Hlavní navigace

Vážení vydavatelé, ano, za odkazy na zprávy by se mělo platit

11. 12. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Nechme teď stranou samu podstatu internetu a absurdní jedince v Evropské komisi a lobbying ze strany vydavatelských domů. Za odkazy je potřeba platit.

Autorskoprávní ochrana odkazů na obsah na webu? Na jedné straně je tu otevřený dopis (PDF) ve kterém skupina evropských vydavatelů a vydavatelských asociací varuje, že placení za odkazy na zprávy by byla velká chyba

Na straně druhé je tu například Španělsko a zejména Německo, které chce, aby Google platil za citace ze zpravodajství. V obou případech to chtějí lidé ze stejné části trhu, vydavatelé. Trochu schizofrenní, ale budiž.

Nedomnívám se, že by placení za odkazy na zprávy byla chyba, a mám za to, že je nejvyšší čas něco takového okamžitě zavést. A to v té podobě, že vydavatel bude platit odkazujícímu za přivádění návštěvnosti. Není to nic neobvyklého v linkbuildingu.

Nejvhodnější by byl výkonnostní model, byť je jistě možné vydavatelům nechat prostor volby, aby mohli za uveřejnění odkazu navrhnout i placení paušální, tedy pevnou částku za prosté umístění odkazu. V úvahu připadá i varianta reciprocity, tedy toho, že dojde k výměně odkazů.

Je absurdní, že by za odkaz na zprávu či článek měl platit ten, kdo odkazuje. Je to přece právě odkazující, kdo prospívá odkazovanému, přivádí mu návštěvnost, poskytuje mu zviditelnění, posiluje jeho značku.

Nakonec i sami autoři výše uvedeného otevřeného dopisu jej, podle všeho, napsali na základě vývoje poté, co Španělsko chtělo přimět Google News k placení za odkazování na média. Google tehdy zareagoval zavřením této služby pro Španělsko – bezprostředně poté to vedlo až k 10 – 15 % poklesu návštěvnosti tamních online médií. V Německu po částečném omezení zobrazování to dokonce vedlo až k 80 % poklesu návštěvnosti z Google News a 40 % poklesu návštěvnosti z vyhledávání.

Vážení vydavatelé, je čas začít platit

BRAND24

Není určitě nutné být tak agresivní, jako když jste zkoušeli v podstatě vydírat Google ve Španělsku či Německu. Dá se to řešit dobrovolně. Přestanete vymýšlet hlouposti a pokoušet se do autorského práva prosadit věci, které jdou zcela proti všemu, a místo toho nabídnete něco na způsob afilačního programu. Kdo se do něj bude chtít zapojit a poskytovat vám zpětné odkazy a přivádět návštěvnost, bude za to konečně dostávat odměnu. Bude to konečně férové a správné řešení. 

PS: Zatímco vydavatelé snahy zpoplatnit odkazy na jejich články myslí naprosto vážně a lobují za to až v Bruselu, tento text je satira. Tak trochu satira.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).