Vypálené jablko

Jste-li fanoušky Apple, pak takřka určitě znáte jeho produkt Apple TV. Jste-li skutečnými maniaky, možná ho i vlastníte. Jste-li doopravdy šílení, vyhovuje vám. Pro všechny ostatní je tady Google.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Apple TV je krabička určená k připojení k televizoru a obsahující velmi zjednodušený počítač s Mac OS X. Má síťové rozhraní, harddisk, a slouží takřka výlučně k přehrávání médií. Média se berou z počítače na síti vybaveného iTunes, z oficiálního obchodu a řady dalších zdrojů, jako je Youtube. Na první pohled vypadá přehled těchto zdrojů i možností impresivně, na druhý ovšem zjistíte, že reálné možnosti jsou, zejména v České republice, docela omezené. Přesto se krabička prodává a to asi tak za 10 000 Kč včetně daně. Asi nejrozšířenější použití je hack firmwaru, po kterém možnosti zařízení exponenciálně stoupnou, případně neoficiální upgrade na sice nevýkonný, ale „plnohodnotný“ počítač Mac. Jiné rozumné využití to nemá – což jsou hlasy, které zaznívají nejenom v Česku, ale i v zemi, kde přístroj vznikl a čemuž odpovídají prodeje onoho aparátu.

Google TV, byť názvem naprosto jasně asociuje produkt výše uvedený, není ani tak krabička, jako spíše softwarová platforma založená na Androidu. Dá se (s příslušným hardwarem nutným k provozu) integrovat do televizoru, nebo prodávat jako set-top-box ne nepodobný tomu od Apple. Podobné bude zřejmě i uživatelské rozhraní a v základu i funkce – se zásadním rozdílem.

Zatímco Apple TV používá síťové rozhraní – hlavní a prakticky jediný to vstup multimédií – ke komunikaci s několika málo autorizovanými zdroji, Google slibuje, že do vyhledávání a následného přehrávání médií zapojí zdrojů naopak co nejvíce. Vypadá to, že cílem krabičky bude na základě zadaných klíčových slov nebo asociací vyhledat všechna multimédia (v lokální síti, na Internetu, v obchodech, kdekoli) a ty pak nabídnout k přehrání.  – S Apple jí spojuje podobný název, vzhled, podobné funkce, podobné rozhraní, a dělí je totálně odlišný přístup k věci. Podobně, jako je tomu u telefonů a přístrojů s OS Android vs. s Mac OS (chcete-li iPhone OS).

UX16

Oproti telefonům a tabletům je tu ale v případě Apple/Google TV jeden markantní rozdíl. Troufám si tvrdit, že po reálném uvedení produktu od Google se tento rozdíl projeví, a dá mu oproti Apple na poli domácích set-top-boxů jednu velkou výhodu. Výhodu, kterou v ostatních segmentech nemá. Do Apple TV byly v počátcích před uvedením, někdy v roce 2007, vkládány obrovské naděje. Vzpomínám si na vzrušenou debatu s jistým jablečným hyperoptimistou, který tvrdil, že „v té krabičce budou všechna média na Internetu na dosah dálkového ovladače“. Brzy se ukázalo, že „všechna média“ jsou reálně trailery k filmům, a že bez zásahu do softwaru to jinak nebude. Ani pak ovšem TV neuměla nic, co by moderní herní konzole nedokázala a pro mnoho svých nadšených kupců se po zásluze stala další zbytečnou krabicí v obýváku.

Příchod Google TV toto může změnit. Krabička s upraveným Androidem uvnitř by mohla být (= neznamená, že bude) skutečně revolučním, a ani náhodou ne zbytečným přijímačem dálkového ovládání. Její idea vypaluje Apple TV rybník, a může přinést skutečnou kvalitu tam, kde uživatelé očekávají otevřenost a ohromující množství zdrojů – na rozdíl od uzavřenosti a jistot iTunes Store. Paradoxně, právě toto vypálení rybníku by mohlo nakonec přinutit Apple upravit svůj špatně se prodávající produkt tak, aby odpovídal původním představám o tom, jak by měl fungovat. Dlužno dodat, že ve prospěch uživatelů.

8 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 5. 2010 21:17
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »