Ve víru svépomocného odkazování

Společnost AOL se chystá vstoupit do oblasti webů pro výměnu odkazů a zpráv, které editují samotní uživatelé. Pomoci jí k tomu má web, který původně patřil společnosti Netscape. Budeme si brzy číst již jen „sociálně odkazované“ zprávy?

Kopeme za odkazy

Server Digg.com je poměrně novou (rok a půl starou) aplikací, nicméně jeho princip je na Internetu – byť v méně sofistikované podobě – využíván jinými službami již dlouho. Jeho účelem je vyprodukovat katalog zajímavých webových stránek – respektive odkazů na ně –, který by nebyl editován obsluhou webu, ale samotnými uživateli. Jinak řečeno: ne editoři, ale uživatelé by mohli rozhodovat o tom, co je zajímavé, a podle jejich rozhodnutí by se měnil obsah katalogu.

Podobnou věc je možné snadno provést se servery využívajícími technologii Wiki. Ty ale umožňují upravovat celé stránky, respektive jejich obsah. Jak tedy pracovat uživatelsky pouze s odkazy?

Autoři Digg.com našli odpověď a jak už to bývá, velmi jednoduchou. Na webu vytvořili prostor pro katalog odkazů. Každý bezplatně registrovaný uživatel může do tohoto katalogu přispět svým odkazem na zajímavou stránku, respektive článek na webu. Odkaz je doplněn o titulek a krátký popis, kategorizace probíhá podle definovaných témat, stejně jako u běžných katalogů. To podstatné ale není možnost zadávat do databáze další a další odkazy, nýbrž způsob, kterým jsou tříděny. V databázi s obrovským počtem linků by pro náhodného návštěvníka – nebo pro pasivního uživatele – bylo obtížné se orientovat. Proto jsou odkazy utříděny (a propagovány) na základě hlasování návštěvníků. Dobrovolníci procházejí nově vložené odkazy a těm, které považují za kvalitní, dají svůj hlas. Hlasovat může, stejně jako vkládat nové odkazy, kterýkoliv registrovaný uživatel.

Odkazy s dostatečným počtem hlasů jsou postupně upřednostňovány před ostatními, až se dostanou na titulní stránku webu. Ta je považována za nejprestižnější místo, jež není určeno ani zdaleka komukoliv.

Server Digg.com je tak vlastně odkazovým katalogem s nehierarchickým způsobem editace, kdy o umístění a poloze každého konkrétního odkazu rozhodují nikoliv správci – editoři, ale uživatelé. Tedy vy, já, kdokoliv, kdo se zaregistruje. Je to  – řečeno jazykem mládeže – velice „in“ řešení. A jako takové svádí k nápodobě.

Menší, místní, jiní

Na tuzemském i zahraničním webu se v poslední době objevilo veliké množství serverů, které principy Digg.com s větším či menším úspěchem napodobují. Z českých jmenujme například projekt Linkuj, na Slovensku pak asdf.sk. Zajímavým mezinárodním projektem je server Upwarded a projekt Google Kicks. Tyto servery se od „původního“ Diggu odlišují svou funkcí většinou jen minimálně. Mohou a nemusí obsahovat diskuzi k jednotlivým odkazům, pro hlasování na nich může (a opět nemusí) být vyžadována registrace, totéž se týká vkládání odkazů. Po stránce designu jejich autoři většinou nic převratného nevymysleli, a tak, snad i díky použití šablonovitých aplikací, kdykoliv otevřete některý z těchto serverů, víte přesně, kde se nacházíte a co zde máte dělat. Je třeba poznamenat, že Diggu v porovnání s většinou z těchto serverů stále zůstává kouzelná možnost online sledování činnosti, která podobné funkce u konkurence zdaleka překonává. Předchozí výčet podobných služeb samozřejmě ani zdaleka není končený. „Sociálních katalogů“ nebo odkazovacích serverů, jak se derivátům Diggu říká, je na Internetu mnohem více a další přibývají. Vzhledem k pozornosti ze strany velkých dodavatelů obsahu a provozovatelů portálů by nebylo nic zvláštního, kdyby měl za chvíli svou společensky editovanou sekci každý katalog.

2.0 s Netscape

Katalogy jako Digg nebo Linkuj.cz bývají řazeny mezi aplikace takzvaného „Webu 2.0“. Tedy nástroje nové generace založené na principu vyšší míry interakce mezi uživateli a poskytovatelem obsahu. Web 2.0, někdy označovaný jako fenomén, což je ovšem sporné, může být reprezentován také například (zjednodušeně řečeno) existencí blogů, podcastů a dalších podobných technologií. Jinými slovy tím, co si již nyní mnozí uživatelé prakticky ztotožňují s Internetem. Faktem ovšem je, že slovo „fenomén“ a „2.0“ vypadá jako dobrá obchodní značka a tvůrci podobných serverů toho dokáží náležitě využít.

Na cestu, kterou již prošlapal Digg.com a projekty typu Google Kicks, se nyní vydává internetový obr, společnost AOL. Místo toho, aby pro svůj projekt vyvinula novou značku, chce využít původního serveru Netscape (betaverze projektu). Webový server Netscape byl původně doplňující službou ke kdysi nejrozšířenějšímu prohlížeči. Postupem času ale v souvislosti s jeho komerčním neúspěchem upadal. Majitel – AOL – se několikrát pokusil Netscape ozdravit, naposledy v souvislosti s vydáním „nového“, ve skutečnosti zakoupeného hybridního prohlížeče. Ani tento pokus ale, jak se zdá, nebyl příliš úspěšný. Prostor www.netscape.com jako plnohodnotného portálu se vedle zaběhnuté a konzistentní konkurence neustále zužoval. Implementace „sociálního“ odkazovacího systému ukazuje jasně na to, že AOL pokusy o udržení původního portálového řešení serveru vzdává. Jaké jsou jeho šance na úspěch?

Dost možná dobré. Kombinace známého jména, byť nyní obsahuje něco zcela jiného, a prověřené technologie může přinést úspěch. Netscape kromě kategorizace článků obsahuje funkci jejich tématického spojování, komentování ze strany uživatelů i editorů. Základem pro umisťování obsahu – odkazů ovšem stále zůstává uživatelské hlasování, jako u ostatních projektů. Za tím vším stojí dostatečně velký sponzor, AOL.

Ovšem peníze, jak se již několikrát ukázalo, nejsou všechno a samy o sobě úspěch projektu nezajišťují. Nový server Netscape bude nejspíše přitažlivý pro uživatele za oceánem, ale těžko pro ty z Evropy. Proti původnímu Digg.com a jeho následovníkům je méně svobodný a transparentní, také příliš neoplývá atraktivním designem. Nicméně představuje jasnou známku toho, že AOL vsadil na uživateli definovaný obsah. Chcete-li, na Web 2.0.

KL_NOMINACE

Vítězství sociálního?

Slovo „social“ je ve spojení s webovými aplikacemi jedním z trháků poslední doby. Sociální sítě (Plaxo), sociální odkazy (Digg) či texty (blogy, podcast) nejsou ničím jiným než přenesením zodpovědnosti za obsah online aplikace z provozovatele na uživatele. Zní to lákavě. Nicméně u projektů, které dosáhly značné velikosti, jako je například Wikipedia, se ukázalo, že čistě z práce svých uživatelů fungovat nemohou, protože způsob, jakým jsou ovládány, neodpovídá způsobu, kterým funguje svět, v němž se nacházejí. I když uživatelské hlasování o odkazech je důležité, bez editorů to – přinejmenším od určité velikosti serveru – prostě nepůjde. Totéž platí o autoritativním vyřazování (eliminaci) a vřazování (reklama) odkazů mimo pravidla daná hlasováním. Přátelům „social networkingu“ se při předchozí větě musí zježit chlupy na zádech, ale hlasovací servery si o něco podobného vyloženě říkají.

Pokus AOL o využití značky Netscape pro nový server založený na principech Diggu a jeho předchůdců/nás­ledovníků může vypadat tak trochu jako předvolební reklama Unie Svobody. Tedy jako pokus o přilepení zcela nového obsahu ke známé značce. Dost možná je to věc odsouzená předem k záhubě. Ale také může vést – díky své konstrukci a popularitě značky – k posunutí světa „sociálního odkazování“ mnohem blíže institucionali­zované formě, časopisům. Osobně tipuji obojí; tedy nejprve příspěvek, který se promítne do fungování ostatních služeb, následně krach nebo další pokus o transformaci ze strany majitele. Jak to dopadne, se nechejme překvapit. Chcete-li si vyzkoušet, jak společensky odkazovací aplikace funguje, navštivte Digg.com. Chcete-li z toho něco mít a přitom se podívat na server, který předchozí uvedený jen otrocky nekopíruje, zkuste Linkuj.cz .

Anketa

Zajímáte se o sociální sítě?

9 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 6. 2006 18:28

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »