Hlavní navigace

Volání na čísla Dattelu je dražší

Marek Antoš

Je známou skutečností, že stále ještě existují telefonní ústředny, které mají jednu - z hlediska zákazníka - velmi sympatickou vlastnost: účtují jen jeden impuls za libovolně dlouhý hovor. Pro připojence k Internetu je to ideální možnost - pokud se ale nepřipojuje k poskytovateli připojení s uzlem na Dattelu.

Ne, nechystáme se znovuobjevit Ameriku, tato informace není nijak tajná, ale přesto se o ní mnoho neví. Voláte-li ze staré ústředny, která má zmíněnou „optimalizaci poplatků“, k poskytovateli připojení, který má svuj uzel u Dattelu, platíte impuls za každé dvě minuty spojení, stejně jako na ústřednách s tarifikátorem.

Telefonní seznam to drobným písmem pod čarou konstatuje velmi lakonicky:

"Ze všech telefonních stanic v UTO Praha jsou odchozí volání na čísla začínající 9 časově tarifována, tj. i u analogových ústředen, kde dosud není zaveden časový tarif"

Cifrou 9 přitom vedle telefonů v „satelitních“ vesnicích a městečkách kolem Prahy začínají právě čísla Dattelu. Tento problém se ukazuje jako aktuální práve v poslední době, když se k Dattelu přesouvá řada pražských poskytovatelů připojení. Své uzly tu dnes vedle „firemního“ NetForce má také CZCOM, Global One, Telenor Internet, EUnet Czechia a dílem i Video On Line; další jsou zřejmě na cestě. Není se čemu divit – Dattel nabízí v určitých ohledech poskytovatelům lepší služby než SPT TELECOM a navíc jim odevzdává část poplatků, které při spojení k „jeho“ poskytovatelům uživatelé protelefonují. Je to logické – když poskytovatel přejde k Dattelu, přivede s sebou řadu volajících na svá čísla a z každého provolaného impulzu musí SPT TELECOM Dattelu kousek odevzdat; když se tedy Dattel s poskytovatel o tento poplatek rozdělí, stále na tom vydělá.

Přestože analogových ústředen bez tarifikátoru valem ubývá, stále ještě existují – pro účastníky na těchto ústřednách se tak nabídka poskytovatelů, kteří jsou u Dattelu, stává dosti nevýhodná; často to ovšem vůbec nevědí a jen se diví při pohledu na telefonní účet, kde se ta čísla berou. Přestože tím vlastně Telecom znevýhodňuje nabídku svého konkurenta, Dattelu, není v tom nejspíše žádná špatnost. Právě z důvodu rozdělování poplatku mezi SPT a Telecom musí Telecom poplatek podle minuty účtovat, aby měl co odvést Dattelu; v opačném případě by to vlastně musel platit ze svého.

Pokud si tedy ještě užíváte dobrodiní ústředny bez impulsů, bacha na devítku.

Marek Antoš a Petr Souček

NMI17


Starší, související články:

* VOL se přesouvá od Telecomu k Dattelu…

Našli jste v článku chybu?