VerifEyed dobyl s projektem na rozpoznání falešných fotek New York

Dvojice absolventů ČVUT Radim Nedbal a Babak Mahdian se prosadila na zvláštním trhu. Jejich produkt rozpoznává zfalšované, upravené fotky. Pro pojišťovny i pro novináře. A s ním zvítězili na prestižní soutěži Next Idea.

Projekt VerifEyed pochází z dílny Imagemetry s.r.o., high-tech společnosti zabývající se aplikací pokročilých metod zpracování obrazové informace a počítačového vidění do praxe. Imagemetry vlastní Radim Nedbal a Babak Mahdian, absolventi ČVUT. „Naší konkurenční výhodou jsou hluboké znalosti, maximální flexibilita a vysoké pracovní nasazení našeho výzkumného a vývojového týmu v oblastech digitálního zpracování obrazu, počítačového vidění, aplikované matematiky, statistiky, teorie řízení a umělé inteligence,“ říkají o sobě Nedbal a Mahdian.

Váš program VerifEyed umí rozpoznat zfalšované fotky. Jak to funguje?

VerifEyed je aplikace, která dokáže spolehlivě (s téměř 100% jistotou) a rychle (ve zlomku vteřiny) odhalit, zda naskenovaný dokument či fotka byl nějakým způsobem manipulovaný či ne. V určitých případech dokáže také říci, jestli byla daná fotka stažena (ukradena) např. odněkud z Internetu. Technologii lze buď využívat lokálně, anebo přes HTTP (Internet). 

Stručně řečeno, VerifEyed svět fotografií rozděluje do dvou skupin – verifikované a důvěryhodné versus všechny ostatní. Technologie VerifEyd je postavena na analýze dat, která reprezentují danou fotografii. Typicky se jedná o číselné matice, které podle určitých klíčů kódují  veškerou obrazovou informaci. Klíče jsou  určeny např. formátem  (většinou  JPEG), použitým fotoaparátem nebo skenerem atd.

Odhalování modifikací potom spočívá v hledání takových částí číselných matic, které jsou v rozporu s možnými klíči. Těchto metod pro hledání např. podezřelých submatic  je celá řada a obecně nelze říci, která z nich je univerzálně nejlepší.

Pro konkrétní úlohu je třeba vždy vybírat speciální sadu metod tak, aby bylo dosaženo optimálního poměru mezi výpočetní náročností a požadovanou přesností. Jde vlastně o speciální případ optimalizační úlohy, kterou se nám podařilo úspěšně vyřešit mj. pro potřeby pojišťoven.   Naše řešení je patentované.

I tuhle manipulaci odhalil VerifEyed: fotografie odpálení iránských raket. Který je ta pravá? <a href="http://www.novinky.cz/zahranicni/blizky-a-stredni-vychod/144736-iran-upravil-snimek-odpalenych-raket-pridal-tu-co-nevzletla.html">Odpověď</a>.

I tuhle manipulaci odhalil VerifEyed: fotografie odpálení iránských raket. Která je ta pravá a neupravená fotka? Odpověď.

Jaký je to pocit vyhrát prestižní soutěž Next Idea (v absolventské kategorii) a dostat pochvalu od starosty New Yorku a úspěšného podnikatele v jedné osobě Michaela Bloomberga? Proč jste byli lepší než ostatní?

Zleva: Babak Mahdian, Michaela Bloomberg a Radim Nedbal při předávání ceny Next Idea.
Autor: Next Idea

Zleva: Babak Mahdian, Michael Bloomberg a Radim Nedbal při předávání ceny Next Idea.

Našeho úspěchu si ceníme velmi. Tím spíše, že mezi soupeři, které jsme porazili byly i týmy z Cambridge, Oxfordu a dalších špičkových, nejen technických ale i MBA univerzit z více jak 30 zemí Severní Ameriky, Evropy a Asie.  Svou váhu má i to, že porota, která o vítězi rozhodovala, byla složena z velmi úspěšných podnikatelů a zástupců investorů v oblasti Hi-Tech a byli v ní zastoupeni mimo jiné i profesoři z New Yorkské Columbia University. 

Pochvala od starosty NYC je tou pravou třešničkou na dortu. Michael Bloomberg je totiž sám mimořádně úspěšným podnikatelem a na každém kroku je cítit, jakou má přirozenou autoritu a jakého  respektu se těší. Je těžké říct proč jsme byli lepší než ostatní. Svoji roli sehrál asi i fakt, že jsme předložili kompaktní řešení s hmatatelnými výsledky, kterých jsme dosáhli s naším produktem už tady v Praze.

Jak jste váš start-up budovali? Kolik času, energie a peněz to zabralo?

Oba máme research background, ale i chuť přinášet inovativní řešení do světa obchodu. Významným impulzem byly mimo jiné tutoriály na YouTube dávající podrobný návod k vytvoření pojistných podvodů například změnou důležitých údajů ve skenovaných dokumentech a fotkách.

Náš software byl míněn jako spolehlivý nástroj na sebeobranu pojišťoven a všech institucí, pro něž jsou digitální dokumenty součástí každodenní praxe, za kterou díky podobným podvodům musí platit nepřiměřeně vysokou cenu. Vývoj první verze softwaru trval několik let. Od roku 2008 se zaměřujeme na jeho adaptaci a optimalizaci  na konkrétní potřeby různých cílových skupin a odstranění tzv. falešných alarmů. Všechny náklady, které byly spojeny nejen  s výzkumem a vývojem VerifEyed ale také se všemi obchodními aktivitami, se snad ani nedají spočítat, ale určitě se pohybují v řádech milionů korun.  

Už máte nějaké platící klienty? Jak je hledáte?

Již nyní máme několik spokojených klientů potvrzujících pozitivní vliv VerifEyed na jejich zisk a  náklady. Podstatnou část z nich jsme získali díky spolupráci s konzultanty, kteří mají bohaté zkušenosti v oblasti B2B.  Zajímavé ale  je, že americké firmy, obchodníci a investoři dosud jevili o naši práci celkově výrazně větší zájem než ty české. Zdá se, že jsou opravdu mnohem více otevřeni novým technologiím a inovacím. Přesto bychom se v této fázi chtěli zaměřit trochu více na firmy české s vírou, že v našem portfoliu brzy uvidíme více lokálních korporací využívajících předností VerifEyed;  už z toho důvodu, že naše firma vznikla v Praze.

Kde vidíte největší potenciál? Pojišťovny? Kdo dál?

VerifEyed tým

VerifEyed tým

Během dosavadního fungování firmy, jsme měli možnost se setkat s mnoha významnými osobnostmi jakou je např. Bruce Chizenem, který byl v letech 1994 – 2007 CEO Adobe, z úspěšných společností jako eBay, Yahoo, Bessemer atd. I díky jejich cenným radám a referencím se nám podařilo nejen připravit podrobný strategický plán na další využití VerifEyed, ale také najít cestu k novým klientům.

Většina z našich klientů a perspektivních  zájemců tak v současné době  pochází se zemí EU a USA. Jsou mezi nimi ale také některé společnosti sídlící v České republice. Kromě pojišťoven vidíme největší potenciál zejména v oblasti  financí a Webu 2.0.

Některé korporace náš software využívají k verifikaci integrity komunikace (fotky a naskenované dokumenty) se svými klienty (jinými slovy k prevenci podvodů) anebo k nalezení podvodů na základě analýzy dokumentů a fotek. Jiné společnosti se zase snaží snížit své náklady a zvýšit konkurenceschopnost zjednodušením a urychlením komunikace se svými klienty (klienti zasílají mailem či webovým prohlížečem naskenované nebo vyfocené dokumenty a VerifEyed na straně příjemce ověřuje pravost zaslaných dokumentů).

Plánujete API? Co pustíte ven?

Software má několik vrstev a tedy i úrovní citlivosti pro různé cílové skupiny. Co se týká individuální analýzy fotek pro běžné uživatele, pohybuje se cena v řádu několika korun za jednu verifikaci.

Náročnějším klientů jako jsou  renomované  pojišťovny a finanční instituce ale nabízíme pokročilejší, rozšířenou verzi API  a využíváme hned několika odlišných modelů spolupráce. Vždy se ale snažíme o rychlou a pozitivní návratnost investic klienta a také o to, aby za licenci nemusel platit ve chvíli, kdy pozitivní vliv naší technologie není ještě plně ověřen na jeho konkrétních úlohách. Když se tento během pilotních fází potvrdí, finální cena se odvíjí od konkrétních požadavků  na adaptaci software na specifické firemní procesy.    

Co plánujete dál? Stěhujete se do USA? Odkud budete firmu řídit?

New York patří mezi jedno z hlavních obchodních a finančních světových center a náš produkt je mimo jiné určen velkým finančním institucím. Z toho důvodu považujeme zastoupení  naší firmy pravě v New York za logický krok, který by měl značně usnadnit např. navázání nové spolupráce s významnými klienty z finančního segmentu apod.  Jednáme také o využití  kancelářských prostor v New Yorku, které jsme dostali k dispozici zdarma na šest měsíců jako součást naší výhry, a jednáme s několika investory, kteří mají zájem do naší firmy vstoupit.  

Jak start-up financujete? Hledáte už investora? V jaké fázi má podle vás investor smysl?

Doposud jsme rostli organicky a start-up financovali výhradně z  vlastních zdrojů a  obratu. Vhodný investor by určitě pomohl zrychlit  rozvoj obchodních aktivit a pokrýt další mimořádné náklady, které přináší např.  dokončení akvizice internetové adresy VerifEyed.com.

Nemalé finance si vyžádala také patentové ochrana, se kterou nám pomáhá jedna zavedená americká právní společnost ze Silicon Valley. Ceny za její služby jsou poměrně  vysoké. Asi se nedá říct úplně obecně, ve které fázi je nejlepší hledat investora. Záleží na strategii firmy, konkrétním produktu, a celkové situaci na trhu. V našem oboru  bychom ale doporučovali  investory oslovit pokud vůbec tak co možná nejpozději.

 Co byste doporučil českých start-upům s globálními úmysly?

CIF16

Vydržet ve stejné oblasti businessu se svým produktem co nejdéle, věřit si a spoléhat pouze na svou vlastní intuici a rozhodnutí, mít vysoké ambice a využít všech smysluplných podpůrných možností, mezi které určitě patří i technologické inkubátory. S vlastní zkušenosti ale bohužel víme, že těch opravdu kvalitních je u nás zatím velmi málo. Zůstáváme ale optimisty a věříme,  že se situace i v této oblasti začne brzy zlepšovat, což pomůže všem začínajícím firmám, které se chtějí vydat po podobné cestě jakou jsme prošli my.   

Děkuji za rozhovor.

61 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 5. 2011 7:19

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »