Niklas Zennstrom a Janus Friis začali před lety provozovat výměnný systém Kazaa, který ale narazil na odpor velkých hudebních a televizních společností, jež si stěžovaly na vysokou míru pirátství. Když začalo být jasné, že projektu Kazaa ujíždí vlak, vrhli se pánové na Skype. A podařilo se. Vymysleli a uvedli do provozu projekt, který loni za 2,6 miliardy USD koupil eBay. V současnosti oba stále pracují pro Skype a jak se zdá, mají dostatek času vymýšlet nové internetové koncepty, jako je The Venice Project.
V rozhovoru pro GigaOM Janus řekl, že eBay ví o jejich nutkání neustále něco vymýšlet a neznamená to, že by chtěli projekt Skype definitivně opustit. Stále se tedy naplno věnují Skypu a pro Venice shání schopný management tým. V rozhovoru zazněla ještě jedna zajímavá skutečnost: Kazaa i Skype využívají část z technologie Global Index. Stejně tak Venice projekt bude postaven na této technologii, která je však doplněná o další vylepšení zajišťující například streamování videa.
Global Index je vyvíjen společností Joltid Global Index Software, ve které mají Niklas Zennstrom i Janus Friis podíl a která nebyla součástí transakce „Skype-eBay“. Proto není bez zajímavosti, že celý projekt Venice je vyvíjen mimo eBay, nad čímž se již několik měsíců podivují nejenom internetoví novináři. Předpokládalo se totiž, že právě Venice bude jedním z dalších kroků směřujících k vytvoření velké multimediální platformy. eBay navíc úzce spolupracuje s portálem Yahoo, který je znám jako velký milovník Hollywoodu a televizních společností působících v Los Angeles.
Jak ale bude The Venice Project fungovat? Tak za prvé dostane jiné jméno. Beta testování pro velmi omezenou skupinu uživatelů (100 lidí) již probíhá a oficiální spuštění je datováno ještě na konec tohoto roku. Venice projekt byl měl nabízet zajímavý televizní a video obsah dodávaný přímo od velkých společností jako Warner, Sony a další. Zájemce bude muset učinit jediné – stáhnout si malý program, který je velmi jednoduchý na ovládání.
Kvalita videa by měla být téměř stejná, na jakou jsme zvyklí u běžného televizního vysílání, a z hlediska konektivity bude potřeba 1Mbit linka. Důležitý je fakt, že systém bude fungovat na principu peer-to-peer. Tudíž nebude existovat žádný centrální server, odkud by videa šla stáhnout, a celé vysílání bude streamované přímo na webu. To minimálně velmi ztíží nelegální šíření obsahu mezi uživateli, protože nepůjde jednoduše video uložit na pevný disk k pozdějšímu přehrání.
Venice projekt bezesporu vstupuje na tvrdě konkurenční trh. Společnost News Corp například nedávno zveřejnila, že nabídne televizní obsah přes svoji komunitní sít MySpace.com. A další společnosti jako YouTube (Google), Grouper nebo Veoh mají o online vysílání také velký zájem. Sledování videa online se prostě stává masovou záležitostí (alespoň v USA).
Důležité bude, jak se podaří nastavit obchodní model, který má být velice podobný klasickému obchodnímu modelu běžných TV stanic. Prodej reklamy by tak měl představovat hlavní zdroj příjmu všech projektů nabízejících online video obsah. Resumé? Televizní společnosti chtějí umisťovat na web svůj obsah, zadavatelé jsou ochotni platit za reklamu, takže zbývá vyřešit otázku, kdy a kdo si z koláče online videa ukousne největší kus.