Vyplatí se vytvářet noviny a magazíny pro Kindle i iPad?

Na americkém trhu způsobil iPad a Kindle něco jako další revoluci v konzumaci obsahu. Alespoň soudě dle titulků zpráv. Jaká je situace u nás, vyplatí se připravit distribuci pro čtečky?

Česko není pro technologické experimenty zrovna země zaslíbená, a tak se ani není čemu divit, že světové trendy a vlny následujeme se zpožděním. V elektronické distribuci knih tomu tak kupodivu není, projekty jako Palmknihy tu mají desetiletou tradici, která ale jen prokazuje, že pokud se trend neudá na klíčových trzích, u nás se rozhodně nic nezlomí, i když tu aktivní hráče máme v dostatečném předstihu. 

Nejinak tomu tedy byl s vlnou čteček elektronických knih. Až Kindle situaci zlomil v USA a jeho sláva se přenesla i na český trh. Kolik je tu čteček elektronických knih, je ovšem záhada, kterou se nedaří rozřešit. Na jedné straně stojí spíše optimistické odhady prodejců eknih, na druhé pak spíše pesimistické názory nakladatelů, do hry se navíc vkládá možnost čtení elektronických knih na chytrých telefonech, jejichž penetrace výrazně roste a modely s velkými displeji jsou pro čtení knih již i obstojně použitelné.

Koncem loňského a počátkem letošního roku nabídly verzi pro čtečky české zpravodajské weby Aktuálně a iDnes, po velmi krátkou dobu omylem také Novinky, které ji záhy stáhly a dle našich informací na ní stále pracují. Verzi pro čtečky nabídla také Mladá Fronta u svého časopisu VTM.

České pokusy a výsledky

A jaká jsou čísla po několika měsících provozu? Na to jsme se zeptaly zástupců webů a máme tu čísla platná ke konci března:

Jakub UngerAktuálně.cz říká: Kindle v současné podobě je beta-verzí, chtěli jsme si především otestovat některé věci pro budoucnost. Obsah pro různé další platformy chystáme, bude to už teď na jaře. A dodává, že s počtem odběratelů jsou na Aktuálně spokojeni.

Aktuálně.cz s nabídkou pro Kindle

Aktuálně.cz s nabídkou pro Kindle

Rozšíření iDnes.cz pro Kindle hodnotí ředitel produkce iDNES.cz, Petr Kelin: Chceme všude doprovázet své čtenáře a k tomu patří i využití nových technologií. Již dříve to byla upravená verze iDNES.cz pro mobilní telefony a nově je to speciální vydání iDNES.cz pro nejrozšířenější čtečku Amazon Kindle.

iDnes ve verzi pro Kindle

iDnes ve verzi pro Kindle

Zájem o zpravodajství dokládají první čísla, za první den testování si iDNES.cz zpravodajství objednalo přes 100 uživatelů.

VTM ve verzi pro iPad

VTM ve verzi pro iPad

Marek LutonskýMladé fronty je také spokojen: S čísly jsme spokojeni. Když Aktuálně po měsíci provozu ohlásilo 700 odběratelů, tak jsem si to před spuštěním dal jako měsíční cíl. Na jednu stranu jsme sice nabízeli i EPUB, takže jsme mohli oslovit i jiné uživatele než majitele Kindle, ale zase Aktuálně se díky své velikosti asi dokáže propagovat lépe než malé VTM. Ale už po čtyřiadvaceti hodinách jsme měli dvojnásobek: díky Twitteru, článkům na Živě a MobilManii. Počet odběratelů rostl potom pomaleji až na 2800, co jsem oznámil na Marketing Monday. Po různých retweetech tohoto čísla, dalším oznámení na Živě a MobilManii a po drobné kampani AdWords to za čtrnáct dnů poskočilo o dalších 800 odběratelů.

VTM je také zatím jediný web/magazín dostupný ve více formátech. Jednak ve formátu MOBI pro Amazon Kindle, jenž mimochodem odebírá přes 70 % odběratelů VTM a z toho více než 86 % si formát nechává posílat přímo do svého Kindle přes bezdrátovou synchronizaci; a také ve formátu ePub, který používá například iPhone/iPad platforma, ale i řada dalších čteček si s ním rozumí. Na něj připadá zhruba třetina odběrů. 

Uvažujeme, jak čtečky knih využít i u jiných webů, ale nic konkrétního zatím není. Když tedy nepočítám časopisy Computer, ForMen a F.O.O.D., které Mladá fronta připravuje jako aplikace pro iPad, konkretizuje další plány s elektronickou distribucí Marek Lutonský.

Ekonomický přínos

Kde je ovšem ekonomický přínos takové elektronické distribuce vydání na čtečky? V případě amerického Kindle je to jednoduché, uživatelé platí fixní cenu za odběr novin nebo magazínů, stejné je to v případě iPadu. A to přesto, že vlastně stejný obsah nabízejí na webu vydavatelé zdarma. Platí se za “bezešvou distribuci”, tedy pohodlí, neotravování reklamou a pěkné formátování, na platformě iPad občas i za multimediální kreativitu.

Čeští vydavatelé ale své noviny a magazíny zatím nabízejí zdarma. Proč? Na nedávném Marketing Monday Marek Lutonský uvedl, že jde spíše o experiment, jehož monetizaci firma příliš neřešila a ani ji nevidí v dohledu.

Podobně se vyjádřili ostatní dva hráči: zpoplatnění by srazilo počty odběratelů na malé desítky, finanční efekt by mělo pramalý a takto lze alespoň profitovat z positivního PR, spokojenosti uživatelů a “držet prst na tepu doby”.

A skutečně, už jenom alespoň profinancování uživatelské podpory a náklady na integraci platebních kanálů, jejich obsluhu a reklamace by spolykalo více, než kolik předpokládají optimistické varianty prodejů předplatného. 

Magazín The Daily Ruperta Murdocha je tabloidem pro iPad

Magazín The Daily Ruperta Murdocha je tabloidem výhradně pro iPad – a na něco takového si u nás zatím počkáme.

Čtenář může namítnout, proč by uživatelé platili za něco, co je na webu k dispozici zdarma, jenže odpověď je stejná jako v případě amerického trhu a distribuce Amazonu: je to pohodlnější, neoplácané reklamou, přehlednější. Zdá se ale, že za něco takového Češi nebudou chtít platit, minimálně prozatím.

To také oddaluje ochotu nakladatelů vydávat “multimediální” verze svých titulů určené pro tablety. I první kroky v tomto směru ukazují, že jde o zatím zanedbatelný trh. Příkladem může být Economia, která uzavřela přístup k webové verzi Hospodářských novin, nadále je pouze pro předplatitele.

Ovšem uživatelé aplikace pro iPhone/iPad, která je zdarma, má plnou verzi novin zdarma nadále. Strategické rozhodnutí? Nikoliv, prostě tak málo uživatelů, že se na patřičnou úpravu zapomnělo a bylo by nakonec dražší ji provést, než se na ni vykašlat.

Nicméně, své další kroky v mobilní distribuci prostřednictvím specializovaných aplikací, hodlají učinit všichni zde zmiňovaní, i když by efekt měl být je v rovině znovurecyklace obsahu a pozitivního PR. 

Nirvána placeného novinového a magazínového obsahu u nás tedy zatím nepřišla a ozývají se názory, že dokud do elektronické distribuce obsahu na čtečky nešlápne někdo tak výrazně, jako to udělal Amazon v USA, bude dlouho trvat, než se situace zlomí i u nás. 

Nakonec, proč ale ne přímo sám Amazon? Na slovenský trh hodlá Amazon vstoupit přímo, bude zde otevírat kontaktní centrum zaměstnávající zhruba stovku lidí, jenže v tomto případě půjde o kontaktní centrum poskytující podporu zákazníkům v západní Evropě z levnější východní Evropy.

A jiná cesta? Údajně probíhají jednání mezi významným mediahouse o tom, že by ve východoevropském regionu Amazonu pomohl umést pěšinku. Zda a jak to dopadne, bude nejvíce záležet na tom, nakolik se bude chtít Amazon na tak okrajovým regionem vůbec zabývat.

EBF6

Distribuce digitálního zboží nabízí příležitost

Sečteno a podtrženo, pro velké hráče zatím příliš prostoru k vytváření ziskových projektů kolem elektronické distribuce na specializované čtečky či tablety není.

Na druhou stranu, na levný a nadšenecký startup, který by umožnil periodické či jednorázové zasílání elektronických formátů s únosnou distribuční přirážkou, by se pravděpodobně prostor našel. V zahraničí existuje celá řada podobných služeb určených k placené distribuci digitálního zboží, velmi sympatických, ovšem nelokalizovaných pro české prostředí. Namátkou jmenujme Pulley, Fetch, Quixly nebo Digital Delivery.

Anketa

Máte nějakou specializovanou elektronickou čtečku? (lze vybrat více možností)

28 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 4. 2011 9:59