Velký Bratr kompaktně

Přirozený odpor člověka vůči monopolům je stejně tak samozřejmá věc jako to, že ty monopoly tak trochu obdivuje a maličko jim i fandí. Zvláště, když mají snahu ukázat, že dělají vše proto, aby se nestaly Velkými Bratry.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Google. Všichni známe, všichni používáme. Všichni už řádově roky vedeme debaty o tom, zda by si technologická firma, která ač právě v Česku zatím nepřekonala místního giganta, přesto je de-facto monopolem na prohledávání sítě globálně, nezasloužila nějakou skutečnou konkurenci. Pokud možno takovou, která by nabízela stejně pohodlné služby se stejnou lidskou tváří. A navíc s možností permanentně mazat svou digitální stopu, jež u ní uživatel zanechává a jež se za ním v podobě kontextové reklamy vleče jako smrad.

Někteří to zkoušeli, další prosili, mnoho nás rezignovalo. Prostě proto, že i když můžeme mít o Google své představy a názory (mimochodem, nesmírně zajímavá debata na téma důsledků jeho velikosti třeba pro srovnání s neformálními pravidly tam, kde působí, se vedla na letošním Czech Internet Fóru), obr zde prostě je a bude. A tak je dobře si o své účasti na jeho díle alespoň zachovat nějakou představu.

Tu přináší poměrně nová služba Google Dashboard, která vám na jednom místě zobrazí všechny informace o aktivovaných službách z právě přihlášeného účtu. Čili, kolik e-mailových konverzací máte, jaké noviny čtete, jak se mají vaše dokumenty, kolik lidí chodí na váš web a tak dále. Je to přesně v duchu Google jednoduchý a přehledný způsob jak vědět, co z nabízených služeb (a s jakými výsledky) používáte.

Content

Zmíněná služba byla, pokud mne ucho nezradilo či mozek neztemnil, na výše uvedeném internetovém českém fóru prezentována jako vstřícný krok k uživatelům mající jím napomoci v udržení přehledu o svém soukromí v rukou Google. Firmě za to patří dík a jako každému monopolu kapička toho obdivu a fandění ze strany uživatelů (v případě Google spíše cisterna než kapička).

Na druhé straně: zkuste si schválně otevřít přehled svého účtu a uvědomit si při tom jednu drobnost. Všechny tyto informace, vzájemně tak rozličné, nesouměrné a protínající se prakticky jen ve vaší osobě, jsou použitelné pro servírování kontextové reklamy, z níž Google žije. Pro nabízení produktů, služeb, pro řízení vztahů a komunikace s vámi. Dá se říct, že nikdo jiný, možná ani stát, jich nemá tolik. A mít nebude. Google Dashboard je ve své podstatě takový „Velký Bratr v kompaktním podání“. Na jednom místě sice nevíte, co vše o vás ví, ale zato máte představu o přibližných rozměrech. Musím říct, že tyto rozměry mi připadají tak trošku děsivé, zvlášť když si uvědomím, co vše s obsaženými informacemi je možné dělat v případě, že by přišly do rukou nepovolaného. Google je moc hodný, že mi to umožňuje. Faktem taky je, že si tím vytváří svým způsobem alibi, neboť „jsem přece věděl, co používám“. A faktem je i to, že se s některými službami asi brzy přesunu jinam. Přílišná koncentrace je totiž nezdravá.

12 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 11. 2009 8:23
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení Google Analytics pro pokročilé

  •  
    Jak využít nové funkce Google Analytics
  • Vyhodnocování pomocí Multichannel funnels
  • Neopakujte chyby při vyhodnocování dat.

Informace o školení Google Analytics pro pokročilé »