Výměna uživatelů: Seznam získal Post.cz, Volný jeho dial-up

"Pro nikoho se nic nemění, nikdo nic nepozná," mohlo by být mottem transakce mezi společnostmi Seznam a Czech On Line. Prakticky se však česká jednička mezi vyhledávači rozloučila s poskytováním dial-upu, které přechází pod značku Volný, a výměnou získala 160.000 uživatelů Post.cz. Proč? A nezkouší si Seznam vytvořit monopol na bezplatné české e-mailové schránky?

Konec roku bývá pro většinu lidí hektickým obdobím. Nakupující plní obchody, aby pak zasedli v klidu za štědrovečerní tabuli a užili si pár dní volna. Pak ale přichází Silvestr a spěch příprav je tu nanovo. Některé firmy ale ani poslední prosincové týdny nelení, naopak přemýšlí a plánují. Například společnost Czech On Line, která stojí za službami značky Volný, sama je pak členem finanční skupiny Telekom Austria, se zamyslela nad osudem freemailu Post.cz. Kontaktovala společnost Seznam.cz a učinila jí zajímavou obchodní nabídku. Czech On Line přenechá Seznamu uživatele bezplatné poštovní služby a výměnou od něj převezme vytáčené připojení, které portál dosud nabízel. Nápad se zalíbil, slovo dalo slovo, pak zapracovaly týmy právníků na obou stranách a dohoda byla na světě. Novináři se s ní seznámili včera na společné tiskové konferenci obou firem. Předseda představenstva Seznamu Ivo Lukačovič za pozornosti zástupců tisku odeslal formulář na převod domény Post.cz.

Czech On Line zastřešil v říjnu 2005 všechny svoje služby jednotným jménem. Rozhodli jsme se, že vytvoříme jednu velkou silnou značku Volný, komentoval na včerejším setkání podzimní krok Michael Fried, CEO/CMO společnosti. Post.cz, který firma provozovala od roku 1999 a patřil mezi nejstarší freemaily v Česku, se nové strategii Czech On Line najednou začal vymykat. Pro telekomunikačního operátora představuje bezplatný e-mail pouze doplněk portfolia služeb a za tímto účelem mu stačí jeho freemail Volny.cz, který jménem plně vyhovuje. Výměnný obchod, který dohodl Czech On Line se Seznamem, není tedy nic podivuhodného. Provider se zbavil služby, kterou nepotřeboval, a na oplátku získal uživatele, kteří používají vytáčené telefonní připojení k Internetu. Michael Fried prostřednictvím oficiální tiskové zprávy jen dodává: Naše spolupráce je logickým vyústěním vývoje na internetovém a telekomunikačním trhu v posledním roce.

Jaké změny nastanou po převodu Post.cz pod křídla Seznamu?

Ivo Lukačovič má následující vizi: Freemailu Post.cz poskytneme své hardwarové kapacity tak, aby byl modernější a stabilnější, a integrujeme jej do naší služby bezplatného e-mailu. Migrace uživatelů bude probíhat během ledna a února, lidem by však neměla přinést žádné těžkosti. Nadále se budou moci přihlašovat stejným uživatelským jménem a heslem. Co nejdříve nabídneme uživatelům možnost navýšení kapacity schránky na 2000 MB, slibuje Ivo Lukačovič a doplňuje: Na Post.cz plánujeme výraznou redukci reklamních ploch, uživatel dostane službu výrazně rychlejší a oproti původnímu stavu prakticky bez reklam. Podle technického ředitele Seznamu Pavla Zimy by nemělo v souvislosti s přenosem záznamů dojít k žádnému ohrožení osobních dat.

Zatím šlo o samá pozitiva, ale má akce i nějaké stinné stránky? Noví uživatelé služby Email.cz, kterou Seznam převzal před půl rokem, musí nyní odesílat ověřující textové zprávy z mobilu. Zákazníci tím za zřízení freemailu prakticky zaplatí. Lupa.cz zpoplatnění zmínila ve zprávičce Email.cz stojí 6 Kč, se kterou však Seznam nesouhlasil. Ivo Lukačovič se proto pro server Lupa.cz na včerejší tiskové konferenci k problému vyjádřil: Seznam nezavedl žádné šestikorunové zpoplatnění, na odchozí SMS ztrácíme jednu korunu. Proč se posílání „esemesek“ vůbec zavedlo? Připravuje se firma dále využít provázání čísla mobilu a e-mailové adresy? Tyto otázky Ivo Lukačovič zodpověděl se slovy, že jeho společnost žádné údaje využívat nebude, jen zamezí majitelům tří freemailových schránek ve vytvoření čtvrté.

Post.cz ale žádnou kontrolu formou SMS po nových uživatelích chtít nebude. Proč? Zkrátka proto, že služba už nikoho nového nepřibere a nadále bude sloužit jen dříve registrovaným zákazníkům. Ivo Lukačovič situaci shrnul: Je pravda, že se nám nevyplatí provozovat více e-mailových brandů. Nadále budeme propagovat pouze značky Seznam.cz a Email.cz. Post.cz se tedy zakonzervuje, i když nadále bude sloužit dosavadním uživatelům. Pokud chcete mít tedy v e-mailové adrese za svým jménem zavináč a koncovku post.cz, jednejte rychle. Freemail totiž zatím nábor uživatelů nezastavil.

A malý statistický dodatek. Seznam zvýšil akvizicí Post.cz náskok v počtu uživatelů bezplatného e-mailu před svým největším konkurentem, kterým je portál Centrum.cz, z 3,3násobku na 3,5násobek. Při znalosti faktu, že Post.cz využívalo zhruba 160 tisíc lidí, si díky jednoduché matematice můžeme dopočítat, že Seznam má oproti Centru o 2,8 milionu uživatelů freemailu více.

Co přinese Czech On Line pro dial-up?

Zákazníci, kteří se připojovali vytáčeným připojením přes Seznam, se do Internetu přihlašovali anonymně jednotným jménem a heslem Seznam. Na postupu se podle Jiřího Šebesty, Senior Product Managera Czech On Line, nic nezmění ani po převodu služby. Lidé budou moci ale navíc použít Internet akcelerátor pro urychlení připojení a Internet alarm ke zvýšení bezpečnosti, tedy služby, které standardně nabízí Volný.

Jak vidí Jiří Šebesta nové zákazníky přecházející od Seznamu? Tato skupina uživatelů je pro nás dobrou základnou pro převod na broadbandové služby. Michael Fried ale míní, že širokopásmový Internet není pro firmu jediná priorita: Budeme se snažit být největším alternativním operátorem a využít ještě potenciál dial-upu.

Závěrem

Kolik peněz za transakcí mezi Czech On Line a Seznamem stálo, nebo zda šlo čistě o výměnný obchod, se novináři nedozvěděli. Michael Fried naznačil jen, že hodnota obou komodit byla velmi vyrovnaná. Seznam se bude dále soustředit na svůj core byznys, kterým je poskytování obsahu na Internetu, uvedl Ivo Lukačovič.

Statistická data o počtu uživatelů bezplatných e-mailů vypadají pro Seznam až nebezpečně dobře. Po koupi Email.cz v létě loňského roku pokračujeme v akvizicích, které budou koncentrovat uživatele freemailových služeb právě u nás na Seznamu, cituje Iva Lukačoviče tisková zpráva. K čemu je dobré koncetrovat uživatele, kteří za poskytnuté služby nic neplatí? Je to prosté. Lidé si v případě výběru e-mailové schránky přes webové rozhraní daleko spíše přečtou zpravodajství na tomto portálu a mnohem pravděpodobněji budou vyhledávat právě přes něj. Tím se upevní jeho dominantní pozice na trhu a konkurence může začít nabývat stále menšího významu. Do jeho pokladny se pak soustředí největší příjmy z reklamy. Mít velkou základnu poštovních schránek se proto docela hodí.

KL_NOMINACE

Nemyslím však, že přes náskok Seznamu bychom se museli obávat monopolu. I nadále mohou zůstat oblasti, kde konkurence hraje prim. Server Lupa.cz zajímalo, zda bude největší freemail v Česku nějak reagovat na krok, kterým Centrum.cz dovolilo svým uživatelům posílat až 600MB přílohy. Zvýšení velikosti odesílaných příloh neplánujeme, 15 MB je totiž standardní velikostí pro šíření nelegálních souborů a našich 13 MB je záměrně pod ní, řekl Lupě Ivo Lukačovič. Doplnil, že zmíněná kapacita stačí na ledacos, včetně snímků z rodinných dovolených. To je sice pravda, ale Bill Gates také kdysi údajně prohlásil, že 640 kB operační paměti je tolik, že uživatelé počítačů nebudou potřebovat nikdy víc. Rozvoj broadbandu se nad velikostí 13 MB – myslím – během několika málo let jen usměje, podobně jako při dnešních gigabytových pamětech u Gatesova citátu. I legální videonahrávky z digitálních kamer a fotoaparátů totiž už dnes bývají podstatně větší.

Abychom však končili pozitivně, uvedu na závěr výrok Michaela Frieda o partnerství Seznamu a Czech On Line: Myslím si, že je to začátek spolupráce, která se může vyvíjet i do budoucna. Tisková zpráva transakci obou zúčastněných hezky shrnuje: Seznam je největším internetovým portálem, Volný patří k největším poskytovatelům internetového připojení. Tato akvizice přinese oběma stranám rozšíření počtu uživatelů a další upevnění pozice v jejich klíčových segmentech.

Anketa

Jak vnímáte expanzi Seznamu na poli freemailů?

45 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 3. 2006 23:30

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »