Hlavní navigace

Vincent Steckler (Avast): Jádro AVG nahradíme Avastem. A firma bude více česká

3. 10. 2016
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: Avast Software
Bývalí antiviroví konkurenti Avast a AVG dokončili spojení. Jaké má firma další plány a chystá například větší propouštění?

Avast Software letos v červenci oznámil, že za 1,3 miliardy dolarů kupuje českého rivala AVG Technologies. Nyní se definitivně završují byrokratické procesy a firmy začnou fungovat jako jeden celek. 

Proč ke spojení došlo, co se bude dít, jak proběhne slučování technologií či jak to bude s propouštěním, v rozhovoru pro Lupu popisuje šéf Avastu Vincent Steckler.

Zopakujte mi ještě jednou, proč Avast koupil AVG?

Z několika důvodů. Jedním z nich je, že se kyberbezpečnostní byznys konsoliduje, jak u koncových zákazníků, tak u těch firemních. A v konsolidovaném odvětví velmi záleží na velikosti – jednak z pohledu přežití, ale i z pohledu samotné bezpečnosti. Z kyberbezpečnosti se stává záležitost velkých dat. Abyste zvládli pracovat s novými hrozbami, je třeba analyzovat obří množství dat. Pro nás je každá koncová instalace senzor informací a s jejich množstvím můžeme dělat výrazně lepší produkt. Takže důvod akvizice: velikost pro přežití a počet bezpečnostních dat.

Takže teď budete kombinovat data z Avastu a AVG…

Správně. Náš bezpečnostní model je takový, že nejsme tradiční produkt postavený na signaturách, ale jde o těžké strojové učení, samozřejmě zpracovávané v cloudu. Takže engine, jádro AVG, bude nahrazeno enginem Avastu. Spojíme viruslaby. Unikátní funkce, které AVG má, ponecháme, ale jádro bude Avast. To nám přidá všechny koncové body – senzory - AVG.

Jak budete ta data kombinovat?

V současné době to nejde, jde o kompletně odlišné systémy. Ale jakmile nahradíme engine AVG tím od Avastu, pak už to možné bude.

Šéf Avastu Vincent Steckler
Autor: Avast Software

Šéf Avastu Vincent Steckler

Jak dlouho to bude trvat?

Mezi třemi až šesti měsíci. První AVG produkt s jádrem Avastu bude dostupný v lednu.

Jak bude fungovat společný výzkum a vývoj?

R&D se promíchá, včetně managementu. Ponecháme části výzkumu a vývoje AVG, stejně jako Avastu. Bude to hodně propojené. Obě firmy mají dobré produkty, takže je nutné vyřešit, aby se jednotlivé výhody neztratily.

A jak to bude s back-end systémy? Náhodou třeba vím, že technici z AVG už se byli dívat na serverovou část Avastu a byli z ní trošku vyděšení. Předpokládám tedy, že zde budou velké odlišnosti.

Avast má mnohem větší back-end než AVG. To je z toho důvodu, že hodně věcí řešíme skrze cloud a machine learning. Kombinovaná architektura bude mít kolem devíti tisíc serverů, hodně z nich samozřejmě virtuálních. AVG hodně používá Amazon Web Services, my ne. AVG nemá masivní cloud systém, my ano. Naše cloudová síť odbavuje 40 milionů nezávislých spojení za sekundu, a to bez uživatelů AVG. S AVG pravděpodobně budeme na 60 milionech. Back-end systémy jsou úzce spjaty s enginem, takže do budoucna zde počítáme s architekturou Avastu. Není to úplně o tom přesouvat systém AVG, jako spíše udělat systém Avastu větší. Naše architektura je velmi škálovatelná, a jakmile AVG převedeme na náš engine, navýší se i architektura. Kybernetická bezpečnost se přesouvá především do cloudu, pořádná a sofistikovaná infrastruktura je kritická. Naše serverová farma je velká, ale mimochodem neprovozujeme infrastrukturu ve Spojených státech.

Proč?

Kvůli evropské ochraně dat (smích). Navíc jsme evropská firma, takže radši infrastrukturu děláme tady. Ve Státech by to také šlo, lze dosáhnout i na lepší ceny, ale proč se obtěžovat.

Budete po spojení propouštět?

Nechceme propouštět. Ale – budou mít všichni ve spojené firmě pozici? Ne, to jednoduše není možné, jsou zde překryvy a podobně. V současné době se tím probíráme. Obchod se uzavírá teprve nyní, prošli jsme regulatorními procesy. Doposud jsme byly dvě oddělené firmy, takže jsme nemohli projít všechny detaily. Nějakou základní práci jsme odvedli, ale ta velká a těžká začne až po finálním spojení. Redukce zaměstnanců budou, ale uděláme vše pro to, abychom je minimalizovali a abychom se o lidi, kteří přijdou o práci, dobře postarali.

Takže zatím nemáte čísla?

V tuto chvíli ještě ne. A samozřejmě potom vše budeme nejdříve chtít sdělit zaměstnancům, než uděláme veřejné prohlášení. Ale AVG má hodně kanceláří po světě a my jsme zase více koncentrovaní v Praze, takže toto budeme muset vyřešit.

AVG má velkou část lidí v Brně, Avast v Praze. Co teď bude hrát hlavní roli?

AVG má také jednu linii v Praze a management je ve skutečnosti skoro celý v San Francisku. Velká část je také v Amsterdamu. V Brně je něco pod 50 procent zaměstnanců. My máme kolem 90 procent lidí v Praze. Praha, Brno a pravděpodobně San Francisko budou hlavními kancelářemi. Zkombinované vedení bude především v Praze a zbytek pak v San Francisku. AVG v současné době nemá v Brně žádné manažery z nejvyššího vedení, je tam především výzkum a vývoj. Spojená firma ve výsledku bude více česká, než jak česká je nyní AVG.

Lze už přiblížit případné nové vedoucí role? Jak třeba zapadne management AVG?

Někteří zůstanou, někteří ne. Gary Kovacs (dosavadní šéf AVG – poznámka redakce) odchází, jak už jsme dříve zmiňovali. Ale budeme určitě více českou firmou.

Avast byl vždy poměrně „tenkou“ společností s dobrými maržemi. AVG je trošku nafouklejší. Zvládnete to sladit?

No určitě. Marže Avastu je kolem 70 procent, marže AVG je nad 30 procenty. To je dobré, ale v porovnání s Avastem je to strašné. V porovnání s kýmkoliv jiným je to dobré. Průměr vám to dá nějakých 50 procent, to je jedna z největších marží v byznysu. Takže spojená firma bude velmi profitabilní. Příští rok by se měl zisk dostat k 400 milionům dolarů.

Šéf Avastu Vincent Steckler
Autor: Avast Software

Šéf Avastu Vincent Steckler

Trh s bezpečností a antiviry se mění, hodně lidí dnes používá mobilní zařízení. Už jste přišli na to, jak zde vydělat peníze?

To je jeden z těch důvodů, proč jsme koupili AVG. Zde dělají velice dobrou práci. V mobilech jsou dva modely. V tom prvním aplikaci k uživatelům dostanete přes Google Play nebo Apple App Store zdarma. Tady se ale těžko vydělávají peníze. Premium produkty nefungují moc dobře. Možná u her to trochu funguje. A pak je tu model, který hodně využívají čínské společnosti, a to je masivní reklama uvnitř aplikací. Zde ale musíte uživatele hodně motivovat, aby aplikaci často používali, a na to se používají někdy odvážné triky.

No a pak je tu cesta, kterou dobře dělá AVG a která se řeší přes infrastrukturu mobilních operátorů. Ti pak produkt poskytují uživatelům jako službu, takže není nutné provádět instalaci. Skrze operátory také máte přístup k velkému množství dat. Pomocí normální aplikace tolik informací nezískáte, přes operátory ano. Díky tomu lze vybudovat mnohem lepší aplikace pro ochranu dat, bezpečnost. Tohle AVG dělá díky akvizici společnosti Location Labs. To je velice dobrý produkt a ten my vidíme jako jádro v rozvoji mobilního byznysu. Location Labs má v současné době instalaci u čtyř hlavních operátorů ve Státech a to teď musíme rozšířit i jinam, zejména do Evropy a Asie. To bude pohánět mobilní oblast.

Symantec před časem přišel s prohlášením, že antivirus je mrtvý. Co to znamená? Souhlasíte s tím?

Ani ne (smích). Pointa, kterou chtěli říct, je ta, že ve firmách není antivirus řešením pro cílené útoky. Je to jedna ze součástí celé ochrany. Antivirus rozhodně není mrtvý na straně běžných uživatelů a není mrtvý ani ve firmách. Je to jako se zámkem na dveřích – jde prolomit, ale jen proto, že to jde, ho nepřestanete používat. Antivirus je takový zámek.

Budete se teď chtít více soustředit na firemní zákazníky?

Už máme firemní produkty i zákazníky. Podporovat tento druh zákazníků je velice nákladné a je zde malý zisk, zejména u těch velkých. My jsme firma ze staré školy, máme rádi zisk (smích). Chceme se více soustředit na malé a střední firmy a koncové zákazníky, to je pro nás více zisková oblast.

V mobilní sféře máme enterprise produkt. Dokážeme virtualizovat Android a doručovat aplikace na dálku, bezpečně, ze serveru. Tento produkt zrovna vychází z našich laboratoří a budeme ho dávat na trh. To bude naše nabídka pro enterprise. Enterprise vidíme jako jednu z cest, jak monetizovat mobilní zařízení.

Asi 10 procent akcií Avastu vlastní lidé z firmy. Nejsou zde tendence tyto podíly zpeněžit?

Když do Avastu přišel poslední investor, tedy CVC, zaměstnanci, kteří měli akcie, měli možnost je prodat. V současné době nenabízíme možnost podíly prodat. Motivujeme lidi k dlouhodobému úspěchu firmy. Monetizace bude spíše spojená se vstupem na burzu nebo něčím podobným.

UX DAy - tip 2

Takže IPO je stále ve hře?

V současné době se na to nesoustředíme, IPO nepotřebujeme. Většina firem jde na burzu z toho důvodu, že potřebují kapitál, Avast je velmi profitabilní společností. Nákup AVG financujeme skrze půjčku, takto jsme získali 1,6 miliardy dolarů. Aktivity dokážeme financovat skrze naše zisky. Rok 2017 se ponese v duchu integrace AVG a pak začneme přemýšlet nad tím, zda IPO bude dávat smysl.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).