Vejce, nebo slepice? Účastníci StartupYardu se poprvé představili veřejnosti

Ve středu 19. října se ve dvoraně vysoké školy CEVRO sešlo přes sto posluchačů zvědavých na osm zárodků firem, které rozvíjejí své plány v akcelerátoru StartupYard. Jak se jejich nápady líbí vám? A je rozumné nejdřív vymyslet důmyslné řešení a až potom k němu začít hledat problém – tedy platící zákazníky?

Program StartupYard dospěl do svého sedmého týdne, je tedy v polovině, a tak přišel čas předvést jeho první výsledky. Účastníci si pod dohledem mentorů připravili tříminutové prezentace. Všechny byly povinně v angličtině, i když devět z deseti lidí v publiku se mezi sebou bavilo česky. Tyhle startupy mají ovšem vesměs globální ambice.

Ne všechny přihlášené startupy stojí a padají s internetem. Organizátoři si projekty pracovně rozdělili na technologické, sociální a offline.

O StartupYardu jsme podrobně mluvili v rozhovoru s jedním z organizátorů Petrem Ocáskem: O nápady nouze není. StartupYard vám je pomůže uskutečnit

Ask You – jak najít kamarády, když žádné nemáte

Jaroslav Slavičínský, Ask You
Autor: Petr Ocásek

Jaroslav Slavičínský, Ask You

Jako první se prezentoval Jaroslav Slavičínský s projektem Ask You. Nápad se zrodil, když přijel na studia do Prahy a zjistil, že tu nikoho nezná, nemá s kým zajít na pivo, na koncert nebo na výstavu. „První rok na univerzitě bývá pro studenty těžký,“ řekl. Proto se čtyřmi kolegy spustil službu, která má uživatelům pomoci potkat lidi s podobnými koníčky pohybující se v blízkém okolí, dát jim vědět o aktuálních akcích, propojit zájemce o účast. Ačkoli většinu lidí napadne, že podobné funkce nabízí i Facebook, české Srazy.info a množství dalších webových služeb, tvůrci AskYou už ve fázi uzavřeného testování získali 840 prý vysoce aktivních uživatelů. Peníze chtějí vydělávat prodejem lístků na akce a propagací značek.

Brand Embassy – internetová lampárna

Když si ve skutečném světě koupíte výrobek, s nímž nejste spokojeni, můžete své rozhořčení vykřičet například z okna nebo si jít stěžovat takzvaně na lampárnu. Vít Horký se svým týmem chce na internetu nabídnout firmám službu, která jim pomocí sítě placených „velvyslanců“, tedy lidí aktivních na blozích a v sociálních sítích, pomůže hlídat si a vylepšovat svou pověst v nepřehledném a turbulentním online prostředí. Brand Embassy se chlubí, že má už šest platících klientů a do roka jich chce mít sto. Typický zákazník přitom platí dva tisíce euro za měsíc.

Little Monster – roztomilé oblečení pro děti

Janica Lacová a Veronika Kročková zkusily před časem potisknout pár stovek dětských triček roztomilým obrázkem příšerky Little Monster a nabídnout je známým, na Facebooku a na Twitteru. Po první sérii čítající 600 kusů se jen zaprášilo. Slovenky se proto rozhodly pustit se do podnikání ve větším, rozvinout výrobu, design i distribuci. Připravují kolekci triček se slovenskými příslovími, rády by své výrobky umístily do volného prostoru mezi levné oděvy z tržnic a předražené značkové zboží. Příští rok by rády dosáhly produkce 1200 kusů za měsíc.

Janica Lacová a Veronika Kročková, Little Monster
Autor: Petr Ocásek

Janica Lacová a Veronika Kročková, Little Monster

Optiscont – samoobslužný prodej brýlí

Pavel Tichý patří mezi účastníky StartupYardu k nejstarším a nejzkušenějším. Obchoduje s dioptrickými brýlemi, má léta praxe, prodal jich už přes sedm tisíc. Nyní se rozhodl proces výběru, objednání a doručení zrychlit, zjednodušit a zautomatizovat pomocí samoobslužných stojanů Optiscont. První z nich už je v provozu v Praze na Andělu. Tím, že se zbaví lidské obsluhy, dokáže údajně snížit cenu brýlí až o padesát procent a přitom zvýšit marži. Vzhledem k tomu, že se v ČR ročně prodají dioptrické brýle za 150 milionů euro, jeví se to jako životaschopný koncept.

Proactify – mohlo by se vám líbit

Autoři doporučovacího algoritmu Proactify Jiří Kopsa a Josef Holý spolu poprvé pracovali již v roce 1996, kdy napsali jednoduchou počítačovou hru. Po dokončení studií se rozutekli do softwarových korporací, letos se odhodlali k vlastnímu podnikání. E-shopům, ale třeba i zpravodajským serverům, chtějí nabídnout kód, který si vloží do svých stránek stejně snadno jako měřící kód Google Analytics. Skript sleduje chování zákazníků, vztahy mezi nimi a jednotlivými produkty (články, stránkami…) a nabízí jim potom přednostně to, co by je mělo nejvíc zajímat. V praxi se prý Proactify osvědčil: po jeho nasazení v obchodě s elektronickými knihami e-Reading.cz stouply tržby o 15 procent. Je ovšem otázka, zda lze celý nárůst připsat k dobru systému Proactify. Data, která by to prokazovala, autoři služby neukázali. Užitečný nápad také naráží na velmi silnou konkurenci: ve světě podobné služby už fungují a za krále doporučovacích algoritmů je – nejen díky ojedinělému množství dat o zákaznících – považován Amazon.

SimpleTest – hledáme zákazníky

Myšlenka služby SimpleTest je vskutku jednoduchá a snad i užitečná: majitel webu si „nahraje“ různé postupy, sekvence akcí, které uživatelé jeho stránek nejčastěji používají. Robot pak tyto postupy opakuje v nastaveném intervalu a provozovatele upozorní, když něco přestane fungovat. Čtveřice zakladatelů – Katarína Čabalová, Miroslav Varga, Michal Špaček a Michal Grega -ve své prezentaci mimoděk vystihla odvěký problém celého IT: technologie jsou, jen zákazníky je potřeba odněkud vyštrachat a přesvědčit je, že něco takového nutně potřebují. „Hledáme zákazníky. Pokud znáte někoho, kdo má webovou stránku, pošlete nám kontakt,“ řekli na závěr svého vystoupení autoři SimpleTestu.

Taeksi – objednání taxíku mobilem

Zdeněk Farana pojal představení své služby Taeksi jako divadelní show. Ani tenhle nápad není komplikovaný. Mobilní aplikace má Pražanům zjednodušit objednávání taxíku přes smartphone. Zvlášť v pozdních nočních hodinách (kdy ovšem bývá nejeden smartphone po náročném dni už dávno vybitý), se to může hodit. Aplikace sama nahlásí polohu, upozorní, že operátor přijal objednávku, informuje, jaký druh auta a kdy přijede, po vystoupení může zákazník taxikáře ohodnotit hvězdičkami. Ve virtuálním světě funguje vše krásně, kámen úrazu by mohl být jako obvykle „tam někde venku“. Autor říká, že už je domluven s jednou z pražských taxislužeb, s ostatními vyjednává. Jak by se řeklo v americkém filmu: „Good luck with that!“

Uniplicator – 3D tisk na objednávku

Autoři osmého startupu přišli na DemoDay nachlazení a v horečkách, proto se na poslední chvíli rozhodli vystoupení zrušit. Dozvěděli jsme se, že Uniplicator je jeden z prvních pokusů o komerční využití módní technologie 3D tisku. Zákazník zašle přes internet 3D model, firma obratem provede kalkulaci, a když klient s cenovou nabídkou souhlasí, pustí se do výroby drobných plastových předmětů na zakázku. Když bude fungovat spolehlivě a nebude moc drahý, může být Uniplicator zajímavou pro provozovatele i pro uživatele – pokud se ovšem v nejbližších letech nenaplní vize propagátorů levných domácích 3D tiskáren, že za pár let budeme mít všichni takový přístroj doma a drobné plastové předměty jako věšáky, obroučky na brýle nebo třeba některé náhradní díly do auta si budeme stahovat  internetu a „tisknout“ sami.

Co bylo dřív: problém, nebo řešení? 

Akcelerátor StartupYard je v poločasu. Autoři budou na svých projektech ještě šest týdnů pracovat, ladit byznys plány, oslovovat zákazníky. Závěrečné představení pro investory se má uskutečnit 29. listopadu.

CIF16

Jaké ponaučení jsme si z prvních prezentací sedmi zárodků nového českého podnikání odnesli? Ani internet, ani sebechytřejší mobily, ani žádná jiná digitální technologie není samospasitelná. Aby vzklíčil, potřebuje každý podnikatelský záměr – inkubátor neinkubátor – především živnou půdu tvořenou skutečnými potřebami zákazníků a obchodních partnerů.

Klíčová otázka pro většinu (nejen českých) internetových startupů zní: Lze zbohatnout na tom, že nejprve vymyslíme řešení, a potom k němu hledáme problém? Většinou ne, i když výjimky existují. Do této paradoxní situace se začínající internetoví podnikatelé dostávají překvapivě často – zvlášť ti, jejichž prvotním problémem, který touží vyřešit, je, jak co nejrychleji vydělat co nejvíc peněz a co nejmíň se při tom nadřít.

8 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 27. 10. 2011 13:09

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »