Hlavní navigace

Válka robotů

Martin Kopta

27 procent žádostí o doménu nevyhoví technickým podmínkám. Dalších 23 procent bylo zrušeno pro neuhrazení registračních poplatků. To je řečí čísel česká národní doména. Do hry vstoupily roboty, které noc co noc svádějí boj o každý centimetr doménového prostoru. CZ.NIC však konečně chystá účinné opatření.

Číslo udávající počet nezaplacených registrací u CZ.NIC za rok vám vyrazí dech. Podle údajů Jiřího Dohnala, ředitele CZ.NIC, bylo za uplynulé období od srpna 2000 do července 2001 podáno celkem 110.355 žádostí o registraci domény druhé úrovně v TLD .cz. To v průměru předpokládá jeden požadavek každých pět minut. Když se nad tím zamyslíte — je dobře, že žádosti obhospodařuje automat, nikoli úředník.

Kolik domén je spekulativních

Právě automat z tohoto množství vyloučí přes 27 procent, to je 30.028 žádostí, protože nevyhoví technickým podmínkám. Dalších 23 procent, v absolutních číslech 25.654, žádostí bylo zrušeno pro neuhrazení registračních poplatků.

Kolik z toho jde na vrub spekulativních registrací a kolik je ‚běžná‘ chybovost, neumím přesně říci, ale odhaduji to na poměr devět ku jedné." (Jiří Dohnal)

Pokud se na počet neuhrazených domén podíváte blíže a uvědomíte si, že blokování v systému trvá 78 dní (se čtrnácti dny na testy až devadesát dva dní), pak můžeme předpokládat, že absolutní počet podvodně registrovaných domén je nižší. Jeden název se může do roka čtyřikrát obrátit.

Jak se z domény stane spekulativní

Než se vrhneme na objasnění vzniku spekulativních domén, vrátím se znovu k rozdílu mezi spekulací a podvodem:

  • spekulací rozumím obchod: levně koupím, draze prodám;
  • kdežto podvod je zločin: objednám doménu, ale neuhradím registrační poplatek.

Spekulace s doménovými jmény byly v české doméně hojně rozšířeny v době, kdy registrace nepodléhala poplatku. Tehdy několik lidí, kteří očekávali rozvoj webu, systematicky registrovalo domény se zajímavými názvy — například značky firem apod. Jiní na problém šli rovnou se slovníkem v ruce. S těmito spekulacemi se už tolik nesetkáme. Nyní se spíše rozmáhají případy, kdy zaměstnanci firmy přes své známé zaregistrují doménu, kterou jejich zaměstnavatel hodlá využít, a posléze ji zaměstnavateli prodají. Další z modelů předpokládá, že zadavatel vyhlásí výběrové řízení na projekt na Internetu, ale nezaregistruje si předem jméno, a jeden z uchazečů přichází do konkurzu s tím, že drží registraci k doméně, která shodou náhod odpovídá názvu projektu. A takto bychom mohli pokračovat.

Spojujícím rysem spekulativních domén je fakt, že jejich držitelé očekávají jistý zisk, a proto doménu zaplatí, aby náhodou o registraci nepřišli. Jediný způsob, jak takovou doménu získat, představuje dohoda s jejím nynějším držitelem. Někteří spekulanti v doméně narychlo vytvoří obsah. To se pak se připravte, že za ni budou chtít zaplatit více, než by se vám líbilo. Současné ceny nevyužívaných domén se pohybují od částek, které sotva pokryjí náklady na registraci a správu NS, až po desetitisíce. Při pohledu do různých doménových aukcí však seznáte, že obchod s doménami se nehýbe.

Podvodné registrace

Spekulativní domény dělají těžkou hlavu málokomu. Široká slovní zásoba a velká představivost vám mohou ušetřit mnoho peněz. Daleko více problémů vzniká s doménami registrovanými s nekalými úmysly. Podvodník, který takovou doménu registruje, se k jejímu jménu dostane teprve v okamžiku, kdy ji její prvoregistrátor neuhradí včas. Podvodník nemá zájem doménu provozovat, dokonce ji nehodlá ani platit. Prostě čeká, že se během 78 dnů, po které mu bude doména patřit, ozve původní zájemce a nabídne podvodníkovi peníze za převedení domény. Teprve za výkupné podvodník doménu uhradí a posléze ji převede na původního zájemce.

Doménových podvodníků u nás operuje několik, a dnes už pro získání doménového jména nemusejí ani pohnout prstem. Vše od hlídání uvolněných jmen, přes odeslání objednávky, až po nastavení NS za ně zařídí robot (automatický program). Jelikož podvodníci za doménu zásadně neplatí poplatky, stojí v některých případech za to, když si počkáte, až vyprší registrační perioda a CZ.NIC doménu opět odblokuje. Úskalí ovšem tkví v tom, že jakmile je doména jednou nezaplacená, snaží se o její získání roboty všech podvodníků.

Chci svou doménu zpátky

Tu a tam se může stát, že se nepodaří uhradit registraci ani za 78 dní. Čtrnáctiletý programátor Zdeněk Cendra, kterého si možná pamatujete z kauzy odcizení designu Business 2.0, takto přišel o doménu ASPserver.cz . Několika hodným programátorům došla trpělivost a naprogramovali vlastní roboty. Ty hlídají a registrují domény pro skutečné zájemce.

V posledních měsících se den co den po půlnoci na Internetu rozhoří válka robotů. Otevřete si doménovou centrálu Lupy a zkuste ověřit, kolik domén, které ten den byly uvolněny, není třeba už v šest hodin ráno zablokováno novým registračním požadavkem. Člověk proti této strojové mašinérii nemá šanci.

Mohlo by to trvat roky, než se štěstí usměje zrovna na toho vašeho robota a dostanete druhou možnost doménu obsadit a zaplatit. Tato praxe se samozřejmě nelíbí velkým klientům CZ.NIC, které představují specializované firmy jako je Globe Internet nebo Zoner Software. I z jejich popudu letos na jaře proběhla v konferenci CZ.NIC zuřivá debata o možnostech omezení počtu podvodných registrací. Bohužel to vypadá, že podle současných pravidel se s podvodníky nedá nic dělat.

Než se ale zapojíte do bojů o domény s vlastní armádou robotů, nebo než zaplatíte podvodníkovi za převod domény, radím vám vyčkat. Určitou naději vám může dát vyjádření, které Lupě poskytl v souvislosti s minulým článkem opět Jiří Dohnal:

Uvnitř CZ.NIC [podvodníci] nemají spojence, naopak. Nejen že vnášejí nejistotu do českého Internetu, ale komplikují i zpracování CZ.NICu. Proto CZ.NIC pracuje na protiopatřeních.

Podle informací, které Lupa minulý týden získala od jiného představitele CZ.NIC, je již připraven návrh nových pravidel registrací domén. K tomuto návrhu by se do konce srpna mělo vyjádřit představenstvo, a hlasovat by se o nich mohlo případně už v září na valné hromadě CZ.NIC. Nevěste hlavy. Vaše doména možná už během několika týdnů bude zase vaše.

Že by konec doménových podvodníků v Čechách?

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Lupa.cz: Co se dá měřit přes Internet věcí

Co se dá měřit přes Internet věcí

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů