Hlavní navigace

Vyplatí se klasická reklama na Internetu?

Michal Jiránek 26. 1. 2004

Vyplatí se inzerovat na Internetu prostřednictvím bannerů? Vyplatí se reklamní patičky v emailu a PR články na odborném webu? Michal Jiránek na příkladu jedné připravované kampaně došel k názoru, že klasická internetová reklama ještě není mrtvá. Firma, pro niž pracuje, se rozhodla utratit nějaké peníze za internetovou reklamu.

Rozpočet čítá několik desítek tisíc a reklama by měla jednak oslovit co nejvíc lidí, jednak rozšířit povědomí o značce a získat zákazníky. K dalším požadavkům patřilo, aby kampaň proběhla během čtyř týdnů.

Pod vlivem článků, které vycházejí i tady na Lupě, jsme chtěli zkusit reklamu vázanou na klíčová slova ve vyhledavači. Zjistili jsme ale, že vyhledavače, jež nás zajímaly, skutečná klíčová slova neprodávají. Zároveň jsme zjistili, že by patrně v očekávané časové lhůtě nebylo možné cíleně oslovit dostatečný počet lidí. Kromě toho jsme nebyli schopni vymyslet slova, která by pro kampaň byla vhodná, takže jsme vzdali i možnost koupit klíčová slova přes Google a eTarget.

Textové reklamy jsme se ale nechtěli vzdát zcela, a proto jsme se rozhodli rozdělit rozpočet na tři přibližně shodné části:

  • bannerová reklama
  • placené články
  • zápatí v poště

V cenách a podmínkách reklamy se příliš neorientuji, ale bylo pro mě zajímavým překvapením, že cena emailového zápatí přibližně odpovídá základní ceně banneru, ale placené články jsou na první pohled vzhledem k ploše, jíž k propagaci nabízejí, neporovnatelně výhodnější.

Pokud banner přijde na 350 korun za tisíc zobrazení a reklamní zápatí na 0,35 koruny za jeden email, pak za placený článek jsme dostávali nabídky kolem jedné koruny za unikátního návštěvníka.

V případě bannerů jsme se rozhodli pro jejich prostorově výraznější variantu a věnovali jsme je převážně propagaci značky. Důvodem pro tohle rozhodnutí byl nízký odhadovaný počet odklepnutí. Předpokládáme jedno odklepnutí na tisíc zobrazení. I kdybychom vzali v potaz poměrně úzké cílení, bude se vždy počet odklepnutí pohybovat v řádu promile.

Při 120.000 nakoupených zobrazeních tedy očekáváme 120 přechodů na propagovaný web. Pro snazší počítání budeme uvažovat náklady na kampaň ve výši 40.000 korun.

Pokud bychom vycházeli z předchozích zkušeností a podařilo se nám každého stého návštěvníka přesvědčit, aby se stal zákazníkem, pak získáme jednoho nebo dva. Tak vysoké náklady na zákazníka jsou nepřijatelné, a proto už předem zaměřujeme bannery na šíření značky a neuvažujeme o nich jako o prodejním kanálu.

Vyšší počet odklepnutí odkazu v reklamních zápatích nás vede k tomu, že právě tento formát budeme využívat k získávání nových zákazníků pro jednotlivé služby. Počítáme s počtem odklepnutí kolem velmi optimistických 10 ze sta. A opět z každého stého návštěvníka bychom rádi měli zákazníka.

Při cca 100.000 objednaných zápatích za 35.000 korun bychom tak mohli získat asi 10.000 návštěvníků a 100 zákazníků. Náklady na každého z nich činí asi 350 korun, což firma akceptuje. I kdyby počet odklepnutí odkazu byl třikrát nižší, stále jsou to pro firmu ještě přiměřené náklady.

U placených článků jsme se soustředili na fakt, že ne všichni návštěvníci si je přečtou. Řekněme, že z předpokládaných 10.000 návštěvníků za 10.000 korun si článek přečte každý desátý a na nějaký odkaz v textu klepne vzhledem užšímu cílení a vyšší motivaci asi 20 procent z nich. Tím bychom mohli získat přibližně 200 návštěvníků na své stránky a mezi nimi získat dva zákazníky. Náklady jsou opět příliš vysoké, a proto využijeme texty především pro informační kampaň.

U informačně laděných textů bychom již těch cca 200 návštěvníků našeho webu mohli považovat za vstřícné k proměně v zákazníky, takže by konečný konverzní poměr mohl být i vyšší, ale spoléhat se na to nemůžeme.

Očekávání výrazného zvýšení počtu zákazníků po spuštění kampaně je z výše uvedených důvodů liché. Při vynaložení cca 85.000 korun (bez daně) bychom mohli očekávat asi 103 nových zákazníků. To je ve výsledku asi 825 korun na získání jednoho zákazníka. Vedle toho očekáváme, že oslovíme cca 50 až 100 tisíc uživatelů Internetu.

Na první pohled se zdá, že cena za získání zákazníka je to vysoká. Za tytéž peníze můžeme obdobně velký vzorek populace oslovit i tiskovou reklamou. U reklamy na Internetu jsme ovšem ze zkušeností z jiných aktivit s to přibližně odhadnout efekt kampaně. Proto jsme se pro Internet rozhodli a myslíme si, že v tomto konkrétním případě se internetová reklama vyplatí.

Pokud firma dovolí, mohli bychom se v březnu k otázce vrátit znovu. Tentokrát s reálnými daty z proběhlé kampaně.

Anketa

Zajímá vás, jak popisovaná kampaň dopadne?

Našli jste v článku chybu?

2. 2. 2004 3:18

Jarek Jesenský (neregistrovaný)
Ta vlna samozřejmě dorazila již i k nám, stačí se podívat na české servery nabízející podobný SW na odchytávání pop-upů, které tam patří mezi nejstahovanější.
Další z forem jsou i firewally, které tuto službu (mimo již zmíněné) nabízejí už pár let také.
Kdybych měl mluvit za sebe, veškeré bannery s potěšením a rád sleduji, považuji je pro svou práci za hodně užitečné. Ale otravné pop-upy mám přímo v prohlížeči vypnuté, už tak mám trvale otevřených přes 30 oken ...

2. 2. 2004 3:08

Jarek Jesenský (neregistrovaný)
Já bych si takhle paušalizovat nedovolil, nám třeba vlastní amatérské bannery protáčené ve výměnné síti přinášejí na běžném zboží (jako je asi i to Vaše) výrazné tržby.
Samozřejmě to nemůže být jediná složka marketingového mixu ...
Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Měšec.cz: mBank cenzuruje, zrušila mFórum

mBank cenzuruje, zrušila mFórum

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Podnikatel.cz: Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Snížení DPH na 15 % se netýká všech

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Podnikatel.cz: Platební brány a EET? Stále s otazníkem

Platební brány a EET? Stále s otazníkem

Podnikatel.cz: Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání