Vítězný startup RallyAnalytics z IPO48: ostré zatáčky projíždějte s mobilem

Dnes představujeme vítěze startupparády IPO48, projekt RallyAnalytics. O jeho vzniku, parametrech i zkušenostech s IPO48 hovoří zakladatel Radek Domin.

Jak vás napadlo zúčastnit se IPO48, jak jste přišli na myšlenku, s níž jste se účastnili a jakou jste si dali předstartovní přípravu?

Do IPO48 mě přivedl Lukáš Hudeček (hlavní organizátor). Vzpomněl si, že jsem mu kdysi ukazoval jeden z mnoha mých hurá projektů. To jsou takové moje nápady, do kterých se vrhnu po hlavě a když vyřeším všechny zásadní technické překážky, přestane mě to bavit. Nikdy si totiž nedovedu představit, že by z toho mohl být nějaký business. To byl i začátek RallyAnalytics (do IPO48 jsem projekt registroval ještě pod jménem RallyTools).

Myšlenka přišla vlastně sama. V té době jsem se věnoval rally opravdu intenzivně. Díky mé soutěživé nátuře jsem pochopitelně dělal všechno proto, abych se dobře umístil. Taková snaha občas končí ještě před cílem. Se svým spolujezdcem jsme náš styl pojmenovali jako “bedna nebo rána”. :-) Pokusil jsem se tedy najít něco, co by nám pomohlo k lepším výsledkům a zároveň to tolik nebolelo. V tu chvíli mi došlo, že většina funkcí a zařízení, které mají profi posádky a které stojí tisíce eur, se dají nahradit výrazně levnějším řešením.

Před IPO48 jsem vlastně jenom vytáhl první prototyp zařízení pro propojení iPhonu a auta ze šuplíku. Po půlhodině hledání se mi podařilo objevit i části původního zdrojového kódu iPhone aplikace a část webové aplikace.

RallyAnalytics

  • homepage, facebook
  • tým: Radek Domin, Robert Nanista, Štěpán Novák, Petr Bělohlávek

Jak pro vás IPO48 probíhalo? Směřovaly vás někam odezvy od publika nebo od mentorů a dalších účastníků? A jak se vám sháněli lidé do týmu?

Hned ze začátku se mi podařilo totálně pokazit elevator pitch. Během těch 90s, kdy jsem se snažil popsat svoji poměrně složitou myšlenku, jsem nechal na plátně za sebou běžet video z jedné naší nehody. Odezva publika byla sice super, ale všichni se soustředili na video a vůbec nikdo nepochopil, o čem jsem vlastně mluvil.

RallyAnalytics

Při presentaci se lidé příliš soustředili na video, než na naši myšlenku.

Asi právě proto se mi podařilo sestavit tým až na poslední chvíli. Nesehnal jsem iPhone vývojáře (těch tam bylo všeho všudy 8, což je na zhruba 35 mobilních aplikacích opravdu málo). Zato se ke mě přidali dva weboví freelanceři. Jako bonus se do týmu přidal i marketer a hardwarový specialista. To bylo něco v co jsem ani nedoufal. Pro RallyAnalytics je totiž někdo, kdo má zkušenosti s vývojem a výrobou hardwaru, klíčový.

Průběh IPO48 byl pro mě velkým překvapením. Představoval jsem si to tak, že budeme celý víkend programovat. Díky týmu a mentorům jsme ale naštěstí brzo pochopili, že půjde hlavně o business model a o finální prezentaci. Nicméně i tak se nám podařilo dosáhnout výrazného pokroku v technologické části. Nevýhodou oproti ostatním týmům bylo, že jsme museli souběžně pracovat na iPhone aplikaci, webové platformě a zároveň si při tom hrát s osciloskopem.

RallyAnalytics

RallyAnalytics: takhle nějak může (a nemusí) v budoucnu vypadat webový záznam jízdy vozu.

Pomoc mentorů byla k nezaplacení. Nebýt Krzysztofa Kowalczyka, Krestena Bucha, Cana Ertugrula a dalších, neměli bychom sebemenší šanci vyhrát. V pátek jsem neměl nejmenší představu o tom, co to vlastně business model je. V neděli večer jsme už stáli před plným sálem lidí a sebevědomě popisovali principy monetizace, cílovou skupinu, trh a další důležité aspekty, bez kterých je jakýkoliv nápad prakticky bezcenný.

Změnili jste původní myšlenku? Jak a proč? Co tedy bude finální služba nebo aplikace, kterou nabídnete, a kdy ji plánujete představit, pokud už jsou takové vize? A jaký bude její obchodní model, na jakém trhu se s ní pohybujete?

Po technické stránce zůstala původní myšlenka prakticky beze změn. Největších změn doznal business plán a bohužel také název, který už jsme 2× změnili. Věřím ale že poslední změna je finální a naší aplikaci už neřekneme jinak něž RallyAnalytics.

RallyAnalytics přinese amatérským a poloprofesionálním jezdcům rally některé nástroje a pomůcky, které v dnešní době využívají jen profesionální týmy. Celé to funguje tak, že auto propojíte se smartphonem pomocí velmi jednoduchého kabelu. Do mobilu si zdarma stáhnete aplikaci. Při jízdě pak mobil streamuje data na webovou platformu. Díky této technologii tak může závodní tým sledovat telemetrické údaje a časy v reálném čase. Aplikaci jistě využijí i fanoušci a příbuzní jezdců, kteří často hodiny čekají na ujištění, že je jejich blízký v pořádku. Stejně důležitou funkcí jsou pak analytické nástroje, které umožní jezdci podrobnou analýzu různých aspektů vlastní jízdy po samotné soutěži.

Základní verze propojovacího kabelu je tak jednoduchá, že si ji kdokoliv (kdo někdy držel v ruce páječku) dokáže vyrobit sám. Cena potřebných součástek by se měla vejít do 4EUR a na webu bude k dispozici zdarma schéma a návod na výrobu. Hotové zařízení a jeho propracovanější varianty budeme později také nabízet.

RallyAnalytics

RallyAnalytics: aplikace pro iPhone a kabel na propojení s vozidlem na odečítání parametrů.

Neplatící návštěvníci webové platformy budou mít k dispozici stejné nástroje jako soutěžní týmy a jezdci. Jedinou zpoplatněnou částí celé služby tak zůstane vlastní možnost odesílání dat z mobilu na web. A i zde plánujeme nabídnout měsíční licenci na zkoušku zdarma.

A co vám IPO48 dalo (a případně vzalo), jaké z něj máte dojmy? Kdo vás nejvíce ovlivnil, oslovil, třeba z porotců či publika, proč myslíte, že jste se dostali až tak daleko ve finále?

48 hodin mezi mentory vás naučí víc než tři semestry marketingu na vysoké škole. Kdo toho využil a přijímal rady s otevřenou myslí, získal neuvěřitelné množství užitečných informací.

Jsem přesvědčený, že k vítězství nám pomohly zejména tři okolnosti. Velmi specifický produkt zaměřený na přesně definovanou cílovou skupinu. Dále pak způsob prodeje, díky kterému je služba pro většinu cílové skupiny dostupná a zároveň generuje příjem kontinuálně. Jak se ale nakonec ukázalo, nejdůležitější byla asi finální prezentace. Pro většinu porotců to totiž byl jediný kontakt s projektem.

UX16

Na závěr bych chtěl poděkovat organizátorům a svému týmu. Vývoj bude zřejmě pokračovat v pozměněné sestavě, i tak ale svému týmu vděčím za hodně. Bez nich by projekt rozhodně nezvítězil.

První verzi RallyAnalytics spustíme 13. března. Symbolicky přesně měsíc po skončení IPO48. Průběžné informace z vývoje a aktuality po spuštění budeme publikovat na našem webu.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 2. 2011 12:15
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »