Hlavní navigace

Vánoční Internet: ženy mají přednost

Ladislav Bittner 17. 12. 2004

Ve vánočních portálových speciálech nejenže najdete obsah zabalený do loňského vánočního papíru, ale od loňských Vánoc zůstala i většina dárků. Z nového obsahu se mohou těšit především ženy, na muže naštěstí myslí alespoň dárkoví průvodci internetových obchodů, když jim nabízejí dárky pro milenky. Zbylo vůbec něco z kouzla Vánoc?

Přiznám se, že neznám ve svém okolí nikoho, kdo by chodil nasát vánoční atmosféru na portálové speciály. Možná je to proto, že nepracuji ve státní organizaci nebo jsem se neptal internetových uživatelů ženského rodu. Tvůrci obsahu portálových speciálů totiž asi mají pocit, že Ježíšek nosí sukni. Pokud si odmyslíte vánoční grafiku, budete mít pocit, že jste se ocitli na stránkách ženského magazínu.

Převažují články o pečení, rady jak během svátečního obžerství nepřibrat ani deko, pravidelně se objevují vánoční horoskopy a vrcholem všeho je internetová telenovela vánočního Seznamu v podobě pravidelně se objevujících článků s událostmi v životě Jarušky, Terezy a Tomáše. Seznam na to jde dobře, účelem je přeci získat co nejvíce pravidelně se vracejících návštěvníků. Co na tom, že stránky spíše než vánoční přílohu připomínají pestrobarevný reklamní leták. O inzerenty nouze není, což potvrzují slova tiskové mluvčí Seznamu Hany Bakičové: „Reklamní plochy jsou prakticky vyprodány již několik týdnů před spuštěním vánočních příloh.“ Podobnou zkušenost mi potvrdili i zástupci ostatních portálů.

Zatímco na Seznamu nosí dárky výhradně jistý výrobce domácích spotřebičů, záběr tipů na vánoční dárky je na ostatních portálech širší. Jenže to už se vyplatí rovnou zajít na některý z osvědčených internetových obchodů, který dárkového průvodce nabízí. Tito virtuální průvodci vycházejí z faktu, že návštěvník většinou ví, komu by chtěl najít dárek, ale hledá inspiraci. Dle mého soudu se letošní průvodce nejvíce vydařil obchodníkům z obchodu Kasa.cz. Hlavní výhodu jejich průvodce spatřuji v rozdělení obdarovaných do nezbytně nutného počtu kategorií (dítě do deseti let, holka, kluk, táta, máma, babička, děda). Protipólem v tomto směru budiž Vltava vyplavující dárky, kde je sekcí zbytečně mnoho a přitom mnohdy obsahují totožnou nabídku dárků (z pohledu produktových manažerů zde například není rozdílů mezi manželkou, milenkou, manželem a milencem).

Někde uprostřed zůstal vánoční průvodce nákupní galerie Internet Mall, který ovšem počítá s movitými návštěvníky. Soudě například podle toho, že manželky dostanou jako tip na vánoční dárek pro manžela notebook za šedesát tisíc a teenager se možná dočká od svých sourozenců zahradního grilu za třináct tisíc. „Tipy na dárky vybírali specialisté na sortiment našich jednotlivých obchodů. Při výběru zohlednili nejčastější dotazy zákazníků ke zboží, poptávku po konkrétních produktech a také zajímavé cenové akce, které jsme na vánoce připravili,“ vysvětlil mi Tomáš Kovařík z Internet Mallu.

Chcete-li mít jistotu, že svým dárkem kápnete obdarovávanému do noty, využijte raději internetových Ježíšků, jejichž prostřednictvím anonymně požádáte osobu, kterou byste rádi obdarovali, aby vám sdělila svá přání. Patrně nejznámější službou svého druhu je MilyJezisku.cz, kterou při holení vymyslel Robert Němec. „Tak ohromná kvanta sociodemografických dat (přání, pohlaví, věk apod.) mě lákala už minulý rok k nějaké hlubší analýze (podle podmínek na to máme anonymně právo). Ale nedostal jsem se k tomu. Pochybuji, že příští rok to bude lepší,“ odpověděl autor služby na otázku plánů do budoucnosti.

Pokud bych měl chuť vysondovat podobným způsobem vánoční přání svých bližních, raději bych využil ježíškovskou službu Milana Kryla, pomocí které bylo letos obesláno 430 lidí a na email odpovědělo 180 čekatelů na dárky. Se svým vánočním přáním se můžete ostatně svěřit i na některém portálovém speciálu. Raději tam ale nepouštějte děti, mohly by se dočkat šokujícího překvapení.

Někdy však k potěšení druhého úplně postačí, pokud si na něj alespoň vzpomenete, což můžete dát najevo například za pomoci internetových vánočních pohlednic. Asi proto nepřekvapí, že z několika tisíců denně rozesílaných přáníček z webu Postcard je jich v současné době více než 90 procent s vánoční tématikou. Otázkou zůstává, jak se na popularitě internetových pohlednic podepíše právě řádící virová epidemie.

Vánoce na Internetu se tak časem možná omezí jen na elektronické katalogy dárků a recepty na vanilkové rohlíčky obalené internetovou reklamou. Ale na vině nebude Internet. Jsou snad již dnes v reálném světě Vánoce o něčem jiném?

Anketa

Pro koho jsou podle vás vánoční přílohy na portálech?

Našli jste v článku chybu?

22. 12. 2004 21:12

Brouzdej Blog (neregistrovaný)
Jsou u vánočního stromečku, hledají dárky, mlsají vánoční cukroví a vůbec jsou na dovolené :)

18. 12. 2004 23:11

Robert Němec (neregistrovaný)
Jak to, že pod tímto článkem nejsou žádné reakce? Kam všichni zmizeli?
Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?