Vydělat na fotografiích můžete i bez fotobanky

Vrátili jste se z dovolené s foťákem plným pěkných záběrů a máte pocit, že byste si je nemuseli ponechat pro sebe? Mikrofotobanky sice na první pohled nabízí zajímavé zisky z prodeje fotografií, ve skutečnosti je ale cesta k dobrému výdělku složitá a vyžaduje jistou dávku trpělivosti. Existují ale i jiná řešení, která vám při troše štěstí umožní fotky na Internetu zpeněžit.

Minulý týden na Lupě vyšel článek, který se věnoval možnosti prodeje digitálních fotografií prostřednictvím mikrofotobank. Tentokrát se podíváme na to, jakým způsobem lze na fotobankách vydělat a jaké existují další alternativy zpeněžení fotografií na Internetu.

Klasické mikrofotobanky zaznamenávají v posledních letech velký boom. Jsou pro většinu menších médií i tvůrců reklam či obalů levným zdrojem kvalitní a originální grafiky. Menším webům či časopisům se služby fotobank vyplatí více, než zaměstnávat vlastního fotografa. Fotobanky samozřejmě využívají i větší subjekty, především jako zdroj doplňkových fotografií.

Dá se ale na fotkách prostřednictvím fotobanky opravdu zbohatnout? Pokud patříte mezi zkušené fotografy profesionálního ražení, kteří generují opravdu kvalitní fotografie takřka každý den, a soustředíte se přitom na témata, které se dají dobře komerčně využít, pak jsou vaše šance na dobrý výdělek, při správném rozvržení fotografií mezi fotobanky, poměrně vysoké. Pokud ale očekáváte nějaké vyšší zisky, je potřeba počítat s tím, že to bude nějakou dobu trvat. Při pěti nahraných fotografiích denně asi dva až tři roky. Navíc kvalita fotobank se neustále roste a zaujmout, ale hlavně prodat je stále těžší.

Obecně lze ale říci, že autorům tvořícím vektorovou grafiku se vstup do fotobank rozhodně vyplatí a zisky jsou daleko rychlejší i zajímavější. Pokud jde o běžného nadšeného fotografa, který si pořídí snímky například z dovolené nebo výletu, tam už je otázka ziskovosti o poznání komplikovanější. Předně, proces nahrání a schválení fotografií je poměrně dlouhý a úmorný. Neumíte-li anglicky, nemáte téměř šanci na úspěch. Pokud nejste opravdu výjimeční, talentovaní a nemáte „čich“ na témata, která se budou dobře prodávat, vaše šance na zisk je velice malá. Co tedy s fotografiemi, které jsou krásné a ze zajímavého místa, zůstanou jen vzpomínkami na dovolenou? Následující řádky nevnímejte jako univerzální návod, ale spíše jakou soubor poznámek pro možnou inspiraci. Osobně se domnívám, že pro většinu „běžných“ fotografů je výnosnější zisk z reklamy než z přímého prodeje fotografií.

Tvorba turistických průvodců

Pokud jste se v poslední době chystali na dovolenou na nějaké ne zcela tradiční místo, pak jste o něm možná zkoušeli najít nějaké informace na Internetu. Komplexně a dobře udělaných turistických průvodců je na webu ale málo, na tom českém úplné minimum. A právě zde se podle mého názoru otevírá prostor, který jako fotografové můžete poměrně snadno využít.

Při výběru prezentované lokality je dobré se zaměřit na netradiční místa. Šance, že se dostanete na první místa ve vyhledávačích po zadání hesel jako Chorvatsko, Paříž nebo Praha, je mizivá. Smysluplnější je tak vytvořit například průvodce Arménií či Moldávií. Web ale nemusí mít nutně podobu turistického průvodce. Můžete ho věnovat čemukoli, k čemu máte dostatek fotografií, znalostí a zkušeností.

Pokud se nechcete tvorbě průvodců věnovat profesionálně, pak vám pro začátek postačí i například obyčejný blog na Blogger.com či stránka na Google Sites. Pochopitelně je ale možné zvolit jakýkoli jiný hosting. Důležitá jsou klíčová slova, popisek webu i jeho název. Pak již jen stačí nějakým přehledným a zajímavým způsobem zkompletovat informace a umístit je na web. Google u obou uvedených služeb nabízí velice snadné vložení reklamy Google AdSense. Ta nabízí poměrně zajímavé příjmy a je asi nejsnazší cestou k ziskovosti webu. Nemusíte se pochopitelně omezovat pouze na reklamu prodávanou Google. Možností je hned celá řada a reklamní systémy lze obvykle dobře kombinovat.

UX16

Pokud se rozhodnete vybudovat web věnovaný cestování, pak může být zajímavým zdrojem příjmů také provize z affiliate programu, na českém webu takový program provozuje například Invia. Na svůj web umístíte odkaz a pomocí něj můžete generovat zisk následujících parametrů: 1 % z ceny zájezdu, platba za klik 0.80 a 1,20 Kč, provize 200 Kč za prodanou letenku, provize 2 % z ceny prodaného dárkového certifikátu a provize až 20 000 Kč za přivedeného affiliate partnera. Vše funguje na principu cookies, které jsou platné 14 dní. Pokud si tedy někdo koupí na Invia zájezd do čtrnácti dnů poté, co navštívil váš web (pokud si nemaže cookies nebo mezitím nebyl na jiném partnerském webu Invia), máte vyhráno. Peníze obdržíte nejdříve až po prvním vámi „prodaném“ zájezdu. Affiliate programů je ale na Internetu samozřejmě mnohem více a liší se nejen svým zaměřením, ale také provizními podmínkami.

Mikrofotobanky představují jistě zajímavý způsob zviditelnění vlastní fotografické tvorby. Většina autorů ale nikdy nedosáhne stanovené minimální hranice (obvykle mezi 50–100 $) nutné pro zaslání finančních prostředků. Fotobanky je nicméně možné je brát jako zajímavou službu pro otestování kvality vytvořených fotografií. Provoz vlastního webu však přináší příjmy z reklam či různých affiliate programů obvykle rychleji. Tedy pokud nejste opravdový profesionální fotograf s portfóliem v řádu tisíců mimořádně dobrých fotografií.

Anketa

Hledáte před dovolenou informace v online průvodcích?

7 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 1. 2013 14:36
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení Google Analytics

  •  
    Jak vyhodnocovat úspěšnost reklamních kampaní.
  • Jak ovládat Google Analytics a najít co potřebuji.
  • Jak měřit hodnotu objednávek z webu.

Detailní informace o školení Google Analytics »