Hlavní navigace

Vyplatí se Centru poskytovat Internet zadarmo?

Mirek Zeman

Před šesti měsíci se Centrum pustilo --- s velkým potenciálem a ještě většími ambicemi --- do poskytování Internetu zadarmo, které ve svých tiskových zprávách označuje jako "úspěšné". Jde o úspěch nebo neúspěch? A jak to vypadá po finanční stránce? S odstupem času si můžeme snad dovolit malé bilancování.

Je tomu přibližně šest měsíců od okamžiku, kdy NetCentrum spustilo svůj projekt internet.centrum.cz  — poskytování připojení k Internetu zadarmo v rámci internetového portálu Centrum.cz. Centrum skýtalo pro „dobře prodané“ poskytování Internetu velký potenciál, protože uživatelé na jeho stránkách tráví přibližně sedm milionů minut měsíčně, přičemž asi třetina návštěvníků používá komutované připojení z domova, což představuje slušný základ. Připočteme-li k číslu ještě dobu, kterou uživatelé tráví mimo internetové stránky Centra, dostaneme se k měsíčnímu objemu minut, který by — proměněn na peníze — znamenal zajímavou sumu. Ze strany NetCentra navíc stačilo dodat „pouze“ marketingové know-how, protože technické zajištění ISP leželo na bedrech Aliatelu v rámci jeho služby Minutový partner.

NetCentrem zveřejněné údaje jsou tři — počet registrovaných uživatelů, výsledek iPanelu a poměr mezi časem ve špičce a mimo špičku. Počet registrovaných uživatelů je 45.000, což je ovšem číslo, které je třeba zřejmě brát s rezervou — registrovaným uživatelem služby se stává kdokoli, kdo používá libovolnou další službu Centra (snad s výjimkou Xchatu), tj. i uživatel poštovní schránky. Podobně neuchopitelná data o počtu uživatelů Internetu zadarmo zveřejňoval kupříkladu Internet OnLine. Výsledek iPanelu přisuzuje službě internet.centrum.cz 9,3 procenta na trhu. Koláč podílu na trhu ovšem nebyl stoprocentní (uživatelé mohli současně vybrat více poskytovatelů), a iPanel byl navíc částečně rekrutován právě na Centru. Poměr mezi připojením ve špičce a mimo ni tvoří 27 : 73 (II. pásmo je údajně nevýznamné).

Údaje pro vyhodnocení úspěšnosti či neúspěšnosti projektu zcela chybí — zejména počet aktivních uživatelů za měsíc, množství modemových portů a objem protelefonovaných minut — předchozí odstavec má minimální vypovídající hodnotu. Podle studie společnosti Internet Info můžeme doplnit počet aktivních uživatelů za měsíc (přibližně 1.900) a počet modemových portů u Aliatelu (přibližně 234) — pokud je mi známo, Aliatel komutované připojení poskytuje pouze v adresním rozsahu 62.84.136.x a služby nejsou s výjimkou Centra nikomu poskytovány v takovém rozsahu, aby docházelo k významnému zkreslování tohoto počtu. Křížovou kontrolou zjistíme agregaci asi 1 : 8, což je u Internetu zadarmo víceméně standard, který připouští i zanedbatelně nižší počet modemových portů.

Stále je zde ovšem příliš mnoho neznámých na přesný výpočet — mj. počet protelefonovaných minut. Ilustračně se ovšem můžeme pokusit o reverzi. Jak aktivní by uživatelé Centra museli být na zaplacení 164.500 korun, což je nominální cena za měsíční pronájem 234 modemových portů od Aliatelu? Dvěma pokusy snadno zjistíte, že částka by se nakumulovala při 2.000.001 pro­telefonované minutě (první minuta čtvrté kategorie s provizí 10,5 procenta). Demonstrační výpočet se týká času mimo špičku. (((2.000.001 min. * 0,73 = 1.460.000,73 ) / 60 min. = 24.333,3455 hod.) * 15,60 korun = 379.600,014235 ) * 2 = 759.200,03 korun. Stejným postupem máme ve špičce 982.800,49 korun. Provize 10,5 procenta ze součtu obou těchto čísel činí po zaokrouhlení 182.910 korun — jako nejbližší cílová částka.

NMI17

Než se někdo pustí do kamenování tohoto ilustračního vzorečku — jedná se o nominální hodnoty v uměle vytvořených podmínkách. Ono tajemné znásobení dvěma se alespoň částečně snaží postihnout fakt, že na jednu minutu „čistého“ času připadne více než jedno fyzické připojení. Sociodemografické faktory (tj. jak dlouho se domácí uživatelé běžně připojují) nejsou zahrnuty vůbec. Pokud si ovšem počet minut třeba mimo špičku vydělíte dny v měsíci a následně čtyřmi hodinami (rovněž umělou konstantou pro dobu „špičky mimo špičku“ — ve skutečnosti zřejmě ještě nižší), zjistíte, že každou hodinu musí být protelefonováno na 12.000 minut, což představuje něco přes 200 modemových portů (opět křížová kontrola) a přibližně 35 minut denního surfování na každého uživatele.

Na kolik je toto číslo ze sociodemografického hlediska reálné, ponechám na vás. Faktem je že, Centrum je dle vyjádření Oldřicha Bajera s výsledky spokojeno a hodlá službu internet.centrum.cz vyjma Prahy nabídnout rovněž v Ostravě, Olomouci, Brně, Plzni, Liberci, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Ústí nad Labem a Zlíně. Zde ovšem bude muset obstát v plošné konkurenci v podobě poskytovatelů, za nimiž stojí nadnárodní či telekomunikační společnosti, a ty nikdy nemají příliš hluboko do kapsy pro prostředky na oslovování uživatelů, kteří vůbec připojení k Internetu nemají (což Centrum zatím neumí). Výše uvedený ilustrační příklad rovněž cosi vypovídá o službě Minutový partner od Aliatelu, která se ze ziskem dá provozovat pouze při vysokých objemech provolaných minut — a proč se pak dělit s Aliatelem, že?

Našli jste v článku chybu?
11. 9. 2001 14:00
PG (neregistrovaný)
:-))), ja delam upravy skoro jediny :-)), jen si k tomu najit cas, v srpnu me asi chytnul amok :-)). nicmene rozsah 62.84.137.x je aktivni stejne dlouho jako 136ka. 480 portu do 256ti adres asi nenacpete :-)
11. 9. 2001 12:13
Michal Kara (neregistrovaný)
Ad clanek MK: Omlouvam se, koukal jsem se jen na "Souvisejici clanky". Ale pokud se nemylim, tak stejne vypocet ceny kterou NC dostane je spatne. Clanek by mozna mohl mit nadpis "Kdy by se vam vyplatil Minute partner kdybyste si ho objednali za normalnich podminek". Ale vyvozovat z nej situaci NetCentra ja dost zcestne.