů tam. Co mohou znamenat počty uživatelů, pokud za nimi není jasná metrika a možnost srovnávat? Přitom o počty jde u zprávových aplikací především.

Nelze se příliš divit tomu, že si Jan Koum, CEO WhatsApp, nebere příliš servítky, přijde‑li řeč na počty uživatelů konkurenčních služeb. Jde přece o hodně. Kdo má největší čísla, má snazší cestu k inzerentům, k investorům, ale i k uživatelům. Koum řekl webu AllThingsD, že jsou už poněkud unavení a frustrovaní z toho, že se většinou uvádějí registrovaní uživatelé. Dodal, že se chce pokusit strhnout všechny k tomu, aby se začalo mluvit o aktivních uživatelích.

Koum má samozřejmě pravdu. Stačí se podívat třeba na Twitter nebo Facebook. Twitter má pár stovek milionů „aktivních“ uživatelů, ale násobek „registrovaných“ uživatelů, tedy založených účtů. Facebook má až 1,2 miliardy „aktivních“ uživatelů po celém světě a založených účtů bude mít nejspíše také několikanásobek. Jenže v obou případech zůstává otázka, co jsou aktivní uživatelé.

Je aktivní někdo, kdo se přihlásí jednou měsíčně? Nebo někdo, kdo (takřka omylem) zavadil o tlačítko „Líbí“ od Facebooku někde na webu? Protože i tak si v minulosti Facebook uměle navyšoval počty „aktivních uživatelů“. Je aktivní ten, kdo jenom pasivně přijímá informace a nikdy na nic neklikne? Tedy ani na reklamu? A jak se navíc poznají uživatelé „žijící v České republice“?

V případě Facebooku je to stejně nezjistitelné, jako když chcete vědět další konkrétní informace o použité metrice. Když jsem se před několika lety pokoušel dostat z tiskového oddělení Facebooku, co znamená „uživatelé žijící v České republice“, vzdal jsem to na šestý pokus. Na otázku po konkrétní metrice jsem vždy dostal odpověď: „Děkujeme za Váš zajímavý dotaz, jsou to uživatelé, kteří žijí v České republice.“

WT100

WhatsApp jde o hodně

Nyní udávaných 400 milionů aktivních uživatelů je hodně, o tom žádná. Není divu, že Jan Koum nedokáže rozdýchat, že i konkurenti operují stovkami milionů. Kik Interactive udává 100 milionů (ale nikdo neví, zda aktivních nebo registrovaných). Line dokonce 300 milionů, ale opět se neví, jakých uživatelů. A když se jich na to zeptáte, jako učinila Liz GannesAllThingsD, odpovědět odmítnou, takže velmi pravděpodobně nikoliv aktivních.

Nelze se tedy divit, že se šéf WhatsApp zlobí, pokud někdo uvádí čísla podobná jeho číslům, a přesto nejspíše rozdílná. Ačkoli ani jeho čísla nemusí být tím, čím se zdají. Za předpokladu, že skutečně zahrnují počet uživatelů, kteří alespoň jednou měsíčně použili WhatsApp, není to možná až taková sláva. 

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

Vitalia.cz: Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Vitalia.cz: Opuncie je plod kaktusu. Pozor na trny

Opuncie je plod kaktusu. Pozor na trny

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Podnikatel.cz: Jak vám může jóga pomoci v byznysu?

Jak vám může jóga pomoci v byznysu?

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

DigiZone.cz: ČT začne vysílat z Hradce Králové

ČT začne vysílat z Hradce Králové

Vitalia.cz: Když všichni seli řepku, on vsadil na dýně

Když všichni seli řepku, on vsadil na dýně

Lupa.cz: Jak levné procesory změnily svět?

Jak levné procesory změnily svět?

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

DigiZone.cz: O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Lupa.cz: Hackeři mají data z půlmiliardy účtů Yahoo

Hackeři mají data z půlmiliardy účtů Yahoo

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Lupa.cz: Jak se prodává firma za miliardu?

Jak se prodává firma za miliardu?

Vitalia.cz: Jaký je rozdíl mezi brambůrky a chipsy?

Jaký je rozdíl mezi brambůrky a chipsy?

120na80.cz: Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech