Hlavní navigace

Velký pohled Facebooku na české uživatele: co mají nejvíce v oblibě?

2. 3. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Facebook
Facebook Insights je inzertní nástroj založený na datech Facebooku. Zjistíte tu zajímavé věci, data je ale třeba brát s velkou rezervou.

Facebook Audience Insights je hlavně inzertním nástrojem. Slouží k vytváření a modelování cílových skupin, zjišťování toho, jak velkou cílovku můžete teoreticky zasáhnout na základě parametrů, a k následnému vytváření kampaní. 

Pokud si cílovou skupinu nastavíte na Českou republiku, dostanete ale i některé základní všeobecné údaje. Třeba největší stránky (tedy stránky s největším počtem českých fanoušků) nebo co mají čeští uživatelé nejvíce v oblibě (z pohledu Facebooku a jeho vidění světa).

Pokud se budete dále uvedené pokoušet nějak analyzovat a posuzovat, tak ještě vězte, že podle těchto čísel je v Česku 4 až 4,5 milionů aktivních měsíčních uživatelů Facebooku. Do toho samozřejmě musíte započítat až několik desítek procent falešných či duplicitních účtů (vytvořených za různými účely, ale často například pro hraní her či účast v soutěžích). A nezapomínejte, že data Facebooku hodně závisí na tom, co na něm lidé o sobě sami prozradí – a jestli si nevymýšlejí.

Facebook Audience Insights - Česko

Facebook Audience Insights – Česko

Co vlastně zjistíme o Češích na Facebooku

Na Facebooku je 51 % žen, 49 % mužů. Největší věková skupina, 31 %, je 25 – 34 následována 18 – 24 (ženy 26 %, muži 28 %) a 35 – 44 (23 % a 22 ). 

Stále platí, že Facebook dokáže zázraky, takže v nižších věkových skupinách dokáže vykázat podíly hodně daleko za 100 %. Tedy, mít víc uživatelů, než je obyvatel v Česku v této věkové skupině.

Pokud se ale podíváte na Facebook jako celek, jsou čísla zásadně jiná.

36 % uživatelů Facebooku má vztah, 31 % jsou nezadaní, 28 % je ženatých či vdaných a 4 % zadaných.

52 % vystudovalo vysokou školu, 42 % střední školu a 6 % školu základní.

Zvláštnost pohledu Facebooku na svět odhalíte ve statistice zaměstnání, protože nejvíce Čechů podle něj pracuje v přípravě jídla a službách s tím spojených (18 %), následují IT a technici (15 %), péče o zdraví a medicína (14 %), prodej (12 %)  a management (11 %). V tomto případě je dost jisté, že jako uživatel Facebooku dost dobře ani možná nevíte, kde se něco takového vyplňuje a jak.

Čemu Češi na Facebooku nejvíce fandí

Tenhle pohled může být zajímavější, ale je potřeba si uvědomit, že je ovlivněn záplavou falešných stránek. Ty získaly (a stále získávají) fanoušky bez jejich vědomí a významnou roli zde budou hrát stovky tisíc falešných účtů, které byly vytvořeny několika desítkami firem a jednotlivců, kteří se prodejem (falešných) fanoušků živí.

Z dat Facebooku vyšlo, že v aplikacích máme nejvíce v oblibě Facebook pro obyčejné telefony, což je zároveň největší stránka na Facebooku, kde původ fanoušků lze odhadovat na automatické zahrnování Facebooku u každého, kdo použil Facebook na telefonu. Jinak máme v aplikacích nejvíce v oblibě Texas Holdem Poker.

V hudbě jsme fanoušky Michaela Jacksona, Davida Guetty, Linkin Park, Eminema, Majka SpiritaDaniela Landy. Ale můžete sem připočítat i Rihannu, kterou máme nejvíce v oblibě mezi umělci. Co dělá Někdy je potřeba se pořádně ožrat :) v kategorii „Sports League“ raději ani neřešte. Nepátrejte ani po tom, proč mezi osobními blogy najdete Milujeme víkend.

Ve zdraví a kráse vítězí Xparfemy.cz, v elektronice Samsung. Nejraději podle všeho jíme pizzu, kterou jsme koupili v Lidlu.

Sportovní týmy máme v oblibě tři: Český olympijský tým, HokejFC Barcelona. Jediný hráč v nakupování/obchodech v podobě Skrz.cz také o něčem svědčí, stejně jako nejoblíbenější politik Karel Schwarzenberg spolu s největším bavičem v podobě Rudy z Ostravy.

Absurdnost řazení do kategorií (ze které mimochodem Facebook vychází v inzerci) podtrhují věci jako kategorie zpravodajství a média, kde najdete pouze Sereš na mě – seru na tebe, Máme rádi pejsky, Miluju řízeníTetování. V kategorii média/zpravodajství/vydavatelé to ostatně není o nic lepší – Máme rádi psy, Jen se směj, VtipkáčikTop Gear.

Stejně tak fakt, že nejoblíbenější firma (Company) v Česku je pode Facebooku stránka jménem Já chci na pláž. Nejoblíbenějšími weby je pak Slevomat, Jenzeny.cz, Žiješ jen jednouVyvolení 2013.

Mírně pozitivnější je, že máme v oblibě Kofolu, Red BullMilku, Jaromíra JágraMartinu Sáblíkovou. Z rádií jsou na Facebooku na špičce Evropa 2 a Evropa 2 – Ranní show a v televizích je to Óčko, Prima COOLTV NOVA

Stránky s největším počtem aktivních českých fanoušků

Následující čísla uvádí Facebook. Pokud se vám nebudou zdát, nebudeme se divit. A budete mít pravdu, když řeknete, že se velmi liší od čísel, která tyto stránky vidí ve svých Insights. Rozdíl jde částečně na vrub tomu, že tady jde o „měsíční aktivní“ uživatele.

    Českých aktivních fanoušků Celkem fanoušků
1. Facebook for Every Phone 550 000 546 273 070
2. The Simpsons 384 400 75 033 616
3. Jaromír Jágr 374 900 531 487
4. YOU.BO 348 200 1 250 873
5. YouTube 338 900 86 521 208
6. Nemyslíš – zaplatíš! 322 100 541 153
7. Partička 320 000 481 307
8. Bez přátel nežiju 314 000 716 313
9. Máme rádi psy 305 700 692 753
10. Vin Diesel 305 000 90 539 883
11. House 289 500 44 008 035
12. Evropa 2 288 200 480 701
13. Lidl Česká republika 282 100 345 152
14. Brigády 273 000 540 616
15. Jen se směj 269 000 571 086
16. Texas Holdem Poker 255 300 70 851 098
17. Slevomat 238 500 322 865
18. Pizza 238 500 33 978 496
19. Futurama 235 000 30 484 050
20. Nesnáším loučení! 231 900 559 501

Mimochodem, všimněte si poměrně velkých rozdílů mezi aktivními fanoušky a celkovým počtem fanoušků u většiny podvodných stránek. Získávání fanoušků „automatizovaně“ samozřejmě vede k dost nepoužitelným výsledkům. Z čísel je vidět, že takové stránky mívají ve skutečnosti stěží polovinu fanoušků reálných a živých.

A ještě jedna zajímavost v TOP 20 je: Pizza je příkladem automaticky generované „zájmové“ stránky. Tyhle stránky Facebook vytvořil před mnoha lety a dodnes je zásadním problémem, když je vytvořil pro firmy a instituce. Nelze se jich totiž zbavit.

Země s největším počtem uživatelů Facebooku

Země s největším počtem uživatelů Facebooku

Odkud pocházejí čeští uživatelé Facebooku

Skoro třetina (32 %) uživatelé českého Facebooku pochází z Prahy a na druhém místě je s velkým odstupem Brno (9 %) následované Ostravou (5 %), Plzní (3 %), Olomoucí, Českými Budějovicemi, Libercem, Hradcem Králové, Pardubicemi a Ústím nad Labem (vše 2 %).

Města s největším počtem uživatelů Facebooku

Města s největším počtem uživatelů Facebooku

Chcete vědět, jakými jazyky Češi mluví? Paradoxně pouze 93 % mluví česky. Následuje angličtina (2 % US, 1 % UK), slovenština (0,8 %), ruština (0,6 %), vietnamština (0,5 %), němčina (0,2 %) a pak desítky dalších jazyků.

BRAND24

Jak jsou Češi na Facebooku aktivní

Za posledních 30 dní čeští uživatelé třikrát komentovali (uživatelé Facebooku jako takový celkem 4 x), dali Líbí na pět příspěvků (celkem 6), jednou jedinkrát sdíleli a třikrát klikli na inzerci (tady jsou celková čísla stejná). Poměrně zajímavá, ale hlavně velmi nízká čísla.

Facebook Audience Insights - Česko - aktivita a zařízení

Facebook Audience Insights – Česko – aktivita a zařízení

Čeští uživatelé v 34 % používají Facebook pouze z počítače, v 57 % z počítače a mobilu a v 9 % pouze z mobilu. Pouze mobilních uživatelů je tedy velmi málo, ale těch, co používají oba způsoby, je velké množství. 46 % používá počítače, 22 % Android, 19 % mobilní web, 4 % iPhone/iPod, 4 % obyčejný telefon, 2 % iPad a 0,1 % Blackberry.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).