Vedle poklesu ziskovosti operátorů je pak třeba vzít v úvahu ještě ten fakt, že VoIP telefonie je významně náročnější na šířku pásma prostě proto, že IP protokol byl navržen pro něco jiného a "přiohnutím" pro přenos hlasu má výrazně větší datovou režii, než mají technologie vyvíjené přímo pro přenos hlasu, jako je např. GSM. Takže přesun hlasového volání na (mobilní) data jako VoIP je z fyzikální podstaty prostě plýtváním spektrem, a je to špatně. Jinak řečeno, hlas by (v mobilních sítích) neměl migrovat na VoIP ale měl by ZA ROZUMNÝCH CENOVÝCH PODMÍNEK zůstat tam kde je, tedy např. v GSM, protože tam je přenášen efektivněji. A datová pásma optimalizovaná pro IP nechat tomu využití, pro které jsou vhodnější.
Zkuste se kouknout do obchodu s aplikacema pro Vas mobil, nebo zkuste zacit na www.mvoip.cz
Pak je nutné využívat nějakého "operátora" (kterým můžete být i vy sám), zpravidla provozujícího tzv. sipproxy (obvykle s registračním serverem a RTP proxy) na veřejné IP adrese. SIP klient, například na neveřejné IP za NATem, se přihlásí k sipproxy a ve vzájemné spolupráci s ní udržují "tunel" NATem, obvykle za pomoci malých tzv. keep-alive paketů (existují i jiné techniky). Sipproxy má přitom stále informaci o tom, které terminály (SIP klienti) jsou k ní zaregistrováni a kde se nacházejí a tyto informace se cyklicky obnovují. Takže například při dynamické IP adrese se při její změně ta změna zaznamená i na sipproxy. Volající pak nevolá SIP klienta přímo, ale volá sipproxy, která zprostředkuje hovor k ní přihlášenému klientovi.
V ČR to dle mých informací neřešily ani soudy, ani ČTÚ. Ale řešily to soudy v Německu a Rakousku, či regulátor na Slovensku, kde došly k tomu, že "propadnutí kreditu" není s souladu s právem EU. Čili mělo by to tak být i v ČR. Jen se toho zatím nikdo ze zákazníků nedomáhal (nevím o takovém judikátu). Jinak operátor by měl nespotřebovaný kredit (např. při ukončení služby, nebo jistinu při ukončení roamingu) vrátit. Má ale právo si za vrácení kreditu vyúčtovat (přiměřený) ekonomicky odůvodněný poplatek.
stejne tak umoznuje CLIP , viz: http://dotazy.mikrotech.cz/index.php/search?q=clip
A když budu volat z IP adresy (přímo) SIP proxy haloo tak budu platit tedy kolik? Nic nebo 50 haléřů? (dá se dovolat zadarmo z PC na telefon s 3G/WiFi u haloo) ?
Původně jsem myslel že 1Kč, pak 50 haléřů a teď mám dojem podle toho co jste psal, že 0 Kč :D - omlouvám se za svou natvrdlost, nějak mi to dneska nemyslí..
Z podstaty věci plyne, že zdarma nemůže být takový hovor (přes sipproxy) který je ukončen ve veřejně dostupné telefonní síti. A to proto, že provozovatel sipproxy zaplatí za ukončení hovoru ve veřejné síti příslušnému (jinému) operátorovi terminační poplatek, případně ještě dalším operátorům za tranzit. (Další věc je, že provoz toho serveru se sipproxy něco stojí. Ale mnoho operátorů toto zahrnuje do režie, kterou "rozpouští" pro své klienty jen do cen placených hovorů do cizích sítí a volání ve vlastní VoIP síti má zdarma.) Obdobně operátor ha-vel chce u služby ha-loo mobil tu korunu (resp. padesát haléřů) jen tehdy, když je použita někde na trase hovoru CIZÍ veřejná telefonní síť. Pokud budete přes VoIP klienta a např. WiFi volat v rámci ha-loo VoIP sítě, bude to zdarma (na originaci i terminaci hovoru bude použita tatáž VoIP síť). Pokud budete z ha-loo VoIP sítě volat do ha-loo mobilní, bude to za padesátník (protože na originaci hovoru bude použita vlastní VoIP síť, ale na terminaci hostitelská mobilní síť T-Mobile). Atd. Jinak volání ve vlastní VoIP síti zdarma (případně do některých propojených sítí) má třeba Fayn, IPEX, Odorik, 802.VOX a jiní.
Nezalezi na tom, u koho je nebo neni registrovany klient (at uz sw nebo hw), zalezi ciste na tom, zda umi/ma povoleno takove volani prijmout. Pokud vytacite primo adresu telefonu, tak se spojeni poskytovatele vubec netyka - on vubec netusi ze neco takoveho probiha.
Ostatne, otestovat to muzete uplne vklidu, staci si na pc nainstalit nejakyho klienta. Trebas jitsi sip umi.
Jinak v zavislosti na nastaveni to muze fungovat trehas i takto:
123456789@1.2.3.4
Kde to cislo pred zavinacem, je cislo telefonu registrovane u nejakeho toho operatora.
Je treba si uvedomit, ze jakmile bude mit uzivatel dostatek dat, nema zadny duvot pouzivat jina nez datova spojeni. A pokud bude mit dostatek dat dostatek uzivatelu ... byl bych blazen, abych volal pres operatora, kdyz muzu zavolat naprimo.
=> nizka cena ruzumneho noztvi dat je v primem rozporu s tim, co operatori portebuji (vsichni). Znamenalo by to totiz defakto to, ze budete platit par stokorun za data, a hovory budete mit k tomu jako bonus zdarma. => papa miliardove zisky.
Takovouto možnost dosud nabízela služba voocall společnosti Canistec, ale bylo to omezeno tím, že příslušný SIP klient musel běžet na (vašem) mobilu či obdobném zařízení schopném telefonování (např. tabletu).
Neni pravda ze by to neslo. Pouzivam jiz od zacatku stolni telefon Cisco a volany vidi me mobilni cislo.
To přímé volání ovšem bude fungovat jen tehdy, pokud volaný klient bude na veřejné IP adrese, tedy nebude za NATem, což je v IPv4 čím dál tím větší problém. Pokud bude za NATem v LAN, není z internetu "viditelný", a je dostupný pouze přes sipproxy (nebo by musel mít router s NATem tzv. namapované porty tak, aby hovor prošel k tomu SIP VoIP klientovi v LAN).
Z pohledu investic samozřejmě je "virtuální síť téměř zadarmo", ale nikoli z pohledu provozu, protože to umořování investic vám vlastník fyzické sítě společně s dalšími svými náklady a svým ziskem naúčtuje jako pronájem kapacity sítě. A to nájemné budete platit dokonce i tehdy, když už je případně HW té fyzické sítě účetně odepsaný. Čili není to ve výsledku zase tak "za hubičku", jak se to na první pohled jeví.
Je to jako když se rozhodujete, zda si auto koupit za hotové, vzít s jej na leasing, půjčit si jej z půjčovny (operativní leasing), nebo si vzít taxi. Všechno má svá pro a proti. A každá ta varianta vychází ekonomicky v porovnání s ostatními jen za určitých okolností a v závislosti na objemu požadované služby...
To omezení u Voocall/Canistec je dáno jeho VOP a plyne z číslovacího plánu, který jednak nedovoluje užívání mobilních čísel pro připojení v pevném místě, a jednak ze stanoviska ČTÚ, který operátorům "silně nedoporučuje" umožnit používání CLIP jiné (telefonní) linky, pokud terminály těchto linek nejsou s jistotou ve stejném místě. Optimálně, pokud nejde o jedno a totéž zařízení.
Důvodem jsou zejména požadavky integrovaného záchranného systému (IZS) a problémy, které by vznikly při případném tísňovém volání s "nesprávným" CLI z nesprávné lokality.
Jinak technicky samozřejmě je možné, použít dvě oddělená zařízení, vzdálená od sebe třeba tisíce kilometrů. Ale v mezních situacích kvůli tomu např. mohou umřít lidé (již se to stalo, naštěstí ne v ČR).
Tak, na invektivy zbytečno reagovat. Pokud se týká toho ostatního, proč myslíte, že po prvních zkušenostech s LTE v praxi vznikla v GSMA 15.2.2010 "VoLTE (Voice over LTE) initiative"? Ono se totiž tak trochu ukázalo, že je potřeba v těch sítích přenos hlasu maličko poladit a takříkajíc "opimalizovat", protože stávající VoIP (jak je v pevných sítích celkem OK) není pro ty mobilní to úplně pravé ořechové...
Výhody i nevýhody předplacené karty Ha-loo mobil v detailním rozboru s možností přímého srovnání s dalšími předplacenkami na trhu - http://predplacene-karty.komparomat.cz/predplacena-karta-ha-loo-mobil.htm
To záleží na použitém kodeku. Pro TŘÍMINUTOVÝ hovor a kodek G.711a je to cca 3,50 MB, pro kodek G.729a cca 1,05 MB (Fring s proprietárním kodekem 540 kB.), za minutu tedy třetinu uváděných hodnot :-). Jde o v praxi mnou změřená čísla, plus minus korespondující s vypočtenými. Viz k tomu třeba zde: http://www.telefonujeme.cz/viewtopic.php?p=66435#66435
Prakticky kazdej nejakyho ma, ne mozna nejuzasnejsih na svete, ale vetsinou funkcniho.
BTW: Pokud chcete volat gratis (na jiny sip), tak se to dela zhruba takhle:
sip:pepazdepa@1.2.3.4 (nekdy to klient chape i bez toho prefixu)
Samo lze pouzit dns. A telefon/klient musi umet vytocit pismenka (coz neni pravidlem) + se musi obe strany byt schopny dohodnout na kodeku (coz taky neni zcela trivialni).
To není za to, že budete "vlastnit jejich SIMku", tu vlastnit nikdy nebudete, protože zůstává vlastnictvím operátora. Ale za to, že máte zajištěný přístup ke službě, kterou operátor udržuje za nějaké náklady trvale v pohotovosti. Je to jako když třeba plynárny postaví přípojku k vaší zahradní chatce a připojí vás k síti. Také platíte paušál, byť zrovna netopíte a nevaříte.
Ale pokud se vám to nevyplatí, třeba proto, že voláte málo, byla by hloupost, abyste to platil...
Pak je třeba vybrat si někoho, kdo ten paušál od vás nechce a ty náklady za distribuci služby zahrnuje do ceny jednotky (minuty). Stejně jako u plynu, když nemáte přípojku, ale platíte za plyn v bombě. Byť většinou vyšší cenu, do níž je zahrnuta i cena za naplnění těch bomb a jejich rozvoz/oběh. Malospotřebitelům se vyplatí dražší bomby, velkospotřebitelům přípojka a paušál, v kombinaci s levnějším plynem.
1 GB? to mi nestačí ani na víkend! Jo, takhle 30 GB za 300 Kč a ne paušál, ale podle skutečně prošlých dat, tomu rozumím. A za korunu do všech sítí se sekundovou tarifikací a bez JAKÉHOKOLI, včetně nějaké skryté formy, paušálu; to by měl být základní standart, jenže na to si ještě dlouho počkáte. (Já už to mám, ale díky protekci).
Já pro voocal používám s androidem https://play.google.com/store/apps/details?id=com.csipsimple&hl=cs a spokojenost, každopádně těch providerů a klientů je mnoho. Já vyzkoušel tuším 4 různé a skončil jsem u tohoto...
Operátorů už začínáme mít mraky, teď by to chtělo ještě něco použitelnýho. A to zatím vůbec nevidím. Operátoři v síti T-M odpadají, protože ten není schopen mou obec pokrýt signálem, minutová cena 2 Kč při dalších podmínkách nebo ceny za data v řádu stovek korun za pár MB je spíš k pláči než k smíchu.
Tech "vyrazne lepsich" technologii tu uz bylo ... kuprikladu vsemozne technologie s vytvarenim virtualnich okruhu ... a vsechno to skoncilo v propadlisti dejin ... proc? Protoze cena.
BTW: Ta uzasna GSM technologie je videt denne trebas v TV ... kdyz nekdo vola nekomu aby se vyjadril a vypada to, jak kdyz vytvari spojeni prinejmensim na Mars ...
To je jednoduché. Virtuální operátor může nabídnout jen tak takové služby, aby na nich
neprodělal. Cena za jakou nakupuje služby od velkého operátora je příliš vysoká na to, aby
mohl udělat něco zajímavého.
Zdejší "virtuálové" jsou pouze přeprodejci, kteří za pár procent z marže obstarávají
fakturaci, výběr peněz, marketing a péči o zákazníka. Něco jako šedivky s tím rozídlem že mají
od operátorů výrazně horší ceny.
Jedinou šancí je zásah regulátora, který by nařídil regulované velkoobchodní ceny. Stejně
jako je tomu u pevných linek nebo ADSL. To je ale věc státu, zda to prosadí. Můžete
třeba napsat svému poslanci (pokud zrovna nesedí v base) :-)