Hlavní navigace

Vyhledavače a jejich velká hra

6. 3. 2003
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Za poslední půlrok se na poli světových vyhledavačů, jako je například Google, FAST, Inktomi či Overture, odehrálo doslova zemětřesení. Firmy měnily svou strategii, navazovaly nová partnerství, kupovaly jedna druhou nebo prostě zkrachovaly. Pojďme se podívat na současnou situaci, včetně konkrétních čísel o návštěvnosti a penězích.

Ty tam jsou doby, kdy provozovatelé portálů vytvářeli svůj vlastní obsah. Současné světové portály jsou jakousi obrovskou skládačkou – vyhledávací technologie téměř vždy dodávají externí firmy specializované na konkrétní činnost.

Pro většinu čtenářů to bude opakování známého, ale na úvod je třeba rozlišit tři základní typy vyhledávání:

  • katalog – Lidmi utříděné a popsané odkazy uspořádané do stromu podle témat.
  • fulltext – Hledání v celém textu stránek, které jsou robotem sesbírány z Internetu.
  • PPC – Textové reklamy, které jsou ukazované vždy na určitý vyhledávací dotaz. Inzerent platí za odkliknutí – odtud název PayPerClick.

Pravidla hry

Prvním a posledním pravidlem, kterým se všichni světoví hráči (portály, vyhledavače i PPC systémy) řídí, je maximalizace zisku. Některé z firem – Overture a Yahoo! – to hlásají jako svou filosofii, jiné raději mluví o službě veřejnosti či vyhledávacím zážitku a pouze v nestřeženém momentu přiznají, že jejich prioritou je ziskovost.

Příjem portálu se dá vyjádřit jako počet uživatelů krát průměrný příjem na uživatele. Portál se tak může vydat dvěma extrémními cestami – usilovat o co největší návštěvnost, nebo každého uživatele co nejlépe zpeněžit. Problém je, že obojí najednou příliš realizovat nejde – pokud to portál s reklamami a placenými službami přežene, uživatelé mu utečou.

Jak to tedy chodí? Portál obvykle vyhledávací služby nakupuje, tedy uzavře smlouvu s firmou vyvíjející vyhledávací technologii – v zahraničí například od Google, Inktomi nebo FAST. Podepíše ale také smlouvu s nějakým PPC systémem (Overture, eSpotting, Findwhat). Na svých stránkách pak prezentuje nejdříve placené odkazy a pak teprve neplacené (rozdíl je vždy více či méně zřetelně označen). Placené textové odkazy jsou v současnosti cestou, kterou portál získává největší díl příjmů (a zároveň jsou uživateli přijímány pouze s malým odporem).

Hráči

Existují „uživatelské destinace“ (obvykle portály), tedy místa, kam chodí uživatelé, a pak také firmy, které vytvářejí technologie. Toto mohou být tytéž subjekty, ale často nemusí. Kdysi mělo prostě Yahoo! svůj katalog, Altavista svůj fulltext a Overture (tehdy Goto) svůj PPC vyhledavač. Uživatelé chodili na web jednoho z nich a užívali jejich nabídek. V následujících letech ale nastal velký kolotoč, služby jednoho začal používat druhý, a postupem času se ukázalo, že takové partnerství je ku prospěchu všech zúčastněných. Stal se z toho v podstatě standard a dnes už prakticky neexistuje portál, který by neintegroval všechny tři prvky – PPC, katalog i fulltext. Často se tak objevují i portály, které nemají žádnou vlastní technologii, a přesto docela obstojně fungují – např. MyWay, Lycos, Netcape, donedávna i iWon.

Jak provozovatele portálů (destinace), tak i tvůrce vyhledávacích technologií budeme nazývat „hráči“ a představíme si ty nejvýznamnější:

  • Yahoo – původně katalog, nyní provozovatel portálu s širokým záběrem – vyhledávání, email, zpravodajství, finance, hry…
  • Google – provozovatel reklamního systému Google Adwords a fulltextového vyhledavače, který si získal masovou oblibu.
  • Overture – největší PPC systém.
  • FAST – tvůrce fulltextového vyhledavače, v některých ohledech lepšího než Google, a datových vyhledavačů pro firmy.
  • MSN – divize Microsoftu provozující portál MSN.com. Ten je poměrně navštěvovaný, protože je nastaven jako domovská stránka prohlížeče MSIE.
  • Teoma – vyhledavač pracující na principu „autorit a rozcestníků“, což je technika fungující podobně jako Google PageRank, ale vždy pro určité téma, dané uživatelským dotazem – to zaručuje přesnější výsledky.
  • Wisenut – vyhledavač, který při svém spuštění dělal velké vlny, ale nic z toho pak nebylo. Nicméně byl za 9 milionů dolarů koupen jiným významným hráčem, a tak o něm ještě uslyšíme.
  • AskJeeves – vyhledavač snažící se odpovídat na otázky položené v přirozeném jazyce. U nás téměř neznámý, ale hodně oblíbený mezi Američany.
  • AOL – provozovatel internetového připojení, vlastního „prohlížeče“ a portálu. Spojen s Time Warner do obrovského mediálního kolosu.
  • Looksmart – katalog, který byl používán na velkém množství portálů. Nyní pomalu skomírající.

O tom, co tito hráči v poslední době prováděli – kdo s kým a za kolik spolupracuje, a kdo koho koupil, bude celý příští článek.

Figurky

Každý hráč má dvě základní hodnoty, na kterých může stavět – své návštěvníky a své peníze. Někteří mají jedno, jiní to druhé, další obojí. Zhruba sice platí jakási přímá úměra mezi počtem návštěvníků a příjmy firmy, ale nemusí tomu tak být – Inktomi třeba nikdy žádné návštěvníky nemělo (a málokdo jej zná) a přesto je obchodně velmi úspěšné. Projektů, které mají mnoho návštěvníků bez nejmenšího komerčního potenciálu, znáte jistě také dost.

Na závěr se podívejme na konkrétní čísla o návštěvnosti. Následující tabulka udává výsledky měření provedeného firmou Nielsen/NetRatings (via SearchEngineWat­ch). Jde o miliony hodin strávených vyhledáváním, tak jak to bylo změřeno na základě sledování chování vzorku 60 tisíc amerických uživatelů.

Web Doba
Google 18,7
AOL 15,5
Yahoo 7,1
MSN 5,4
AskJeeves 2,3
InfoSpace 1,1
Altavista 0,8
Overture 0,8
Netscape 0,7

Za povšimnutí stojí hlavně dominance Google. Uvažte, že jeho vyhledavač je používán i u druhého AOL a třetího Yahoo!. Měření prováděná jinými metodami u něj udávají o trochu nižší hodnoty, ale přesto má výrazně nadpoloviční podíl celosvětového vyhledávání.

BRAND24

Finanční výsledky jednotlivých společností jsou neméně důležité – většina velkých zahraničních firem je uvádí v ročních a čtvrtletních zprávách. Z nich jsem sestavil níže uvedenou tabulku udávající jejich výnos a zisk. U Google jde o neoficiální informace. U MSN se jedná o příjem této divize Microsoftu jen za druhou půlku roku 2002 – zisk / ztráta nebyla ve zprávách, které jsem našel, uvedena, ale tato divize je dlouhodobě ztrátová.

Firma Výnos ($) Zisk ($)
MSN 886 mil. ztráta
Yahoo 953 mil. 43 mil.
Overture 667 mil. 73 mil.
Google 300 mil. 100 mil.
AskJeeves 74 mil. –21 mil.
FAST 45 mil. 1 mil.

To je pro dnešek vše – v druhé části tohoto článku se budeme zabývat konkrétními případy – dozvíte se něco o velkých změnách, které se nedávno odehrály – třeba o tom, jak Yahoo! koupilo Inktomi a Overture Altavistu, a o velkém boji s Googlem, na který se tímto přichystali.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

@michalillich, nyní podnikatel, mentor a případný investor; předtím zakladatel firmy Jyxo, která kromě vyhledávače vyvinula i Blog.cz, Galerie.cz a původní verzi Sklik.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).