Velký redesign Facebooku je tady: řekněte sbohem dvousloupcové Timeline

Před dvěma roky nasazená dvousloupcová Timeline na Facebooku končí. Zmatené dvousloupcové provedení nahradí opět jeden sloupec. Podívejte se, jak vypadá u osobního profilu.

Velký redesign Facebooku nastupuje plíživými kroky, nejprve v podobě změny „Newsfeedu“ (tedy toho kde přijímáte hlavně příspěvky ostatních uživatelů a stránek) – viz Jaký je nový vzhled newsfeedu Facebooku? Vše je větší, ne vždy logické. Zásadními body této změny je všudypřítomný tmavý levý sloupec (který velmi brzy přestanete vnímat) a výrazná „tabletizace“ webové podoby Facebooku.

Druhá podstatná změna je kompletní redesign Timeline, tedy podoby uživatelského profilu. Končí před dvěma roky uvedená dvousloupcová Timeline a vrací se jeden sloupec, paradoxně umístěný napravo (levé místo zůstává pro statické informace o uživateli). Dobrá zpráva tedy je, že mizí nepoužitelné dvousloupcové uspořádání příspěvků. Špatná zpráva je, že nová Timeline je dobrá pro někoho, kdo se přišel podívat na něčí účet, podstatně měně vhodná je pro samotné uživatele.

Nové záhlaví

Záhlaví nové podoby Timeline už známe z minulých informací o změnách Newsfeedu. Pro ty z vás, co si vyhráli s nastavením pozice profilové fotky, je tu špatná zpráva – pozice se opět změnila, takže budete muset všechno předělávat. A pokud se někdo bude dívat na váš profil ve staré podobě, samozřejmě to uvidí špatně. Záhlaví se nicméně trochu zmenšilo prostřednictvím zeštíhlení spodní části – Informace, Přátelé, Fotky a Další jsou jenom textové odkazy (Další je rozbalitelné a vede na řadu dalších možností).

Podstatnou změnou může být i to, že vaše jméno se objevuje uvnitř fotografie (je tedy potřeba vhodně volit fotku, aby zůstalo čitelné) a v záhlaví už nejsou některé další informace o vás.

Nový levý sloupec

Stávající rámečky s informacemi se z pravého sloupce stěhují do sloupce levého, a ten zůstává po celou dobu viditelný. Pokud tedy budete rolovat v Timeline směrem dolů, tak se posléze jeho rolování zastaví a pokračovat bude pouze sloupec pravý (s příspěvky). Osobně moc nechápu, proč Facebook nahrazuje stávající umístění podstatných informací vlevo za opačné – přesunul se pochopitelně i formulář pro přidání příspěvku.

Některé z rámečků v levém sloupci je možné přizpůsobit – stačí najet myší do jejich pravého horního rohu. Bohužel některé jsou napevno umístěné a jejich přizpůsobení je nemožné. Patří mezi ně rámečky Informace (About), Přátelé (Friends), Fotky (Photos) a Poslední aktivita (Recent Activity). Právě v rámečku Informace můžete vyvolat Upravit oddíly (Edit Sections) kde je možné snadno zapínat a vypínat co chcete mít v levém sloupci. Upravit oddíly umožňuje i změnit pořadí (pomocí Drag&Drop).

Některé z rámečků (zpravidla ty pocházející z Aplikací) je pak možné vypínat i přímo na Timeline (Skrýt oddil, Hide Section), dostat se k nastavení (viz Pinterest Settings ve snímku) a přejít na Záznamy o aktivitách (Activity Log). Pokud má rámeček odpovídající nastavení soukromí, objeví se volba také v jeho menu.

Rámeček Poslední aktivita (Recent Activity) skrýt nelze, ale každá z jeho položek má vlastní menu – to umožňuje skrýt konkrétní aktivitu, kompletně skrýt zdroj těchto aktiv, odstranit zdroj aktivit (zpravidla tedy odpovídající Aplikaci) a nahlásit aktivitu jako spam.

Pravý sloupec pro příspěvky

V pravém sloupci toho moc nového není – mění se vzhled jednotlivých příspěvků (nepochopitelně je zde použita jiná velikost i styl písma, než u příspěvku v Newsfeedu) a přestává být možné „roztáhnout“ příspěvek na dva sloupce. Zůstává možnost Nastavit jako důležité (Highlight) pro jeden příspěvek (zůstává po dobu sedmi dní jako první příspěvek).

Příspěvky lze nadále mazat, skrýt z Timeline (což neovlivní „odeslání“ příspěvku přátelům a sledujícím). Lze přidat místo a změnit datum (na osobním profilu pouze posouvat do minulosti), ale pouze u některých typů příspěvku. Zůstává i nadále možnost dodatečně změnit nastavení soukromí příspěvku (vedle údaje o času zveřejnění příspěvku) a samozřejmě nechybí ani možnost zaplacení si za lepší viditelnost. Zajímavé je, že některé vlastní příspěvky můžete nahlásit jako závadné či spam (platí to u odkazů i fotografií, nikoliv u textových příspěvků).

U fotografií je navíc možné vybrat, zda se na Timeline ukáží (nejspíš tím Facebook myslí, že je tam opravdu vždy chcete), i zda jsou na Timeline povolené (což pravděpodobně znamená, že Facebook rozhodne, zda je bude vidět).

Nová podoba stránky Informace

Výraznou změnou prošla i stránka Informace (About), kde se Facebook snaží o to, aby byla použitelná jako vaše skutečná profilová stránka. Výsledek je ale poněkud rozpačitý, hlavně v tom, že informace jsou místy příliš rozměrné (zejména příliš velké fotografie). Stále například platí, že nemůžete správně nastavit pořadí informací v Práce a vzdělávání (Work and Education), pokud máte více platných aktivit a chcete jednu konkrétní mít jako první.

Stejně tak bohužel často není možné zobrazované informace snadno zcela potlačit (zejména by se to hodilo v úvodním informačním rámečku), ale můžete to vyřešit postupným nastavováním na Pouze já (Only me) a tím dosáhnout kýženého efektu. S tím souvisí to, že právě v této stránce se dostanete k řadě nastavení soukromí – každý ze zde uveřejněných prvků je možné nastavit, co se jeho viditelnosti týče (v klasickém způsobu Veřejnost, Přátelé Přátel, Přátele, atd).

Na této stránce bohužel chybí možnost podívat se na vlastní profil jako „někdo jiný“. Tuhle poměrně podstatnou funkčnost Facebook přesunul na jiné místo – vlevo nahoře v „tmavém“ pruhu je vedle vašeho jména ikonka zámečku. A v ní najdete Kdo může vidět můj obsah? (Who can see my stuff?) a po rozbalení se dostanete k volbě View as.

MIF16

Jaká je nová podoba Timeline?

Jaká je tedy nová podoba Timeline (správci stránek, nezapomeňte, takhle budou vypadat i vaše stránky)? Jako vždy je to další klasická změna, která je určitým způsobem zbytečná. Jako vždy také ukazuje, že Facebook na některé věci nemyslí z pohledu uživatelů a prostě si prosazuje svoji. Jako vždy je to ale jedno. Pár dnů po změně budou všichni nadávat, vzniknou desítky a stovky stránek „CHCEME ZPĚT STARÝ FACEBOOK“. Objeví se desítky podvodných stránek „VÍME JAK ZÍSKÁTE ZPĚT STARÝ FACEBOOK“ a téma se stane vděčným nástrojem virů a malware a vykrádání soukromí. A pak vše utichne, až do další změny.

Na nové podobě Facebooku je ale podstatné to, že Facebook nedokáže udržet konzistenci – na mnoha místech má různé velikosti a styly fontů, ač jde o stejné prvky. Různé příspěvky mají různé možnosti, ač to nedává smysl (proč například lze odkazy a text skrýt, zatímco fotografie skrýt, povolit či vynutit?). Zajímavé například je i to, že To se mi líbí (Like) už nepoužívá ikonku palce nahoru a je to jenom textový odkaz. Stejně jako Přidat komentář (Comment) a Sdílet (Share) – v Newsfeedu přitom ikonky stále používané jsou. 

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 19. 4. 2013 16:30

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»