Hlavní navigace

Výběr ze Startup Show 2011: Tyhle weby nás baví. A vás?

7. 9. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Prohlédli jsme si jednašedesát českých internetových počinů, jejichž autoři se přihlásili do letošní Startup Show, a vybíráme z nich deset takových, které nás oslovily – ať už nečekaným nápadem, sympatickým přístupem či pečlivým zpracováním.

Organizátoři konference WebExpo v pondělí zveřejnili seznam účastníků letošní Startup Show. Zatímco ve třech předchozích ročnících se přihlásilo vždy kolem třiceti zájemců (v roce 2008 vyhrál OnTheRoad.to, předloni NejŘemeslníci a loni Bijk), letos budou mít porotci dvakrát víc práce. A to ještě organizátoři dvě desítky přihlášených vyřadili, jelikož autoři nesplnili ani základní podmínky účasti, tedy spuštění po prvním lednu 2010 a funkční alespoň betaverzi.

Důvodem, proč se do soutěže letos přihlásilo dvakrát víc zájemců, je vedle tradiční snahy podnikatelů, podnikavců a internetových kutilů přitáhnout ke svému výtvoru pozornost, také hlavní cena, totiž milionová investice do vítězného nápadu, kterou přislíbil jablonecký Miton.

To všechno jsou startupy

Jak je z počtu 61 přihlášených vidět, startupová horečka u nás nejen nekončí, ale stále stoupá. „Pojem startup se dočkal takového nadužívání, že někteří už nazývají startupem i to, že ráno vstali z postele,“ glosovala to webdesignerka Lenka Melčáková.

A opravdu, ve startovní listině najdeme leccos: komunitní web jako vystřižený z roku 2000, tajemné systémy online marketingu zahalené do typické slovní mlhy, projekty, které zatím nenabízejí nic než mnohoslibnou úvodní obrazovku, „blbinky z Webtrhu“ i vyložené, byť jistě velmi pracné podivnosti. Znáte například zbrusu novou sociální síť z Polabí Nice­world? Nebo Mygrouponclone, instantní PHP kód pro zpozdilé zájemce o spuštění slevového serveru, který sám sebe prodává s poloviční slevou, takže přijde „jen“ na 9999 korun?

V seznamu přihlášených najdeme také množství kopií úspěšných zahraničních projektů. Třeba slovenská Superfaktura.sk se zjevně inspirovala u českého Fakturoidu, který loni získal Zvláštní cenu v anketě Křišťálová Lupa.

Máme-li ještě najít nějaký trend, jsou tu náznaky, že po loňské sezóně slevových serverů přichází sezóna osobního online účetnictví. Mezi přihlášenými jsou hned tři takové projekty inspirované úspěchem amerického Mint.com (založen v roce 2006). Jsou to Futu, Moře financí a MyExpenses. Zatímco ale hromadné slevy našly v Česku okamžitě živnou půdu, u těchto aplikací se to ve společnosti sužované chronickou nedůvěrou, kde se většina lidí bojí zadat online i číslo platební karty, sotva podaří. 

Otázkou je, proč je vůbec mezi startupy zařazen třeba Portál pre ženy nebo Wokna.cz – „tři webové magazíny propojené mezi sebou informující o technologiích společnosti Microsoft“. Vzhledem k tomu, že Microsoft je zároveň hlavním partnerem konference, působí to spíš jako nepatřičný pokus o reklamu. Jak je vidět, debata o tom, co vlastně je a co není startup, ještě zdaleka není u konce. Bylo by dobré vymezit tento pojem trochu přesněji než jen jako „libovolný web, který jeho majitel přihlásil do startupové soutěže“.

Mezi množstvím hlušiny se najdou nápadité výtvory, které si zaslouží vaši pozornost. Aniž bychom chtěli fušovat do řemesla porotě, zkusili jsme jich deset vybrat.

Deset českých startupů, které nás baví

  • Celebrio – webový operační systém pro seniory se zhoršeným zrakem, motorikou nebo strachem z počítačů
  • Clipsan – YouTube pro náročné (ovšem za peníze, za hodně peněz)
  • Dueto – čistě provedená seznamka propojená s Facebookem
  • Infinitum – strategická hra na skutečné mapě České republiky s chytlavým příběhem
  • Kamseletí – „spolujízda“ pro piloty malých letadel a jejich potenciální pasažéry; odvážné!
  • Kari – jednoduchý a plně funkční systém pro správu společných výdajů na domácnost
  • Motivátor – (snad až příliš) propracovaná aplikace pro ty, kdo chtějí zhubnout
  • Plugo – e-shop přímo na Facebooku snadno a rychle
  • Tripomatic – online plánovač výletů, o kterém jsme psali podrobně minulý týden
  • Tweetport - rozesílá e-mailem denní nebo týdenní „výcuc“ z Twitteru, pokud ho nestíháte průběžně číst – bez odsouhlasení „trvalého příkazu“ na tři dolary měsíčně přes PayPal si ho ovšem nevyzkoušíte

Jak jsme testovali

Každý podobný výběr naráží na značná metodologická úskalí. Jak se v takové lavině internetové tvořivosti zorientovat a nezešílet z ní? Mohli bychom zvlášť známkovat originalitu nápadu, propracovanost obchodního modelu, technické řešení, uživatelský komfort nebo grafický design. Jenže nabídka je tak rozmanitá, že snaha stanovit taková jasně definovaná kritéria a porovnat startupy podle nich ztroskotala.

Místo toho jsme se rozhodli následovat instinkt. Vybrali jsme weby, které nás „baví“. Pamatujete si, jak jste poprvé zavítali na Delicious, Facebook, Foursquare, Quoru nebo [dosaďte svůj oblíbený startup]? Takové to nejasné tušení, že tohle by mohl být dobrý nápad, na jehož uskutečnění už někdo důkladně zapracoval? 

Takový startup nemusí hned nutně vydělávat velké peníze ani měnit svět. Jde tu o první uživatelův zážitek: tohle se mi líbí, působí to sympaticky, někdy by se to mohlo mně nebo někomu jinému hodit. Budu si to pamatovat a nejspíš se sem ještě vrátím. Vybrali jsme tedy weby, kterým se podařilo v okoralých duší redaktorů serveru o českém internetu aspoň zárodek takového zájmu vyvolat. 

Nespravedlivě znevýhodněné jsou tudíž projekty zacílené na velmi úzkou (a úplně jinou) cílovou skupinu. Nejtypičtější ukázkou je webaplikace Idea StatiCa pro návrh stavebních konstrukcí. Patří sem i aplikace PSDdark která umí automaticky „rozřezat“ grafické návrhy webů a převést je na HTML. Pro webdesignery jistě užitečná pomůcka, ale právě jen pro webdesignery.

BRAND24

První nutnou (ale ne dostačující) podmínkou pro zařazení do našeho výběru bylo, aby web vůbec bylo možné vyzkoušet. Nemohli jsme si prohlédnout startupy, které v našem prohlížeči nefungovaly (EduRibbon), ani ty zatím uzavřené pro veřejnost (Testomato, Cargo, LaBasta, Universtor, OpenBrand a další). Otestovat jsme nemohli ani facebookovou aplikaci BestFacebookGir­ls, která se dožadovala práva psát na naši zeď, protože to zkrátka nedovolujeme žádné aplikaci.

Pokud se chcete ještě před samotnou Startup Show, která vyvrcholí na konferenci Webexpo poslední zářijový víkend, setkat s jejími organizátory a s tvůrci některých projektů, můžete přijít ve čtvrtek ráno na OpenCoffee věnované právě tomuto tématu.

Který se startupů soutěžících ve StartupShow 2011 se vám nejvíc líbí?

  • Celebrio
    4 %
  • Clipsan
    9 %
  • Dueto
    5 %
  • Infinitum
    13 %
  • Kamseletí
    4 %
  • Kari
    14 %
  • Motivátor
    6 %
  • Plugo
    10 %
  • Tripomatic
    18 %
  • Tweetport
    2 %
  • Některý jiný
    15 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář. Zajímá se o digitální technologie a pozoruje, co s námi dělají. | LinkedIn | Twitter

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).