Hlavní navigace

Velká změna: Google upřednostní ve vyhledávání weby připravené na mobily

27. 2. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Dalo se to čekat, v SEO bude nyní hlavní roli hrát zaklínadlo jménem „je váš web mobilní?“. Což je, popravdě, hodně dobře. Pro uživatele.

Přichází zásadní změna algoritmu Google, která se týká toho, jakým způsobem se web umístí ve výsledcích vyhledávání v mobilních zařízeních. Pokud nebude mít verzi použitelnou pro mobily, nečeká ho penalizace, jak se původně předpokládalo. Přístup Googlu je opačný: bude-li mít web mobilní verzi, čeká ho zvýhodnění. Vedle toho zvýhodní i umístění výsledku z mobilních aplikací.

Sám Google tvrdí, že změna bude mít významný dopad, takže nejde o žádné kosmetické změny a nevýznamné doplnění algoritmu. Říká ale také, že půjde o významný dopad v mobilním vyhledávání. Setkáme se tak s dalším tříštěním toho, co vlastně hledající dostává – na mobilních zařízeních budou výsledky výrazně jiné, než na desktopu.

Vliv mobilních aplikací se navíc má týkat pouze uživatelů, kteří jsou přihlášení a mají aplikaci nainstalovanou. Což mimo jiné znamená, že Google bude muset být schopen zjistit, jaké aplikace má na svém mobilu či tabletu.

Google už varuje provozovatele webů

Pokud máte své weby v Google Webmaster Tools, tak jste už pravděpodobně obdrželi varování, že váš web nevyhovuje potřebám mobilních telefonů. V upozornění na nedostatečnou mobilní podobu nejenom nabízí pomoc, ale umožňuje zjistit, kterých stránek se to týká. Což je v případě řady letitých nemobilních webů (jako je například ten můj, zmíněný v screenshotu) docela prosté. Týká se to celého webu a pro Google není podstatné, jestli existuje „mobilní verze“ na samostatné URL.

Na druhou stranu, varování od Googlu prozatím není nijak striktní, protože pokud by bylo, tak by ho právě v případě Pooh.cz rovnou označil za mobilům nepřátelský a moc by se o tom dál nebavil. Místo toho varování obsahují informaci i o nenastaveném viewportu, malé velikosti fontu, špatném umístění ovládacích prvků, designu s pevnou šířkou a používání Flashe.

Pokud web v GWT nemáte, můžete zkusit Mobile-Friendly test od Google. Můžete tuto službu použít i na test webů konkurence či prosté poučení se o tom, jak se na mobilitu Google dívá

Zjistíte, že mu bohatě stačí, když se mobil ocitne na zbytečně zjednodušené verzi striktně pro mobilní telefon, což nic neříká o tom, jak dobře to bude použitelné pro tablet.

Co tohle všechno znamená pro SEO

Od firem věnujících se SEO jste už hodně dlouho měli slyšet upozornění na to, že dnešní internet je mobilní a weby je nutné budovat tak, aby byly přístupné pro mobilní uživatele. Což nemá ani tak nic společného se SEO jako takovým, tedy optimalizací pro vyhledávače, ale prostě s použitelností, návštěvností a dalšími logickými věcmi.

Změna v algoritmu, která nastane od 21.dubna (máte tedy času dost), bude znamenat, že mobilně přístupné weby se budou lépe umisťovat v mobilním vyhledávání. Pro SEO tedy bude více podstatné mít mobilní verzi, protože weby bez ní budou ve výsledku penalizovány (protože ty s mobilní verzí se posunou vzhůru).

Vlada.cz "not mobile friendly". Asi je vcelku jasně vidět proč. Tohle se opravdu v mobilním telefonu používat nedá.

Vlada.cz „not mobile friendly“. Asi je vcelku jasně vidět proč. Tohle se opravdu v mobilním telefonu používat nedá.

Hodně podstatné to bude pro služby, které jsou využívány mladšími generacemi, protože tam je rozšířené používání mobilních telefonů nebývale silné. Ať už jde o obsah nebo e-shopy, mobilní verze je nutná. Ale co si budeme nalhávat, pokud ji stále nemáte, tak už máte zhruba dva roky zpoždění tak jako tak.

Pokud máte mobilní aplikace, bude důležité zapracovat na jejich podpoře pro vyhledávání, protože to bude moci výrazně pomoci opět v okamžiku, kdy někdo něco hledá v mobilu. Zajímavé to může být třeba pro obsahové tituly na mobilech a tabletech, protože tato změna umožní, že hledání v Googlu nabídne obsah z tabletového magazínu.

BRAND24

Dobrou zprávou pro ty, kteří zaspali, může být to, že Google není nijak extrémně náročný a „mobile-friendly“ je pro něj v řadě případů něco, co se tak lidsky označuje poměrně obtížně. V případných snahách nezapomeňte, že pro Google je poměrně významná i další vlastnost vašeho webu, která pro mobilní podobu hraje ještě důležitější roli – jak rychle se vaše stránky odbavují. 

Zdroj: Finding more mobile-friendly search results

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).