Hlavní navigace

Vivendi - od vodovodů až po Internet

23. 5. 2001
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Francouzský koncern Vivendi je jednou z nejmohutněji expandujících firem. V uplynulých dnech upoutal pozornost nákupem MP3.com, ale jinak spektrum jeho aktivit sahá od telekomunikací až po vodohospodářství. Český trh jako by byl pro Videndi zakletý - nejdříve neúspěch v souboji o třetí mobilní licenci a následně tendr na FWA 26 GHz.

Koncern Vivendi se může pochlubit historií sahající až do roku 1853, kdy vznikla společnost Compagnie Générale des Eaux zabívající se veřejnými vodohospodářskými službami ve Francii. Dnes je však hlavní těžiště činností tohoto koncernu úplně někde jinde. Rozhodující podíl na tom má nepochybně Jean Marie Messier, CEO a ředitel Vivendi, který je dnes již proslulým francouzským businessmanem. Právě pod jeho vedením se totiž koncern přeorientoval na moderní obory, především pak multimédia, telekomunikace a Internet. Je také autorem změny názvu, který byl původně příliš francouzský a pro mezinárodní společnost absolutně nevhodný. Výsledkem bylo spojení „Viva… Vivaldi… Vivendi!“, které údajně zní dobře ve všech jazycích kromě čínštiny.

O velikosti koncernu vypovídá dostatečně i fakt, že ke konci minulého roku zaměstnával 290.000 lidí ve více než 100 státech světa. Původně byla společnost rozdělena na dvě relativně samostatné části: Vivendi Environment, věnující se vodohospodářství a službám, a Vivendi Communications, zaopatřující média, telekomunikace atd. Po spojení s kanadskou zábavní společností Seagram a prvním francouzským placeným kanálem Canal+ se však struktura stala ještě o něco složitější a vznikl gigant jménem Vivendi Universal. Pod touto značkou tak nalezneme vše – od vodovodů po Internet.

Jednou z nejdůležitějších částí Vivendi Universal je bezpochyby hudební kolos Universal Music Group (UMG), který ovládá téměř čtvrtinu celosvětového hudebního trhu. Z tohoto titulu se také UMG stala hlavním tahounem koalice bojující proti volné distribuci souborů MP3 především pomocí služby Napster. Sama se však do této oblasti postupně pustila a rozhodla se vzít některé internetové projekty pod svá ochranná křídla. Ty se mají stát jedním ze základů pro službu Duet, která je budována společně se Sony. Jejím hlavním cílem je přinést rozumné řešení distribuce hudby především pomocí Internetu. Významným partnerem v této oblasti, který by měl dodat velké množství zákazníků, je také portál Yahoo! V souvislosti s projektem Duet jsou rovněž velmi zajímavé nedávné akvizice EMusic.com a MP3.com. Ta druhá přišla Vivendi na 372 milionů dolarů a přinesla spokojenost do obou řad. S ohledem na tvrdé soudní spory právě mezi UMG a MP3.com sice tento krok může vypadat poněkud překvapivě, realita je ale poněkud jiná. Hudební gigant UMG tím získal jeden ze stavebních kamenů pro svůj Duet a MP3.com silného ochránce v boji proti ostatním kamenným vydavatelům. Koncern Vivendi navíc ziskem projektů MP3.com, GetMusic, FarmClub a EMusic získal 40 milionů registrovaných uživatelů, kteří měsíčně vygenerují kolem 120 milionů shlédnutých stránek. To již představuje pořádný podíl na trhu.

Dalším významným odvětvím koncernu je televizní a filmový průmysl. Z pohledu Internetu je zde významná především obří knihovna filmů a dalších materiálů, kterou se snaží Vivendi zpřístupnit online. To je také jeden z hlavních důvodů, proč Vivendi tak vehementně prosazuje broadband přístup k Internetu.

Rozhodně nezanedbatelná také není činnost Vivendi Universal Publishing, tedy divize věnující se produkci všemožných publikací či počítačových her. Z její dílny pochází např. světoznámá encyklopedie Larousse, počítačová hra Diablo či obrovské množství zdravotnických publikací.

Stále důležitější oblastí pro Vivendi Universal jsou telekomunikace. Významným postavením se může pochlubit v Maďarsku, Maroku, Polsku, Španělsku, ale i v Keňi. Hlavním těžištěm telekomunikačních služeb se pomalu a jistě stávají mobilní komunikace i přes jisté problémy s UMTS.

Nejrychleji rostoucí částí Vivendi je pochopitelně divize Vivendi Universal Net věnující se Internetu. Do tohoto segmentu se ostatně obrací pozornost i dalších součástí koncernu Vivendi, které chtějí přenést své služby právě pod současné médium číslo jedna. Vivendi je navíc jedním z nejvýznamnějších leadrů broadband přístupu k Internetu, a to především v západní Evropě. Kromě pochopitelné orientace na spojení s televizními službami jsou v současné době hlavním prosazovaným přístupovým médiem bezdrátové technologie. Doslova dílkem ředitele Vivendi Messiera je portál Vizzavi, jehož jméno je odvozeno od vis-a-vis, budovaný společně s firmou Vodafone. Portál by měl nabízet celou řadu služeb včetně multimediálních. Velká pozornost je s ohledem na postavení Vivendi v mobilních komunikacích věnována také podpoře WAPu a PDA zařízení. K internetovým projektům patří pochopitelně také již zmiňovaná hudební služba Duet.

Poslední (nikoli významem) ve výčtu divizí Vivendi Universal je Vivendi Environnement věnující se službám v oblastech: vodohospodářství (Vivendi Water), odpadů (Onyx), elektrické energie (Dalkia) a dopravy (Connex). Právě Vivendi Environnement se může pochlubit více než 150 letou historií a působností ve více než stovce států. Jednu z nejsilnějších pozic má Vivendi Water právě v České republice.

UX DAy - tip 2

Působení Vivendi v České republice je však poněkud problematické. Na jedné straně slaví úspěchy v oblastech jako je vodárenství či výroba energie a tepla, na druhé straně se stále nemůže prosadit v telekomunikacích. Přesto je jedním z nejvýznamnějších zahraničních investorů u nás a největším francouzským. Působnost Vivendi Water je poměrně dobře patrná, protože ovládá naše vodárenství. Silnou pozici u nás má také Dalkia. Z našeho pohledu je však nejzajímavější působení Vivendi Universal v oblasti telekomunikací a Internetu – tam to však není žádná sláva. Především telekomunikační trh, jakoby byl pro Vivendi Telecom International (VTI) u nás doslova zakletý. MV Com založený VTI společně s Mannesmann Eurokom se neúspěšně ucházel o udělení třetí licence na provoz mobilní sítě GSM v České republice. O nic úspěšnější nebylo ani konsorcium PartnerCom, které vzniklo v partnerství s Daxta Communications. Jeho cílem bylo získání jedné ze tří licencí na FWA 26 GHz, snaha však byla znovu neúspěšná. Problematický je či byl také vztah s partnery z řad alternativních operátorů jako jsou CEZTel, TransgasNet či Aliatel. Navíc podle informací z Vivendi Water prohraným výběrovým řízením na udělení licence pro FWA 26 GHz působení VTI v České republice skončilo. Nedá se sice předpokládat, že by to byl stav definitivní, přesto je přinejmenším překvapivý. Středoevropský region je totiž z pohledu Vivendi velmi významný, což ostatně dokumentuje působení na telekomunikačním trhu v Polsku a především v Maďarsku. Česká republika tak stojí v tomto směru trochu opodál. Na internetovém trhu se pak Vivendi může pochlubit pouze webovými stránkami dvou svých dceřinných společností, což je trochu málo. Zde však na rozdíl od telekomunikací nebyly ani žádné snahy na náš trh proniknout.

Celosvětový kolos Vivendi Universal posiluje svoje postavení snad ve všech směrech. Stále významnější roli v něm navíc hraje Internet, který představuje vhodné přenosové médium pro řadu dalších oblastí, jimž se Vivendi věnuje. Česká republika v tomto směru za celosvětovým vývojem Vivendi značně zaostává. Žádný z telekomunikačních záměrů se totiž Vivendi zatím u nás nepodařilo prosadit. Budoucnost snad v tomto směru přinese posun, za jak dlouho, to však bude zůstává otázkou.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem serveru Lupa. Jeho specializací jsou poskytovatelé připojení a technické aspekty Internetu.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).