Hlavní navigace

Vltava se vlévá do Dunaje

Matúš Serdula

Computer Press prostřednictvím své bratislavské pobočky začátkem tohoto měsíce koupil největší slovenský internetový obchod Dunaj.sk. Předcházejícím majitelem byla investiční společnosti J&T Finance Group. Ta odkoupila poloviční podíl v Dunaj.ks v roce 2001 a jeho stoprocentním vlastníkem se stala až v roce 2003.

Dunaj.sk bol prvým internetovým kníhkupectvom na Slovensku. Založil ho Milan Kováčik, ktorý pri projekte ostal aj po viacerých zmenách majiteľov. Dunaj.sk začala od roku 1999 prevádzkovať spoločnosť Milana Kováčika Dunaj SK so sídlom v Martine.

V roku 2001 Dunaj.sk kúpila Agentúra Ma-Rek. To si mohla dovoliť vďaka vstupu investora, ktorým bola spoločnosť J&T Finance Group. Dunaj.sk sa presťahoval z Martina do Bratislavy, aby dokázal poskytovať kvalitnejšie služby a zrýchliť expedíciu tovaru, keďže podstatná časť zákazníkov sa nachádzala práve v hlavnom meste.

Agentúra Ma-Rek nebola žiadnym nováčikom na trhu internetového podnikania. Už od roku 1996 mala skúsenosti s prevádzkovanim internetového obchodu CDshop.sk, známeho aj ako Music&Media Shop. Ten ponúkal hudbu, počítačové hry a video.

Do roku 2002 boli Dunaj.sk aj CDshop.sk prevádzkované samostatne. Potom došlo k ich spojeniu a CDshop.sk zanikol. Dunaj.sk sa tak rozrástol o širokú ponuku CD a DVD a dostal aj nové užívateľské rozhranie. Z internetového kníhkupectva sa stal internetový obchod s oveľa širšou ponukou tovaru. Predaj podporila aj reklamná kampaň, ktorá vyhrala viacero cien za kreativitu. Obchod si aj naďalej udržiaval pozíciu slovenskej jednotky v maloobchodnom predaji cez internet a ďalej rástol.

Začiatkom tohto roka J&T Finance Group odkúpila aj druhú polovicu podielu v AG Ma-Rek. Okrem hudby, kníh, hier a videa medzi tovar ponúkaný na Dunaj.sk pribudli aj doplnky k mobilným telefónom. Zmeny v Dunaj.sk pod vedením J&T Finance Group končili 1.juna 2003, odkedy obchod prevzal Computer Press.

„Svou úlohu při budování značky Dunaj.sk jsme naplnili. Podařilo se nám spojit 2 projekty Cdshop.sk a Dunaj.sk do jednoho úspěšného produktu a vytvořili jsme z něho lídra na trhu e-komerce na Slovensku. Přistoupili jsme na Slovensku k převratnému kroku, kterým byly masivní reklamní kampaně na e-komercový portál prostřednictvím jiných médií než Internetu. Pro Dunaj.sk jsme vybudovali novou softwarovou platformu. V této chvíli však cítíme, že pro projekt už nemůžeme přinést žádnou další přidanou hodnotu, a proto jsme usoudili, že je ten pravý okamžik z projektu vystoupit,“ vysvětluje Boris Miškovič, manažer projektu Dunaj.sk.

Podrobnosti o finančnej stránke J&T Finance Group už tradične nezverejňuje. Tajná bola suma, za ktorú J&T Finance Group odkúpil Agentúru Ma-Rek, a taktiež tajná je aj suma, za ktorú bol Dunaj.sk odpredaný Computer Pressu.

Medzi plány nového majiteľa patrí zlúčenie sortimentu v Dunaji a Vltave. To znamená, že zákazníci z Česka aj zo Slovenska budú mať na výber rovnaký tovar. Využije sa pritom expedičné centrum v Brne. Po vstupe do EÚ sa znovu zrušia všetky hranice medzi Českom a Slovenskom, čo Vltave aj Dunaju iba pomôže.

Chod Dunaja by mali pravdepodobne aj naďalej zabezpečovať asi dve desiatky pôvodných zamestnancov, ktorí sa starajú o viac ako 50 tisíc slovenských zákazníkov.

UX17

„Akvizice Dunaj.sk pro nás má hned několikerý význam,“ vyjmenovává Jiří Hlavenka, předseda představenstva Computer Press: „Majorita prodávaného zboží nezná hranice mezi Českem a Slovenskem, obě země pro něj přes rozdělení zůstaly jednotným trhem. Proto pro nás rozšíření o Dunaj.sk znamená rozšíření počtu potenciálních zákazníků o 50 procent. Dále můžeme lépe využít našeho expedičního centra v Brně, s desítkami tisíc sortimentních položek, které jsou k dispozici skladem, i pro zákazníky na Slovensku. Převoz přes hranice dnes představuje jen malou překážku, která s pokračující evropskou integrací zcela odpadne. Dále to pro nás znamená přístup k desítkám tisíc dalších zákazníků na Slovensku, kterým můžeme nabídnout produkty a služby Computer Pressu, a konečně jsem potěšen, že získáváme spolu s Dunajem velmi kvalitní a zkušený tým.“

Spojením Vltava.cz a Dunaj.sk na Slovensku pravdepodobne zaniká možnosť rastu ďalších internetových kníhkupectiev. Konkurenti, ako je Martinus.sk alebo Artforum.sk, budú asi iba ťažko konkurovať na takomto trhu. Ťažšie to budú mať aj klasické kníhkupectvá, ktoré už dávno zaznamenali tvrdú konkurenciu zo strany internetového predaja.

Anketa

Koľko miliónov zaplatil Computer Press za Dunaj.sk?

Našli jste v článku chybu?
18. 6. 2003 17:11
xxz (neregistrovaný)
Jo, jo, přesně tak. A v době, kdy Vltava (polovina roku 1997) vznikla byl docela problém registrovat jakýkoliv obecný jméno jako doménu.
18. 6. 2003 13:53
LK (neregistrovaný)
Protože první s tím přišel Amazon (Amazonka) a nabízel knihy.