Hlavní navigace

Ve válce o obýváky zatím vede Chromecast. Co chystá konkurence?

17. 9. 2014
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: Google
Google se úspěšně zapojil do bitvy o to, kdo ovládne dodávání on-demand obsahu. Chromecast vykazuje větší potenciál než chytré televizory. Co na to Apple a Microsoft?

Televizory a obýváky představují velkou výzvu pro poskytovatele obsahu na vyžádání (on-demand). Lineární televizní vysílání žádnou velkou revoluci neslibuje. Nanejvýš bude nadále procházet postupnou evolucí (HDTV, 3DTV). Počítače, tablety a mobily však ukazují obrovský potenciál poskytování obsahu na vyžádání.

Nejde o pouhé teoretizování, což dokladuje například skutečnost, že video-on-demand služba Netflix předstihla tradiční prémiové televizní kanály HBO hned ve dvou klíčových ukazatelích. Ke konci druhého kvartálu letošního roku Netflix historicky poprvé překonal HBO v tržbách. Sice „jen“ o 50 milionů dolarů, ale přesto.

Netflix má také v USA více abonentů. Dle posledních známých čísel, konkrétně 35,2 milionu. Počet amerických abonentů HBO se odhaduje na 28 milionů. Lze tedy říci, že na americkém trhu více konzumentů obsahu oslovuje video-on-demand služba než rodina prémiových televizních kanálů, což není nepodstatné zjištění.

Nepřekvapí tudíž, že HBO akceleruje rozvoj svých služeb na vyžádání HBO ODHBO GO, které jsou běžně dostupné také českým zájemcům. Na video-on-demand služby klade důraz stále více televizních společností, což lze pozorovat i na českém trhu a počínání největších lokálních televizních skupin.

Zatím však nebylo nalezeno řešení co možná nejefektivnějšího zpřístupnění těchto služeb nejen pro počítače, tablety a mobily, ale i televizory, které pro konzumaci obsahu stále hrají klíčovou roli. Existují sice různé možnosti, jak s internetovými službami proniknout na televizní obrazovku, ale je jich příliš mnoho.

Válka o obýváky“ je oblíbený mediální termín popisující snahy technologických firem a výrobců elektroniky nabídnout zařízení, které obsah na vyžádání přivedou na televizní obrazovku. Výsledkem je ovšem značná fragmentace koncových řešení, kterými jsou domácnosti v různých koutech světa vybaveny.

Pro provozovatele služeb, které poskytují obsah na vyžádání, je prakticky nemožné podporovat všechny významněji rozšířené chytré televizory, digitální přijímače, multimediální centra, herní konzole a další relevantní zástupce chytré černé a zábavní elektroniky. Zvlášť vedle různých platforem mobilních a přenosných zařízení.

Situaci dobře ilustruje chystaný rozvoj služby HBO GO, která z displejů počítačů, tabletů a mobilů míří na televizní obrazovky. Zatím podporuje chytré televizory LG a Samsung. Dvě z mnoha značek černé elektroniky s navzájem nekompatibilními softwarovými platformami. HBO odkrylo další plány minulý týden na veletrhu IBC 2014.

Služba HBO GO má zamířit do televizních přijímačů různých značek a typů díky cloudovým, virtualizačním a webovým technologiím spojeným v řešení CloudTV StreamCast společnosti Active Video. Širší dostupnost pro různé značky a typy televizorů má zajistit rozšiřování podpory zařízení Google Chromecast na další trhy.

Google Chromecast potvrzuje značný potenciál

Google se již několik let pokouší zapojit do ostře sledované války o obýváky. První tři pokusy skončily neslavně, ale pokaždé se americký internetový kolos přiučil něco nového. Chromecast je v pořadí již čtvrtým pokusem. Před časem jsme jej hodnotili jako zařízení s nevyužitým potenciálem. Od té doby se toho hodně událo a změnilo.

HDMI dongle Google Chromecast.
Autor: Google

HDMI dongle Google Chromecast.

Google otevřel svůj HDMI dongle službám a aplikacím napříč trhem. Během několika měsíců získal značné možnosti využití i z pohledu českého uživatele. Chromecast se přitom na českém trhu stále prodává neoficiálně a atraktivní zahraniční video-on-demand služby zde neoperují. Poptávka po zařízení je přesto velká.

Chromecast vykazuje větší potenciál než chytré televizory, které stále nenaplňují očekávanou úlohu nového fenoménu spotřební elektroniky. Google poučený z předchozích nezdarů vsadil na správné karty, kterými jsou cenová dostupnost, široká kompatibilita, jednoduché ovládání a otevřenost vývojářům.

Zařízení za pouhých 35 dolarů nenutí k velkému přemýšlení před nákupem. Spotřebitelé nemusí sáhodlouze zvažovat, nakolik efektivně nový kousek elektroniky využijí. Nízká cena dovoluje, aby si hojně diskutovaný a medializovaný HDMI dongle noví uživatelé koupili z čiré zvědavosti bez velkého rizika špatné investice.

Široká kompatibilita je dalším kladem. Chromecast má minimální požadavky. Od televizoru očekává pouze volný HDMI vstup, takže spolupracuje s modely všech značek, které podporují vysoké rozlišení obrazu. Od nejstarších po nejnovější. Od nejlevnějších po nejdražší. Televizory klasické i chytré.

Klíčovým faktorem je také jednoduché ovládání. Úvodní konfigurace je rychlejší než automatické naladění televizního přijímače. Uživatelé se nemusí učit ničemu novému. Chromecast ovládají díky svému mobilu, tabletu či počítači. Lépe řečeno pracují s mobilní či webovou aplikací v již důvěrně známém zařízení a prostředí.

Google nebuduje další aplikační ekosystém, nýbrž pomáhá přivést na televizní obrazovku obsah prostřednictvím stávajících mobilních a webových aplikací. Provozovatelé služeb a potažmo vývojáři nemusí vytvářet a udržovat extra aplikaci pro další z mnoha zařízení, které se dere do obýváků. Stačí upravit stávající řešení.

HDMI dongle Google Chromecast
Autor: Google

HDMI dongle Google Chromecast

Chromecast díky tomu podporuje stále více služeb a aplikací. Nápaditost vývojářů pomáhá nacházet další a další možnosti uplatnění cenově dostupného a široce kompatibilního zařízení, což jsou spojené nádoby. Google vytvořil podmínky pro virální boom, které dosud žádné jiné zařízení zapojené do války o obýváky nepředvedlo.  

Chytré televizory revoluci nezpůsobily

Smart TV měly kopírovat úspěch chytrých telefonů, ale zůstávají za očekáváním. Nestaly se dalším fenoménem spotřební elektroniky. Sice se běžně prodávají, ale velmi často svým majitelům slouží jako televizory klasické, které díky postupné obměně vybavení domácností nahrazují, ale bez očekávaného efektu.

Uživatelé přinejlepším oceňují pokročilé funkce samotných televizorů. Podpora aplikací a služeb třetích stran ale nemá pro Smart TV zdaleka takový význam jako pro chytré telefony. Pestrá paleta televizních aplikací neexistuje. Je signifikantní, že výrobci a prodejci propagují u jednotlivých modelů podporu konkrétních aplikací (služeb).  

Největší výrobci vsadili na vlastní uzavřené a navzájem nekompatibilní platformy, takže vývoj aplikací je obtížný a drahý. Navíc i v rámci jednotlivých platforem (značek televizorů) existují problémy se zpětnou a dopřednou kompatibilitou, které prodražují udržování aplikací a zhoršují jejich dostupnost.

Chytrý televizor Samsung.
Autor: Samsung

Chytrý televizor Samsung.

To vše samozřejmě odrazuje potenciální dodavatele aplikací. Vývoj televizních aplikací je za daných podmínek přílišným luxusem. Menší hráči jsou diskvalifikováni. Nemluvě o hobby vývojářích. I velcí hráči jsou opatrní. Těm sice ve vlastním zájmu nabízí adresnou podporu výrobci televizorů, kteří ale na oplátku chtějí exkluzivitu.  

Přijdou televizory s Android TV a Firefox OS

Pokropit chytré televizory živou vodou by mohly otevřené platformy. Například Sony, Sharp či Philips nasazují Android (resp. Android TV) s bohatou nabídkou aplikací, takže volba je to navýsost logická. Ostatně Android si cestu na televizní obrazovku nachází již delší dobu díky různým více či méně zdařilým multimediálním centrům.

Multimediální centrum Minix Neo X8 se systémem Android
Autor: Minix

Multimediální centrum Minix Neo X8 se systémem Android

Panasonic si vybral Firefox OS, jehož aplikační ekosystém je založen na webových technologiích. Ty ovládají desítky milionů vývojářů. Komerční vývoj aplikací by měl být levnější. Hobby vývoj dostupnější. Výsledné aplikace poběží napříč platformami a zařízeními. To by mohl být dobrý odpich pro chytré televizory.

Otázkou je, jestli jejich výrobci budou schopni a ochotni vyřešit další známé problémy. Současné chytré televizory často trápí poddimenzovaný výkon hardwaru a nekomfortní ovládání aplikací. Například zadání přihlašovacích údajů s pomocí virtuální klávesnice a dálkového ovladače je všechno možné, jenom ne snadné a rychlé.

Výrobci periférií se sice pustili do přípravy klávesnic do obýváků, ale ty jsou nepraktické svými rozměry a především cenou. Chromecast může být inspirací. Bylo by žádoucí do ovládání televizorů (ještě) více zapojit mobily a tablety, které uživatelé mívají po ruce. Jejich dotykový displej nabízí dostatečnou flexibilitu.

Logitech Living Room Keyboard K830.
Autor: Logitech

Logitech Living Room Keyboard K830.

Jenže pozornost výrobců televizorů se soustředí jiným směrem, což potvrdil nedávný veletrh spotřební elektroniky IFA 2014. Hlavními tématy jsou nyní další standard ještě vyššího rozlišení obrazu a nové technologie obrazovek. Žádný výrazný posun v „chytrosti“ televizorů nepřišel. Co alternativní technologie a zařízení?

HbbTV je správná cesta, ale ne pro všechny

Pro některé poskytovatele obsahu je atraktivní HbbTV, tedy hybridní vysílání, které kombinuje možnosti rychlého internetového připojení a digitálního televizního vysílání. HbbTV služby jsou kompatibilní napříč různými chytrými televizory, ale také dalšími digitálními přijímači jako jsou třeba satelitní set-top-boxy.

Česká televize již před několika lety odmítla vstupovat do nevlídného prostředí chytrých televizorů. Své služby z kategorie tzv. nových médií nabízí právě díky hybridnímu vysílání. Včetně rozsáhlého archivu původních pořadů. Připojují se také komerční subjekty. Nejnověji hybridní vysílání testuje skupina Prima.

HbbTV ovšem také není kýžené universální řešení. Přináší internetové služby jako nadstavbu televizního vysílání. Hybridní vysílání tudíž ze své podstaty poslouží jen televizním společnostem. Pro ostatní poskytovatele obsahu, tedy zejména čistě internetové služby, logicky není technologie HbbTV použitelná.

Hybridní vysílání má i problémy s dostupností. V reálných podmínkách záleží na způsobu příjmu signálu, jestli kromě televizního vysílání budou divákům dostupné i internetové služby. Na straně diváka – uživatele nelze zkombinovat libovolný zdroj signálu a internetové služby, které naladěné televize poskytují.

Microsoft chce přebudovat Xbox One

Chytré televizory zatím zdaleka nenaplňují vysoká očekávání. O to větší pozornost se upíná k dalším technologickým společnostem a jejich zařízením. Google není jediný, kdo má želízko v ohni. Microsoft se války o obýváky účastní mnohem déle. Nyní vše sází na Xbox One, který s takřka ročním zpožděním dorazil na český trh.

Herní konzole Xbox One.
Autor: Microsoft

Herní konzole Xbox One.

Xbox je stále především herní konzole. Redmondští se však snaží své zařízení posunout do pozice multimediálního centra domácnosti. Nový Xbox One přináší Blu-ray mechaniku a technologii HDMI Pass-Thru. Aplikace jsou nově dostupné všem uživatelům, nikoliv pouze předplatitelům zlatého členství v síti Xbox Live.

Blu-ray mechaniku a bezplatné aplikace již před lety nabídl PlayStation 3 od Sony. Přitom prodejnost je víceméně srovnatelná se soudobou konzolí Xbox 360. Záběr podobných zařízení je evidentně limitován. PlayStation 3 a Xbox 360 shodně měly po šesti letech na trhu méně než 100 miliónů prodaných kusů.

Microsoft chce více. Pro neherní aplikace zatím Xbox One nemá otevřené prostředí. Redmondští však chystají zásadní změnu. Během několika týdnů by měl Microsoft odhalit další plány s platformami Windows a Windows Phone. Již dříve prozradil, že chystá jednotný aplikační ekosystém.

Nejenže tzv. moderní aplikace z Windows Store mají být kompatibilní s počítači, tablety i mobily, ale rovněž zamíří na Xbox One. Vedle herního ovladače a dálkového ovladače by je uživatelé měli obsluhovat i druhou generací zařízení Kinect doslova napěchovaným nejrůznějšími senzory. Zajistí ovládání pohyby i hlasem.

Dříve či později přijde hlasová asistentka Cortana, která si z mobilů razí cestu na počítače. Spekuluje se také o kompletním přepracování SmartGlass. Dotyková aplikace pro různé platformy by měla zrcadlit televizní obrazovku na displej tabletu, díky čemuž by se televizní aplikace ovládaly nepřímo dotykově.

Plány jsou jedna věc. Jejich zdařilá realizace je věcí druhou. I kdyby vše vyšlo na výbornou, není zaručeno, že Xbox One dokáže zvýšit svůj zásah spotřebitelů z desítek milionů na stovky milionů. Limitujícím faktorem je cena. Navíc bude hodně těžké přesvědčit ne-hráče, aby si jako multimediální zařízení koupili právě Xbox One.

Apple je na válku o obýváky výborně vyzbrojen

Apple vytrvale popírá, že by chystal cokoliv podobné herní konzoli, i když spekulací na toto téma se vyrojilo nespočet. Jeho zbraní ve válce o obýváky je set-top-box Apple TV propojený s obsahem z iTunes Store. Díky technologii Air Play spolupracuje s osobními počítači Mac a mobilními zařízeními iPhone, iPad a iPod Touch.

Set-top-box Apple TV.
Autor: Apple

Set-top-box Apple TV.

Apple si již vytvořil fungující rodinu vlastních technologií, zařízení a služeb, která ve válce o obýváky úzce spolupracuje. Tradičně izolacionistická firma nemá velký zájem adoptovat zařízení a služby třetích stran. Skupina věrných zákazníků evidentně stačí k výborným obchodním výsledkům.

BRAND24

Chromecast jej nemusí znepokojovat. Air Play vedle streamingu multimédií zvládá i velmi plynulý mirroring. Přes Apple TV na televizní obrazovku dokáže přenést obsah z libovolné aplikace (vč. videa a her). Apple má na obýváky políčeno velmi dobře, takže nějaké převratné novinky od něj nyní nečekejme.

Zajímavější bude sledovat rozvoj chytrých televizorů založených na otevřených platformách. Microsoft je zatím jednou velkou otázkou. Nejdříve potřebuje vyřešit, co dál s osobními počítači a mobilními zařízeními. Google ale také čeká nejedna výzva. Chromecast má dobře našlápnuto, ale usnout na vavřínech je tak lehké…

Ve válce o obýváky bude úspěšnější ...

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká. Se serverem Lupa.cz spolupracuje již řadu let jako externí redaktor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).