Vánoce přinesly většině e-shopů vyšší tržby

Přes Internet se prodalo více dárků než v předchozím roce. Tuzemské e-shopy zaznamenaly nárůst počtu objednávek, jejich průměrná hodnota ale klesla. Češi nakupovali čile i v zahraničí.

Nejhektičtější, avšak z pohledu tržeb nejzajímavější, část roku mají provozovatelé e-shopů úspěšně za sebou. Na uplynulé Vánoce budou vzpomínat určitě radostněji než na „hubenější“ předloňský rok, poznamenaný mediální masáží o finanční krizi. Lidé nakupovali na Internetu dárky pod stromeček více než loni, a přestože hodnota průměrné účtenky obecně spíše poklesla, e-shopy hlásí vyšší tržby.

Podle Jana Vetyšky, výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci (APEK), vzrostl e-shopům před Vánoci obrat průměrně o 40 procent, ve srovnání se stejným obdobím roku 2009. Představitelé APEK předpokládali, že obrat internetových obchodů, které asociace sdružuje, dosáhne ve vánoční sezóně 11 miliard Kč. Předběžné údaje ale nasvědčují tomu, že částka byla překonána o necelé 2 miliardy.

Tržby nerostly každému

Průměrný nárůst tržeb, tak jak jej prezentuje APEK, v sobě skrývá velmi široké rozpětí výsledků jednotlivých e-shopů. Některým provozovatelů vzrostl obrat i o více než 100 procent, jiní naopak rostli jen nepatrně nebo dokonce zaznamenali slabý pokles.

Například Mall.cz zaregistroval v předvánočním období nárůst tržeb o 59 procent, prodejce počítačů a černé elektroniky Czechcomputer.cz měl tržby vyšší o 15 procent než ve stejném období roku 2009. Naopak firma Vivantis, která provozuje hned několik e-shopů, podle předběžných odhadů počítá s poklesem tržeb v předvánočním období o přibližně 4 procenta. Je to dáno zejména propadem cen u jednotlivých produktů v oblasti parfémů či kosmetiky, objasňuje důvody poklesu Martin Rozhoň, ředitel firmy Vivantis.

Na jeden nákup utratíme spíše méně

Velké internetové nákupní galerie hlásí pokles průměrné hodnoty objednávky. Nejde o příliš překvapivou skutečnost, protože stejný trend už zaznamenaly v roce 2009. Tehdy se ale jednalo spíše o mírný pokles v řádu desítek či několika stovek korun. O uplynulých Vánocích ale poklesla výše průměrné hodnoty objednávky podstatně razantněji. Téměř o čtvrtinu, z 5100 Kč na 3900 Kč, se snížila hodnota objednávky na serveru Kasa.cz. Konkurenční Mall.cz hlásí pokles skoro o pětinu, z 3300 Kč na 2650 Kč.

Důvodů pro nižší hodnotu průměrné objednávky je hned několik. Předně došlo u některého zboží, hlavně u elektroniky, ke snížení ceny. Lidé se také pravděpodobně naučili nakupovat různý sortiment zboží v různých obchodech.

Mezi zákazníky roste popularita rychloobrátkového zboží, které vede k opakovaným nákupům v nižší hodnotě. A samozřejmě k poklesu mohla přispět jistá opatrnost zákazníků, kdy vybírali raději více levnějších dárků, ale to je jen jedna z příčin, pojmenovává další možné důvody poklesu Marek Liška, generální ředitel Mall.cz.

Naopak menší či sortimentně jednostranně zaměřené e-shopy se s tak razantním poklesem nepotýkají. Podle Josefa Matějky, jednatele a majitele společnosti Czech Computer, se průměrná hodnota účtenky ve stejnojmenném e-shopu snížila jen nepatrně. V e-shopech Vivantisu naopak zákazníci utráceli na jeden nákup nepatrně více. Průměrná hodnota nákupu se zvýšila o 4 procenta na 1680 Kč. Průměrná hodnota objednávky se zvýšila, což je důsledkem toho, že lidé šetří na poštovném a kupují tedy více produktů najednou, říká Daniel Kopecký, obchodní ředitel Parfémy.cz.

Obecný pokles průměrné hodnoty účtenky potvrzují i údaje, které zveřejnila APEK. Podle ní zákazníci před Vánocemi na Internetu pořizovali zboží přibližně za 2500 Kč. Podle APEku to svědčí o tom, že zákazníci už na Internetu nehledají pouze elektroniku, ale nakupují v e-shopech i klasické vánoční dárky. Tento předpoklad potvrzuje i výrazně vyšší počet objednávek, které ve srovnání se stejným období roku 2009 e-shopy přijaly.

Anketa

Kolik jste loni utratili na Internetu za vánoční dárky?

Na Vánoce více dárků přes Internet

Na Mall.cz v prosinci obdrželi o 100 procent objednávek více, Kasa.cz hlásí za období od poloviny listopadu nárůst objednávek o více než třetinu, mezi 20. a 22. prosincem dokonce o 109 procent. Czech Computer zaznamenal v prosinci o 15 procent objednávek více než v předvánoční době roku 2009. Existují ale i e-shopy, kterým se čísla z předchozích let překonat nepodařila. Oproti loňskému roku jsme zaznamenali nepatrný pokles v celkovém počtu přijatých objednávek díky obrovské konkurenci, která v oblasti prodeje parfémů panuje, vysvětluje Daniel Kopecký.

Pokud bychom sestavili hitparádu nejčastěji nakupovaných dárků podle e-shopů, které jsme oslovili, objevily by se v ní notebooky, hodinky, fotoaparáty a fotorámečky nebo drobná kuchyňská technika jako mixéry, domácí pekárny či stroje na přípravu espresa.  Mnoho lidí také pod stromečkem našlo voucher z některého ze slevových serverů hromadného nakupování, se kterými se loni na českém Internetu doslova roztrhl pytel.  Lidé ale stejně jako v předchozích letech nakupovali dárky i na zážitkových webech. Mužská srdce pod stromečkem potěšily jízdy v Hummerech H1 a H2 nebo pilotování letadla/vrtulníku, ženy pak tantra masáž a wellness procedury, říká Jan Hájek ze serveru Zážitky.cz.

Nakupovalo se nejen v českých e-shopech

Počet objednávek rostl ale nejen u tuzemských e-shopů, Češi loni nakupovali v mnohem větší míře i v zahraničí, kde lze pořídit některé zboží výrazně levněji. Potvrzují to firmy, které se specializují na asistovaný nákup v zahraničí. Počet balíků pro zákazníky z ČR byl v prosinci 2010 o 40 % větší než v prosinci 2009, uvedl John Vanhara z Shipito.com. Vyšší zájem o přeposílání zboží do Česka zaznamenal i provozovatel serveru Zasilkovasluz­ba.com.

Za měsíce říjen až prosinec jsme zaznamenali narůst zhruba 75 % u asistovaných nákupů ve srovnání se stejným obdobím roku 2009. Tento narůst přikládáme jednak neustále se zvyšující oblibě našich služeb, ale také příznivému vývoji kurzu dolaru v posledních měsících loňského roku. Na ruku nám šli i američtí retaileři, kteří ve snaze udělat do konce roku co nejvyšší obrat nekoukali na marže a nabízeli neuvěřitelné slevy, vysvětluje Anna Zemanová ze Zasilkovasluz­ba.com.

Anketa

Koupili jste loni nějaký vánoční dárek v zahraničním e-shopu?

Češi si ze Spojených států nechávají posílat nejčastěji výrobky společnosti Apple, značkové oblečení a hračky. V loňském roce měli Češi naposledy možnost nakoupit v zámoří většinu drobnějších dárků pod stromeček bez nutnosti platit DPH, od 1. dubna se totiž snižuje limit, který zakládá povinnost hradit DPH ze současných 150 EUR na 22 EUR.

Dobírka a hotovost jsou stále nejoblíbenější

V souvislosti s rostoucí oblibou nakupování v zahraničí je zajímavé připomenout, že v Česku stále vévodí mezi nejpoužívanějšími platebními metodami dobírka a hotovost. Bankovní převody nebo platby kartou na Internetu stále tvoří jen zlomek transakcí. Na této skutečnosti se ani loni nic nezměnilo.

Přitom při objednání zboží ze zahraničí zákazník zpravidla vždy platí za zboží předem buď kartou, bankovním převodem či prostřednictvím mikroplatebních systémů.

EBF16

Problémy s doručováním prý nebyly velké

Díky velkému množství objednávek, ale také kvůli nepříznivému počasí, měly poštovní společnosti před Vánocemi problémy s doručováním zásilek. Provozovatelé e-shopů se ale shodují, že počet stížností na delší doručovací lhůty se výrazně nevymykal klasickému předvánočnímu období.

Například Česká pošta si, zdá se, dala pozor, aby Obchodní balíky opravdu doručovala do druhého dne. Podle zkušeností nakupujících na aukčních serverech či na jiných webech, které zprostředkovávají prodej zboží, ale ostatní typy balíků často putovaly k adresátovi mnohem déle než obvykle. Oslovili jsme Českou poštu s žádostí o zaslání informací o tom, zdali poště trvalo před Vánocemi doručit jiné než obchodní balíky déle než v jiném období v roce. Podle tiskové mluvčí Marty Selicharové ale zatím nemá Česká pošta kompletní data o daném období k dispozici.

Anketa

Zaznamenali jste před Vánocemi problémy s doručením zboží z e-shopu?

9 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 5. 2014 23:59

Školení Základy online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  •  
    Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o školení Základy online marketingu »