Hlavní navigace

Vybírají ženy, objednají muži

19. 1. 2004
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Trendy internetového obchodu se nejlépe sledují před Vánocemi. Tehdy v krátké době proběhne nejvíce objednávek a vysledované chování se projeví i v dalších měsících. Zeptali jsme se internetových obchodníků, kdy lidé nakupují, zda jsou náročnější Pražané nebo jestli už online nakupování propadly i ženy.

Nechtěl jsem napsat článek o vánočních obchodech ve stylu zpravodajských deníků. Jestli obchodníci uvedou obraty a jejich růst podle pravdy, nebo si je vymyslí, to těžko někdo zjistí a nejspíš to není ani důležité. Proto jsem se provozovatelů online obchodů ptal především na trendy v předvánočním nakupování.

Z šesti oslovených odpověď do uzávěrky poslali tři: Ondřej Fryc za Internet Mall, Petr Král za InternetShops a Petr Šebek za Obchodní dům (v tomhle pořadí).

Oslovení obchodníci svorně uvedli, že letos začaly vánoční nákupy o něco dříve než v minulých letech.

Nevím, jestli lidé začínají pořizovat vánoční dárky, ale zvýšený obrat je znatelný už od začátku října. Zájem kulminuje někdy kolem konce listopadu a trvá v podstatě až do posledních dnů před Vánocemi, shrnuje letošní zkušenosti za všechny Petr Šebek.

Nikdo z oslovených si netroufl odhadovat, z jakých důvodů loni zákazníci vánoční dárky objednávali dříve, ale nevypadá to, že by více utráceli díky hromadnému zavedení plateb úvěrovými kartami: Drtivá většina zákazníků platí hotově při doručení zboží, říká Ondřej Fryc. U InternetShops podíl plateb kartou předem dosahuje již 20 procent: Naši zákazníci si zvykají i na tento druh platby, tvrdí Petr Král. Tento trend ovšem nepotvrzuje Ondřej Fryc, podle něhož vzrostl počet hotových plateb. Dle Krále se také rozmáhá doručování kurýrní službou na úkor dobírky České pošty.

Loni se také poprvé výrazně projevila internetizace domácností. „V současné době zákazníci objednávají již celý den, tedy včetně večera i noci. Velké procento objednávek se postupem několika let přesunulo ze všedního dne do víkendu, tedy na sobotu a neděli,“ říká Petr Šebek. I tak je ale nejvíce objednávek stále pořizováno během pracovní doby odpoledne.

Zajímalo mě i, jak se liší zákazníci z Prahy od zákazníků v ostatních regionech. Zajímavé jsou odpovědi mimopražských obchodníků: Pražští zákazníci jsou náročnější. Mají požadavek na kratší dobu dodání, závoz domů bývá později večer, uvádí Petr Šebek. A Petr Král k tomu dodává: Dražší zboží (například značková elektronika) se prodává lépe v Čechách než na Moravě.

Trochu pod vlivem článku Alfreda Hermidy Women put off by gadget shopping z BBC jsem se obchodníků zeptal i na podíl žen mezi zákazníky. Všichni se shodli: Zvyšuje se. Zároveň ale Ondřej Fryc dodává: Většinou to ale bývá tak, že ženy vyberou a pak zadají svému manželovi, aby to koupil. Potvrzuje to i Petr Šebek: „Vaše manželka udělá objednávku, ale do objednávky uvede vaše jméno, protože s vámi budeme řešit jednak placení a jednak dovoz zboží. Stává se to zcela běžně.“ Petr Král: Jsou to pak většinou manželky a partnerky zákazníků, které se na objednávku ptají.

Pánové mě shodně vyvedli z omylu. Myslel jsem si, že před Vánocemi jde lépe na odbyt dražší zboží. Před Vánocemi se kupují spíše levnější věci, které mohou lépe sloužit jako dárek, říká Ondřej Fryc. Jedná se o relativně malé, tedy stokorunové částky, ale nabíhají počty prodaných kusů, dodává Petr Šebek.

A které že komodity šly nejvíce na odbyt? Naším hitem byly dva modely discmanů značky Hyundai a kuchyňský robot od Bosche, to platí pro Obchodní dům. V obchodech sítě Internet Mall to bylo podobné: Nejvíce se zřejmě prodávaly MP3-přehrávače. Je to ideální dárek a navíc trh MP3-přehrávačů dramaticky roste. Totéž se týká všeho kolem technologie DVD. Foťáky, zejména digitální, a kamery také zaznamenaly velký vzrůst. A pak pochopitelně již zmiňované ‚dárkové‘ zboží jako kávovary, kuchyňské roboty, mobilní telefony apod.

BRAND24

Petr Král doplnil artikl z Vltavy: Z knih patřily mezi bestesellery životopis Madeleine Albrightové, Umění klamu Kevina Mitnicka nebo knihy Paula Coelha. Z hudby se čím dál více prodávají čeští interpreti, jejichž CD jsou o poznání levnější, než je tomu u zahraničních. Jaromír Nohavica, Kabát, Radůza a bratři Ebenové prodali dohromady na Vltavě přes 5.000 kusů CD.

Z odpovědí provozovatelů obchodů mně vychází pro letošní rok několik důležitých poznatků: Na Vánoce se obchodníci musejí připravit již před koncem října. Prodávat budou lépe drobné zboží, i když Petr Šebek by možná úplně nesouhlasil. Obchody bude třeba připravit na uživatele s připojením z domácnosti. Pro Pražany (ale trend je neúprosný a nejspíš se zhýčkanost rozšíří i do dalších částí země) je třeba připravit možnost volby času doručení i ve večerních hodinách a o víkendu. Je nutné prodávat (a doručovat) až do Štědrého dne a myslet na to, že za mužskými jmény se často skrývají vládci domácích rozpočtů v sukni. Několikanásobné zvýšení odbytu za válečné přípravy stojí.

Koupili jste vánoční dárky na Internetu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).