Zrovna v práci řešíme jednu nepřijemnou věc. Máme 3 licence na AutoCAD (asi 50 tisíc Kč) a jedna část firmy se odděluje - vzniká nová samostatná firma. Podle licenčních podmínek licence nejde převezt na jinou firmu, pokud to Autodesk ve vyjímečných případech nepovolí. Což nepovolil. Proto zjišťuji, zda je toto omezení legální.
Nemáte s tím někdo zkušenost? Nezdá se mi, že by se tímto dal omezit převod legálně nabytého majetku (licence). Nejde o prodej dalším uživatelům (rozmnožení licencí), pouze o převod.
Vlákno názorů k článku
Víte, s čím souhlasíte?
Gunter (neregistrovaný)
---.net.upc.cz
22. 9. 2009 18:45
Re: EULA - zákaz prodeje licence
Jen oprava, cena licencí je 500 tisíc, ne 50, to by tolik nebolelo.
a8n (neregistrovaný)
---.fi.muni.cz
22. 9. 2009 20:34
Re: EULA - zákaz prodeje licence
Obávám se, že §48 (ev. §55) AutZ tento zákaz umožňuje.
Martin V (neregistrovaný)
77.104.245.---
22. 9. 2009 20:44
Re: EULA - zákaz prodeje licence
Mně to povolili bez problému.
Píše se někde v licenci, že počítač, kde je Acad nainstalovaný musí být majitele licence?
Píše se někde v licenci, že počítač, kde je Acad nainstalovaný musí být majitele licence?
Luc (neregistrovaný)
---.karneval.cz
22. 9. 2009 22:36
Re: EULA - zákaz prodeje licence
Myslím, že to můžete bez obav prodat. EULA v tomto rozhodně není překážkou, zákon to umožňuje. Jestli tedy nemáte ještě nějakou jinou smlouvu, ve které jste se pod nějakou sankcí zavázali, že to nikdy neprodáte. Prodejem koncovému zákazníkovi totiž končí jejich kontrola nad dalšími prodeji. Takže kafrat mohou, ale u případného soudu nic nezmohou.
a8n (neregistrovaný)
---.fi.muni.cz
22. 9. 2009 23:42
Re: EULA - zákaz prodeje licence
Proč se tedy podle vás neaplikuje §48 AutZ, je zde nějaký lex superior?
uživatel si přál zůstat v anonymitě
188.92.9.---
23. 9. 2009 8:50
Re: EULA - zákaz prodeje licence
Pokud dobre vidim, tak prodej se nepovazuje za poskytnuti treti osobe (to je situace, kdy drzitelem licence je X, ale uziva ji Y). O zaniku majitele nemuze byt rec, pokud existuje naslednik berouci na sebe pohledavky a zavazky.
Gunter (neregistrovaný)
---.stavos.cz
23. 9. 2009 9:02
Re: EULA - zákaz prodeje licence
Tady nejde o zánik. Jde o novou firmu, která vznikla odštěpením od stávající. A proto chceme vyřešit licence. Nechceme používat licence někoho jiného, chceme je převést na sebe a používat je jako vlastní (jako třeba počítače). U několika českých programů to nebyl problém, jen jsme prodejci (autorovi) údaje o nové firmě a bylo to převedené.
Jakub (neregistrovaný)
---.net.upc.cz
23. 9. 2009 9:40
Re: EULA - zákaz prodeje licence
Jo, jo. Potvrzuji. Rozdělit firmu není z ličenčního hlediska vůbec žádná legrace. Už jsme to taky zažil. A to CAD by ještě menší problém. Největší legrace byla při dělení licencí SAP - neylo to sice levné, ale nakonce se to povedlo.
Základní problém je v tom, že ve většině případů nekupujete software, ale právo ho užívat. A to je tak trochu něco jiného.
Základní problém je v tom, že ve většině případů nekupujete software, ale právo ho užívat. A to je tak trochu něco jiného.
a8n (neregistrovaný)
---.fi.muni.cz
23. 9. 2009 12:19
Re: EULA - zákaz prodeje licence
Postoupením licence podle odst. 2 se míní jakákoliv změna nabyvatele licence. Podlicenci řeší odst. 1.
Viz komentář: Ustanovení § 48 je výrazem osobnostně právní povahy díla, ze které vyplývá autorův zájem rozhodovat o osobě uživatele. Z tohoto důvodu je nabyvateli licence povoleno poskytnutí podlicence, jakož i postoupení licence pouze se svolením autora. Tento princip je v zájmu jednotnosti právního řádu prolomen pouze v případě prodeje podniku.
Při poskytnutí oprávnění podle odstavce 1 nedochází ke změně smluvních stran licenční smlouvy; postoupení licence podle odstavce 2 má za následek změnu v osobě nabyvatele. V druhém případě lze předpokládat souběžné převzetí dluhů, a tím cessi všech práv a povinností ze smlouvy.
Viz komentář: Ustanovení § 48 je výrazem osobnostně právní povahy díla, ze které vyplývá autorův zájem rozhodovat o osobě uživatele. Z tohoto důvodu je nabyvateli licence povoleno poskytnutí podlicence, jakož i postoupení licence pouze se svolením autora. Tento princip je v zájmu jednotnosti právního řádu prolomen pouze v případě prodeje podniku.
Při poskytnutí oprávnění podle odstavce 1 nedochází ke změně smluvních stran licenční smlouvy; postoupení licence podle odstavce 2 má za následek změnu v osobě nabyvatele. V druhém případě lze předpokládat souběžné převzetí dluhů, a tím cessi všech práv a povinností ze smlouvy.
Luc (neregistrovaný)
---.karneval.cz
24. 9. 2009 2:02
Re: EULA - zákaz prodeje licence
Jenže autor rozhoduje o osobě uživatele jen u některých licencí (na rozmnožování, na distribuci) nebo u sw na zakázku, ale ne u těch hromadně šířených - "anonymních" - tam se uplatní § 14. Ovšem jak je to zrovna u toho AutoCadu nevím, možná měli hromadnou licenci, to je pak ten případ, kdy je nutné se s autorem domluvit. Kdyby to bylo koupené v krabici v obchodě, tak není co řešit.
jantar (neregistrovaný)
---.net.upc.cz
23. 9. 2009 9:29
Re: EULA - zákaz prodeje licence
Přesně... Psalo se o tom už asi 100x, přesto se najdou vykukové, co tvrdí, že jejich licence nemusí být v souladu se zákonem, a že si do ní můžou dát podobnej paskvil (můžou, ale je neplatnej).
Prodejce televizoru si může dát do licence klidně: "pokud budou uživateli smrdět nohy, televizor musí dát do sběrného dvora", nebo "televizor nesmí prodat bez souhlasu Debil s.r.o. třetí osobě", ale nikoho by tenhle prd nezajímal, samozřejmě.
Prodejce televizoru si může dát do licence klidně: "pokud budou uživateli smrdět nohy, televizor musí dát do sběrného dvora", nebo "televizor nesmí prodat bez souhlasu Debil s.r.o. třetí osobě", ale nikoho by tenhle prd nezajímal, samozřejmě.
a8n (neregistrovaný)
---.fi.muni.cz
23. 9. 2009 12:21
Re: EULA - zákaz prodeje licence
Televizi do toho nemíchejte, ta není z pohledu AutZ dílo.
jantar (neregistrovaný)
---.net.upc.cz
23. 9. 2009 12:28
Re: EULA - zákaz prodeje licence
Tak jo. Software je věc, kterou jsem si koupil, zaplatil, a můžu jí prodat, komu chci, protože teď jsem vlastník já, a komu tím prodám licenci na něj je čistě moje věc (nikde jsem se neregistroval se svým jménem ani adresou, takže jakákoliv návaznost na tohle je irelevantní).
Jak jsou řešený podnikový licence SAP a co já vím čeho, mě nezajímá, mluvím čistě o koupi sw jako fyzická osoba.
Vyřízeno, tečka.
Jak jsou řešený podnikový licence SAP a co já vím čeho, mě nezajímá, mluvím čistě o koupi sw jako fyzická osoba.
Vyřízeno, tečka.
23. 9. 2009 15:28
Re: EULA - zákaz prodeje licence
>Vyřízeno, tečka.
Tvému názoru rozumím a chápu ho, nicméně i u některých produktů pro domácnost může být licence na používání neprodejná a ty případného nabyvatele vystavuješ riziku, že zaplatí za něco, co vlastně nedostal, neboť jeho licence bude neplatná. Tobě jako prodejci to může být jedno, pokud to tedy případný soud nebude považovat za podvod. Takže se nediv, že soudce klepne kladívkem a budeš to mít "vyřízeno".
Nikdo Tě totiž nemůže nutit se řídit se nějakými zákony, a i když Ty jsi přesvědčen, že konáš přesně podle zákona, veškerá "selská" logika tomu třeba také nasvědčuje, stejně ja ve finále důležitý náhled soudu a ten je vždy na straně tzv. "nositelů práv", taková už je nálada ve společnosti...s tím nic nenaděláme.....
Tvému názoru rozumím a chápu ho, nicméně i u některých produktů pro domácnost může být licence na používání neprodejná a ty případného nabyvatele vystavuješ riziku, že zaplatí za něco, co vlastně nedostal, neboť jeho licence bude neplatná. Tobě jako prodejci to může být jedno, pokud to tedy případný soud nebude považovat za podvod. Takže se nediv, že soudce klepne kladívkem a budeš to mít "vyřízeno".
Nikdo Tě totiž nemůže nutit se řídit se nějakými zákony, a i když Ty jsi přesvědčen, že konáš přesně podle zákona, veškerá "selská" logika tomu třeba také nasvědčuje, stejně ja ve finále důležitý náhled soudu a ten je vždy na straně tzv. "nositelů práv", taková už je nálada ve společnosti...s tím nic nenaděláme.....
a8n (neregistrovaný)
---.fi.muni.cz
23. 9. 2009 18:53
Re: EULA - zákaz prodeje licence
Jenže tady se o FO nebavíme.
Zásadní chybou je, že SW z pohledu zákona není věc. Kupujete licenci, která se řídí AutZ, takže prodat ji bez explicitního souhlasu autora nemůžete.
Zásadní chybou je, že SW z pohledu zákona není věc. Kupujete licenci, která se řídí AutZ, takže prodat ji bez explicitního souhlasu autora nemůžete.
krakonoš (neregistrovaný)
---.idtnet.cz
29. 9. 2009 15:07
Re: EULA - zákaz prodeje licence
Můžu! Pokud ji z vlastního počítače odstraním, ruším tím automaticky souhlas s EULA, takže mám v ruce jen medium a nabývací doklad. Oboje můžu bez problémů přenechat komukoli jinému. Podle našich zákonů je to naprosto v pořádku a zákony v USA mne zajímat nemusí, stále ještě americkou kolonií nejsme!
a8n (neregistrovaný)
---.fi.muni.cz
23. 10. 2009 0:40