Vyhledávání v „grafu“ od Facebooku jenom ukazuje jeho bezradnost

Dlouhodobá bezradnost Facebooku v otázce dalšího rozvoje má další výsledek. Mnoho měsíců po uvedení sociálního vyhledávání v Google i Bingu přichází Facebook s vyhledáváním v „grafu“.

Facebook Graph Search vypadá skoro bombasticky, místo klasického vyhledávání budete sestavovat dotazovací fráze ve stylu „friends who live in my city“. A postupně budete dotaz více a více zužovat. Třeba o „who like things i like“ a ještě navíc „play games played by friends of my friends“. A dostanete výsledky z neustále rostoucích databází Facebooku. Samozřejmě jen ty výsledky, na které máte nárok s ohledem na nastavení soukromí.

V předchozím příkladu je záměrně použita angličtina – bylo by samozřejmě hezké, pokud bychom mohli použít „přátelé, kteří žijí v mém městě, a kterým se líbí to, co mě, a kteří hrají hry, které hrají přátelé mých přátel“. Graph Search je ale zatím pro jiné jazyky jenom hudbou budoucnosti. Ostatně ona je to vůbec hudba budoucnosti – Facebook ohlásil pouze „betu“, do které se stejně zatím nemůžete dostat.

Sociální vyhledávání založené na znalostech „grafu“ definujícího nějakým způsobem spojení mezi objekty je zaklínadlem z loňského roku. Ale mluví se o něm už několik let a nějak se předpokládá, že by mohl vyřešit některé problémy klasického vyhledávání. Něco podobného nasadil Google a stále pracuje na něčem „ještě lepším“. O něco podobného se pokoušel Microsoft v rámci Bing.com (v rámci možnosti přístupu k datům z Facebooku a Twitteru). A teď přichází Facebook a na čtyřech základních oblastech – lidé, fotografie, místa a zájmy - se pokouší postavit něco použitelného.

Bohužel, jak už to tak zhruba dva roky u Facebooku platí, moc si s tím neví rady. Facebook Graph Search nejenom že zatím neexistuje, ale hlavně nepřináší službu, kterou by uživatelé skutečně potřebovali. A pouze zpřístupní již nyní dostupné informace – respektive lépe umožní prohlížet ty informace, které na Facebooku již existují – pomocí dodatečné filtrace. A ve zdání něčeho lepšího, nějakého lepšího vyhledávání.

Graph Search by se asi nejvíce hodil inzerentům a marketérům, ale v této oblasti panuje velká nejistota – představený „produkt“ má sloužit pouze uživatelům a pro marketéry podle dostupných informací zjevně není. Prozatím, protože z jejich pohledu jde o ideální a dobře využitelný nástroj. Ale pro uživatele samotné? Komplikované, nepřehledné a s malou přidanou hodnotou.

Ohrožuje Graph Search Google? Ani omylem

Komplikovanost posiluje i fakt, že Graph Search bude existovat vedle klasického vyhledávání – bez toho se totiž nedá dost dobře obejít. Prostě pokud na Facebooku budete hledat stránku konkrétní firmy, tak nic jiného než klasické hledání použitelné není. A asi je vhodné připomenout, že právě vyhledávání na Facebooku dlouhodobě kulhá na všechny nohy a je jednou z jeho problematických funkcí.

Odpovídá tomu nakonec i to, že pokud se Graph Search nedokáže dobrat k výsledkům, zastoupí ho Bing. Také menší ukázka toho, jak je Facebook ve vyhledávání bezradný. Potřebuje někoho dalšího, aby byl schopen alespoň hledat. A schopnostmi vyhledávání se stále pohybuje někde v minulém století. Nebo prostě na úrovni omezeného fulltextového hledání.

Open Graph Search je navíc hodně bezzubý. Pro základní představu to  nejzásadnější – nevyhledává v příspěvcích. Dokonce neumí vyhledávat ani v záplavě dat, které Facebook nashromáždil (a stále shromažďuje) v rámci Open Graph aktivit jako takových. Pamatujete na „frictionless sharing“, které Facebook někdy předloni označoval za budoucnost? Tedy že ať budeme dělat cokoli, na Facebooku se o tom budou objevovat zmínky? Automatické sdílení informace o tom, že na Yahoo čtete článek?

Co to vlastně Facebook oznámil?

Pokud se nad tím zamyslím, tak Facebook v roce 2013 s velkou slávou a řečmi o revolučních změnách ohlásil zcela základní možnosti filtrace výsledků vyhledávání podle vlastností omezené množiny objektů. Tedy něco, co by bylo revoluční možná tak před pěti lety. Vše je možné „ovládat“ zdánlivě pomocí dotazů pokládaných v reálném jazyce a v doposud nepřístupné betě je možné toto vše teoreticky vyzkoušet pouze v angličtině.

Pokud snad někdy někde zazněly hlasy kritizující Apple Siri pro nedokonalost, tak v porovnání s oznámeným vyhledáváním v „grafu“ je Siri zázrak technologie. Protože, je mi to líto, vyhledávání v „grafu“ je snáze pochopitelné pouze jako série několika formulářů, které umožňují postupně budovat dotaz s pomocí několika předem předdefinovaných kritérií.

EBF6

Co dodat? Budeme muset počkat pár týdnů či měsíců, než vůbec Graph Search uvolní k používání. A pak se zcela pochopitelně objeví zásadní problémy týkající se ochrany soukromí. Možnost prohledávání Open Graph dat totiž zákonitě povede k nalezení nových cest, jak zjišťovat o lidech v podstatě i to, co o sobě nevědí ani oni sami.

Velkou otázkou zůstává ale i to, jakým způsobem dokáže Facebook novou funkci proměnit v peníze. Zatím totiž o ničem takovém nemluví. A případné zpřístupnění marketérům a reklamě? Tam už začíná problém se soukromím být podstatně vážnější. 

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 17. 2. 2013 10:57

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »