Více osvěty (nejen) pro RSS

V jednom americkém výzkumu, který provedl Pew Internet and American Life Project, a o kterém informoval minulý týden například DigiWeb, se ukázalo, že jen devět procent dotázaných Američanů ví, co je to RSS. V Česku to zřejmě nebude lepší. O RSS se moc nemluví a přitom je to tak jednoduchá a pro uživatele přínosná věc.

V jednom americkém výzkumu, který provedl Pew Internet and American Life Project, a o kterém informoval minulý týden například DigiWeb, se ukázalo, že jen devět procent dotázaných američanů ví, co je to RSS. V Česku to zřejmě nebude lepší. O RSS se moc nemluví a přitom je to tak jednoduchá a pro uživatele přínosná věc.

Když jsme se s kamarádem nedávno bavili s jednou kolegyní, která není Internetem moc zasažena, o službách pošty a o odhadu cen za odesílané zásilky, zmínil se kamarád i o internetovém kalkulátoru ceny zásilek České pošty. Pro mě to není nikterak převratná záležitost. Prostě webový formulář, který po vyplnění zobrazí cenu zásilky. Naopak zmíněná kolegyně byla překvapena, co vše se dá na Internetu zjistit a sehnat. A následně pronesla zajímavou větu: „vy, co sedíte furt u toho Internetu, toho víte daleko víc“. To není špatná vizitka pro komunitu lidí, kteří jsou den co den spojení s Internetem, že? Ale také to může znamenat to, že stejná komunita se málo stará o to, aby své „vědomosti“ rozšiřovala i mezi normální lidi. Spíše staví kolem sebe zeď z neprostupných termínů, zkratek a nic neříkajících názvů.

Penetrace Internetu v Česku je už celkem slušná. Internet běžně používají i obyčejní lidé. Tedy i ti, kteří nemají čas sledovat aktuální trendy a učit se novým termínům. Navíc takovým, které působí naprosto cize, například: RSS, XML, podcast, cookies, HTTP, URL, tabbed browsing. Jak ale tyto technologie představit obyčejným uživatelům?

UX16

Návod můžeme hledat u jiné tajemné zkratky, kterou se podařilo velmi dobře marketingově „prodat“. Je to MP3. Tato zkratka zlidověla, většina lidí sice nemá tušení, jak vznikla a co znamená, ale stala se dobře známou značkou. MP3 je synonymem pro hudbu. Tečka. Víc vědět nepotřebujete.

A co tedy s tím RSS? Jak vysvětlit i příležitostným uživatelům, že pomocí RSS čtečky mohu sledovat své oblíbené informační zdroje efektivněji, přehledněji, rychleji a radostněji? Odkaz na RSS kanál, případně doplněný ještě odkazem „stáhněte si RSS čtečku“, jaksi nestačí. Dokonce ani snaha výrobců prohlížečů zabudovat do nich RSS čtečky, se mi zdá zatím nedostatečná, byť samozřejmě vítaná. Tato technologie tedy zůstává stále uvězněna mezi zdmi internetové komunity, která ji nechce, nebo neumí vypustit více do světa. A přitom by si to RSS zasloužilo stejně dobře jako slavné „empétrojky“.

23 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 31. 7. 2005 20:12
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »