Hlavní navigace

VOLný Internet může stát měsíčně i tisíce

Marek Antoš

Jsou tomu takřka dva měsíce, co byl spuštěn VOLný. Teprve nyní tedy začínají přicházet telefonní účty za první měsíc jeho existence a řada lidí se nestačí divit. Zvláště se to týká pražských uživatelů na starých ústřednách, kteří byli doposud zvyklí platit dvě šedesát za libovolně dlouhý hovor - VOLný jim zmrazil úsměv.

Předevčírem mi zavolal jeden kamarád, známá postava českého Internetu, abych mu poradil s malým problémem. Jeden jeho známý, který byl do té doby zvyklý platit tak čtyřista korun měsíčně, přešel v září od svého starého poskytovatele na VOLný. Zprvu neměl důvod k nespokojenosti, nyní však přišel telefonní účet a na něm o nulu víc, než obvykle. Na Telecomu si ověřil, že se na jeho ústředně nic nezměnilo a i nadále neumí tarifikovat podle času. Nakonec ho dokonce napadlo, zda nějakým způsobem není domluven SPT TELECOM s Video On Line na tom, že VOL umožňuje tarifikaci svých uživatelů.

Takto jednoduché to není, ale o tom, že za čtyřtisícový účet může VOLný, není sporu. Problém je totiž v tom, že uživatelé VOLného se mohou připojovat pouze na čísla, umístěná u Dattelu. Na rozdíl od původního stavu sice mohou i v Praze využívat tarif Internet 99, ale stále jde o čísla Dattelu. A v tom je ten problém – jak se totiž dočtete v každém telefonním seznamu, volání do sítě Dattelu jsou tarifikována podle času i v případě, že se volá za starých ústředen. Důvod je poměrně jednoduchý: na základě propojovacích smluv musí Telecom Dattelu odvádět část poplatku za určité časové období a kdyby jej od svých zákazníků nevybral, musel by jej platit ze svého. Kromě toho objem těchto hovorů není podle mého názoru tak velký (resp. nebyl před přesunem řady poskytovatelů připojení k Dattelu), takže evidence nepředstavuje tak zásadní problém.

Podle Vladana Crhy, vedoucího tiskového odboru SPT TELECOM, je přitom v Praze dosud 98.000 účastníků z celkového počtu 807.000 bez tarifikace (tedy něco přes 12 procent). Pro tuto skupinu, která je poměrně velká, tak VOLný nemá mnoho půvabů – konkrétně člověk z našeho příkladu zaplatil za jediný měsíc o 3.600 korun více, než kdyby volal na čísla u SPT TELECOMu, byť by musel svému poskytovateli platit. V této souvislosti je dobré připomenout, že musí jít navíc o čísla ve standardním tarifu. Při volání na čísla v tarifu Internet 99 se rovněž účtuje za provolané minuty hlava nehlava, ať už jsou čísla u Dattelu nebo u SPT TELECOMu.

Video On Line má pro tuto skupinu uživatelů zvláštní sérii, která je umístěna u SPT TELECOM ve standardním tarifu, a uživatelé se tak mohou vyřádit za celkem malý peníz dle libosti. Jde o poměrně velmi vstřícný krok, protože je logické, že tito zákazníci, kteří nejsou tlačeni nabíhajícími impulsy, stráví na Internetu mnohem více času a stáhnou větší objemy dat, což je pravý opak toho, co by si poskytovatel připojení přál. Jak mi však potvrdili pracovníci uživatelské podpory, možnost využívat těchto čísel se týká výhradně platících zákazníků, resp. původně platících zákazníků, kteří mají u VOL stále určité výhody, byť už také neplatí.

Nezbývá tedy, než si dát pozor. Když je něco zadarmo, nemusí to ještě znamenat, že to nevyjde draho.

Brand

Marek Antoš


Starší, související články:

Našli jste v článku chybu?
25. 10. 1999 12:03
Petr Souček (neregistrovaný)
Aspoň mně se ozve "volané číslo neexistuje".
25. 10. 1999 10:16
Honza (neregistrovaný)
Mám jen jeden dotaz. Jak je tarifikován hovor na tel. číslo I99, když jej vytáčím bez předvolby?