Kazdou chvili se na nejake konferenci resi kde co noveho ze sveta. Jak je to uzasne, skvele, jak to obrati svet a za par mesicu po tom pes nestekne.
To, ze Cesi neprijimaji kde jakou novotu ze sveta je naopak docela prinosne. Na pocatku vseho noveho je velmi slozite zjistit, zda tato vec ma schopnost preklopit se v neco funkcniho a smysluplneho. Utapet se v tom, abychom prjimali kde co je do znacne miry ztrata casu a nakladu a tim, ze si pockame, az se dana vec opravdu uchyti a stane smysluplnou a projde velkym sitem toho odpadu je proste efektivnejsi. Mozna tim nebudeme v necem prvni, ale ti prvni vetsinou jen plati mnoho penez za to, aby se dana vec doladila a stala pouzitelnou a vyuzivanou a tim i efektivni. A ti ostatni, co si pockali na tom jen ziskaji.
Na druhou stranu uznavam, ze nekdy je vyhodne byt prvni. A to v pripade, ze ta vec se skutecne stane velmi efektivni a ja jsem jednim z prvnich a vytezim z toho maximum, nez se k tomu pridaji dalsi a celkovy efekt se roztristi mezi spousty dalsich.
Samozrejme, ze z pohledu pani z google a ogilvy budou nasi marketeri zpatecnici, kteri sve mysleni nepreklopili. Ja je vidim spise jako lidi, kteri se hned nenadchnou pro kde jakou novotu a nejdou utracet penize za kde jakou hyper vec ze zapadu, protoze to nekde rikali.
Navic mnoho zahranicnich sluzeb a zkusenosti proste u nas nefunguji. Lide reaguji jinak, nez ti za Oceanem, nebo ti v NL a to co funguje tam proste u nas nemusi a naopak. Take se zapomina, ze tim, jak je dnes pomerne jednoduche prijit s novou sluzbou a vznika jich opravdu hodne, neni proste mozne je vsechny efektivne vyuzivat.
Proste je to pohled pani, ktera pracuje ve firme, ktera mnoho techto novinek prinasi a je logicke, ze by rada, aby je vyuzivalo co nejvice firem. A kdo ne, tak z daneho pohledu jeste nepreklopil sve mysleni. Ja jsem naopak za nase chovani rad, je to takove chovani, kdy nam mozna jednou za cas neco unikne, ale vymenou za to pracujeme daleko efektivneji.
Mi nove veci nevadi, mam je rad, rad je vyuzivam. Problem je pouze to, ze je slozite z toho balastu vyfiltrovat ty opravdu smysluplne. Na pohled vypadaji uzasne v podstate vsechny, realne je to uz horsi.
Ja jsem programator, primarne. Teda z toho co pisete to vypada, ze me pokladate od nekoho z marketingu (ovsem velice rad bych tyhle zkusnosti mel).
A prave proto, ze za sebou necom malo mam, tak vim, zcela presne, jaka je hodnota marketingu a celkove "umeni" a schopnosti neco prodat.
IT nadsencu znam spousty, dobrych obchodniku a marketeru velmi malo.
Kecy typu dobra vec se proda sama, ano, tak to bych tak dal nekam do pohadek o tom jak hloupy Honza k uspesnemu startupu prisel.
Ono je to usmevne, tyhle vykriky rvou lide, kteri, jak jsem psal, nic uspesneho nevybudovali. To si troufam tvrdit proto, protoze pri budovani toho "neceho" zatracene rychle pochopite, jak moc dulezite je umet prodat to co jste vytvoril.
tohle je největší mýtus (největší proto, že mu stále hodně lidí věří)... zvláště pak v dnešní době, pokud si franta omáčka uprostřed lesů vyrobí perpetum mobile, posadí se a bude čekat až mu za to někdo zaplatí, tak tam chcipne i s tim vynalezem, kdyz neumim prodat sebe, nebo svou praci, muzu bejt sebelepsi, a stejne mi to bude k ho...
...marketovat, reklamovat, analyzovat... - To je přece mnohem jednodušší, kdo se páral s nějakým vyráběním? Vyrábět umí každej druhej a navíc je všeho na světě mnohem víc, než je potřeba.
Ale umět správně míchat teplou vodu, to je alespoň umění. A hlavně to dobře prodat hlupákům okolo :-))
Musím souhlasit. Čekal jsem více informací o trendech a nedozvěděl jsem se ani to, v čem jsou někteří čeští marketéři nejčastěji "pozadu" (ačkoliv bych to podle nadpisu v článku očekával). Řeči o bankách a showroomech pro auta nepočítám, to bylo jen takové "for example". Celý článek je jen o spoustě obecných informací, když už máte po ruce někoho z Google, proč jste z paní nevytáhli např. informace o připravovaných novinkách ohledně reklamy, co za marketingové strategie by doporučila a co naopak ne, doporučené strategie pro malé a střední podniky a tak? Spousta čtenářů by nějakou tu inspiraci a možná i lehké nakopnutí směrem k inovacím ocenila. :-)
Největší zbraní markeťáků je lež, že (bez důkazu a pochopení) řeknou JEDINÁ MOŽNOST JE … – a tím vás chytí.
Když se zeptáte chirurga, co si myslí o horolezcích, řekne, že všechny horolezce a všichni do jednoho byli pomlácneí po úrazu. A jediná možnost je nelézt na hory.
Když se zeptáte reklamáka a markeťáka, tak řeknou, že všichni jsou zpracovaní reklamou a nikdo neunikl.
Jak chirurg, tak reklamák i markeťák se hluboce mýlí, ale odpovídá to jejich pohledu na svět a společnosti, kde se pohybují.
S jedinou výjimkou.
Chirurg je užitečné povolání.
Reklamák a markeťák je povolání, které se snaží lidi podvést a zmanipulovat.
Co kdybychom už přestali marketovat, reklamovat, analyzovat sociální sítě a pod. a začali něco vyrábět. V té nadstavbě se řeší jen přerozdělení přidané hodnoty, která se skutečně vytvoří. Všechny ty prozatímní startupy jsou většinou jen virtuální míchači teplé vody. www.spdev.cz
Ne, ja popisuju vsechny "marketingove" pristupy, protoze kazdej marketak tvrdi, ze prave on je ten inovativni negenialnejsi ... kterej proda naprosto cokoli. A naprosto kazdel zvoli dycinky tu naprosto nejdrazsi metodu jak neprodat pokud mozno vubec nic, aby priste moh nabidnout neco jeste za mnohem vic penez.
Ostatne, co se google tejce, prvni stranku vysledku uz rovnou preskakuju, a cim dal castejs chodim hledat jinam. Podelanej google totiz neumi uz ani neco tak trivialniho, jako respektovat domenu kterou sem napsal do radku ... takze me posila na ceskej/nemeckej/buhvijakej ... podle toho, co si zrovna vycuca z prstu ze pouzivam za IPcko ...
Osobne sem byl nekolikrat pritomen jednani s podobnyma obchodnikama s destem, kterym bylo nabizeno i vice nez 50% z toho, o co se po jejich akci zvedne marze firmy ... nikdo na to nepristoupil. Samozrejme s tim, ze pokud se nic nezmeni, nedostanou ani korunu.
Platit za klikani na odkazy po netu ... muze pak leda chorej mozek. Nejlepsi jsou takovy ty "kotextovy" reklamy typu u vlozek do bot nabidka damskych vlozek ... chmm ...
Nemohu ti odpovedet, jak pises, ze jsem jen pripad potvrzijici to, ze displej reklama je mrtva, tak OK, ale pokud pises, ze ne me pusobi jina reklama, nemohu ti rici, ze ano nebo ne, protoze nepises co ta jina reklama je a jak se ke mne dostane. Vypada to jako takove vareni z vody jako kdyz mi v bance nabizi jejich financni prokukty, taky to neni nic hmatatelnyho, k cemu se neda nijak vyjadrit, lze to pouze ignorovat. Myslim si, ze ta nova tajne neznama reklama bude neco podobneho, neco sim by marketaci obhajili svou uzitecnost asi jako bankeri pri nabidce jejich virtualnich financnich produktu.
Ona se ale dobrá věc opravdu prodá sama... Za předpokladu, že když ji dnes nabídnete na trhu, nevznikne zítra stovka konkurentů nabízejících totéž stejné cílové skupině. Což zrovna v oblasti software není splněno, kolik startupů přijde s něčím, u čeho nestačí okoukat know-how a naprgat to ve srovnatelné kvalitě do měsíce (když je to tak dobrý nápad, aby si na to nějaký velký hráč případně najal armádu programátorů (pokud ovšem nekoupí samotný startup))?
To, že se dnes bez marketingu neobejde téměř nic, je dáno jednak globalizací, před dvěma sty let Franta z Kotěhůlek soupeřil maximálně s Pepou z Kostižer, což byla vedlejší vesnice... Dnes ale o stejné zákazníky bojuje s Johnem z USA, Vikramem z Indie a Lim z Číny.
Další problém je, co to vlastně taková "dobrá věc" znamená. Někdo tu jako příklad dal perpetuum mobile, troufám si tvrdit, že kdyby ho někdo opravdu vymyslel, nepotřeboval by jiný marketing než se postavit na náměstí v nejbližším městě a předvést ho, případně totéž učinit na vrátnici nějaké televize.
Perpetuum mobile je "dobrá věc" v tom smyslu, že stavy "existuje" a "neexistuje" jsou dva zcela odlišné světy. Kolik takových produktů ale dnes vzniká? A kolik jich spadá do kategorie "ale jo, je to šikovné, ale kdyby to nebylo, tak by mě ani nenapadlo, že to potřebuju"?
To je druhý důvod, proč je dnes marketing klíčový, nabízíme zboží, po němž není poptávka, marketing nám ji ale může vytvořit.
Když to dáme dohromady, stále více lidí věnuje úsilí práci, jejímž výsledkem je produkt srovnatelný se stovkami jiných, přičemž celou tuto skupinu produktů vlastně nikdo vyloženě nepotřebuje. Není se co divit, že v takovém prostředí je marketing vším.
Myslim si, ze soucasny marketing a reklama bude do budoucnosti problem. Vim, ze jsem v tomhle pokrokovej, ale verim, ze takovych lidi bude pribyvat. Na TV vubec nekoukam, teda me televizni reklama nemuze oslovit. Stahuju si serialove ripy z ulozist, je to bez reklam, az u nas zacne pusobit netflix, tak nemam problem si to prestat piratit a kupovat, ale bez reklam. Na PC mam v prohlizeci Adblock a RequestPolicy, takze je to taky bez reklam. Na mobilu mam AdAway, to je neco jako Adblock. Proste dostat ke mne reklamu neni uplne jednoduche, bude to pro marketery orisek.
Naprosto te chapu, ze to tak na tebe pusobi, ale to je proste tvuj problem. Zvlast kdyz tady pisu pod svym oficialnim nickem, tak nemam nejmensi puzeni psat neco konkretnejsiho. Nehodlam ani rikat co delam, ani jak, aby to nekdo kopiroval.
Kdo tomu uveri, bude to hledat a bude vytrvalej, tak si vydela; zbytek proste ostrouha mrkev. Zeme se samozrejme dal bude tocit.
Ale ten priklad v clanku je docela dobrej. Nejaka stupdini radoby umelecka performance, kde lidi odevzdaji svy emaily a je s nimi "komunikovano" = jsou spamovany (sice v legalnim ramci, ale ten je samozrejme uplne mimo). Kraviny tohohle radu proste funguji realne = vydelava to penize. Chau, ze funguje 1 z 100 techle picovin, co na prvni a druhej pohled vypadaji vsechny stejne a v 99 pripadu skutecne nejakej marketak vari z vody, tak jak jsi na to zvyklej. Tech 99 pripadu ze 100 je proste ignorance a nepochopeni zakaznika a netrefeni se do jeho slabyho mista, co ho prinuti utratit cash. Ale s trochou LSD se na to prijit da. Problem je, kdyz se na neco jakoze prijit MUSI, coz muze byt u firem, co zrovna maji reklamni budget problem. Ty napady se proste rodi nejlip samy od sebe.
Kdyz se treba podivas na neoficialni reklamy (=nonadsense) jako adcash, zedo atd. tak tam to fakt neni o nicem jinym nez zisku, CPM, ROI. tam nikdo nevari z vody. Je to hardcore spam a malware a zadnej marketer tam neinzeruje virus co by mu nefungoval :D A virama se stane brzo vsechna reklama.
Myslim, ze jste to nepochopil. Ta pani pomaha firmam prodavat ty skvele veci, ktere maji treba skutecny prinos, ale nikdo by se o nich nedozvedel. Jestli tedy chcete na nekoho nadavat, tak na ty zaneprazdnene ignoranty, kteri se sami od sebe nezajimaji o to, co vyrabite zrovna vy.
"Ja jsem naopak za nase chovani rad, je to takove chovani, kdy nam mozna jednou za cas neco unikne, ale vymenou za to pracujeme daleko efektivneji."
Ne efektivneji, mozna spis stabilneji. Ovsem zase s jinym rizikem: ze vam ujede vlak. Ne treba ten existencni, ale ten, co vas drzi na nejake pricce na trhu.
nechci ti brat iluze, ale timhle pristupem jsi presne ta krava na porazce, resp. vybornej material pro ten novej marketing.
Nejakej adblock v prohlizeci nikoho nezajima, displej reklama je mrtva, jen si toho v cesku nikdo nevsim. Ten novej marketing neni nejakej banner na strance. Novej marketing je cokoliv, co te zaujme prave proto, ze si ses tak jistej, ze jsi vuci marketingu imunni.
Tohle me fakt "bavi" cist, neb se reklamou taky zivim a je videt ze lidska nadutost a sebestrednost nevymrela a o ROI se netreba strachovat. Jediny o co jde je proste prijit na jinej kanal jak neco vnutit.
Nezapomenta na to, ze jsme vsichni uz davno zpracovani konzumenti, co konzumovat, prokrastinovat a odvadet svou pozornost za hovadinama chceme. Chceme ted zit v iluzi, ze to delame po svem... ok. Tak jde jen o to, jak ovlivnit ten "ryze individualni a osobni" nazor. Samozrejme ze to mozne je a kdyz se to trefi, tak to jde mnohem lepe, nez tim billboardovym a bannerovym kobercovym bombardovanim.
To, ze si clovek vsima resp. blokuje oldschool reklamu a oduvodnuje si jak na nej nepusobi, neznamena, ze uz davno neni ryba chycena na hacku.
Jedina moznost jak toto redukovat je izolace a pokora. Ani jedno lidi nechteji.
a jeje
chirurg, kterej opravuje debilni horolezce a marketaky je imo hodne spatny clovek
imo jedine chirurg co opravuje chirurgy, je dobry clovek
ale tohle vsechno stranou, protoze je to dokonale jedno - marketak je ten dnesni saman a o chirurg dnes neni zdaleka tak dulezitej, protoze nevladne cim? symbolama
je to uplne stejny, jako ochrana zivotniho prostredi vs penize; bylo by hezke, kdyby banky daly 10% svych prijmu na zivotni prostredi, ale jednak se to nedeje a jednak to rika, ze lidi jsou tak tupi, ze si holt neumi zaridit system, kterej by nebyl autodestrukcni - nicmene na tom, ze banky jsou ty, kdo drzi trumfy v ruce to nic nemeni a pokud to nekdo popira, tak je blazen
co se tyce toho, ze marketak nema nic v ruce, tak to je naprosta kravina - marketak ma v ruce zisk a ROI a to jsou holt penize a penezum rozumi kazdej, protoze kazdej je tou propagandou a marketingem penez zpracovan od utleho veku (na vlastni oci jsem v Cesku videl matku v Bille rvat na sve asi 1.5 lete decko "na to nemame prachyyy" - a to je sen vsech marketaku, viralni reklama; v tomto pripade na celej system penez)
Marketak skutecne neni ten debil v korporatu, co vari z vody a rika si marketak. Marketak je clovek, kterej skutecne prodava.
Pokud by měl Google nějaký obrovský existenční problém s odchodem jednoho klienta, pak bych ho (Google) chtěl touto cestou informovat, že nemusí panikařit, propouštět, revidovat cash flow, ani upravovat business model. Já naopak využívám mnoha (i placených) služeb Google a přivádím stále nové (většinou platící) zákazníky.
Ale to je omyl, "hovno" nas mily "x", vulgo "j", vulgo Michal Novak von Teplitz napsat umi, vzdyt jeho prispevky jsou jich plne napric vsemi weby, kamkoli jen pachne...
Berte ho proste jako mistni razovitou figurku (stejne jako krakonose, nebo lol phirae (vulgo "paulosv", vulgo Pavla Valacha)), slouzici k obveseleni a k pozvednuti sebevedomi ("jeste na tom nejsem tak spatne, mohl jsem skoncit mnohem hur, jako treba x, j, krakonos, lol phirae")) laskavych ctenaru...
Google dohání a brzy přeskočí Seznam, ale je moc MOCNÝ, málo komunikuje a pro firmy je výborný. více v článku na:
http://www.ppc-reklama-seo-blog.cz/ppc-reklama/ppc-reklama-google-adwords/95-google-a-jeho-lepsi-a-lepsi-sluzby-pouzivate-google
Jak je možné že se lidstvo dožilo ve zdraví roku 2014? Víte že jsme žili i bez Googlu a jeho šmírování a žili jsme dokonce i bez internetu. A považte že my jsme uměli žít i bez programátorů a bez počítačů. Žilo se přitom na této kouli myslím o mnoho lépe a zdravěji než jak žijeme dnes. Přitom lidé i bez toho Googlu, internetu, počítačů a programátorů uměli vyrábět a pak prodat spoustu kvalitního zboží nebo služeb a většinou mnohem krásnějšího zboží, než jsou ty dnešní šunty. Jak to je možné?
Jasne ... takze trebas prave ten google ... nejdriv prisel s marketingovou kampani ... a pak ho zacli vsichni pouzivat ... aha ... pockat ... ono to bylo presne opacne, nejdriv prisel s velmi dobrym vyhledavacem ...
A klidne muzem zustat u stejne firmy, jen vezmez jiny produkt ... G+ ...musi byt naprosto genialni produkt, kdyz ho google tlaci pod tlakem, horem dolem kde se da i neda ... a jake prekvapeni ... presto ho nikdo nepouziva ... chmm ... co ze ti marketeri asi tak delaji spatne....
Nebo trebas takova ciste marketingova vec ... rekneme takhle uzavreny prumyslovy areal ... kam si zakaznici jezdi pro zbozi ... tam se jiste vyplati za statisice (uvnitr toho arealu) rozvesit plakaty/plachty/bilboardy ... nj, sem jen tupej ITk, ja tomu nerozumim, jen si myslim, ze kdyz uz tam zakaznik je, tak asi vi proc.
Variantne ... takova uzasna marketingova vec ... jako provozovat 50 ruznych domen, s ruznym obsahem ... ze kterych ani neni videt, kdo ze to vlastne provozuje, a co ze to vlastne chce prodat ...
Mimochodem, bobika zna kazdej, ale nikdo nevi co ze to melo prodat. Zrovna nedavno sem si udelal takovej ciste subjektivni test. Vypadovka z praglu, jeden bilboard vedle druhyho. Na nejakych 2-3km jich je minimalne 30. Tak sem zcela umyslne lehce mene sledoval provoz, a po ocku zkoumal ... a z tech 30 sem tak u JEDNOHO byl behem prujezdu +- schopen detekovat, kdo a co mi nabizi.
Bylo tam asi 5 plachet s autama, z cehoz sem sice detekoval za mi (asi) chteji prodat auto, ale jelikoz dnes vsechny automobilky vyrabeji totez ... tak sem uz jaksi nedekryptoval vyrobce, natoz model. Pak tam bylo minimalne 15 vymatych ksichtu/rodinek .... z cehoz sem pochopil ze dany produkt je nejspis naprosto genialni ... jen sem nejak nedekryptoval co ze to ma byt ...
Vždyť má pravdu, v celém tomhle byznysu jde akorát o to, jak přesouvat peníze z místa na místo, ideálně tak, aby jich část skončila v kapse toho, kdo přesunování provádí. Je to prodej rychloobrátkových iluzí: vyvolat iluzi něčeho úspěšného a úspěšně to prodat dřív, než vyjde najevo, že je to úplně k hounu. A postup opakovat.
Ondyno tady o tom psal dokonce jakýsi Michal Topol z Roztok, nebo jak se jmenuje, a ten se k tomu hrdě přiznal. Akorát tomu říkal "udělat exit" :-P