Hlavní navigace

Věčná otázka zase na stole: je Google+ mrtvá platforma?

Daniel Dočekal 20. 4. 2015

Mrtvé město se vrací, je tu další snaha zjistit, jestli je Google+ mrtvá platforma či není. Pravda je někde tam venku. Uprostřed.

V Hard Numbers for Public Posting Activity on Google Plus zvolili velmi originální metodu k podpoře tvrzení, že Google+ je mrtvá platforma. Vzali 512 tisíc náhodně zvolených účtů a podívali se, jestli jsou aktivní. Což samozřejmě má určitou vypovídací schopnost, bohužel je to podstatně méně než 10 % z celkového počtu uživatelů (a ještě méně z celkového počtu účtů). A pokud měli to štěstí na špatný vzorek, tak je dost jasné, jak to dopadlo.

Každopádně, test 515 405 účtů odhalil, že 90,1 % z nich (464 459) nemá žádný obsah. Ten „aktivní“ zbytek, tedy 49 975 profilů ale na druhou stranu může vést k výpočtu, že celý Google+ má 212 milionů aktivních profilů (analýza uvádí, že Google má 2,2 miliardy profilů, samozřejmě nikoliv uživatelů).

Analýza navíc tvrdí, že na Google+ je pouze zhruba 6,66 milionu uživatelů, kteří mají více jak 50 veřejných příspěvků. Což naráží na obvyklý problém. Analýza nezjistí nic o neveřejných příspěvcích uživatelů a nastavení Google+ je přitom běžně právě takové, že příspěvky jsou neveřejné.

Trochu v rozporu se závěry studie je potom i zjištění, že za posledních 30 dní na Google+ něco zveřejnilo 23,4 milionu lidí (jde o veřejně dostupné příspěvky), přičemž je zde „hyperaktivní“ skupina zhruba 358 tisíc lidí, kteří zveřejní více než 50 příspěvků měsíčně (ale může jít o 16 milionů a pouze 106 tisíc po nějakých těch opravách).

Privátním aktivitám se nicméně analýza věnuje také a pokouší se o odhad, založený na metodě Edwarda Morbiuse. K ničemu podstatnému nedochází, ale to je dané tím, že srovnává „počty zhlédnutí profilů“ u lidí přispívajících veřejně vs. lidí, jejichž profily jsou (vypadají) prázdné. Zmiňuje ale něco podstatnějšího: není možné určit, kolik lidí Google+ používá pouze tak, že sledují jiné, ale sami nijak nepřispívají.

Závěrem celého zkoumání nicméně je, že Google+ není mrtvý a autoři se navíc domnívají, že Google se nechystá Google+ v brzké době zavřít. Na konci nakonec docházejí k tomu, že 90 % uživatelů sociálních sítí pouze sleduje druhé uživatele. Což je nakonec v souladu s tím, co se všeobecně o sociálních sítích uvádí, že aktivní je pouze zhruba desetina uživatelů. A aktivních tvůrců obsahu je ještě méně, dost často se operuje s číslem 4 %.

POOH.CZ Stránka na Google+ – Insights

Otazníky zůstávají

Google+ je síť s řadou otazníků, za řadu z nich ale může hlavně Google. Zatímco Facebook pochopil, že musí ohromovat čísly, ideálně takovými, která vypadají co nejpřesněji, u Google to tak nefunguje. Poslední údaje o počtech uživatelů jsou měsíce a měsíce staré, navíc zde došlo ke klasické řadě kontroverzí v tom, co jsou vlastně uživatelé. Od registrovaných účtů až po velké otazníky, co je to „aktivní“ uživatel.

Do problémů Google+ nakonec dostalo i původní automatické zakládání a aktivování Google+ profilu při každém založení účtu u Googlu, tedy u všech uživatelů Gmailu či YouTube, včetně násilného propojení posledně jmenované služby.

Stále také chybí veřejně a volně dostupné API. To neveřejně dostupné funguje navíc pouze pro firemní profily (stránky). Sice došlo k doplnění analytických informací k firemním profilům, ale ty jsou nedostatečné, a je běžné,  že dlouhé týdny nic neukazují. A když už ukazují, tak z firemních profilů rozhodně získáte představu o tom, že Google+ je skutečná mrtvá síť.

POOH.CZ Stránka na Google+ – Insights

Pro marketing je Google+ problematický, nelze ho využít pro reklamu, zatímco konkurenční Facebook v této oblasti doslova září. Stránkám chybí možnosti zviditelňování, to že fanoušci nemohou s firemní stránkou komunikovat jinde než v komentářích, tomu nepomáhá.. Google+ navíc používá stejně omezující metody dosahu příspěvků jako Facebook.

Vše je nakonec závislé na účtech. Pokud máte opravdu velké množství sledujících, tak Google+ funguje. Osobní zkušenost je celkem jasná, při více než 50 tisících sledujících dokáže Google přivádět běžně i více čtenářů/návštěvníků, než Facebook či Twitter (kde jde o řád nižší počet sledujících). 

U stránek, které ale mají pouze pár tisíc sledujících (u většiny českých stránek jsou běžné spíš jednotky a desítky), už ale tak dobré výsledky nehledejte, byť jsou v zásadě srovnatelné (alespoň co se reache týče) s obdobnými stránkami na Facebooku.

Našli jste v článku chybu?

20. 4. 2015 10:50

Když porovnám funkcionalitu Google+ a Facebooku pokud jde o komunity a události, tak je Google+ jasný vítěz.

Například na Facebooku není možné vytvořit událost na kterou sám nepůjdu. Takže pokud jsem správce skupiny která má pravidelná setkání, tak tam budu vždy svítit jako potvrzený účastník.

20. 4. 2015 13:45

V mém případě taky naprostou většinu příspěvků nesdílím veřejně, ale s přesně vydefinovanou skupinou uživatelů/neu­živatelů Google+. Krásný příklad jsou odkazy na alba fotek, kde veřejnost se dostane k pouhým 19 z nich, zatímco různé skupiny přátel a známých jich mají celkem 485...

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů