Virtuální realita pro důchodce?

Prognostické řemeslo je z podstaty věci nevděčné. Pokud se nechcete omezit na banality ("počítače budou stále rychlejší"), musíte na sebe prostě vzít riziko, že šlápnete vedle. Ti z nás, kteří mají sklony ke grafomanii nebo se psaním živí, pak mají za sebou celou řadu úletů, ze kterých se už nevyvlečou, neb je lze dohledat - a nezbývá než předpokládat, že příslušné texty budou připomenuty v tu (subjektivně) nejméně vhodnou chvíli.

Pavel Houser - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Nicméně tato glosa nemá být sypáním popela na hlavu či kritikou publicistické praxe. Jde mi o jiný fenomén – o prognózy vydávané firmami. Je asi normální, pokud se firma prodávající tiskárny vyjadřuje k tomu, jak že to vlastně bude s bezpapírovou kanceláří. Pak jsou zde ale pokusy mnohem ambicióznější, které mají rovnou „vyložit svět“. Konkrétně mě totálně zaskočila „analýza“ společnosti British Telecommunications (BT) pojmenovaná Technology Timeline, které se pokouší předpovídat, jak bude vypadat následujících 50 let vývoje technologií (plné znění zprávy). Chápal bych, že podobnou tiskovou zprávu vydá neznámá začínající firma s jediným cílem – zviditelnit se. Čím podivnější a kontroverznější, tím lépe, raději ať vás citují s posměchem, než když se o vás mlčí. Ale má tohohle zapotřebí BT, společnost s celosvětovou působností (sama uvádí 140 zemí) a miliardovými obraty?

I na 50 let lze v oblasti technologií snad předvídat s jistou mírou solidnosti, která zde však podle mého názoru naprosto schází. Snad jen několik citátů.

  • První vyhynulý živočišný druh se podaří oživit – 2006–2010.
  • Elektronická forma života získá základní práva – 2016–2020.
  • Umělá inteligence se stane členem parlamentu – 2016–2020.
  • Válka vedená čistě mezi roboty – 2016–2020.
  • Virus zlikviduje polovinu elektronických domácích zvířátek – po r. 2020.
  • Cestování nadsvětelnou rychlostí – po r. 2100.

Ubohá domácí zvířátka. Celé je to naprosto groteskní (snad zčásti následkem překladu do češtiny, respektive shrnutím podrobnějších informací do jednotlivých bodů). Došlo za posledních deset let na poli umělé inteligence či elektronického života k čemukoliv, co by nás opravňovalo extrapolovat, že „umělá inteligence“ míří v příštích deseti letech do parlamentu? Oživování vyhynulých druhů ala Jurský park řada biologů z principu zpochybňuje; i když budeme optimističtí, nezdá se, že by právě tohle byla technologie zvládnutelná v příštích čtyřech letech. A předvídat, kdy (zda) bude možné cestovat nadsvětelnou rychlostí, to by člověk čekal nejspíše od potulného pouťového šarlatána, který vám k tomu jako bonus změří auru.

A tak dále. Kuriozit v prognóze najdeme skutečně celou řadu:

  • Roboti překonají svou inteligencí a fyzickými schopnostmi lidstvo – po r. 2030.
  • Tým humanoidních robotů porazí fotbalovou reprezentaci Anglie – po r. 2050.

Fotbal zjevně patří do sféry jakýchsi mystických dovedností, které vysoce přesahují fyzické i intelektuální výkony. Roboti budou chytřejší a šikovnější už brzo, ale kopat pořádně do míče ještě dlouho nezvládnou. Zato nás může uklidnit, že už za cca deset let za nás zvládnou umírat v lokálních konfliktech (a to prosím na obou stranách – tedy takový robot bude „levnější“ než náboženský fanatik?).

Content

Vybrat si nějaký přímo se nabízející cíl a posmívat se, to je samozřejmě trochu laciné. O to mi však nejde, prostě jenom naprosto nechápu, jak se stalo, že tahle prognóza vůbec spatřila světlo světa.

Nevím, jak to bude vypadat za pár desítek let s důchody a kdo z nás se důchodu vůbec dožije, ale naději na hodnotně prožité stáří nám jistě může poskytnout následující střípek prognózy British Telecommunications:

  • V domovech důchodců se bude masově využívat virtuální realita – po r. 2030.
15 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 10. 6. 2006 10:15
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »