Hlavní navigace

Vánoční Internet: ženy mají přednost

17. 12. 2004
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ve vánočních portálových speciálech nejenže najdete obsah zabalený do loňského vánočního papíru, ale od loňských Vánoc zůstala i většina dárků. Z nového obsahu se mohou těšit především ženy, na muže naštěstí myslí alespoň dárkoví průvodci internetových obchodů, když jim nabízejí dárky pro milenky. Zbylo vůbec něco z kouzla Vánoc?

Přiznám se, že neznám ve svém okolí nikoho, kdo by chodil nasát vánoční atmosféru na portálové speciály. Možná je to proto, že nepracuji ve státní organizaci nebo jsem se neptal internetových uživatelů ženského rodu. Tvůrci obsahu portálových speciálů totiž asi mají pocit, že Ježíšek nosí sukni. Pokud si odmyslíte vánoční grafiku, budete mít pocit, že jste se ocitli na stránkách ženského magazínu.

Převažují články o pečení, rady jak během svátečního obžerství nepřibrat ani deko, pravidelně se objevují vánoční horoskopy a vrcholem všeho je internetová telenovela vánočního Seznamu v podobě pravidelně se objevujících článků s událostmi v životě Jarušky, Terezy a Tomáše. Seznam na to jde dobře, účelem je přeci získat co nejvíce pravidelně se vracejících návštěvníků. Co na tom, že stránky spíše než vánoční přílohu připomínají pestrobarevný reklamní leták. O inzerenty nouze není, což potvrzují slova tiskové mluvčí Seznamu Hany Bakičové: „Reklamní plochy jsou prakticky vyprodány již několik týdnů před spuštěním vánočních příloh.“ Podobnou zkušenost mi potvrdili i zástupci ostatních portálů.

Zatímco na Seznamu nosí dárky výhradně jistý výrobce domácích spotřebičů, záběr tipů na vánoční dárky je na ostatních portálech širší. Jenže to už se vyplatí rovnou zajít na některý z osvědčených internetových obchodů, který dárkového průvodce nabízí. Tito virtuální průvodci vycházejí z faktu, že návštěvník většinou ví, komu by chtěl najít dárek, ale hledá inspiraci. Dle mého soudu se letošní průvodce nejvíce vydařil obchodníkům z obchodu Kasa.cz. Hlavní výhodu jejich průvodce spatřuji v rozdělení obdarovaných do nezbytně nutného počtu kategorií (dítě do deseti let, holka, kluk, táta, máma, babička, děda). Protipólem v tomto směru budiž Vltava vyplavující dárky, kde je sekcí zbytečně mnoho a přitom mnohdy obsahují totožnou nabídku dárků (z pohledu produktových manažerů zde například není rozdílů mezi manželkou, milenkou, manželem a milencem).

Někde uprostřed zůstal vánoční průvodce nákupní galerie Internet Mall, který ovšem počítá s movitými návštěvníky. Soudě například podle toho, že manželky dostanou jako tip na vánoční dárek pro manžela notebook za šedesát tisíc a teenager se možná dočká od svých sourozenců zahradního grilu za třináct tisíc. „Tipy na dárky vybírali specialisté na sortiment našich jednotlivých obchodů. Při výběru zohlednili nejčastější dotazy zákazníků ke zboží, poptávku po konkrétních produktech a také zajímavé cenové akce, které jsme na vánoce připravili,“ vysvětlil mi Tomáš Kovařík z Internet Mallu.

Chcete-li mít jistotu, že svým dárkem kápnete obdarovávanému do noty, využijte raději internetových Ježíšků, jejichž prostřednictvím anonymně požádáte osobu, kterou byste rádi obdarovali, aby vám sdělila svá přání. Patrně nejznámější službou svého druhu je MilyJezisku.cz, kterou při holení vymyslel Robert Němec. „Tak ohromná kvanta sociodemografických dat (přání, pohlaví, věk apod.) mě lákala už minulý rok k nějaké hlubší analýze (podle podmínek na to máme anonymně právo). Ale nedostal jsem se k tomu. Pochybuji, že příští rok to bude lepší,“ odpověděl autor služby na otázku plánů do budoucnosti.

Pokud bych měl chuť vysondovat podobným způsobem vánoční přání svých bližních, raději bych využil ježíškovskou službu Milana Kryla, pomocí které bylo letos obesláno 430 lidí a na email odpovědělo 180 čekatelů na dárky. Se svým vánočním přáním se můžete ostatně svěřit i na některém portálovém speciálu. Raději tam ale nepouštějte děti, mohly by se dočkat šokujícího překvapení.

BRAND24

Někdy však k potěšení druhého úplně postačí, pokud si na něj alespoň vzpomenete, což můžete dát najevo například za pomoci internetových vánočních pohlednic. Asi proto nepřekvapí, že z několika tisíců denně rozesílaných přáníček z webu Postcard je jich v současné době více než 90 procent s vánoční tématikou. Otázkou zůstává, jak se na popularitě internetových pohlednic podepíše právě řádící virová epidemie.

Vánoce na Internetu se tak časem možná omezí jen na elektronické katalogy dárků a recepty na vanilkové rohlíčky obalené internetovou reklamou. Ale na vině nebude Internet. Jsou snad již dnes v reálném světě Vánoce o něčem jiném?

Pro koho jsou podle vás vánoční přílohy na portálech?

  • Pro ženy.
    4 %
  • Pro muže.
    3 %
  • Pro obě pohlaví rovným dílem.
    4 %
  • Pro kočku.
    88 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje jako soukromý projektant ve sdružení EnergoPro Projekční kancelář, aktivně se zajímá o webový obsah a stále bloguje.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).