Hlavní navigace

Vyhněte se podvodníkům v SEO

31. 5. 2007
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 29
Optimalizace pro vyhledávače (SEO) je důležitou částí online marketingu, což si uvědomuje čím dál více provozovatelů webů i webdesignérských firem. Ne vždy je však snadné najít toho pravého SEO konzultanta a někdy může z jeho strany dojít i k nepěknému přešlapu, jaký popisuje ve své zkušenosti jeden z našich čtenářů.

Jedno krásné odpoledne se mne dlouholetý přítel, pracující toho času ve společnosti Notton, telefonicky dotázal, zda znám firmu Anawe. Ujistil jsem jej, že zeměkoule je malá a Internet ještě menší a že o firmách z oblasti tvorby webových stránek základní přehled mám a ani firma Anawe není výjimkou. Na to jsem se dozvěděl, že Anawe byla firmou, která provedla optimalizaci stránek pro vyhledávače u webu www.dana.cz – alespoň dle referencí, které poskytuje potenciálním klientům. Trochu mě tato informace vyvedla z míry, neboť web dana.cz jsem zhotovil já, a to včetně optimalizace pro vyhledávače. Pravda, jsem občas sklerotik, mnohé věci v hlavě neudržím, ale firmy, se kterými spolupracuji, si pamatuji opravdu dobře. Ať ale vzpomínám, jak vzpomínám, nemohu se upamatovat, že bych kdy spolupracoval s firmou Anawe, natož že by pro mě či mého klienta provedla optimalizaci jakýchkoliv stránek, které „mám pod palcem“.

Po stopách pravdy

Protože mě tato situace, kdy se někdo chlubí mojí prací, poněkud rozčílila, začal jsem pátrat, jaké reference na stránkách Anawe uvádí, a zda tam nenaleznu další ze svých referencí. Byl jsem poněkud překvapen, když jsem zjistil, že reference, které mají přímo na stránkách uvedeny, odpovídají skutečnosti. O to víc mě zarážel fakt, že v nabídkovém e-mailu, který mi předal uvedený známý, bylo hned několik referencí, které evidentně nebyly pravdivé. Abych však nečinil závěry bez ověření faktů, kontaktoval jsem několik firem, které byly uvedeny jako dodavatelé řešení u některých referencí z e-mailu, optal jsem se na jejich případnou spolupráci se zmíněnou firmou a informoval je o vzniklém stavu. Hořká pravda se potvrdila – dozvěděl jsem se, že ani oni s firmou Anawe nespolupracovali a že reference se nezakládají na pravdě. Zavolal jsem tedy panu Danielu Matusovi, který byl pod nabídkovým e-mailem podepsán. Slušně jsem se představil, informoval jsem jej, kdo jsem a co mám za problém a optal jsem se jej, co mi k tomu může říci.

Pan Daniel Matus byl již v obraze, protože lidé z Nottonu se jej stačili, mezi tím, co jsem si já ověřoval další informace, na detaily o pochybných referencích přeptat. Nutno podotknout, že Daniel Matus se nesnažil nikterak zapírat. Dozvěděl jsem se, že reference byly uvedeny nepravdivě na základě mylných informací, které poskytl pan Pavel Kotík, který údajně pro firmu Anawe externě pracoval a který, z důvodu poskytnutí těchto mylných informací již pro Anawe nepracuje. Kontakt na Pavla Kotíka jsem nedostal, hlubší omluvy za používání mých referencí jsem se nedočkal, a tak jsem si alespoň domluvil, že mi pan Daniel Matus zašle kopii e-mailu s opravenými referencemi, který zaslal do firmy Notton. Ani jsem nemohl věřit tomu, kolik nerealizovaných referencí z e-mailu najednou z ničeho nic zmizelo – viz obrázky níže.

Kde je skutečná pravda?

Nedokáži posoudit, zda Daniel Matus úmyslně podával mylné reference, nebo zda se stal víceméně „jen obětí“ svého externího dodavatele. Faktem však zůstává, že byl-li o těchto referencích informován jako o referencích svého externího dodavatele, měl si je sám řádně prověřit a neměl riskovat takovéto odhalení. Nebo je snad pravda jinde? Předpokládal Daniel Matus, že uvede-li dobré reference, které si neznalý potenciální klient důkladně neprověří, bude mít větší šanci na získání nové zakázky? Těžko říct – pan Pavel Kotík je osobou neznámou, možná i imaginární, a do mysli Daniela Matuse nelze nahlédnout…

Důvěřuj, ale prověřuj

To je staré rčení, kterým bych rád zakončil svůj příběh. Neuškodí, pokud si svého dodavatele řádně „proklepnete“ dříve, než mu svěříte mnohdy i značný obnos. V oblasti optimalizace pro vyhledávače se dnes angažuje kdekdo, mnoho jedinců však víc než prospěch klienta preferuje svůj vlastní prospěch, doufajíce, že jim to bude procházet do nekonečna.

Nabidka SEO pro firmu Notton

Nabídka SEO pro firmu Notton

E-mail od Anawe

E-mail od Anawe


Pozn. red.: O vyjádření k tomuto případu jsme požádali společnost Anawe, za níž nám odpověděl Jakub Šlehofer:

"Najít svůj projekt mezi referencemi společnosti, se kterou nemám nic společného? Ano, je to k vzteku. Upřímně řečeno, když jsme se o celé záležitosti s referencemi dozvěděli, vztek lomcoval i námi. Jak se něco takového mohlo stát?

Pan Daniel Matus je naším externím obchodníkem. Spolupráce probíhá na obvyklé bázi: sežene zakázku, dostane provizi. Nesežene ji, nedostane nic.
Jak komunikuje se zákazníky a jak je přesvědčuje, aby si vybrali právě naší společnost, jsme nijak neovlivňovali. Pracoval samostatně.

Bohužel je ale také pravda, že při jednáních s potenciálními klienty vystupoval naším jménem a skutečnost, že „vylepšil“ seznam našich referencí, je pro nás naprosto neakceptovatelná. Zdůrazňujeme, že tak neučinil s naším vědomím a po zjištění této skutečnosti jsme byli v šoku stejně jako ten člověk, který se dozvěděl, že jeho projekt uvádíme jako svou referenci.

Paradoxní na celé situaci je, že SEO, jehož se problém týká, naše společnost nijak aktivně nepropaguje. Optimalizace nabízíme jako součást dalších služeb.

BRAND24

Nicméně musíme konstatovat, že k problému došlo a pro společnost Anawe je velkým ponaučením. S panem Matusem důsledně přehodnotíme další spolupráci – není možné, aby si při své práci pomáhal podvodem. Sám už velmi dobře ví, že chyboval, a celý případ je pro něj do budoucna obrovským ponaučením. 

V každém případě je nyní v naší společnosti komunikace s externími obchodníky pod mnohem větší kontrolou a k podobné chybě již nedojde."

Zneužil někdo někdy vašeho jména či práce?

  • Ano.
    44 %
  • Ne.
    6 %
  • Nemám tušení.
    50 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá Internetem, tvorbou webových stránek a jejich optimalizací pro vyhledávače.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).