Hlavní navigace

Vítězem roku 2008 se stává CME a její Nova.cz

 Autor: 21971
Patrick Zandl 13. 1. 2009

Negativní reakce internetové komunity na aktivity CME a jejího webu Nova.cz se nedají přehlédnout. S kůži na trh půjde, kdo by pochvalného slova chtěl utrousit. A přesto je CME a jeho Nova.cz vítězem loňského tuzemského internetového dění.

Otázka první by samozřejmě mohla být, v jaké disciplíně že se to soutěží. I ten lokální internetový trh, (i když už abstrahujeme od telekomunikačních společností), je rozsáhlý a kritérií mnoho. Přesto soudím, že na jeden posun se nezapomene. CME a jeho web Nova.cz se posunul z role „návštěvnost-zhruba-jak-můj-blog“ na příčky nejvyšší, mezi „milionáře“, tedy ty, komu na web měsíčně zavítá přes milion uživatelů. Pokud bych měl označit vítěze roku 2008, je jím pro mne CME / Nova.

Začátek byl těžký

Přitom ještě v polovině roku to tak nevypadalo. Jaro začalo velkotonážními prohlášeními o skvělém projektu Tn.cz, proinvestovaných milionech a když CME v květnu spustilo Tn.cz, byl to dokonalý příklad propadáku. Mohutná očekávání nabuzené komunity i novinářů, kteří očekávali za ohlášené investice i možnosti Novy vše možné, jen ne to, čeho se jim dostalo. Stránka s uslintaným zpravodajstvím okořeněná pár videjky minutové délky. Ani ty nahé baby nebyly nahé pořádně.

Jestliže první měsíc po startu Tn.cz (tedy v květnu 2008) přišlo na weby Novy rekordních 1,59 milionu uživatelů (Květnové výsledky návštěvnosti zpravodajského portálu tn.cz), hned o měsíc později to bylo o čtyři sta tisíc méně (TN.cz dva měsíce po spuštění očekávání nesplnil). Uživatelé nalákalo donekonečna v hlavních zprávách televize Nova odrhované „Více na Tn.cz“ – a když zjistili, že více je v tomto případě méně, odešli bez vůle se vrátit. Návštěvnost z května 2008 Nova již nikdy nezopakovala a v současné době to ani nevypadá, že by se jí to samotné mělo podařit.

Éra Jyxo

Možná byl květen správná chvíle hodit flintu do žita, Tn.cz popropouštět a prodejem železa do výkupu umořit alespoň část investic, namítala řada komentátorů. Můj vlastní názor se klonil k tomu, že jestli CME chtělo Internetu něco ukázat, tak to zprovozněním Tn.cz vzalo z té špatné strany. Televizáci se s Internetem nikdy nepopasovali moc dobře.

A tak to CME vzalo z té lepší stránky, připravilo si zhruba 200 milionů Kč a koupilo Jyxo, provozovatele systému Blog.cz s milionovou návštěvností a s vyhledávací technologií (Nova a Jyxo: generátor návštěvnosti za 200 milionů korun). A především s lidmi, kteří s Internetem měli zkušenosti nejenom z pohledu přijmout e-mail a otevřít powerpointovou přílohu v něm.

Komentáře v té době zněly: je to hromada vyhozených peněz. Nu, je i není. Když to rozpočítáte na deset let působení Novy na Internetu, je to slabých 20 milionů Kč ročně a většina firem velikosti a nátury CME / Novy tuto částku za oněch deset let vynaložila, aniž by se jim to nějak viditelně v jejich internetovém impériu odrazilo (pamatujete si Quick?). Nova za to získala statisíce blogísků a miliony jejich vracejících se uživatelů. A také tým lidí, který dostane zaplaceno až za výkon a má tedy nejvyšší motivaci nepodlehnout byrokratické mašinérii, která ve velkých firmách ráda rozvoj internetových projektů směřuje kamsi mimo.

Archivy bodují

Věnujme na chvíli pozornost grafu návštěvnosti. Možná už vás napadlo, proč samotný web Nova.cz (tedy bez Tn.cz) začínal v květnu tak vysoko a pak se propadl na polovinu květnové návštěvnosti. I to má své vysvětlení. Čísla Novy za předchozí měsíce ovlivnilo publikování videí ze zpěvácké soutěže, když soutěž skončila, návštěvnost padla na předsoutěžní úroveň. Bylo to dobré ponaučení: diváci chtějí obsah, který souvisí s televizí a za něco stojí. Proč tedy na Internet nedat vlastní pořady? A vůbec i jiné pořady…

Návštěvnost webu Nova

Graf návštěvnosti dle NetMonitoru za leden – prosinec 2008, reální uživatelé

Další pořádný zub na grafu návštěvnosti přichází až v říjnu, kdy Nova spouští Archivy pořadů, možnost podívat se na její vlastní pořady na Internetu (Daniel Grunt: Nova.cz se přemění v zábavní video portál). A protože vlastních pořadů nemá málo, lze si tu vybrat, populárním materiálem se stává Mr. GS nebo sitcom Comeback, to také spolu s několika desítkami pořadů lze sledovat v plné verzi a slušné kvalitě. To je něco, co uživatelé Internetu ocenili nárůstem návštěvnosti přes hranici 1,5 milionu uživatelů a tím také obnovením růstu návštěvnosti, která do té doby byla spíše váhavá. To, že byl konec roku návštěvnicky horší, souvisí už především s tím, že šlo opravdu o konec roku…

Barevné přímky v grafu jsou lineárními regresemi křivek návštěvnosti, pro ozřejmení trendu. Je z nich patrné, jaké oživení webu Novy zprovoznění archívů znamenalo – a že pomohlo nakopnout i stagnující Tn.cz.

Stačí to i pro letošek?

Nikomu jinému se takový výkon za loňský rok nepodařil a upírat Nově kvůli tomu uznání by bylo nespravedlivé. I přes to, že finančně vyjádřit hodnotu reklamní kampaně na její vlastní portál ve vysílání TV Nova nejde. Takové už jsou podmínky: mastodonti spinkají, ostatní kmitají. Jak se mastodont probudí, už je pozdě bycha honit a plakat, že takovou reklamu byste sami nezaplatili.

Přikoupené Jyxo s Blogem jsou spíše takovým bonusem, jejich čísla započítána nejsou. Všimnout si můžeme také toho, že jestliže o rok před tím patřilo vítězství Stream.cz, letos je to další videoprojekt: ano, i český Internet je na video již připraven a chtivě čeká, co mu kdo předhodí. Že je to drahé? Inu, video je drahé. A jasně se ukazuje, kdo z portálových hráčů na to má a kdo na to nemá – jak peníze, tak odvahu.

WT100

Kdyby všechno šlo podle zákonitosti logaritmické regrese, překročila by Nova hranici dvou milionů uživatelů v polovině letošního roku. Statistická analýza není ale totéž, co suchá realita, na to, aby Nova rostla, bude muset nabídnout další zajímavé věci. Zahraniční seriály nebo alespoň bonusy k nim, možná by se našel i prostor pro nějaké ty filmy. Nebo dokonce na speciální a pro Internet tvořenou zábavu.

Že tomu nebude mít nejpoužívanější vyhledávač a e-mail, donedávna neodmyslitelné součásti portálového impéria? Koho to zajímá… Palma vítězství za rok 2008 putuje do CME. A bručení škarohlídů, jimž Nova není dost intelektuální, nezmění nic na tom, že je často příjemné se plácnout do křesla před počítač a zkouknout tu naservírovanou „masovku”…

Anketa

Co říkáte na Archiv TV Nova

Našli jste v článku chybu?
Lupa.cz: Kde leží hardwarový pupek světa?

Kde leží hardwarový pupek světa?

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Lupa.cz: Proč jsou firemní počítače pomalé?

Proč jsou firemní počítače pomalé?

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Lupa.cz: Adblock Plus začal prodávat reklamy

Adblock Plus začal prodávat reklamy

120na80.cz: Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Vitalia.cz: Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Podnikatel.cz: ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin