Vodafone zablokuje VoIP. Kdo zablokuje Vodafone?

Německý operátor Vodafone hodlá ve své mobilní síti třetí generace zablokovat do dvou let služby internetové telefonie (VoIP). Důvodem je samozřejmě přibouchnutí dveří do vlastní sítě konkurenci před nosem, avšak je podobný krok vůbec slučitelný se základním kamenem Internetu - otevřeným přístupem?

Aleš Miklík - nová karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Německý operátor Vodafone hodlá ve své mobilní síti třetí generace zablokovat do dvou let služby internetové telefonie (VoIP). Důvodem je samozřejmě přibouchnutí dveří do vlastní sítě konkurenci před nosem, avšak je podobný krok vůbec slučitelný se základním kamenem Internetu – otevřeným přístupem?

VoIP bývá často označována za dlouho očekávanou „killer aplikaci“, která po období váhání nad splasklou internetovou bublinou opět láká masy lidí k novým technologiím. Pokud kromě problematických výměnných sítí něco tlačí na rychlý rozvoj broadbandu, je to právě internetová telefonie – a stejně jako v případě sdílení obsahu, i zde je poražený „protivník“, kterému se ukusuje z profitu. Zatímco však nahrávací společnosti v boji s P2P sítěmi úspěšně používají platné zákony, telekomunikační operátoři stojí proti VoIP konkurenci osamoceni a stát tak naopak často stojí spíše na straně svého „nepřítele“.

Regulační instituce totiž chválabohu zatím VoIP na prsty nešlapou, alespoň ne tolik, aby jejím poskytovatelům bránily v rozšíření. Návrhy na její regulaci až na výjimky skončily pod stolem a v atmosféře, kde se zástupci Evropské unie vyjadřují v tom smyslu, že telefonní hovory jsou příliš drahé a je třeba s tím něco dělat, ani nelze výraznější zhoršení pozice VoIP očekávat. Není potom divu, že telekomunikační operátoři, kteří se nestíhají s novým trendem vyrovnávat, pak sahají po nestandardních řešeních. Časté je blokování portů, užívané nejrozšířenějšími VoIP službami, občas na povrch prosákne zvěst i o subtilnějších metodách, jako je umělé navyšování latence, důležité pro kvalitu hovoru při internetovém volání.

Je samozřejmě otázka, nakolik je provoz internetové telefonie v současných mobilních sítích (byť třetí generace) efektivní a kvalitní v tom smyslu, v jakém to očekávají její provozovatelé a uživatelé. Problém blokování přístupu k vybraným „nevítaným“ službám se však týká i pevných operátorů a klasických ISP, a to je již věc, kterou je důležité řešit pokud možno hned. Evropskou unii tak brzy čeká zajímavé rozhodování o svobodě poskytovatele nakládat se svojí sítí podle svého (samozřejmě u různých monopolů bude takové rozhodování o něco snazší) při udržení otevřeného a svobodného světa Internetu. Pokud totiž může jeho rozvoj něco ohrozit, pak je to konkurenční soutěž, ve které místo souboje o kvalitnější nabídku probíhá vyřazování protivníka sabotáží jeho služeb.

CIF16

A příklad si Evropa v tomto případě může vzít ze Spojených států: v březnu tohoto roku zdejší regulační úřad (Federal Communications Commission, FCC) řešil případ, kdy Madison River, DSL poskytovatel pro americký Jihovýchod a Středozápad, bránil svým zákazníkům v užívání VoIP služeb společnosti Vonage. Zásah odstupujícího ředitele FCC Michaela Powella byl rychlý a přesný: pokuta 15.000 dolarů pro Madison River a okamžitá náprava situace. Případ je pro Evropu inspirativní i v ohledu samotného Michaela Powella a jeho přístupu ke svobodě Internetu. Jeho Čtyři pravidla svobodného Internetu [PDF, 101 kB] by si mohl nad svůj stůl zarámovat každý odpovědný vedoucí místního regulátora a ředitelé telekomunikačních operátorů a ISP:

  1. Uživatelé by měli mít právo na přístup k legálnímu obsahu dle svého výběru.
  2. Uživatelé by měli mít právo provozovat legální aplikace dle svého výběru.
  3. Uživatelé by měli mít právo připojovat k síti zařízení podle své volby.
  4. Uživatelé by měli mít právo získat smysluplné informace o servisních plánech.

Ideál ovšem zřejmě neexistuje, což se týká i protidiskri­minačního principu v americkém federálním telekomunikačním zákoně, podle kterého FCC postupoval. Týká se totiž jen telekomunikačních poskytovatelů a zcela opomíjí kabelové, jako by se „Internet po drátě“ lišil od „Internetu po kabelu“. Díky tomu se i kauza s blokováním Vonage jen odsunula do chvíle, kdy jej začal blokovat první poskytovatel kabelové televize a Internetu. Podle všeho nás tedy ještě čeká dlouhá cesta, než si na VoIP zvyknou tradiční operátoři – a regulační orgány. Kéž by jim to trvalo jen tak krátce jako jejich uživatelům…

17 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 7. 2006 8:43

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»