Vánoce byly z pohledu provozovatelů e-shopů opět úspěšné

Přes Internet se prodalo více dárků než v předchozím roce. Tuzemským e-shopům také meziročně vzrostly tržby. Díky mírné zimě nebyly problémy s doručováním zboží. Dobírka je nesmrtelná.

Navzdory pesimistickým odhadům o růstu ekonomiky v letošním roce ani o uplynulých Vánocích Češi na dárcích nešetřili.  Alespoň na Internetu ne. Provozovatelé tuzemských e-shopů hlásí, že před Vánoci zaznamenali více objednávek a vyšší obrat než v roce 2010.

Podle Jana Vetyšky, výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci (APEK), dosáhl obrat tuzemských internetových od října do Vánoc 14 miliard korun, z toho 4 miliardy připadají na posledních 14 dní před Vánocemi. V roce 2010 přitom e-shopy ve stejném období prodaly zboží za 13 miliard.

Počet objednávek byl meziročně vyšší

Oslovení provozovatelé e-shopů se shodují, že meziročně vzrostl počet objednávek před Vánoci velmi podstatně. Kasa.cz hlásí padesátiprocentní nárůst počtu objednávek, zhruba stejný nárůst zaznamenal i Mall.cz nebo třeba CZC.cz. Chrudimský Vivantis, který provozuje například e-shopy Hodinky.cz nebo Parfemy.cz, uvádí v předvánočním období meziroční nárůst objednávek o deset procent.

Průměrná hodnota objednávky většinou poklesla

Nárůst počtu objednávek však neznamená, že by e-shopy musely také v meziročním srovnání mít automaticky vyšší tržby. Většina e-shopů totiž přiznává, že průměrná hodnota předvánoční objednávky ve srovnání s rokem 2010 o několik stokorun poklesla. Podle Jana Vetyšky je to způsobeno především levnější elektronikou. Průměrná hodnota objednávky například na Kasa.cz poklesla meziročně o dvě stovky na 3700 korun.

Pokles zaznamenal také Mall.cz, konkrétní čísla ale provozovatel nezveřejnil. V Mallu se domnívají, že za poklesem hodnoty průměrné účtenky může být skutečnost, že zákazníci nakupovali levnější dárky.

Oproti minulému roku došlo k výraznému nárůstu v prodeji spotřebního (rychloobrátkového) zboží, jehož cena se pohybuje v řádu stokorun. To je významný faktor, neboť např. plenky, krmení pro mazlíčky nebo drogerie se u nás prodává čím dál více, vysvětluje Michala Gregorová tisková mluvčí Mall.cz.

Ne všechny e-shopy se ale potýkaly s poklesem průměrné hodnoty objednávky. Vivantis nezaznamenal u tohoto ukazatele ani pokles ani nárůst. CZC.cz hlásí mírný nárůst průměrné hodnoty objednávky o 9 procent. 

Tržby vzrostly

Přesto však z dosud zveřejněných čísel vyplývá, že si provozovatelé e-shopů oproti roku 2010, co se týče výše obratu před Vánoci, polepšili. O deset procent například vzrostly tržby chrudimskému Vivantisu. Dařilo se také e-shopu CZC.cz, který ve čtyřech týdnech, které předcházely Štědrému dni, zaznamenal nárůst tržeb meziročně dokonce o 59 procent. Kasa.cz údaje o tržbách médiím neposkytuje, Mall.cz prý zatím nemá údaje o tržbách k dispozici.

Zájem o čtečky poznali prodejci e-knih

Na Vánoce lidé v e-shopech kupovali nejčastěji drobné domácí spotřebiče, parfémy, z elektroniky byl pak velký zájem například o herní konzole či digitální fotoaparáty. Pod vánočními stromečky se objevilo také počítačové příslušenství jako brašny na notebooky nebo čtečky elektronických knih.

Hned na 1. svátek vánoční pocítili nápor nových majitelů čteček prodejci e-knih. Například knižní distributor Kosmas.cz, který začal elektronické knihy prodávat na začátku listopadu, zaznamenal největší denní prodej e-knih za poslední dva měsíce právě 25. prosince.

Dobírka stále kraluje

Mezi českými internetovými zákazníky je tradičně nejoblíbenější platební metodou dobírka a na této skutečnosti se nezměnilo nic ani v průběhu loňských Vánoc. Bankovní převody, platby kartou na Internetu nebo platby prostřednictvím mikroplatebních systémů tvoří stále jen zlomek z celkového počtu transakcí. Podle Jana Vetyšky zůstává podíl dobírky za poslední dva roky stále stejný. 

Anketa

Jak nejčastěji platíte za zboží objednané v e-shopu?

Většina e-shopů jmenuje dobírku jako nejčastější způsob platby za zboží.  E-shopy, které mají vlastní pobočky, ale hlásí nárůst hotovostních plateb a plateb kartou na pobočce.  Například zákazníci CZC.cz platí za zboží zdaleka nejčastěji platební kartou na pobočce při převzetí zboží.

Nejčastější způsob platby za zboží objednané na CZC.cz
Hotově 59 % – z toho 78 % platba kartou na pobočce
Dobírkou 25 %
Zálohovou fakturou 11 %
Ostatní 5 %

Méně komplikací s doručováním díky mírné zimě

Letošní mírná zima znamenala také méně komplikací při doručování zboží přepravními firmami či státní Českou poštou. S jejich službami byli provozovatelé e-shopů spokojeni.

Na letošní Vánoce byli všichni přepravci velmi dobře připraveni a jejich služby až na malé výjimky lze hodnotit velmi dobře. Napomohlo i počasí, které bylo teplotně příznivější a srážkově slabší než v roce 2010, říká Aleš Beránek, obchodně-provozní ředitel Vivantisu.

Jeho slova potvrzuje i Martin Brablec z CZC.cz. Byli jsme velmi spokojeni. Přepravní společnost DPD doručovala zásilky spolehlivě až do posledních dnů. Stejně tak si vedla znamenitě i Česká Pošta. Obě společnosti provoz výrazně posílily a byly připraveny na zvýšený počet zásilek. Oproti předchozím rokům, kdy např. ČP doslova zkolabovala, jsme v podstatě neřešili žádné stížnosti zákazníků na pozdní doručení.

Přepravní společnosti se přitom musely před Vánoci potýkat s větším počtem balíků než ve stejném období v roce 2010. Největší třídírna balíků České pošty v pražských Malešicích odbavila v týdnu před Štědrým dnem každý den 210 tisíc balíků, v předchozím roce to bylo o 30 tisíc balíků méně.

Desetiprocentní nárůst počtu zásilek hlásí také společnost DPD CZ. Firma PPL před Vánoci doručovala denně 118 tisíc zásilek, což v meziročním srovnání představuje nárůst o 12 procent. PPL doručilo 98 procent zásilek do druhého dne od podání, DPD CZ mělo úspěšnost doručení do druhého dne u 97 procent zásilek.

Mezi třemi procenty zásilek nedoručených do druhého dne je naprostá většina takových, kdy k nedoručení došlo z důvodů na straně příjemce (přesměroval si zásilku na jiný den nebo jinou adresu, zásilku zcela odmítl, neměl peníze na dobírku apod.), vysvětluje Leona Kotlasová z DPD CZ. Česká pošta zveřejní údaje o úspěšnosti doručování v polovině ledna.

Dárků z USA méně než loni

Někteří lidé nakupovali vánoční dárky také v zahraničí. Česká pošta i po snížení hranice pro osvobození zásilky ze zemí mimo EU od tuzemské DPH, zaznamenává nárůst počtu zásilek z těchto zemí.  Provozovatelé služeb asistovaného nákupu, které fungují jako prostředník mezi českým zákazníkem a americkými e-shopy a přeposílají za určitou provizi do Česka zboží nakoupené v amerických e-shopech, ale hlásí pokles počtu balíků odeslaných ze Spojených států do Česka.

Anketa

Koupili jste některý z vánočních dárků v zahraničním e-shopu?

Podle Johna Vanhary ze společnosti Eastbiz, která provozuje službu Shipito.com, poklesl objem zásilek posílaných před Vánoci do Česka o třetinu ve srovnání s rokem 2010. Se snížením limitu pro osvobození od DPH zřejmě část českých zákazníků přestala v amerických e-shopech nakupovat a přeorientovala se na další země, jako například Čínu. 

MIF16

Nevhodný dárek máte ještě šanci vrátit

Pokud jste pod vánočním stromečkem našli nevhodný dárek, máte ještě stále možnost zboží vyměnit, a to i po uplynutí čtrnáctidenní lhůty, kdy lze zboží zakoupené v e-shopu vrátit bez udání důvodu. Například Kasa.cz nabízí standardně možnost odstoupení od smlouvy až do 30 dnů od nákupu. Ostatní oslovení provozovatelé e-shopů shodně tvrdí, že v případě vracení zboží po Vánocích se budou snažit být shovívaví a nebudou se striktně držet čtrnáctidenní zákonné lhůty na odstoupení od smlouvy. Zatím prý ale lidé vracejí zboží jen v ojedinělých případech.

S otázkami ohledně předvánočních prodejů jsme také opakovaně oslovili provozovatele e-shopu Alza.cz, který do uzávěrky na naše dotazy nereagoval. Po uzávěrce vydání se ukázalo, že důvodem mohou být změny, které ve firmě v současné době probíhají. V případě, že odpovědi dodatečně obdržíme, přidáme je do článku. 

9 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 1. 2012 16:20

Školení Google Analytics pro pokročilé

  •  
    Jak využít nové funkce Google Analytics
  • Vyhodnocování pomocí Multichannel funnels
  • Neopakujte chyby při vyhodnocování dat.

Informace o školení Google Analytics pro pokročilé »