Já teda hraju především závodní simulátory , takže mám volant v ceně cca 25K a 3 monitorové řešení, takže bych klidně investoval i do VR...A samozřejmě jsem zkoušel VR a zatím krom frajeřiny před návštěvama je to celkem nepoužitelné, tady mluvím o závodních simulátorech jako je assetto corsa, project cars, dirt rally.
Po třech kolech se vám motá šiška jak když máte 3 promile :D To rozlišení toho displeje musí být daleko vyšší než teď je, což neustíhá zase grafická karta, helma musí být daleko lehčí(pocení , zatížení hlavy) a ty dráty - no jak to říct pořád je to v plenkách :D
Jinak flight simulator X je v podstatě už mrtvý(vývojem ne komunitou a addonama, je to 1 vláknová appka s kterou na max detaily mají problemy i moderní HW), alternativa je X-PLANE anebo flightgear tuším ten je kompatabilní i s addonama pro flight sim.
Jinak v reakci na diskuzi i já byl v roce 97 na invexu a zkoušel to 3d, ale tam byl problém s málovýkonným HW navíc tehdá naštěstí se vývoj začal ubírat směrem k 3D akcelerátorům 3DFX apodobně. Kde byla tehdá nvidia se svou rivou :D
Navíc za 5K když jste si koupili 3DFX tak jste ten rozdíl okamžitě viděli třeba ve hře gl quake potažmo v sérii need for speed. Ještě tomu VR dejme tak 2-3 generace cenu do 10.000 bez drátů a bude použitelné :D
Aha, takže asi také nemáte vlastní zkušenosti a ani nečtete reálné zkušenosti ostatních, které tu zazněly („Pokud je headset dobře nasazený, netlačí, tak o něm skoro nevíte.“). Typické. ;-)
Rift jde nasadit zcela volně, nemusí se utahovat. Volitelná zaostřovací vzdálenost je totiž na čočkách upravena ve vertikální ose, dopředu/dozadu nehraje roli. Jde tam nacpat na volno i brýle. Stejně tak jde koupit spoustu alternativních polstrování, pokud vám dodané nevyhovují.
V sedě není problém hrát dlouho. Akorát je mi pak špatně a nemůžu to už zapnout. Takže jsem si dával budíka po hodině :-)
Ve stoje zase nevydržím tak dlouho. U Space Pirate Trainer jsem vydržel nejdéle 40 minut, pak jsem padal únavou. Rekord mám v Longbow Tower Defense v The Lab. To jsem vydržel asi hodinu a půl, ale pak mě šíleně bolela levá ruka, pravé rameno a záda.
Jedinej rozdíl mezi VR a 3D TV bude v rychlosti splasknutí bubliny a je úplně jedno jestli VR splaskne po delší době nebo ne. VR má určitě budoucnost, ale až bude v podobě jako ve startreku tedy celá 3D holo místnost zatím je to sci-fi nemáme ani holozobrazovač kterej by zvlád ubohé 1920x1080x1080 natož vyplnit celou mísntost opravdovým 3D obrazem a ne tím stereoskopickým šidítkem z minulého tisíciletí! A grafické karty co tohle zvládnou tak nejdřív za 30 let možná
Ta pseudoargumentace je velmi běžná. Řada lidí si myslí, že VR je o tom 3D obrazu. VR je ale hlavně o tom, že obraz reaguje na pohyb. Můžu se k věci přiblížit, naklonit se za roh, sehnout se. Při otáčení hlavou skutečně vidíte kolem sebe.
Bohužel ale fakt, že ta helma je 3D, řadu lidí mate a myslí si, že je to hlavně o tom 3D. Přitom VR používají i lidé, co jsou na jedno oko slepí.
Čemu přesně nerozumíte na "Ty funkce, které si nenamapujete na ovladač" ?
Osobně používám HOTAS Saitek x52. S tím už byste uměl? Je na tom i ta myš, pokud byste potřeboval.
A ani ta klávesnice není problém, HTC Vive má kameru a umí vám spojovat obraz. Takže na tlačítku můžete mít zapnutí a vypnutí kamery. Když potřebujete něco napsat na klávesnici, tak stačí přepnout kameru a rázem ji vidíte a není problém na ní začít psát. Popisky sice nepřečtu, ale já beztak při psaní na ruce nekoukám.
Souhlasím s vámi. Takovýto simulátor se s VR skutečně nedá srovnat, je totiž po mnoha stránkách horší :-D (nereálná grafika venku, horší úhly rozhlížení, nepraktičnost (těžko změníte kokpit na jiný typ) atd.).
A nemá ani tu jedinou pořádnou výhodu reálných kokpitů, kterou je hydraulický pohyb. Tam když se spojí to lepší z obou světů, tak je to teprve mazec... ;-)
„Jisteze, letecke simulatory se hraji gamepadem a ovladaji jednim tlacitkem.“
To první jde (zejména při použití shiftu, aby se daly namapovat desítky funkcí), to druhé nikdo netvrdil. Stejně jako můžete na virtuálním kokpitu táhnout kurzor myši, můžete táhnout tím pohledem. U klapek, trimu atd. máte případně i virtuální šipky, když to chcete posunout jen o jednu polohu.
Na letecké páce a plynu tak mám osobně namapované funkce pro létání, ale je fakt zbytečné mapovat si tam třeba vnější osvětlení nebo rozsvícení pásů v kabině A320/B737, když se mi stačí podívat nahoru a přepnout spínač pohledem. Ale nikdo vám nebrání si to namapovat podle potřeby.
V Riftu je i zabudovaný mikrofon, dost lidí v simulacích typu Elite používá software jako Voice Attack, který provádí funkce na základě hlasových povelů. V Elite si tak člověk může představit komunikaci z AI, v FSX kopilota. ;)
„Okolni krajina nikoho nezajima, protoze ti co simulace hraji, letaji jako v realite = podle pristroju.“
Pokud začnu používat podobné argumentační fauly jako vy, tak třeba při VFR letu v kluzáku nebudu pozorovat krajinu, ale jen výškoměr, a jistě na to letiště nějak trefím. ;)
Nekteri zajdou tak daleko, ze si postavi vlastni simulator http://technet.idnes.cz/nadsenci-si-postavili-letecky-trenazer-v-panelaku-letaji-tam-i-profesionalove-1yg-/tec_technika.aspx?c=A090318_174923_tec_technika_vse tohle se s VR neda vubec srovnat.
Jisteze, letecke simulatory se hraji gamepadem a ovladaji jednim tlacitkem. Palubni pocitace se pak zrejme programuji telepaticky.
Mysi to nikdo nikdy neovladal, rozhodne ne nikdo, kdo hraje dele nez 10 minut. V by default dodavanych strojich to ostatne ani neni mozne, protoze funkcnich je jen cast ovladacich prvku.
Okolni krajina nikoho nezajima, protoze ti co simulace hraji, letaji jako v realite = podle pristroju.
Apropos, jakpak si predstavujete, ze pohledem a jednim tlacitkem ... tocite ovladacem, napriklad nastaveni vysky/kurzu/kalibrace tlaku/ atd atd. Takove drobnosti jako trimovani, vyvazeni ... ani nezminuji. I ta mys by byla radove efektivnejsi.
Je to tak. Nejde ani tak o tu absolutní cenu ~20-25 tisíc za PC VR (dřív si lidi kupovali první XT/AT počítače třeba za tehdejších 50 tisíc), ale aby si zdůvodnili ten přínos. Pokud má někdo už teď nabušený herní stroj, baví ho simulátory nebo začínající střílečky, chce se dívat na 3D filmy „v kině“ apod., tak to může být vhodný doplněk.
Pro příležitostné hraní je ta cena dost vysoká. Tam dává dnes smysl PlayStation VR, které stojí „jen“ 10 tisíc.
V nouzi to i na gamepadu jde :), Elite i FSX se tak hraje, samozřejmě je vhodné si nastavit profil s několika shifty a tím počet akcí znásobit (ostatně tak používám i Thrustmaster T.Flight Hotas X).
„(předřečník...) Nemyslim si, ze by nekdo vydrzel hrat neco dele jak hodinu ... Proste si neumim predstavit, ze bych se do nejake VR hry zazral na stejnou dobu jako na PC/konsoli (6hod+).“
:-D Já moc nehraju, VR mám hlavně kvůli vývoji, ale 2-3 hodiny v kuse fakt nejsou problém. Pokud je headset dobře nasazený, netlačí, tak o něm skoro nevíte. Zvlášť opřený i s hlavou v křesle v nějakém simulátoru. Ve stoje v nějaké střílečce je zase samozřejmě náročný ten samotný pohyb a helma je to poslední, co by vás trápilo.
Přesně tak, do pěti tisíc bych neváhal a koupil jenom abych to zřídkavě využil s něčím povedeným jako právě třeba flight simulátory, ale za patnáct si řeknu, že to zatím nechám, až tak mě to neláká(vyzkoušel jsem několikrát). To mám prosím šnekový odšťavňovač za pět tisíc, protože dává jiný druh šťávy než ten vrtulkový, který mám taky a víc využívám :))
Gamepady? Opravdu někdo hraje letecký simulátor na gamepadu? Právě při výběru nového joysticku jsem byl na pochybách, který koupit. Microsoftí joye, které byly špičkou ve svém segmentu trhu se již nevyrábějí a tak jsem nakonec musel koupit Thrustmaster se 16 tlačítky.
Abych pravdu řekl, nedovedu si představit řízení sovětského bombardéru TB3 na gamepadu.
I trolling by měl být kvalitní, ten váš bohužel vypadá jen jako nevědomost skloubená s arogancí, to přece nemůže bavit ani vás, když to tu píšete... :(
Pokud se ale ptáte z opravdového zájmu a jen to zkrátka neumíte slušně podat, tak tedy – ve VR se právě MS Flight Simulator X (Steam verze spouštěná pomocí FlyInside) ovládá vůbec nejlépe. Samozřejmě vidíte ve správném měřítku okolní krajinu, kokpit, můžete se libovolně rozhlížet, naklánět k přístrojům. Ty funkce, které si nenamapujete na ovladač (ať už jednoduchý gamepad jako Xbox One dodávaný k Riftu, nebo letecký joystick, Hotas apod.) můžete přímo v kokpitu ovládat pohledem. Podíváte se na příslušný prvek a stisknete tlačítko akce. Zkrátka podobně jako to fungovalo klasicky na monitoru a ovládání kurzorem myši.
Letecké simulátory nemám zmapované všechny, některé vznikají už přímo pro VR (např. Aerofly FS 2 http://store.steampowered.com/app/434030/ ), předpokládám, že brzy přibude i ovládání dotykovými ovladači pro ruce, pokud už to někde není. Pak bude dojem z kokpitu ještě lepší, protože např. Oculus Touch mají i vibrace a reagují tak, když se něčeho dotknete.
Take si myslim ze se to hodi tak na pout nebo misto karaoke, sipek, apod. :)
Mam doma jen takove to VR na telefon. Aplikace a hry celkem v pohode, ale ta ergonomie to je horsi.
Nemyslim si, ze by nekdo vydrzel hrat neco dele jak hodinu. Je to strasne tezke, boli z toho krk a zmateni v prostoru po sundani taky moc neprida. Nehlede na to, ze lide co to hraji, vypadaji pro okoli jak blazni :) Ale to je mozna muj subjektivni pocit.
Proste si neumim predstavit, ze bych se do nejake VR hry zazral na stejnou dobu jako na PC/konsoli (6hod+).
Me to pripada, ze to bude okrajova zalezitost, jako byly drive simulatory a s tim spojene joysticky s 20+ tlacitky (gamepady je prevalcovali) nebo ruzne volanty pro zavodni simulatory, apod..
Vskutku ... zajimalo by mne, jak budete v MS Flight Simulatoru X (vice nez deset let starem a presto stale jedinem, ktery stoji za hovor), ovladat to letadlo ... s VR na hlave. Nejspise nijak, ale to prece nevadi.
Apropos, mimo jine zarny priklad toho, jako moc se pozenou vydavatele do investic kolem VR, ten trh je totiz jeste o rad mensi, nez trh pro letecky simulator.
Ta pseudoargumentace s 3D televizemi se objevuje pořád dokola a přitom je úplně mimo. :) Technologicky je to něco zcela jiného. I na sledování 3D filmů byla televize od začátku nevhodná kvůli směšně malé průmětně proti kinu (zatímco ve VR se mohu na 3D film podívat na velkém plátně) a jiný obsah prakticky nebyl.
Jako prostá analogie, že něco má na začátku WoW efekt a pak to umře je to taky totální argumentační klam. Spousta jiných technologií ten WoW efekt měla taky a úspěšně pokračuje dál (třeba smartphony).
Jak to dopadne s VR nikdo nevíme, ale opravdu si můžete odpustit takovéhle trapné argumentační fauly urážející inteligenci čtenářů. Nikdo nechce 3D televize, takže VR taky nebude chtít, což bylo dokázat! :-D
„VFX1 vam zjevne take nic nerika, to se psal rok 1995“
Ano, i na tomto Invexu jsem byl. :)
„Pricemz i to VFX bylo po technologicke strance pri srovnani s tim co se nabizi dnes daleko propracovanejsi, nebot to melo display pro kazde oko zvlast, a soucasti byl pochopitelne i zvuk.“
Pardon, že jsem hned na začátku nepoznal, že jen trollujete. Protože Rift má také samostatné displeje pro každé oko, zabudované audio (Vive má slíbené)... jen na rozdíl od VFX1 má na oko 1080x1200 OLED s nezřetelnou mřížkou místo 263x230 LCD s šíleným screen door efektem. Ani ten malý úhel pohledu u VFX1 (FOV 45 místo 100-110 stupňů?) to rozlišení nezachránil, naopak úplně zabil pocit vnoření, když to bylo jako se dívat do studny. ;)
A o latenci, která je tím klíčem k opravdovému vnoření, asi radši mlčíte, že. Stejně jako o snímání polohy v prostoru ve všech osách, ne jen rotaci... ale jak jsem psal, jako trolling dobré, zareagoval jsem, takže máte bod.
„Vasim bezdratovym snum se mohu leda smat“
Jakým snům? Psal jsem, že to řešení bylo už předvedeno a funguje.
https://www.vive.com/cn/accessory/tpcast/
„Ano, Valve ohlasilo vyvoj her, hra se vyviji minimalne 5let“
:-D Každá hra není Kingdom Come: Deliverance. I ve svém příspěvku jsem už několik existujících AAA titulů uvedl (Elite, Flight Simulator, ...), střílečky s ovladači už jsou také dostatečně dobré a zábavné na delší hraní (arkádové Death and Buried nebo hardcore Onward). Ostatně sami jsme jednu multiplayerovou vesmírnou střílečku ve verzi pro VR vydali už loni (je to alesamozřejmě indie, ne AAA :)).
http://store.steampowered.com/app/548080
Vskutku ... Kdopak ze zdejsich ctenaru si VR, a to vcetne moznosti si predmety osahat, zkousel na Invexu? VFX1 vam zjevne take nic nerika, to se psal rok 1995. Pricemz i to VFX bylo po technologicke strance pri srovnani s tim co se nabizi dnes daleko propracovanejsi, nebot to melo display pro kazde oko zvlast, a soucasti byl pochopitelne i zvuk.
Vasim bezdratovym snum se mohu leda smat, staci se podivat, jak uzasne funguje bezdratove pripojeni tzv "smart" TV. A to je ta televize dratem pripojena k elektrickemu rozvodu, takze ji nejaky vykon a spotreba potize necini.
Ano, Valve ohlasilo vyvoj her, hra se vyviji minimalne 5let. Jedna nebo dve hry, to tak odpovida tomu co vyslo prave pro VFX1.
Lidi to moc nekupují, ale my jsme nadšení a jen čekáme, až někdo vymyslí způsob, jak to těm blbým lidem vnutit.
Jasná BUBLINA.
V současné době už není výrobce, který by vyráběl 3D televize! Nikdo nechtěl na nos ani lehounké polarizační brýle!
VR headset se hodí tak leda na pouť, hned vedle naklápěcího simulátoru. Drahá pochybná zábava na pět minut a hurá pryč.
„(fd) Bublina kolem VR tu jiz nekolikrat byla“
Ne, skutečné VR tu nikdy nebylo, toto je poprvé, kdy je to na dostatečné technické úrovni. Zpoždění obrazu za pohybem do 10-20 ms, šířka pohledu okolo 100 stupňů, relativně postačující rozlišení bez obtěžujícího rastrového efektu (screen door effect), velice přesné detekování a zobrazení polohy v prostoru – jak brýlí, tak ovladačů pro ruce. Tento efekt vnoření nebyl dříve možný, srovnání s 3D kiny/televizí je technologicky mimo.
„a stejne to dopadne i nyni - tzn umre“
OK, řeknu to hráčům, které denně vidím v Elite, Dead & Buried atd., že už by je to pomalu mělo přestat bavit a měli by headsety zase prodat a zapomenout. :-D
Ten postřeh s joystickem je nicméně trefný. Právě zažraní hráči „okrajových“ žánrů jako simulátorů VR propadli, v diskuzích píší, že už se nelze vrátit k hraní na monitoru. A skutečně Elite, Eve, Flight Simulator, X-Plane, DiRT Rally, Project Cars, Eurotruck simulator apod. se v tom hrají dobře. Jediná otázka tedy je, jestli a kdy se z toho stane masovka, jak píše i Honza Sedlák.
Tříáčkové tituly už nějaké existují, Valve hlásí vývoj 3 nových velkých VR her, současně vyvíjejí vylepšenou verzi ovladačů pro ruce (aby s Vive dohnali Oculus Touch, které jsou ergonomičtější).
„(Jan Sedlák) Mnozí za technologicky nejvyspělejší VR headset považují Vive od firmy HTC“
Právě že headset má Vive slabší. Používá čisté fresnelovy čočky, které dělají v obraze nepěkné kruhy (Rift používá hybridní, kde je to míň patrné, obraz je ostřejší, Playstation potom používá konvenční čočky, kde není tenhle problém vůbec). Lepší ale mají sledování polohy v prostoru, u Riftu kamery nepokryjí tak dobře velký prostor a je náročnější si to dobře nastavit (+ větší požadavky na USB připojení).
„Ten vyžaduje výkonné PC“
Zrovna Oculus používá technologie ATW (asynchronous time warp) a ASW (asynchronous space warp), které umožňují mít 90Hz VR zážitek i pokud hra stíhá renderovat jen 45 fps. Od SDK 1.10 z konce loňského roku se to navíc aktivuje automaticky, vývojáři nemusí nic dělat. Díky tomu byly také sníženy původní minimální HW požadavky z i5 a GTX970 na i3 a GTX960.
„a stále se připojuje nemotorným kabelem, který překáží při manipulaci.“
Už před nějakou dobou byl pro Vive představen bezdrátový modul, pro Rift bude předpokládám také následovat.
Nástup VR nebyl na začátku tak masový, jak se předpokládalo/doufalo, ale i tak se dá počítat s násobným nárůstem každý rok a je to otázka několika málo let (a možná dalších a levnějších generací VR), než se dostatečně rozšíří, aby byl víc zajímavý i pro tvůrce obsahu.
Pokud se jedná o herní svět, situace je stále méně příznivá pro hráče okrajových žánrů.
Všichni výrobci, kteří vyráběli kvalitní cenově dostupné joysticky buď zlevnili výrobu nebo zcela ukončili. Teď je možné koupit jen levný plastový joy nebo drahý hliníkový. Nic mezi tím není. Škoda.
Osobně se mi myšlenka VR brýlí líbí více, než TrackIR a jeho klony, ale za současnou cenu raději zvolím alternativu k TrackIR.
Bublinna kolem VR tu jiz nekolikrat byla, dopadlo to vzdy stejne a stejne to dopadne i nyni - tzn umre.
Je to exaktne stejne jako 3D televize.
Kolik % hracu (protoze o hrach je rec predevsim) ma joystick? Pricemz jde o zarizeni, ktere lze poridit jiz nejmene 30 let, za par desetikorun z bazaru kdyz na to prijde. Lepsi kusy stoji tisicikoruny, coz je stale o rad mene, nez pouze zobrazovadlo pro VR.
Staci se pak podivat na HW statistiky steamu, to je realita toho, na cem se hry hraji. Realne ma HW na kterem by vubec bylo mozne VR uvazovat 1-3% hracu. Konzole se svym tragickym vykonem i na beznem zobrazovadle to nijak nevytrhnou.
Zajimave je take se jit podivat k nejakemu imaxu, vidite ty nekonecne fronty? kazdy uz tam totiz byl, vyzkousel si to, rekl ze to bylo fajn, a priste se tam stavi ... se svymi detmi nebo vnuky, az nejaci budou.