Hlavní navigace

Vyhledávání v „grafu“ od Facebooku jenom ukazuje jeho bezradnost

 Autor: Facebook
Daniel Dočekal 18. 1. 2013

Dlouhodobá bezradnost Facebooku v otázce dalšího rozvoje má další výsledek. Mnoho měsíců po uvedení sociálního vyhledávání v Google i Bingu přichází Facebook s vyhledáváním v „grafu“.

Facebook Graph Search vypadá skoro bombasticky, místo klasického vyhledávání budete sestavovat dotazovací fráze ve stylu „friends who live in my city“. A postupně budete dotaz více a více zužovat. Třeba o „who like things i like“ a ještě navíc „play games played by friends of my friends“. A dostanete výsledky z neustále rostoucích databází Facebooku. Samozřejmě jen ty výsledky, na které máte nárok s ohledem na nastavení soukromí.

V předchozím příkladu je záměrně použita angličtina – bylo by samozřejmě hezké, pokud bychom mohli použít „přátelé, kteří žijí v mém městě, a kterým se líbí to, co mě, a kteří hrají hry, které hrají přátelé mých přátel“. Graph Search je ale zatím pro jiné jazyky jenom hudbou budoucnosti. Ostatně ona je to vůbec hudba budoucnosti – Facebook ohlásil pouze „betu“, do které se stejně zatím nemůžete dostat.

Sociální vyhledávání založené na znalostech „grafu“ definujícího nějakým způsobem spojení mezi objekty je zaklínadlem z loňského roku. Ale mluví se o něm už několik let a nějak se předpokládá, že by mohl vyřešit některé problémy klasického vyhledávání. Něco podobného nasadil Google a stále pracuje na něčem „ještě lepším“. O něco podobného se pokoušel Microsoft v rámci Bing.com (v rámci možnosti přístupu k datům z Facebooku a Twitteru). A teď přichází Facebook a na čtyřech základních oblastech – lidé, fotografie, místa a zájmy - se pokouší postavit něco použitelného.

Bohužel, jak už to tak zhruba dva roky u Facebooku platí, moc si s tím neví rady. Facebook Graph Search nejenom že zatím neexistuje, ale hlavně nepřináší službu, kterou by uživatelé skutečně potřebovali. A pouze zpřístupní již nyní dostupné informace – respektive lépe umožní prohlížet ty informace, které na Facebooku již existují – pomocí dodatečné filtrace. A ve zdání něčeho lepšího, nějakého lepšího vyhledávání.

Graph Search by se asi nejvíce hodil inzerentům a marketérům, ale v této oblasti panuje velká nejistota – představený „produkt“ má sloužit pouze uživatelům a pro marketéry podle dostupných informací zjevně není. Prozatím, protože z jejich pohledu jde o ideální a dobře využitelný nástroj. Ale pro uživatele samotné? Komplikované, nepřehledné a s malou přidanou hodnotou.

Ohrožuje Graph Search Google? Ani omylem

Komplikovanost posiluje i fakt, že Graph Search bude existovat vedle klasického vyhledávání – bez toho se totiž nedá dost dobře obejít. Prostě pokud na Facebooku budete hledat stránku konkrétní firmy, tak nic jiného než klasické hledání použitelné není. A asi je vhodné připomenout, že právě vyhledávání na Facebooku dlouhodobě kulhá na všechny nohy a je jednou z jeho problematických funkcí.

Odpovídá tomu nakonec i to, že pokud se Graph Search nedokáže dobrat k výsledkům, zastoupí ho Bing. Také menší ukázka toho, jak je Facebook ve vyhledávání bezradný. Potřebuje někoho dalšího, aby byl schopen alespoň hledat. A schopnostmi vyhledávání se stále pohybuje někde v minulém století. Nebo prostě na úrovni omezeného fulltextového hledání.

Open Graph Search je navíc hodně bezzubý. Pro základní představu to  nejzásadnější – nevyhledává v příspěvcích. Dokonce neumí vyhledávat ani v záplavě dat, které Facebook nashromáždil (a stále shromažďuje) v rámci Open Graph aktivit jako takových. Pamatujete na „frictionless sharing“, které Facebook někdy předloni označoval za budoucnost? Tedy že ať budeme dělat cokoli, na Facebooku se o tom budou objevovat zmínky? Automatické sdílení informace o tom, že na Yahoo čtete článek?

Co to vlastně Facebook oznámil?

Pokud se nad tím zamyslím, tak Facebook v roce 2013 s velkou slávou a řečmi o revolučních změnách ohlásil zcela základní možnosti filtrace výsledků vyhledávání podle vlastností omezené množiny objektů. Tedy něco, co by bylo revoluční možná tak před pěti lety. Vše je možné „ovládat“ zdánlivě pomocí dotazů pokládaných v reálném jazyce a v doposud nepřístupné betě je možné toto vše teoreticky vyzkoušet pouze v angličtině.

Pokud snad někdy někde zazněly hlasy kritizující Apple Siri pro nedokonalost, tak v porovnání s oznámeným vyhledáváním v „grafu“ je Siri zázrak technologie. Protože, je mi to líto, vyhledávání v „grafu“ je snáze pochopitelné pouze jako série několika formulářů, které umožňují postupně budovat dotaz s pomocí několika předem předdefinovaných kritérií.

Co dodat? Budeme muset počkat pár týdnů či měsíců, než vůbec Graph Search uvolní k používání. A pak se zcela pochopitelně objeví zásadní problémy týkající se ochrany soukromí. Možnost prohledávání Open Graph dat totiž zákonitě povede k nalezení nových cest, jak zjišťovat o lidech v podstatě i to, co o sobě nevědí ani oni sami.

Velkou otázkou zůstává ale i to, jakým způsobem dokáže Facebook novou funkci proměnit v peníze. Zatím totiž o ničem takovém nemluví. A případné zpřístupnění marketérům a reklamě? Tam už začíná problém se soukromím být podstatně vážnější. 

Našli jste v článku chybu?

18. 1. 2013 9:07

Petr (neregistrovaný)

U těchto oblastí hledání (lidé, fotky, místa..) a při nutnosti používat x vybraných slovních spojení si v podstatě píšete dotaz nad lokální databází, to bych za revoluční nepovažoval ani před těmi 5 lety. Ta db má přesně danou strukturu, kterou znají, to není jako hledat na celém internetu a navíc cokoliv. V tomhle je Google a i to Siri (i když to ve většině případů využívá výsledky jiných, jako Google, Wolfram Alpha atd) o světelný rok napřed. Navíc Google může v budoucnu relativně snadno nasad…

17. 2. 2013 10:57

Funtomas (neregistrovaný)

zase dalsi perla od docekala. ja na rozdil od vas graph search pouzivam a je to super. Ze je to "jen" vyuziti dat ktere uz davno na facebooku existuji je pravda, a neni to negativum. At zkusi pan docekal bez graph searche zobrazit vsechny fotografie na ktere dal v minulosti like. Nebo at si necha tento pan odbornik vyhledat zajimave knizky ktere ctou jeho kamaradi (pokud nejake ma). Graph search je zkratka skvela vec - funkce ktera umozni data ktere doted facebook sbiral pro sebe vyuzit i vam.

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Lupa.cz: Levný tarif pro Brno nebude. Radní: je to kartel

Levný tarif pro Brno nebude. Radní: je to kartel

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)